abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216160594
131108_50937_Dakar.jpg

Jaja, de Dakar 2025 is alweer begonnen.

Wanneer:
3 januari - 17 januari

Waar:
Dakar 2025 vindt plaats in Saoedi-Arabië.

Parcours 2025:



Uitzendschema:

RTL 7:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige linkjes:
Startlijst
Officiële Dakar website
dakartrucks.nl
Rallymaniacs
Tussentijdse resultaten
Site met veel foto's
Rally Trucks

Twitteraccounts met veel nieuws:
Mark Bremer
DakarGids
Lars ten Harkel
Natascha Kayser
Alex Miedema
RallyRaidNieuws
RTL GP
Marcel Vermeij

Facebookpages die je wilt liken:
Dakar de Rooy
Dakartrucks
Hamer Dakar
Hans Stacey
Trucksport
VeKa Racing

Gave filmpjes:
Mag worden aangevuld uiteraard :7
Bekijk deze YouTube-video

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 0% gewijzigd door Sabata op 03-01-2025 15:01:46 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216160626
Dakar featuring Saudi Arabia is vandaag ook weer begonnen. Ik zal de opening een beetje aanpassen die is wat verouderd.

- Voor één motorrijder is het een hele korte Dakar geworden helaas. Harith Noah werd vorig jaar nog de eerste Indiase winnaar in de Rally2 categorie bij de motoren, maar hij ging er al halverwege de korte proloog rond Bisha af en brak daarbij zijn pols. Einde Dakar na 20 km
- Geen Janus van Kasteren dit jaar bij de trucks. Hij wil in 2026 de overstap maken naar een auto team en is bezig dat op te zetten, daarom slaat hij dit jaar over.
- Het is het jaar van de wissels in vele klassen. Cristina Gutierrez gaat van de Challenger buggy naar een auto, Rokas Baciuska gaat dezelfde weg. Sam Sunderland en Toby Price laten de motor staan en pakken ook een auto, samen zelfs (oh god).
- Ook geen Quads meer in de Dakar, de categorie is opgeheven. De meeste deelnemers (voor het merendeel Argentijnen, Chilenen en één verdwaalde Fransman) hebben in de twee buggy klasse (T3 Challenger en T4 SSV) een plek gevonden
- Ook geen Familie Goczal bij deze editie. Eryk Goczal won in 2023 de SSV klasse en stond op het punt de Challenger klasse te winnen vorig jaar, maar hij en vader Marek werden toen uit koers gehaald wegens het gebruik van een illegale koppeling. Oom Michal liet zichzelf toen ook uit schrijven uit protest. De familie tekende protest aan, maar dat werd niet gehonoreerd. Volgens Eryk zijn ze er dit jaar niet bij omdat zijn moeder van de ASO geen accreditatie kreeg.
- Ook geen officieel Can Am team meer in de Challengers. Ze focussen zich helemaal op de SSV klasse en laten Taurus, MMP en Overdrive het zelf uitzoeken. O.a. Paul Spierings is een van de vele klanten van Wevers Sport voor deze buggy (hij schijnt een topman van Rebellion zo gek te hebben gekregen in een tweede auto mee te rijden)
- Wel weer terug in Dakar: de heren Van Loon, Van Eerd en Stacey. Al rijden ze nu in de Classics mee met een hele batterij Audi Quattro/s. Vooral Stacey was als vanouds lekker aan het mopperen nog voor er een meter gereden is, niet op de auto, maar op de regulariteits regels. Benieuwd wanneer Teun de Beun, zoals hij de Franse jury noemt, hem weer laat ontploffen
- De Ad Interim der navigatore maakt ook weer zijn opwachting. Wouter Rosegaar begeleidde al drie keer eerder onervaren Dakar deelnemers in de woestijn. Bij Khalid Al Quassimi ging dat mis en nam de Zeeuw voortijdig ontslag, maar hij werd tweede naast Sebastian Eriksson (rallycrosser) en Kris Meeke streek met zijn hulp twee etappezeges op in een barrel van een buggy dat uit elkaar viel als je er smerig naar keek.

Dit jaar start Rosegaar als navigator in het Arcane Buggy team. Zijn onervaren chauffeur dit keer is Richard Aczel, een Brit die met ultralopen zijn geld verdiende, motorsport leuk vond maar met meerdere crashes in Marokko de vorige navigator boos kreeg. Gerard Farres Guell werd een soort rijinstructeur voor hem en Chris Patterson, gepensioneerd navigator en tegenwoordig actief voor M Sport, besloot nadat hij Aczel nee had verkocht in een poging een oude Ford Ranger te kopen van vorig jaar, eens naar Rosegaar op te bellen of hij team met hem wilde vormen.

[ Bericht 48% gewijzigd door Sabata op 03-01-2025 18:24:00 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216161076
Eerste resultaten in de proloog:
- Daniel Sanders wint bij de motoren, Harit Noah meteen de eerste uitvaller. Edgar Canet (familie van Aron?) debuteert met een derde plaats. Geen NL'se rijders dit jaar, wel BAS Dakar team als ondersteuning voor o.a. Canet, Tobias Ebster, Mike Docherty en Tomas De Gevardo
- First blood in de auto categorie voor Toyota. Henk Lategan is één tel sneller dan Mattias Ekström en 19 sec sneller dan Nasser Al Attiyah. Tim en Tom zetten de Century op 34 neer
- In de buggies is het een compleet machtsvaccuum met bijna alle top rijders die zijn gepromoveerd of afwezig. Het Reb Bull Junior Off road team is er nog wel met debutant Corbin Leaverton die pas vorige maand hoorde dat hij hier mocht starten. Hij wint vandaag de proloog voor teamgenoot Gonzalo Guerrero. Paul Spierings finisht keurig zesde, debutante Puck Klaassen, die vorig jaar nog met haar vader in een Porsche 911 in de Classics startte, is als 18e gefinisht.
- Een aparte curve in de trucks en de battle tussen de teams van De Rooy en Maçik. Er rijden dit jaar meer NL'se deelnemers in een Tsjechische Iveco van Martin Macik technologies en de buitenlandse rijders Loprais en Zala kiezen juist voor een De Rooy Iveco. O.a. Martin en Mitchell vd Brink, Richard de Groot, Kees Koolen en Maurik vd Heuvel klopten in Tsjechië aan, enkel Anja van Loon rijdt nog in een De Rooy truck.
- Eerste etappe zege ging naar Mitchell vd Brink, die 7 sec sneller was dan Zala, Maçik opent het bal als derde. Koolen reed de tweede MM truck als 5e binnen.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  vrijdag 3 januari 2025 @ 20:19:53 #4
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216164197
Vanaf volgend jaar Landrover Defender in Dakar.

twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 3 januari 2025 @ 20:29:13 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_216164326
Er is iig een Nederlands team met een eigen liedje

Bekijk deze YouTube-video
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_216164839
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 20:19 schreef Starflyer het volgende:
Vanaf volgend jaar Landrover Defender in Dakar.

[ x ]
het is ook nodig dat de stock klasse concurrentie krijgt want op dit moment zijn de enige die in die klasse uitkomen twee Toyota Land Cruisers van hetzelfde Team. blijkbaar wilde aso dan ook de regels aanpassen om die klasse wat competitiever te maken
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216173957
De eerste lange etappe is achter de rug. Lange lus rond Bisha met van alles wat qua terrein.

- Het zit nog niet echt mee voor Guillaume de Mevius. Gisteren lek gereden, nu stond ie onderweg weer te sleutelen. Toch binnengekomen als 9e op 5 minuten.
- Teamgenoot Guirlain Chicherit leek MINI een eerste etappe zege te bezorgen, maar Seth Quintero kreeg wat tijd terug na assistentie bij Laia Sanz die een zware crash had, dus Quintero pakt een tweede Toyota zege.
- Snelste Ford is geen fabrieks Raptor, maar Martin Prokop in een zelfbouw Raptor die hij Shrek gedoopt heeft
- Sowieso viel bij de auto's op dat velen het expres rustig aan doen. Morgen is de start van de vreselijke 48 uurs etappe en niemand heeft eigenlijk zin die te openen. Dus Dacia en Ford lijken expres kalmer aan te hebben gereden, vooral ook omdat de routes van de verschillende categorieën niet meer over hetzelfde parcours gaan.
- Bij de motoren viel me gisteren op hoelang de lijst geblesseerde toprijders inmiddels is. Eigenlijk de hele top10 van de etappe is dit jaar al eens zwaar onderuit gegaan, Ricky Brabec nog een paar weken terug. Komt volgens hem omdat iedereen 110% pusht en nergens kalm aan wil doen. Gevolg, ongelukken. Vandaag crashte Sebastian Bühler hard en die moest met een gebroken schouder worden afgevoerd. De man hád al twee metalen platen geïmplanteerd gekregen voor zijn sleutelbeen dat hij vorig jaar verbrijzelde. Zo wordt Bühler nog Six Million Dollar Man
- Daniel Sanders wint intussen zijn tweede rit voor Brabec en Ross Branch. Bradley Cox is beste BAS dakar motor op 10, teamgenoot Tobias Ebster is het snelst in de Rally2 klasse. Proloogverrassing Edgar Canet verliest een half uur, snel rijden en navigeren is niet zo makkelijk als het lijkt.
- Paul Spierings was in de T3 Buggies een tijd lang op podium koers, maar hij verliest uiteindelijk 23 minuten (gokje op een lekke band, maar dat zien we straks denk ik nog). Red Bull offroad junior pakt een tweede etappezege... net Niet. Gonzalo Guerrero wordt op 4 tellen geklopt door Nico Clavigliasso, die zijn vrouw als navigator heeft meegenomen (lijkt goed te werken tot nu toe)
- In de kleinere T4 SSV's nemen de Alte Hasen het over: Xavier de Soultrait wint met een paar seconden op collega ex motorrijder Francisco "Chaleco" Lopez
- 2 uit 2 voor Vd Brink. Mitchell was in de trucks de hele dag aan het knokken met eerst Vaidotas Zala, daarna Martin Ma"cik en uiteindelijk wint hij met 1m40s van Ales Loprais, Maçik derde. Richard de Groot wordt in Maçik's oude truck 6e.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zondag 5 januari 2025 @ 11:38:29 #8
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_216180827
twitter


Tot zover de kansen van Sainz.
  zondag 5 januari 2025 @ 12:02:44 #9
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_216181034
twitter
pi_216182415
Gaat voor twee van de drie Dacia's ook niet lekker, Gutierrez en Loeb verliezen anderhalf uur
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216187214
Stand na één helft van de 48 urige horror stage of hell:
- Carlos Sainz zoals gezegd over de kop gegaan, maar wel binnen met 49 minuten achterstand
- Dacia van Loeb smolt in de hitte, toen ook de ventilatoren er mee ophielden stopte zijn motor ermee. Na hulp van Gutierrez kon hij 90 minuten sleutelen
- Daniel Sanders was de enige motorrijder die wat knorrig in de bivaks aankwam, hij vond het niet eerlijk dat de concurrentie zich in een peloton had verenigd na de neutralisatie. Hij kan het weten want hij is de snelste vandaag en hij moet dan ook morgen de tweede lus openen.
- Dit was tevens de eerste etappe in een Dakar waarin in een pitstop voor banden was ingebouwd, omdat het begin voor gravelpaden was en de duinen aan het eind. tankstops zijn er natuurlijk standaard
- Seth Quintero en Mohammad Balooshi zijn géén happy campers vandaag. Beide moesten vandaag de etappe openen en verloren bijna een uur
- Paul Spierings had een prima dag in de Challenger klasse, hij kon het tempo van Nico Cavigliasso redelijk volgen en klokte als tweede in bij het bivak, twee privateers dus aan kop voorlopig. De RBR buggies verloren tijd met een lekke band (Leaverton) en een mislukte aanloop op een duin (Guerrero).
- In twee klassen ging het letterlijk gelijk op. Al Attiyah en Al Rahji in de auto's en Heger en De Soultrait in de SSV's zetten meerdere WP's lang dezelfde tijden, tot in het slot Al Attiyah en De Soultrait hun achtervolgers losrijden.
- Martin Maçik pakte net als vorig jaar in de duinen de meeste tijd bij de trucks. De familie vd Brink verloor tijd omdat Mitchell vaststond. Ales Loprais profiteert en loopt flink in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sabata op 06-01-2025 00:45:34 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216190677
Dakar site en Omroep Brabant melden dat Paul Spierings de 48u loop bij de T3 buggies heeft gewonnen. Nico Cavigliasso kreeg drie minuten tijdstraf voor snelheidsovertredingen, waardoor Spierings met 2 tellen verschil wint. Volgens mij ook de eerste etappezege buiten de trucks of motoren.

https://www.omroepbrabant(...)dzware-tweede-etappe
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216194977
De VAR slaat toe in Saudi Arabië bij de finish van de 48u etappe

- vele deelnemers in alle klassen kregen Oom Agent op bezoek voor tijdstraffen, bijna allemaal omdat ze in de laatste tankstop te laat hadden geremd. Het kostte Yazid Al Rahji een etappe overwinning bij de auto's, Rokas Baciuska kreeg die cadeau, ook Al Attiyah kreeg die tijdstraf.
- En hetzelfde gebeurde dus Cavligliasso in de T3 buggies, Paul Spierings met 2 seconden gewonnen. De eerste zege in een autocategorie sinds Bernard ten Brinke
- In de motoren is het Adriaan lacht, Adriaan huilt. Eerst bleek hij 10 minuten bonus tijd te hebben gepakt door dat hij lang aan de leiding van het tweede deel van de etappe reed, maar hij kon een paar minuten dus weer inleveren door die tijdstraffen, hij viel daardoor van 2 naar 4, Honda coureurs Skyler Howes en Tosha Schareina haalden hem in als 2e en 3e. Ricky Brabec kwam ongewoon nurks aan de finish, de Amerikaan had de uitlaat kapot en verloor bijna een kwartier in het laatste deel. Daniel Sanders profiteert en wint drie op een rij.
- In de trucks geen goede rit voor de Vd Brink familie. Mitchell had een lekke band en een kapot differentieel, waardoor hij maar op 3 wielen aandrijving had. Martin bleef in de buurt als sleper in de duinen, aan de finish verloor de familie 1,5uur op de Tsjechen
- Maçik wint de rit voor Loprais, een raz-dva dus. Vadotas Zala komt als derde binnen
- Ook verrassend veel crashes in het tweede deel, meestal zonder gevolgen in het zand, maar één keer ging het flink mis toen Wariyawa probeerde een gemist WP te halen en in het stof teamgenoot de Villiers over het hoofd zag. Beide auto's flink in de poeier gereden. De Villiers verliest twee uur, Wariawa zelfs acht uur
- Voor Nani Roma is het klaar na motorpech, Ben de Groot ligt er ook uit nadat zijn Iveco met 100kmh op een truck reed die midden op het parcours stond na een blinde bocht. Edit: De Groot heeft zijn duim gebroken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sabata op 06-01-2025 22:10:12 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216196443
Geen pick up maar een 7,5 tons vrachtwagen en het is zijn duim die gebroken is.
pi_216197196
Aangepast, ook het stuk over de Toyota's heb ik gewijzigd. Volgens Eurosport's Norbert Ockenga reed Wariawa tegen het verkeer in om een WP te pakken en knalde frontaal op De Villiers. Als ie überhaupt nog start kan ie een waarschuwing van de wedstrijdleiding krijgen, want terugrijden is na een dergelijke crash tussen twee buggies een paar jaar terug verboden

Inmiddels is Carlos Sainz ook uit de wedstrijd, auto is afgekeurd na zijn koprol van gisteren

[ Bericht 12% gewijzigd door Sabata op 06-01-2025 22:37:01 ]
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  maandag 6 januari 2025 @ 22:51:40 #16
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216197872
Net als Laia Sanz een dag eerder. Rolbeugel 2mm verbogen berekende ook voor haar einde wedstrijd.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_216209686
- En nu dus nummer 3: Sebastien Loeb crashte vandaag al na 12 km en hoewel hij uitreed met 1 uur tijdverlies, keurde de FIA zijn auto af.
- Anja van Loon had ook geen beste dag, 1,5 uur verloren na een botsing met een stuk muur. Saillant detail, ze meldde dat de oorzaak een buggy was die niet aan de kant ging ondanks constant sentinellen.
- Die sentinel zou moeten helpen bij het makkelijk laten passeren van concurrenten, maar misschien had ze beter een gewone claxon kunnen gebruiken. Al meerdere dagen klagen deelnemers in Alle klassen namelijk dat GPS uitvalt, sentinel uitvalt of dat antennes voor het systeem te breekbaar zijn.
- Onder andere Daniel Sanders en Henk Lategan verloren er veel tijd mee, maar beide blijven wel nog aan de leiding in hun klassen
- Geluk bij een ongeluk voor Adriaan van Beveren. De Fransman crashte in een poging teamgenoot Tosha Schareina te volgen, maar de Spaanse Duitser ging verkeerd en verloor 10 minuten. Van Beveren haalde hem weer in en nam Ross Branch mee op sleeptouw
- Ook Oprah Winfrey sloeg toe, Everybody gets a speeding penalty!! Vele tijdstraffen door een slordig of juist slim gelegde speedzone (katsjing). Grootste slachtoffers Bradley Cox (motoren) en Paul Spierings (buggies) die een dag podium zagen vervliegen
- Voor Mitchell vd Brink nog geen tijdwinst, eerder damage control na twee lekke banden, Dankzij Martin als wegenwacht maar een paar minuten verloren als derde, maar de achterstand op Maçik is toch alweer meer dan een uur
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216222786
- het geknoei met de niet werkende tablets voor navigatie gaat door. Nu was het startende motorrijder Santolino die na 12 km zijn roadbook in de vuilbak kon flikkeren.
- Dat hij en meerdere andere rijders vandaag tijd terug kregen voor het geknoei ligt aan de BAS Dakar rijders. Edgar Canet, Mike Docherty en Tobias Ebster hadden voor de start ALLE DRIE een kapot tablet en startten 15 minuten later, de tijd werd hun kwijtgescholden. Dat vond de rest (Sanders, Santolino en Cornejo voorop) oneerlijk, dus werd er schoorvoetend met meer coulance gehandeld
- Soms doet de ANWB het iets te goed. Kees Koolen was eigenlijk snelle assistentie voor Maçik en Vd Brink, moest ook bij beiden een band afgeven. Maar toch reed hij naar de derde tijd, paar minuten achter zijn kopmannen die 1 en 2 werden.
- Dacia tekent protest aan bij de FIA voor de uitsluiting van Loeb, maar mag niet meerijden onder protest zoals gehoopt, ze moeten gewoon wachten tot Parijs van zijn gat afkomt om het beroep te behandelen.
- Henk Lategan slechts één van de vele met lekke banden vandaag, ook een van de velen die op een lekke band finishten. Zelfs de stage winnaar Al Rahji deed dat. Lategan is nog wel leider voor de Saudi
- Nasser Al Attiyah zakt weg, naast lekke banden ook de achter ophanging stuk
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216235125
We openen er maar gewoon mee, want Oprah had het weer druk in Dakar, zowel positief als negatief



- Voor de start kreeg een flink aantal motorrijders tijd terug voor geknoei met niet werkende tablets, zoals Santolino, Sanders, Cornejo en Van Beveren. En ná de stage konden Van Beveren en Sanders ook weer tijd inleveren voor vermeende snelheidsovertredingen. Toch blijft Sanders leider op zeven minuten voorsprong
- Ik denk zelfs dat de Australiër een Cyril Neveu truc heeft uitgehaald, die werd het de Afrikaanse dakars zo zat om steeds maar door Auriol gevolgd te worden dat hij een keer bewust 20 km de verkeerde kant op reed, zich kon verstoppen en omkeren. Nu verloor Sanders in het begin wat tijd met zoeken en een crash, maar Tosha Schareina die had aangekondigd hem te gaan schaduwen trok hij zo mee in zijn 'val'. Het was alleen aan die speeding penalty te danken dat de Spanjaard niet nog eens 5 minuten verloor
- Bij de auto's verloor Al Attiyah de stage door een 10 minuten straf omdat hij vergeten was een kapotte band mee te nemen, maar als hij bij de enige speedzone (een nauwe canyon) zijn motor niet had laten afslaan had hij misschien kunnen winnen, dat momentje gaf Seth Quintero met één tel verschil de winst.
- Ook Paul Spierings kijkt over zijn schouder of Oprah er niet staat. Hij bekende zelfs 20 minuten te laat aan de start te zijn gekomen na een noodreparatie bij het marathon bivak. Voorlopig is hij iig 2e in de stage en nu derde algemeen omdat concurrent Leaverton 4 uur heeft verloren
- En weer een idioot die terugrijdt na een gemist waypoint. Bovendien iemand die met al zijn ervaring beter zou moeten weten. Wat is tien minuten verliezen voor een WP vergeleken met 4 uur verliezen omdat je recht op collega Simon Vitse knalt? Vitse kan waarschijnlijk ook inpakken, tenzij de FIA inspectie meevalt en hij morgen de auto kan repareren
- Ook in de trucks pleiten pech und pannen. Danilo Petrucci is nu mechanic en part time chauffeur voor Iveco Claudio Bellina (die Petrux kent omdat zijn bedrijf Italtrans een Moto2 team sponsort), maar helaas tuimelden ze vandaag van een duin. Ook Vadotas Zala had een probleem met de aandrijving (gokje, maar misschien weet @Alexxxxx meer) en verliest 4 uur, Loprais staat ook anderhalf uur stil zodat Mitchell vd Brink toch naar twee klimt ondanks dat hij veel moeite met een WP had. Maçik en Koolen maken er een MM Technology 1-2 van
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216247082
Zala mag contractueel niet zeggen wat er mis was, vertelde hij voor de rallymaniacs camera. Max van Grol en Corné van Drunen zwijgen ook keurig volgens protocol, daar heb ik zelf contact mee gezocht.

Martijn van Rooij en zijn mannen hebben de DKR 3 terug aan de praat gekregen! Met hulp van Kovacs en MM Technology. Die starten morgen weer. Spek en bonen klassement maar wie weet zit er een etappe overwinning in?
pi_216247234
Ik zie dat Paul Spierings helaas alsnog een tijdstraf van Oprah krijgt voor de stage van gisteren, dus helaas heeft men hem zijn late vertrek niet vergeven :(
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zaterdag 11 januari 2025 @ 09:55:06 #22
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_216250957
En toen was het ineens klaar voor Ross Branch. Gevallen en uit de wedstrijd.
  zaterdag 11 januari 2025 @ 11:05:34 #23
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216251933
Chicherit ook uit de race.

twitter
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  zaterdag 11 januari 2025 @ 14:18:58 #24
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_216254423
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2025 11:05 schreef Starflyer het volgende:
Chicherit ook uit de race.

[ x ]
twitter
pi_216259753
Misschien is dat wel waarom je niet verder mag met een kapotte rolkooi :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_216261672
- Branch eruit, Chicherit eruit, Kevin Benavides gaf gisteren al op. Ook Bradley Cox is gestopt na een crash in de eerste 100 meter van de stage. Hij reed nog wel door tot de neutralisatie, maar daar was het alsnog schluss.
- Apart verhaal komt van Daniel Schröder die in een zelfgebouwde VW Amarok meedoet en al eens verdwaalde in de 48h loop. Hij verscheen nog wel aan de start van de stage, maar boog er zo snel mogelijk af en reed over de weg naar Ryadh (bijna 400km) op zoek naar een VW dealer die zijn kapotte waterpomp kan repareren. Dat is gelukt, de tijdstraf kan hem niet schelen.
- Beide leiders in de motoren en auto's deden het (gedwongen) rustig. Sanders had een navigatie misser en liet zich toen maar meevoeren door de groep. Henk Lategan verloor veel tijd in de duinen, maar dankzij het snelle eerste deel verloor hij maar vier minuten.
- Spierings opnieuw 2 minuten goedgemaakt op Cavigliasso, Puck Klaassen duikt inmiddels in de top10 op bij de Challengers
- "Waar zijn we" "In Arabië". aldus een gesprek tussen Xavier de Soultrait en Martin Bonnet nadat hun navigatietablet crashte. Het bleef zonder al te veel gevolgen, De Soultrait werd tweede achter Chaleco Lopez
- Derde dagsucces voor Mitchell vd Brink, 7 minuten teruggepakt, helaas niet genoeg, met nog 1 uur 50 minuten achterstand
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  zondag 12 januari 2025 @ 11:39:33 #27
419487 Wertha
Te midden van het moeras
pi_216264527
Mitchel vd Brink weer problemen (gehad).
  zondag 12 januari 2025 @ 15:12:07 #28
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_216267001
Bedankt voor de updates. Wordt niet heel veel gepost hier helaas, maar daar ben ik zelf ook schuldig aan. :@
Maar het wordt in ieder geval (tenminste door mij) wel gelezen en gewaardeerd. *O*

Wilde ik toch even kwijt. :)
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_216274089
- in de categorie aparte verhalen in de dakar rally mogen biker Jiri Broz en het echtpaar Klaassen bij de auto's niet onbreken. Broz had de koppeling kapot, wist met een stuk ijzer een koppeling te simuleren, raakte dat bij een val kwijt. Hij loopt vervolgens 2 km terug naar een achtergelaten motor en gaat die samen met Ignaz Sanches die het achterwiel kapot had demonteren. Sanches zet hem bij zijn eigen motor af, maar daar staat David Castera, de wedstrijdleider al te kijken of Broz hulp nodig heeft. "Ik zie dat je tank leeg is, had je brandstof nodig?" vraagt Castera. Ehm, nee iemand had dus Broz' zijn tank leeggepompt. Hartelijk dank. Hij zit ondanks alle strapatsen nog in de rally, maar vraag niet hoe.
- David en Tessa Klaassen rijden na een nachtje overwerk al op hele grote achterstand, maar ze stopten gisteren bij Kevin Hameed die de electronica stuk had en al uren op een helicopter wachten voor evacuatie. Die helicopter kwam niet, Dave en Tessa bleven wachten tot een konvooi auto's in de buurt kwam en reed toen een stuk terug met Hameed naast zich, Tessa liep met een ASO official terug. Hameed bereikt duizelig en uitgeput het bivak, blij dat het goed afliep. Dave en Tessa kwamen vandaag weer aan de start, extra penalty is na zo'n lange vertraging vaak 22 uur, nu was het slechts 50 minuten.
- Mason Klein moest ook opgeven, zijn KOVE liep vast en ondanks hulp van James Hillier bleek de krukas stuk.
- Even leken ook Sanders en Canet, de leiders in de twee snelle motoren klassementen tijd te verliezen, maar dat leek met (alweer) kapotte tablets te maken te hebben. Die wachttijd kregen ze kwijtgescholden, zodat ze zowaar in een 1-2 finishten
- Toyota doing Toyota things again. Lucas Moraes kreeg 1 uur tijdstraf en een waarschuwing omdat zijn bijrijder in het bivak vlak voor de marathon stage een telefoon had gekregen van "een onbekend persoon". De telefoons worden in de marathon etappes altijd gesealed om te voorkomen dat daarmee naar assistentie wordt gebeld als het mis gaat. Zoals de FIA stewards dan zeggen: "Will be investigated after the race", daar doet een etappezege vandaag niets aan af.
- Henk Lategan maakt het spannend, verliest 18 minuten en ziet Yazid Al Rahji op 20 seconden komen in de stand
- problemen voor Mitchell vd Brink ware twee multiriemen achter elkaar stuk. Zelfs Macik kwam even kijken wat daar gebeurde. Het kostte weer een half uur extra
- Ook Maurik vd Heuvel had gedoe met de multiriem, en koelingsproblemen. Het zorgde gisteren voor de rare situatie dat Maurik als derde in het bivak was, maar hij bekende bij de neutralisatie uit de proef te zijn gereden. Vandaag toch netjes zesde.
- Paul Spierings sprak zichzelf streng toe rustig te rijden, deed dat vervolgens niet, en verloor weer 10 minuten. Nog wel derde algemeen bij de buggies.
- Keep your enemies close, is blijkbaar iets waar Brock Heger in gelooft, of anders de teamleiding van Sebastien Loeb Racing. In de Amerikaanse off road series is Max Eddy namelijk zijn concurrent, in de Dakar is hij navigator. Heger lijkt in de SSV's vooral op aankomen te kunnen rijden omdat Xavier de Soultrait weer een half uur verliest.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216289859
- hommeles tussen Mitchell vd Brink en Puck Klaassen. Mitchell beweerde 25 minuten te hebben verloren omdat Puck niet aan de kant wilde ondanks sentinelen claxoneren en bumperkleven. de trucker verloor weer flink tijd en eist dat de ASO er naar kijkt. Puck vondt het voor de RTL camera wel meevallen, was naar eigen zeggen zelf in gevecht geweest met een andere buggy.
- Pablo Quintanilla ligt eruit, gebroken schouder na een forse crash, op hetzelfde punt gingen ook Daniel Nosiglia en Nacho Cornejo eraf. Cornejo kon wel door, Nosiglia is ook klaar.
- Paul Spierings moest naar de secondelijm grijpen om zijn klassement. "grote hoeveelheid Loctite" was nodig om een losse borgmoer in de stuurinrichting op te lossen
- Henk Lategan was voor zijn doen gisteren chagrijnig. vindt je als enige een moeilijk WP, gaat vervolgens iedereen klagen dat het roadbook niet klopt. de zuid-afrikaan moest door alle tijd bonussen als 15e starten. maar dat was nu wel een voordeel. zelf een zeer steile duinklim kon hem niet echt afremmen. adversor et admorsus!
-voor de mini's blijft het een dakar van vallen en opstaan. iedere goede etappe wordt gevolgd door een etappe vol Ellende. Guillaume de Mevius begon gisteren als eerste aan de stage maar was pas als laatste terug
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216301063
- bestaat karma? De organisatie vond van wel en gaf Dave en Tessa Klaassen een Dakar Spirit award voor het helpen van gestrande motorrijder Kevin Hameed.
- bestaat karma? Mitchell vd Brink vond van wel. Zijn tegenstander van gisteren Puck Klaassen loopt vandaag 5 uur achterstand op. Geen perfecte dag voor Mitchell zelf, door een navigatie misser verliest hij de dagzege aan Loprais
- Paul Spierings gelooft niet in karma, vind zichzelf gewoon een domme eikel nadat hij 5 minuten verloor met een band wisselen en 28 verloor omdat hij daarna compleet verdwaalde. Hij is nog steeds derde algemeen maar vraag niet hoe.
- Ook bij Toyota zitten geluk en pech in een klein hoekje. Yazid Al Rahji neemt een bultje met hoge snelheid, springt hoog maar landt op zijn wielen. Guy Botterill stuitert over dat zelfde bultje en flikflakt 500 meter door de woestijn.
- Henk Lategan is iemand die je niet snel boos krijgt, maar hij was niet blij met de verloren tijd door twee lekke banden en ook een navigatiefout.
- Ricky "St Bernard" Brabec was zo vriendelijk om teamgenoot Tosha Schareina op sleeptouw te nemen na dat die al na 12 km crashte. Zonder roadbook rijdt lichter maar Schareina was wel helemaal beurs.
- Een unicum deze dakar, de motorrijder die de stage opent wint ook. Luciano Benavides verloor een paar minuten, maar door de bonustijd krijgt hij alles terug en wint met 1 minuut voorsprong
- Een tweede unicum, de eerste etappe overwinning voor Dacia als merk in de Dakar dankzij Al Attiyah
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216314588
- raar maar waar, de titel van het topic werd per ongeluk toepasselijk dankzij Willem Avenant. De Zuid Afrikaan dwaalde in de achterhoede van de etappe van eergisteren rond toen hij ineens tussen een kudde kamelen stond midden in de nacht, en de herder achter zich aankreeg met een kalashnikov :o Dankzij een Arabisch sprekende deelnemer liep het goed af
- Daniel Schröder haalde tot nu het Dakar nieuws in de lijst anekdotes na slapen bij een tankstation en 400 omrijden voor een waterpomp, maar vandaag werd de Duitser in zijn zelfbouw VW 4e! Een deel van die hoge klassering ligt er ook aan dat vele toppers besloten in te houden om een startplek achterin het veld te krijgen om zo niet te verdwalen.
Het levert Nani Roma iig de 26e etappezege in auto of op motor en de eerste voor M Sport Ford.
- Hoe dat fout kon gaan bewezen Al Attiyah en Al Rahji. De Qatari was heel nijdig op navigator Edouard Boulanger die er een paar keer flink naast zat wat Al Attiyah een half uur kostte. Al Rahji zal zich bewust wat hebben ingehouden, maar hij verloor wel 20 minuten na een vastloper in een duinpan. Henk Lategan pikt zonder echt goed te rijden dus weer de leiding over.
- Paul Spierings had een Kilo Utrecht Tango dag. Op de verbindingsetappe blies hij de motor op en moest de auto door William de Groot naar het bivak worden gesleept. Ze gaan repareren, en Spierings kan als 21e morgen weer starten. Dat wordt vuurwerk of een klapper
- Multiriemen te koop, multiriemen te koop. Martin vd Brink heeft m maar één keer gebruikt, maar wel weer kapot gekregen, de zoveelste multiriem die de MM truckers stuk krijgen. Een reserve exemplaar moest eerst met een mes bewerkt worden voor ze er mee uit de voeten konden.
- Beide MM trucks wat gebutst aan de finish na een harde landing over een duin. Maçik verloor slechts een paar minuten, Kees Koolen verloor 40 minuten
- Mitchel nét 48 sec te langzaam voor een volgende etappezege, Loprais is opnieuw de snelste
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216327378
Ik vind die antennes op de auto er net uitzien of er een fiets met zo'n vlaggetje voorbij komt.
pi_216327904
het is ook hetzelfde idee. de kleinere auto's en buggies zijn in het "verkeer" lastig zichtbaar achter de duinen. dus daarom een vlaggetje erop.

- de start gisteren weer uitgesteld met een paar uur door laag hangende bewolking en mist.
- de Honda rijders kregen er bijna ruzie over. Van Beveren wilde nog de hele tijd rijden, Schareina en Brabec vonden inkorten ook al goed. de wedstrijdleiding koos voor 152km tot aan de eerste Tankstop.
- het geruzie bij de start zorgde
voor stress bij Van Beveren, die niet oplette en crashte. hij werd op een handvol seconden derde dus als hij nou rustiger had gereden had hij gewoon gewonnen
- bij de kistrijders zonder assistentie is het nog heel spannend. Emmanuel Gyenes, meervoudig winnaar in de klasse moet een minuut goedmaken op Benjamin Melot, een debut als motorrijder, maar wel al jarenlang in de Dakar aanwezig geweest als monteur van KTM
- voor Dave Klaassen werd het een hele korte special. Na 300 meter ging zn achterdiff er al aan.
- Paul Spierings schijnt nog mee te hebben gereden, stond ook bij de start. maar geen idee hoe snel aangezien hij steeds 20 uur extra opgeteld kreeg omdat hij de vorige etappe overgeslagen heeft
- bij de auto's haalde Ford zijn tweede etappe zege dankzij Ekstrom. Al Rahji pakte met 6 minuten de leiding over van Henk Lategan.
- Mitchell van de Brink deed iets aparts, hij trok zijn grote concurrent los toen die vast stond op een duin. blijkbaar wilde hij vandaag de massastart winnen zonder dat Macik hem al te veel dwars zit, die is toch al niet meer in te halen.
- door de vele uitvallers in de twee buggy categorieën zijn er nog onverwacht ze top 10 posities te behalen. Lex Peeters is tiende bij de challengers en Roger Grouwels staat achtste bij de ssv klasse
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_216331535
Mitchel (met één L) is natuurlijk ook gewoon een teamgenoot/klant van Macik.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 17 januari 2025 @ 16:43:59 #36
39237 crew  H_T
2733
pi_216332209
@Sabata bedankt voor de samenvattingen ^O^
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_216332357
graag gedaan. ik heb het al sinds de jaren 80 een apart evenement gevonden. heb nog ergens ook een foto liggen met een handtekening van Jan de Rooy er op.

erg veel grote ontwikkelingen waren er in de laatste korte etappe niet meer. Benjamin Sanders, Martin Macik, Nico Cavigliasso, Brock Heger en Yazid Al Rahji waren niet meer te achterhalen.
- wel nog noemenswaardig is dat Paul Spierings zowaar de laatste etappe gewonnen heeft. tweede zege voor hem ondanks de teleurstellende klassering. Lex Peeters bleef in de top 10.
- het duel in de kist klasse motoren is uit eindelijk gewonnen door Emmanuel Gyenes, omdat zijn tegenstander Benjamin Melot nog vier minuten verloor en naar twee zakte. De Tsjech Jaromir Romançik werd derde.
- Mitchel kreeg misschien van Macik een verkeerde vrijgeleide vandaag, maar niet van Ales Loprais. die was toch nog 10 tellen sneller en wint nog een stage. Mitchel is wel tweede algemeen geëindigd.
- een wat zuur eind voor Martin Soltys. de Tatra die vorig jaar nog door Pascal de Baar werd bestuurd strandde in de laatste proef en is niet gefinisht.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')