Mooi man!quote:Op vrijdag 25 april 2025 20:36 schreef derLudolf het volgende:
Eerste keer gras maaien[ afbeelding ]
Of toch nietquote:Op vrijdag 25 april 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Morgen wordt overigens - eindelijk - de kachel geplaatst!
Het land van de buren komt maar éénmaal te koop!quote:Op vrijdag 25 april 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Hoe was dat spreekwoord over het gras van de buren ook alweer?
Een draadkraan inderdaad, een O&K uit 1954. Is nog van de vorige eigenaar. Staat me nog niet in de weg en er is een probleem met de koppeling waarbij je kunt schakelen tussen lier en onderwagen. Dus hij rijdt niet op dit moment.quote:
Ik kan, indien ik geld heb gewoon kopenquote:Op zaterdag 26 april 2025 18:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Het land van de buren komt maar éénmaal te koop!
Stom dat de kachel niet totaalgeïnstalleerd kan worden vandaag. Wanneer komen ze de boel definitief aansluiten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vanmiddag het laatste stuk keuken verwijderd. Dat had ik nog even laten staan ivm wasbak. De keuken is bedoeld en zal er begin juli zijn, dus ja onderhand maar ruimte maken zodat de laatste muur ook gedaan kan worden en de tegels gelegd.
Was er al een foto van de meterkast?
Morgen de derde electricien maar eens bellen. Ik wil de boel laten vervangen. Extra groep voor de oven en drie fasen voor de kookplaat. Bij nummer 1 wacht ik al bijna 2 maand op een offerte, bij nummer 2 al ruim een week op überhaupt een reactie en aan de telefoon klonken ze niet echt geïnteresseerd...Kranplätze müssen verdichtet sein
Nee want anders mag je niet aan de meterkast/hoofdzekering komen. Anders had de electricien op mn werk het wel op een zaterdag willen doenquote:Op maandag 2 juni 2025 04:34 schreef AnneX het volgende:
Goeie reeks foto’s weer van resultaten.👍🏼
Kun je ook een Nederlandse installateur om offertes vragen? Of zijn al druk genoeg…
Wij / MnX en bevriende collega deden al het werk zelf. De installateur had het té druk.quote:Op maandag 2 juni 2025 07:15 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Nee want anders mag je niet aan de meterkast/hoofdzekering komen. Anders had de electricien op mn werk het wel op een zaterdag willen doen
Je hebt een installateur nodig die een hoofdschakelaar plaatst. Daar na kan alles spanningsloos vervangen worden.quote:Op maandag 2 juni 2025 10:40 schreef derLudolf het volgende:
Bij het kantoor van onze stichting heb ik ook vanaf nul alles opgebouwd, alles (flink wat, want keuken, airco's, meerdere groepen) aangelegd en de leidingen gelegd naar wat de meterkast moet worden.
De kabel voor de extra groep ga ik ook gewoon zelf trekken. Krachtgroep moet ik even kijken hoeveel aders het zijn en of ze dik genoeg zijn, anders die ook zelf leggen. Ik ben puur iemand nodig die de meterkast uitwisselt
Duitsland?quote:Op maandag 2 juni 2025 10:40 schreef derLudolf het volgende:
De kabel voor de extra groep ga ik ook gewoon zelf trekken. Krachtgroep moet ik even kijken hoeveel aders het zijn en of ze dik genoeg zijn, anders die ook zelf leggen. Ik ben puur iemand nodig die de meterkast uitwisselt
Jawohlquote:
Die heb ik inmiddels geregeld. Hoofdschakelaar zit denk ik op zolder, daar komt de stroomkabel binnen. Ze kunnen pas eind deze maand even komen kijken ivm vakantie, maar direct een afspraak gemaakt voor 30 juni en hij zei dat het wel moet lukken voor half juli.quote:Op maandag 2 juni 2025 20:19 schreef z80 het volgende:
[..]
Je hebt een installateur nodig die een hoofdschakelaar plaatst. Daar na kan alles spanningsloos vervangen worden.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit in Duitsland zit...quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:03 schreef derLudolf het volgende:
Nu ik toch de boel open heb en een nieuwe meterkast neem, leek het me misschien sowieso wel handig alvast een kabel te trekken voor een eventuele airco. Dat heb ik nog niet concreet in de planning maar ik heb nu het plafond in de keuken er uit en daar kan ik nu makkelijk een kabel over leggen.
Is een airco met 2 of 3 units krachtstroom nodig of volstaat 1 fase?
Hangt van de airco af.quote:Op woensdag 4 juni 2025 19:03 schreef derLudolf het volgende:
Nu ik toch de boel open heb en een nieuwe meterkast neem, leek het me misschien sowieso wel handig alvast een kabel te trekken voor een eventuele airco. Dat heb ik nog niet concreet in de planning maar ik heb nu het plafond in de keuken er uit en daar kan ik nu makkelijk een kabel over leggen.
Is een airco met 2 of 3 units krachtstroom nodig of volstaat 1 fase?
Het is in inderdaad niet dat het niet mag, maar je moet het wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:52 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb trouwens nooit gehoord dat horizontaal vanuit nen-hutsefluts niet mag. Punt is wel dat als je een draagmuur van links naar rechts 3cm. inslijpt voor een leiding. Dat drie constructieve eigenschappen niet helpt. En daardoor dus doorgaans afgeraden wordt om horizontaal flinke stukken in muren te slijpen.
Thanks, dan laat ik Olek de Oekraïner zaterdag lekker spitten.quote:Op dinsdag 10 juni 2025 19:00 schreef z80 het volgende:
Probleem 1 water lekkage.
Om de leiding en wand waterdicht te krijgen gebruik je PU kit. Dit is kit die uitzet, maar wel flexibel blijft.
Doe je dat niet dan blijft het lekken. En om het goed te doen, vanaf buiten kitten.
Ik heb inmiddels wel al meerdere wcd's los gehad en die hebben allemaal drie aders. Dat het in de meterkast niet klopt vind ik al iets minder erg. Ik was bang alles te moeten strippen om een extra draad te trekken.quote:Probleem 2.
Trek de meterkast eens open. Grote kans dat de aarde en nul daar aan elkaar zitten. De nul zelf komt dan weer uit de huisaansluiting. Dat geintje heb ik hier ook. Waardoor aarde geen echte aarde is. En bij een niet gelijke 3 fase kan het "nulpunt" verschuiven. Nul is dan geen nul.
Om het goed te doen, ja ik weet het moet hier ook, is een aardpen laten slaan en daar de aarde op aansluiten.
Sitzt es zu raum, brauchst du Schaum.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:07 schreef derLudolf het volgende:
Ondertussen was dit mijn klusje voor vandaag.
Voor- en na. Gat (voor de wc, op een andere plek) heb ik laten boren overigens. Van links naar rechts loopt hemelwaterafvoer, die pijp was helemaal ingedrukt en ook verstopt. Vorige week beide kanten op met de raket bezig geweest, nu weer stuk er tussen gemaakt.
Opzich werkt het erg mooi hoor met al die buizen met manchetverbinding, maar soms een lastig het in elkaar te schuiven. Was wel blij dat het gat wat ruimer is geboord.quote:Op donderdag 10 juli 2025 20:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Sitzt es zu raum, brauchst du Schaum.
Die buizen zie eruit of ze van oude omgesmolten Derricktelefoons zijn gemaakt.quote:Op donderdag 10 juli 2025 21:44 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Opzich werkt het erg mooi hoor met al die buizen met manchetverbinding, maar soms een lastig het in elkaar te schuiven. Was wel blij dat het gat wat ruimer is geboord.
Spotgoedkoop trouwens, bochtje 45° 110mm zit op ¤1,30 dacht ik. Bij de Wildkamp kan ik niets onder de ¤5 vinden.
Niet eens bewust besteldquote:
Gordijnen in de woonkamer hangen inmiddels ook al. Op de foto hangt alleen de rails er. Kleur, tja, die zit wel wat in de keuken. Wanden in de woonkamer en keuken zijn ral 9001 dus niet wit. In de woonkamer bovendien een muur in afwijkende kleur.quote:Op zondag 20 juli 2025 21:22 schreef AnneX het volgende:
Goeie update.👍🏼
Waár en wánneer komen de kleuren? Meubels, gordijnen, muren …
Mag je geen pex in Duitsland gebruiken?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 21:49 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond even met wat koper aan het stoeien geweest, waterleiding ligt nu ook naar de nieuwe plek van de wasbak. Nog nooit gedaan dus denk wel wat ik het kanMaandag beginnen met de keuken plaatsen.
Volgens YouTube is met vast is vast met knelkoppelingen, was iets te voorzichtig, nadat ik de druk er op zette lekte het op twee plekken. Dat was verholpen na iets strakker draaien. Water weer afgesloten en sluit het morgen weer aansluiten dan even kijken of het na een hele dag nog steeds droog is. Duur geintje trouwens dat koper. Handje met koppelingen, 8 meter buis en een buissijder, ¤200
[ afbeelding ]
Daar is letterlijk niets moeilijks aanquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:57 schreef derLudolf het volgende:
Misschien is solderen beter, maar dan moet je het wel goed doen
Is Uponor een merk van pex? Dat mag gebruikt worden. Heb een nieuwe wateraansluiting gekregen begin dit jaar en Uponor is gebruikt om op binnen aan te sluiten op het bestaande. Zo'n tang kost al meer dan wat nu al het koper heeft gekost - misschien had ik online een goedkopere kunnen bestellen, maar dat we maandag al met de keuken zouden beginnen was ook niet het oorspronkelijke plan.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 03:28 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mag je geen pex in Duitsland gebruiken?
Ik zal es een sok kopen en kijken of ik het waterdicht gesoldeerd krijg. Als ik een keer tijd hebquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 05:57 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Daar is letterlijk niets moeilijks aan
Ja, uponor is Pex. Een tang kan je vaak huren bij de winkel. Ik heb hem ooit gekocht omdat wij een groot project aan het doen waren en onze loodgieter geen tijd had. Onze loodgieter deed koper alleen nog op verzoek en liever niet.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 07:46 schreef derLudolf het volgende:
Is Uponor een merk van pex? Dat mag gebruikt worden. Heb een nieuwe wateraansluiting gekregen begin dit jaar en Uponor is gebruikt om op binnen aan te sluiten op het bestaande. Zo'n tang kost al meer dan wat nu al het koper heeft gekost - misschien had ik online een goedkopere kunnen bestellen, maar dat we maandag al met de keuken zouden beginnen was ook niet het oorspronkelijke plan.
Moet ook zeggen dat ik me verkeken heb op wat koper kost, mocht ik in de toekomst meer loodgieterswerk doen/langere lengtes buis ga ik wel even rekenen.
Nou, ik heb nog wel eens op een vereniging zitten zwoegen omdat er teveel mannen rondliepen die er verstand van dachten te hebben (reken ik mezelf ook toe trouwens). Het eind van het verhaal was dat alles slecht paste, veel brandvlekken en tot weken later nog lekkages in koppelingen. Met name veel discussie over waarmee en hoe te schuren. Achteraf denk ik dat het schuren met staalwol de grootste problemen heeft veroorzaakt.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 05:57 schreef Bzzzzt het volgende:
[..]
Daar is letterlijk niets moeilijks aan
Je weet dat knelkoppelingen niet in een muur mogen? En slechts 1 keer gebruiken (officieel)quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 21:49 schreef derLudolf het volgende:
Vanavond even met wat koper aan het stoeien geweest, waterleiding ligt nu ook naar de nieuwe plek van de wasbak. Nog nooit gedaan dus denk wel wat ik het kanMaandag beginnen met de keuken plaatsen.
Volgens YouTube is met vast is vast met knelkoppelingen, was iets te voorzichtig, nadat ik de druk er op zette lekte het op twee plekken. Dat was verholpen na iets strakker draaien. Water weer afgesloten en sluit het morgen weer aansluiten dan even kijken of het na een hele dag nog steeds droog is. Duur geintje trouwens dat koper. Handje met koppelingen, 8 meter buis en een buissijder, ¤200
[ afbeelding ]
Ik heb meerdere koppelingen gesoldeerd en nooit een lekkage mee gehad.. gewoon goed schuren met schuurpapier.. flux erop en warm stoken en vooral niet te warm. Dan zie je de koppeling het tin wel opzuigen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 13:15 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, ik heb nog wel eens op een vereniging zitten zwoegen omdat er teveel mannen rondliepen die er verstand van dachten te hebben (reken ik mezelf ook toe trouwens). Het eind van het verhaal was dat alles slecht paste, veel brandvlekken en tot weken later nog lekkages in koppelingen. Met name veel discussie over waarmee en hoe te schuren. Achteraf denk ik dat het schuren met staalwol de grootste problemen heeft veroorzaakt.
Naderhand alles afgemaakt met knelkoppelingen.
Nee, dat wist ik niet maar vind het opzich wel logischquote:Op zaterdag 23 augustus 2025 18:28 schreef z80 het volgende:
[..]
Je weet dat knelkoppelingen niet in een muur mogen? En slechts 1 keer gebruiken (officieel)
Mocht je gaan solderen. Genoeg soldeerpasta gebruiken op haaks op de leiding schoon geschuurde buis.
En een goede gasbrander. Het tin moet echt goed vloeien.
In Duitsland in de bouwmarkt is ook kunststof waterleiding te koop met schroef/knel sluitingen. Heb je geen tang voor nodig. Enkel een speciale sleutel. Mocht je gaan voor kunststof.
Maar ook dat leidingwerk is niet goedkoop.
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 11:47 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, uponor is Pex. Een tang kan je vaak huren bij de winkel. Ik heb hem ooit gekocht omdat wij een groot project aan het doen waren en onze loodgieter geen tijd had. Onze loodgieter deed koper alleen nog op verzoek en liever niet.
Dat heb je dan verkeerd:quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:43 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.
Er zijn voor kunststofleidingsystemen ook koppelingen te koop die je zonder persgereedschap kunt gebruiken.
Ik denk dat je nu Tyleen en PEX met elkaar verwart.quote:Op maandag 25 augustus 2025 09:43 schreef Trademarker het volgende:
[..]
Volgens mij is PEX toch een ander soort leiding. Is wel kunststof leiding maar bedoelt voor andere toepassingen.
Er zijn voor kunststofleidingsystemen ook koppelingen te koop die je zonder persgereedschap kunt gebruiken.
Stalen waterleiding is sowieso apart. Maar 25 dik uponor klinkt niet gek hoor. Maar bij 2 keer douchen onder een regendouche en de tuin sproeien tegelijk, kan het aan de krappe kant zijnquote:Op maandag 25 augustus 2025 23:14 schreef derLudolf het volgende:
Oh ze hebben bij mij het stuk buis na de watermeter uitgevoerd in Uponor 25. Dat is dus best dun, want de stalen leiding er na is minimaal even dik.
Ik heb trouwens een drukregelaar na de watermeter, dat heb ik in NL nog nooit in een woning gezien eigenlijk - wordt dat in NL vanuit de leiding in de straat geregeld?
Ik ben niet bekend met het Upenor systeem.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:09 schreef Managarm het volgende:
[..]
Dat heb je dan verkeerd:
https://www.uponor.com/nl-nl/producten/pex-pipes-blue
Persen geeft een veel betere afdichting, ik zou altijd voor persen gaan.
Nee, verwar tyleen en PEX niet met elkaar. Weet heel goed wat het verschil is.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:01 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu Tyleen en PEX met elkaar verwart.
PEX is aluminium meermalenbuis. Tyleen kan voor drinkwater. Maar alleen de gecertificeerde en niet voor warm water.
Je hebt ook nog PERT. Dat is meerlagen buis zonder aluminium en wordt gebruikt voor vloerverwarming.
Koppelingen voor PEX zijn overigens hels duur. En je kan het beste altijd 1 a 2 maten dikker pakken dan je bij koper zou pakken. Want je verliest veel debiet op de koppelingen. Verder een super fijn systeem. Heb hier alles met Uponor gedaan en zou het nooit meer anders doen. Of nouja, niet de fout maken van 15mm koper = 16mm uponor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |