abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 20:36:19 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217467194
Eerste keer gras maaien O+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217468016
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:36 schreef derLudolf het volgende:
Eerste keer gras maaien O+ [ afbeelding ]
Mooi man!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 25 april 2025 @ 23:14:23 #153
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217468444
Morgen wordt overigens - eindelijk - de kachel geplaatst!

Op de foto van het maaien zie ik de voordeur, dus zal deze foto ook even delen.
Absoluut geen prio maar het oogt direct beter. Soms wel leuk, even een snel klusje tussendoor waarvan je direct resultaat ziet.
Van

Naar

Nog meer spam :P

De fruitbomen stonden goed in bloei vorige week. Links 2 kersenbomen en rechts een appelboom (en daar achter een perenboom)

Hoe was dat spreekwoord over het gras van de buren ook alweer?

[ Bericht 9% gewijzigd door derLudolf op 25-04-2025 23:29:08 ]
  Moderator zaterdag 26 april 2025 @ 17:44:58 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217473370
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Morgen wordt overigens - eindelijk - de kachel geplaatst!
Of toch niet :') Er mist een onderdeel. Hij staat inmiddels in de woonkamer en er is een Kernbohrung voor de externe beluchting gemaakt, maar die kon dus niet aangesloten worden
pi_217473457
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Hoe was dat spreekwoord over het gras van de buren ook alweer?
Het land van de buren komt maar éénmaal te koop!

Stom dat de kachel niet totaalgeïnstalleerd kan worden vandaag. Wanneer komen ze de boel definitief aansluiten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 26 april 2025 @ 18:10:01 #156
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217473496
Gave oude dragline, of wat is het? :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zaterdag 26 april 2025 @ 18:19:02 #157
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217473524
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 18:10 schreef Hyperdude het volgende:
Gave oude dragline, of wat is het? :)
Een draadkraan inderdaad, een O&K uit 1954. Is nog van de vorige eigenaar. Staat me nog niet in de weg en er is een probleem met de koppeling waarbij je kunt schakelen tussen lier en onderwagen. Dus hij rijdt niet op dit moment.

quote:
12s.gif Op zaterdag 26 april 2025 18:01 schreef sigme het volgende:

[..]
Het land van de buren komt maar éénmaal te koop!

Stom dat de kachel niet totaalgeïnstalleerd kan worden vandaag. Wanneer komen ze de boel definitief aansluiten?
Ik kan, indien ik geld heb gewoon kopen :Y Maar ja wat doe ik met 3,5 hectare extensives Grünland wat je voor 17 juni niet mag maaien. Pacht is ¤800/hectare/jaar. Daar kun je de rente nog niet van betalen.

Geen idee, installateur baalde ook. Zodra hij het onderdeel heeft neemt ie contact op met mij.
  Moderator zondag 1 juni 2025 @ 23:59:55 #158
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217825355
Goed, de kachel. Eindelijk staat ie, hij mag nog niet aan want de schoorsteenveger is nog niet geweest.

Vanmiddag ook alvast gordijnrails opgehangen in de woonkamer.

Wat is er verder zo al in mei gedaan?
Op wat mijn slaapkamer moet worden een hoop gedoe gehad met verf die niet op een deur en kozijn bleef zitten (groene verf wreef je er zo weer af. Uiteindelijk alles er helemaal afgekrabd en flink geschuurd. Heeft een hoop tijd gekost maar ik wil eindelijk goed resultaat. De laminaat op de bovenverdieping is ook grotendeels verwijderd. In de kamers waar die nog het mooiste er uit zag deze laten liggen, ik wil het in het tuinhuis gaan hergebruiken

Verder is de zolder nu helemaal geïsoleerd met 170mm glaswol. Dat was uiteindelijk best wel een klus. Niet moeilijk maar wel veel werk.

In de keuken heb ik uitgezocht hoe de elektra loopt.
Dozen gewoon verstopt achter het gips. Krant er in en lekker wegstoppen

Het stopcontact waarop de afzuigkap was aangesloten zat op een andere groep als de rest van de woning en vast aangelegd met een 5x0,75mm2 kabel en liep schuin door de muur 8)7 De kabel die je boven bij het plafond door een open doos zit gaan en waarop rechts een wcd is aangesloten dus

De overige wanden in de keuken zijn inmiddels ook aangesmeerd. Glad en daarop komt glasweefselbehang

Vorige week zaterdag bezig geweest om te kijken hoe afvoer nou precies liep. Of hoe die niet liep, want dit trof ik aan. Vreemde situatie

Kut, shit, godver. Hoe laat is het? 11:20 - gelukkig de winkel is nog open. Snel buis opgemeten. Shitzooi aan 125mm gekocht, net voor sluitingstijd.
Eenmaal terug vrij snel ontdekt dat het toch 110 moest zijn. Nu dus geleerd dat het getal slaat op de binnendiameter.

Toch maar verder gegaan alles uit elkaar te halen. Het zat dus zo: 110 en 50 uit de woning komen samen en gaan met een bocht naar onder naar een 160'er. De buis die dwars door de foto gaat is hemelwaterafvoer en liep daar dus overheen en naar beneden gezakt.

Vrijdag de juiste materialen gehaald en aangepast naar dit. Het extra Y stuk is omdat ik de wc wil gaan verplaatsen, waar het gat min of meer stopt (rechts) zal deze naar buiten komen.

Hemelwaterafvoer moet nog aangesloten worden maar die zit verstopt en op een andere plek leek het ook alsof de buizen los van elkaar zijn. Dat is voor latere zorg.

Gisteren oa het nieuwe laminaat voor boven gekocht. Zodra ik het schuine dak in mijn slaapkamer heb geïsoleerd begin in met leggen - tenminste in mijn slaapkamer

Afgelopen week daarvoor het isolatiemateriaal bestelt. Hout - ongeveer 3 pallets met 50x75- daar mede voor ga gebruiken heb ik al ongeveer een jaar in opslag (oud testproduct van mn werk) - als het goed is wordt komende weg de draadkraan in de achtertuin ook opgehaald. Het hout kan dan mooi op de heenweg meegenomen worden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanmiddag het laatste stuk keuken verwijderd. Dat had ik nog even laten staan ivm wasbak. De keuken is bedoeld en zal er begin juli zijn, dus ja onderhand maar ruimte maken zodat de laatste muur ook gedaan kan worden en de tegels gelegd.

Was er al een foto van de meterkast?

Morgen de derde electricien maar eens bellen. Ik wil de boel laten vervangen. Extra groep voor de oven en drie fasen voor de kookplaat. Bij nummer 1 wacht ik al bijna 2 maand op een offerte, bij nummer 2 al ruim een week op überhaupt een reactie en aan de telefoon klonken ze niet echt geïnteresseerd...
pi_217825595
Goeie reeks foto’s weer van resultaten.👍🏼

Kun je ook een Nederlandse installateur om offertes vragen? Of zijn al druk genoeg…
  maandag 2 juni 2025 @ 06:19:28 #160
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217825637
Mooie vorderingen maar het was wel een verrassende maand :+
Resistance is futile.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 07:15:45 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217825832
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 04:34 schreef AnneX het volgende:
Goeie reeks foto’s weer van resultaten.👍🏼

Kun je ook een Nederlandse installateur om offertes vragen? Of zijn al druk genoeg…
Nee want anders mag je niet aan de meterkast/hoofdzekering komen. Anders had de electricien op mn werk het wel op een zaterdag willen doen :P
  maandag 2 juni 2025 @ 09:23:20 #162
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217826813
Lekker bezig weer! Leuke verrassingen zijn die geintjes met rioleringen. Hier waterde de afvoer van de wasmachine gewoon af in de sloot :')
Spoilers!
pi_217827200
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 07:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Nee want anders mag je niet aan de meterkast/hoofdzekering komen. Anders had de electricien op mn werk het wel op een zaterdag willen doen :P
Wij / MnX en bevriende collega deden al het werk zelf. De installateur had het té druk.
Die heeft het gecontroleerd en zijn zegel erop gedaan en gemeld.
Tja, dat was binnen het dorp en niet de grens over.

Succes.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 10:40:15 #164
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217827431
Bij het kantoor van onze stichting heb ik ook vanaf nul alles opgebouwd, alles (flink wat, want keuken, airco's, meerdere groepen) aangelegd en de leidingen gelegd naar wat de meterkast moet worden.

De kabel voor de extra groep ga ik ook gewoon zelf trekken. Krachtgroep moet ik even kijken hoeveel aders het zijn en of ze dik genoeg zijn, anders die ook zelf leggen. Ik ben puur iemand nodig die de meterkast uitwisselt :)
  maandag 2 juni 2025 @ 20:19:48 #165
63722 z80
I fink you freaky
pi_217831890
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:40 schreef derLudolf het volgende:
Bij het kantoor van onze stichting heb ik ook vanaf nul alles opgebouwd, alles (flink wat, want keuken, airco's, meerdere groepen) aangelegd en de leidingen gelegd naar wat de meterkast moet worden.

De kabel voor de extra groep ga ik ook gewoon zelf trekken. Krachtgroep moet ik even kijken hoeveel aders het zijn en of ze dik genoeg zijn, anders die ook zelf leggen. Ik ben puur iemand nodig die de meterkast uitwisselt :)
Je hebt een installateur nodig die een hoofdschakelaar plaatst. Daar na kan alles spanningsloos vervangen worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_217831958
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2025 10:40 schreef derLudolf het volgende:
Duitsland?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 21:35:34 #167
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217832727
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 20:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Duitsland?
Jawohl

quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 20:19 schreef z80 het volgende:

[..]
Je hebt een installateur nodig die een hoofdschakelaar plaatst. Daar na kan alles spanningsloos vervangen worden.
Die heb ik inmiddels geregeld. Hoofdschakelaar zit denk ik op zolder, daar komt de stroomkabel binnen. Ze kunnen pas eind deze maand even komen kijken ivm vakantie, maar direct een afspraak gemaakt voor 30 juni en hij zei dat het wel moet lukken voor half juli.
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 19:03:11 #168
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217850290
Nu ik toch de boel open heb en een nieuwe meterkast neem, leek het me misschien sowieso wel handig alvast een kabel te trekken voor een eventuele airco. Dat heb ik nog niet concreet in de planning maar ik heb nu het plafond in de keuken er uit en daar kan ik nu makkelijk een kabel over leggen.

Is een airco met 2 of 3 units krachtstroom nodig of volstaat 1 fase?
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 21:58:02 #169
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217852366
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:03 schreef derLudolf het volgende:
Nu ik toch de boel open heb en een nieuwe meterkast neem, leek het me misschien sowieso wel handig alvast een kabel te trekken voor een eventuele airco. Dat heb ik nog niet concreet in de planning maar ik heb nu het plafond in de keuken er uit en daar kan ik nu makkelijk een kabel over leggen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit in Duitsland zit...
Zou in Nederland zeggen hooguit 20A 1 fase. Maar heb je nu een krachtaansluiting?
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 03:32:10 #170
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217854239
Ja die heb ik. Geen idee hoe de hoofdaansluiting is afgezekerd maar de krachtgroep is middels een eigen kastje in de schuur op 16A afgezekerd (dus ook het 32A stopcontact :') ) Er liggen 50A zekeringen in de meterkast, maar of dat voor de hoofdaansluiting is, geen idee.

Wat voor kabel gebruik je voor 20A? 2,5 of 4?

[ Bericht 7% gewijzigd door derLudolf op 05-06-2025 03:50:24 ]
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 09:51:34 #171
92034 crew  Vonkenboer
pi_217855298
Als de afstand geen 100derden meters bedraagt dan kan dat gewoon met een 2,5mm².
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 21:47:04 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217870328
Terwijl in Nederland vandaag de keukenapparatuur werd geleverd, begon ik vandaag met stuiven

Lokale mistbanken in de Niedergrafschaft:+

Stopcontact met eigen groep voor de oven. Doe het lekker op z'n Duits, dus gewoon NYM-J mantelkabel in de muur smeren. Nadeel van die kabels unter Putz is wel dat je ze niet terug kunt trekken. De doos boven voor verlichting onder de keukenkastjes van de oude keuken, dat trek je niet zomaar even terug.
Tussen de bestaande dozen liep overigens horizontaal een kabel, dat mag (in elk geval in NL) ook niet toch? :')
  vrijdag 6 juni 2025 @ 22:58:17 #173
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_217870853
Wat ik zie is verticaal?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 23:42:04 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217871330
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:58 schreef golfer het volgende:
Wat ik zie is verticaal?
Klopt want de horizontale kabel zit in de muur :P
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:46:14 #175
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217871369
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 19:03 schreef derLudolf het volgende:

Hangt van de airco af.
We hebben momenteel 4 daikins (2.5kw) op 1 groep zitten. Gaat qua verbruik prima. Die dingen trekken in het begin/bij opstarten veel, en gaan vrij snel idlen op een laag vermogen (paar 100w per airco).

Wél hebben we een hoop problemen met die 4 airco's op 1, 16amp groep (of eigenlijk 1 aardlek). Want schijnbaar hebben ze altijd een klein beetje last van lekstroom. Dus zodra het weer wat vochtiger wordt, klapt de aardlek er binnen een dag uit (en de aircos staan dan dus uit/standby). Elektricien die kwam kijken, gaf aan, max 2 airco's op 1 aardlek. Ik moet dat nog fixen, maar dan kan ik dus ook vertellen of dat echt het probleem was.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:52:01 #176
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217871415
Ik heb trouwens nooit gehoord dat horizontaal vanuit nen-hutsefluts niet mag. Punt is wel dat als je een draagmuur van links naar rechts 3cm. inslijpt voor een leiding. Dat dat de constructieve eigenschappen niet helpt. En daardoor dus doorgaans afgeraden wordt om horizontaal flinke stukken in muren te slijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door bleiblei op 07-06-2025 10:48:24 ]
  Moderator zaterdag 7 juni 2025 @ 10:08:24 #177
92034 crew  Vonkenboer
pi_217873837
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:52 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb trouwens nooit gehoord dat horizontaal vanuit nen-hutsefluts niet mag. Punt is wel dat als je een draagmuur van links naar rechts 3cm. inslijpt voor een leiding. Dat drie constructieve eigenschappen niet helpt. En daardoor dus doorgaans afgeraden wordt om horizontaal flinke stukken in muren te slijpen.
Het is in inderdaad niet dat het niet mag, maar je moet het wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen. ^O^
  Moderator maandag 9 juni 2025 @ 22:28:08 #178
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217897962
Grrr.

Twee dingen vandaag, er stond (een beetje) water in de kelder. Dit komt langs de gaten die zijn geboord voor de nieuwe gas en waterleiding. Die gaten heb ik volgestopt met Quellvergussmörtel. Dit zou iets uitzetten aldus de man van de bouwmarkt - er was mij gewoon beton aangeraden door de mensen van het nutsbedrijf. Normaliter zou ik daar niet zo snel naar luisteren maar het was een oudere man en het klonk als een plausibel verhaal.

Hoe kun je zoiets het beste aanpakken? Buiten de boel weer blootgraven en nog meer beton er tegenaan? Of epoxy?

Verder stond er op het lichtpunt in de keuken spanning ondanks dat beide schakelaars verwijderd waren. In een Duitse Reddit gevraagd waar in Altbau de kabels bijeen komen want onder het lichtpunt kon ik geen centraaldoos ontdekken. Vraag vergezeld van wat foto's. Iedereen helemaal in paniek: klassischer Nullung. Dat moet vervangen worden als ik de meterkast will laten vervangen }:| Naar wat ik begrijp mogen sowieso wcd's niet op die manier aangesloten zijn. Omdat de muren allemaal gespackt zijn, is 'even sleuven frezen' niet zo makkelijk. Of in elk geval het afwerken daarna niet. De wcd's kan ik in de woonkamer via de andere kant van de muur doorboren. Ook boven zie ik wel mogelijkheden de wanden te behouden als ik de lichtpunten wel mag behouden.
Morgen eerst met de electricien bellen, degene die een offerte zou maken, kon ivm vakantie pas 30 juni. Maar misschien dat er wel al eerder even iemand kan kijken puur uit technisch oogpunt. Want ja, ik ga nu nog geen nieuw plafond in de keuken plaatsen als ik de elektra moet vernieuwen.

Ook ga ik de schuine wanden in de slaapkamer nog niet isoleren zodra ik geen uitsluitsel heb.

Moderator maandag 9 juni 2025 @ 22:38:43 #179
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217898070

Op de eerste foto met de draden: de twee blauwen rechts op de foto lijkt me de schakeldraden, de gele gaat naar de lamp (zat aangesloten op het rode palletje van de schakelaar) en op de tweede foto wederom twee blauwe schakeldraden en een zwarte fase.

Kun jij iets zinnigs zeggen @z80 in hoeverre klassische Nullung mag? Keuken wil ik helemaal nieuw doen. Voor de wasmachine boven (een andere grote verbruiker) kan ik ook relatief makkelijk een nieuwe kabel voorzien.
pi_217898562
Wat een tegenvaller(s) , Ludolf. -O-

Hopelijk kun je weer snel doorpakken!
  Moderator dinsdag 10 juni 2025 @ 06:13:06 #181
92034 crew  Vonkenboer
  Moderator dinsdag 10 juni 2025 @ 06:56:42 #182
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217898849
Dat hoop ik ook.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Nullung

Als ik het goed begrijp wordt de nul daarbij als aarde gebruikt. Ik heb bij stopcontacten wel gewoon drie draden (zie de eerste foto, links, rood is aarde) en als deze naar de meterkast lopen, dan zou het goed moeten zijn?

Maar blijft nog steeds raar dat er spanning staat op het lichtpunt.
  dinsdag 10 juni 2025 @ 19:00:41 #183
63722 z80
I fink you freaky
pi_217904343
Probleem 1 water lekkage.
Om de leiding en wand waterdicht te krijgen gebruik je PU kit. Dit is kit die uitzet, maar wel flexibel blijft.
Doe je dat niet dan blijft het lekken. En om het goed te doen, vanaf buiten kitten.

Probleem 2.
Trek de meterkast eens open. Grote kans dat de aarde en nul daar aan elkaar zitten. De nul zelf komt dan weer uit de huisaansluiting. Dat geintje heb ik hier ook. Waardoor aarde geen echte aarde is. En bij een niet gelijke 3 fase kan het "nulpunt" verschuiven. Nul is dan geen nul.
Om het goed te doen, ja ik weet het moet hier ook, is een aardpen laten slaan en daar de aarde op aansluiten.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator dinsdag 10 juni 2025 @ 19:06:23 #184
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217904389
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 19:00 schreef z80 het volgende:
Probleem 1 water lekkage.
Om de leiding en wand waterdicht te krijgen gebruik je PU kit. Dit is kit die uitzet, maar wel flexibel blijft.
Doe je dat niet dan blijft het lekken. En om het goed te doen, vanaf buiten kitten.
Thanks, dan laat ik Olek de Oekraïner zaterdag lekker spitten.
#asgehetnitmeerwitgebruikdankit

quote:
Probleem 2.
Trek de meterkast eens open. Grote kans dat de aarde en nul daar aan elkaar zitten. De nul zelf komt dan weer uit de huisaansluiting. Dat geintje heb ik hier ook. Waardoor aarde geen echte aarde is. En bij een niet gelijke 3 fase kan het "nulpunt" verschuiven. Nul is dan geen nul.
Om het goed te doen, ja ik weet het moet hier ook, is een aardpen laten slaan en daar de aarde op aansluiten.
Ik heb inmiddels wel al meerdere wcd's los gehad en die hebben allemaal drie aders. Dat het in de meterkast niet klopt vind ik al iets minder erg. Ik was bang alles te moeten strippen om een extra draad te trekken.
pi_217904860
Volgens mij heb je idd geen klassieke nulling. Wellicht in de meterkast wel doorverbonden. Dat zou dan op te lossen zijn.

Je kan het uitsluiten door in de meterkast de aarde los te nemen en dan de weerstand te meten tussen de aarde en de nul van die groep. Dan kun je eenvoudig per groep vaststellen of het nog ergens aan elkaar zit of niet. Het zou met alle stekkers eruit een oneindige weerstand op moeten leveren tussen nul en de losse aarde. Niet vergeten terug vast te maken!

Wel stroomloos werken!

Nb, ook goed om uit te zoeken of je een aardpen hebt, vanuit de aardrail van de meterkast moet er een draad lopen naar een aardpen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')