Groetjes, V. Putin, Moskou.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:21 schreef Joppiez het volgende:
Ik denk dat veel NSB stemmers destijds wellicht vredesdenkers waren die gewoon een einde aan die domme oorlog wilde aangejaagd door het westen (Frankrijk, UK, VS). Je moet alles wel in het juiste perspectief willen zien.
Zoals je kunt zien in het archief deed de politieke recherche de onderzoeken, die is na ontbinding doorgegaan en dook op tot diep in de jaren '90 op, ondertussen met andere samenstelling en ander doel, wel gebouwd op de naoorlogse mythes.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sterker nog het verzet probeerde zoveel mogelijk mensen bij de politie te houden en vooral niet op te vallen, voor hun was dat gouden informatie. Het was bijvoorbeeld cruciaal om te weten of er bijvoorbeeld mensen van het verzet gepakt waren, want dan moesten de andere van de groep onderduiken tot bekent was dat er gepraat was.
Daarom is er na de oorlog ook gerechtelijk onderzoek gedaan door mensen met iets meer achtergrond dan de gemiddelde Fok!kerquote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat statistisch gezien iets waar we echt rekening mee moeten houden, of is dat iets dat is doorverteld aan de naasten destijds en zo weer is doorverteld naar het nageslacht omdat er sprake kan zijn van schaamte?
Nu kun je inzage aanvragen in het dossier, zodat je kunt zien wat het onderzoek naar je grootvader heeft ingehouden, mocht je dat willen weten.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 11:47 schreef blomke het volgende:
Ik trof de naam van mijn grootvader aan toen ik in het NA zocht. Wat nu?
Je kunt ook nog even wachten, deze toegankelijkheid is een tijdelijke voorziening.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:14 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Nu kun je inzage aanvragen in het dossier, zodat je kunt zien wat het onderzoek naar je grootvader heeft ingehouden, mocht je dat willen weten.
Behoorlijk jaquote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
Is het ook niet zo dat heel veel mensen zich achteraf een rol in het verzet hebben toegediend?
Verzets(herdenkings)kruis lijkt me voldoende onderbouwing.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
Is het ook niet zo dat heel veel mensen zich achteraf een rol in het verzet hebben toegediend?
De mijne ook, ook met zijn broer. Dwangarbeid verricht in Dusseldorf, Parijs, Warschau en Dnipropetrovsk. Tijdens de periode in Dusseldorf nog de schuilkelders in moeten duiken voor geallieerde bombardementen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:39 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
De broer van mijn opa en mijn opa zelf hebben in een concentratiekamp gezeten, omdat ze beide officier waren in het Nederlandse leger tijdens de inval van Hitler-Duitsland. Ik lees dat hij is onderzocht op collaboratie, maar dat lijkt me echt uitgesloten.
Dat neem je toch met een korreltje zout. Die verzets-heldendaden in de verhalen van ooms en opa's.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:36 schreef Molo het volgende:
[..]
Behoorlijk ja
Als je om je heen hoort hoe ongelooflijk veel Nederlanders familieleden in het verzet hadden
Actief verzet deden niet veel mensen, actief en doelbewust mee met de bezetter wellicht ook niet. Veel zal genuanceerd zijn.
Denk wel dat best veel families zich een hoedje schrikken als ze hun gezinsleden die in het verzet zouden hebben gezeten terug zien in deze lijst en met dossierinhoud
De politieke recherche als groep is ondertussen interessant om te onderzoeken.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
De vermoorde oom van mijn vader wordt nog jaarlijks herdacht. Die zal dus wel echt in het verzet hebben gezetenquote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat neem je toch met een korreltje zout. Die verzets-heldendaden in de verhalen van ooms en opa's.
Laat maar zien dan, die onderscheiding.
Eens. Met die gedachte moeten we de stukken ook lezen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Daarom is er na de oorlog ook gerechtelijk onderzoek gedaan door mensen met iets meer achtergrond dan de gemiddelde Fok!ker
Verder was goed of fout natuurlijk ook niet zo zwart wit als het nu lijkt. Ik weet bijvoorbeeld van een grote electronicafabriek in Eindhoven dat ze voor de Duitsers gefabriceerd hebben, maar daarmee wel voor honderden joden de deportatie hebben uitgesteld of voorkomen. (beetje Schindlers List verhaal maar dan wat minder geromantiseerd). Is dat goed of fout?
Van een andere fabriek, die wat minder collaboratief was, werd de volledige directie door Duitsers vervangen, zodat ze die volledig onder controle hadden. Ik weet niet wat beter of slechter was.
Edit: ah, Philips was al besproken, zie ik
Vraag is of iedereen die hem zou moeten krijgen er ook één heeft gekregen.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Verzets(herdenkings)kruis lijkt me voldoende onderbouwing.![]()
Mensen die nu actief gaan lopen dwepen met dat hun ouders zogenaamd in het verzet hebben gezeten zijn wel walgelijk. Ze hebben namelijk geen poot uitgericht.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
hoe weet jij nou dat er stukken zijn verdwenen uit het dossier van de opa van blomke?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:27 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Je kunt ook nog even wachten, deze toegankelijkheid is een tijdelijke voorziening.
Je zult toch naar de leeszaal moeten om de stukken in te zien. Archiefwet moet aangepast worden om het gehele dossier (wat niet meer compleet is, er zijn stukken uit verdwenen) te kunnen raadplegen, ook op door digitalisering mogelijk gemaakte nieuwe zoekingangen.
Je kunt ook "edelweisssjes" online kopen als je dat. bedoelt. Of bandjes van het Rode Kruis.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:09 schreef poemojn het volgende:
[..]
hoe weet jij nou dat er stukken zijn verdwenen uit het dossier van de opa van blomke?
Dat gerechtelijk onderzoek van na de oorlog was amateuristisch. Kan je nagaan wat de achtergrond is van de gemiddelde Fokker;)quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Daarom is er na de oorlog ook gerechtelijk onderzoek gedaan door mensen met iets meer achtergrond dan de gemiddelde Fok!ker
...
De hele holocaust is juist zo goed ‘gelukt’ omdat de administratie zo goed op orde was lijkt me.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 10:51 schreef poemojn het volgende:
de administratie een zootje? ik vind het juist verrassend hoe nauwkeurig allerlei informatie over familie in concentratiekampen terug te vinden is. Er staat alleen niet bij door wie ze zijn bevrijd en waar en op welke datummaar de overplaatsingen, ziekte dus naar de barak, enz alles is terug te vinden online.
/edit oa hier https://arolsen-archives.(...)arch-online-archive/
De echte rol van "Soldaat van Oranje"(Erik Hazelhoff Roelfzema) is ook discutabel, die heeft de boel flink geromantiseerd voor zichzelf. Peter Tazelaar bleek meer overeenkomsten te hebben met de "Soldaat van Oranje". Die bleef echter bescheiden tot z'n dood, zijn een paar goede biografieën over.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
De vergelijking werd gemaakt dat die dorpen/gehuchten nu PVV zouden stemmen terwijl -uit de link die werd geplaatst- dit juist PvdA/Groenlinks bolwerken nu blijken te zijn. Zie de link die werd geplaatst.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:54 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat is hier nou weer mooi aan, ook echt een vergelijking van lik mn reet
Niet je eigen fascistische ideeen op anderen projecteren.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 12:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hij moet iets om zijn eigen extreemrechtse straatje schoon te vegen.
Daders van wat?quote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:56 schreef Fietsenrek het volgende:
Leuk om te zien. Tijd om de daders op te sporen. Oh wacht, zijn bijna allemaal dood.
De NSB had in geen enkele grote stad de grootste raadsfractiequote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:55 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Het mooie is dat in sommige steden waar de NSB het grootste was, nu GroenLinks/PvdA het grootste is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop