abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 januari 2025 @ 11:57:02 #51
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216170941
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 10:21 schreef Joppiez het volgende:
Ik denk dat veel NSB stemmers destijds wellicht vredesdenkers waren die gewoon een einde aan die domme oorlog wilde aangejaagd door het westen (Frankrijk, UK, VS). Je moet alles wel in het juiste perspectief willen zien.
Groetjes, V. Putin, Moskou.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216171032
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 10:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sterker nog het verzet probeerde zoveel mogelijk mensen bij de politie te houden en vooral niet op te vallen, voor hun was dat gouden informatie. Het was bijvoorbeeld cruciaal om te weten of er bijvoorbeeld mensen van het verzet gepakt waren, want dan moesten de andere van de groep onderduiken tot bekent was dat er gepraat was.
Zoals je kunt zien in het archief deed de politieke recherche de onderzoeken, die is na ontbinding doorgegaan en dook op tot diep in de jaren '90 op, ondertussen met andere samenstelling en ander doel, wel gebouwd op de naoorlogse mythes.

Elke straat kende zijn WOII mythes, en die werden doorverteld aan de kinderen, kleinkinderen etc.
pi_216171069
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 10:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Is dat statistisch gezien iets waar we echt rekening mee moeten houden, of is dat iets dat is doorverteld aan de naasten destijds en zo weer is doorverteld naar het nageslacht omdat er sprake kan zijn van schaamte?
Daarom is er na de oorlog ook gerechtelijk onderzoek gedaan door mensen met iets meer achtergrond dan de gemiddelde Fok!ker ;)

Verder was goed of fout natuurlijk ook niet zo zwart wit als het nu lijkt. Ik weet bijvoorbeeld van een grote electronicafabriek in Eindhoven dat ze voor de Duitsers gefabriceerd hebben, maar daarmee wel voor honderden joden de deportatie hebben uitgesteld of voorkomen. (beetje Schindlers List verhaal maar dan wat minder geromantiseerd). Is dat goed of fout?
Van een andere fabriek, die wat minder collaboratief was, werd de volledige directie door Duitsers vervangen, zodat ze die volledig onder controle hadden. Ik weet niet wat beter of slechter was.

Edit: ah, Philips was al besproken, zie ik
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_216171120
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 11:47 schreef blomke het volgende:
Ik trof de naam van mijn grootvader aan toen ik in het NA zocht. Wat nu?
Nu kun je inzage aanvragen in het dossier, zodat je kunt zien wat het onderzoek naar je grootvader heeft ingehouden, mocht je dat willen weten.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_216171243
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:14 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Nu kun je inzage aanvragen in het dossier, zodat je kunt zien wat het onderzoek naar je grootvader heeft ingehouden, mocht je dat willen weten.
Je kunt ook nog even wachten, deze toegankelijkheid is een tijdelijke voorziening.

Je zult toch naar de leeszaal moeten om de stukken in te zien. Archiefwet moet aangepast worden om het gehele dossier (wat niet meer compleet is, er zijn stukken uit verdwenen) te kunnen raadplegen, ook op door digitalisering mogelijk gemaakte nieuwe zoekingangen.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 12:30:24 #56
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_216171263
Is het ook niet zo dat heel veel mensen zich achteraf een rol in het verzet hebben toegediend?
  zaterdag 4 januari 2025 @ 12:36:10 #57
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216171303
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:30 schreef Fietsertje70 het volgende:
Is het ook niet zo dat heel veel mensen zich achteraf een rol in het verzet hebben toegediend?
Behoorlijk ja

Als je om je heen hoort hoe ongelooflijk veel Nederlanders familieleden in het verzet hadden :+
Actief verzet deden niet veel mensen, actief en doelbewust mee met de bezetter wellicht ook niet. Veel zal genuanceerd zijn.

Denk wel dat best veel families zich een hoedje schrikken als ze hun gezinsleden die in het verzet zouden hebben gezeten terug zien in deze lijst en met dossierinhoud ;)
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator zaterdag 4 januari 2025 @ 12:39:06 #58
236264 crew  capricia
pi_216171320
quote:
Verzets(herdenkings)kruis lijkt me voldoende onderbouwing. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216171329
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 10:39 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
De broer van mijn opa en mijn opa zelf hebben in een concentratiekamp gezeten, omdat ze beide officier waren in het Nederlandse leger tijdens de inval van Hitler-Duitsland. Ik lees dat hij is onderzocht op collaboratie, maar dat lijkt me echt uitgesloten.
De mijne ook, ook met zijn broer. Dwangarbeid verricht in Dusseldorf, Parijs, Warschau en Dnipropetrovsk. Tijdens de periode in Dusseldorf nog de schuilkelders in moeten duiken voor geallieerde bombardementen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  Moderator zaterdag 4 januari 2025 @ 12:41:03 #60
236264 crew  capricia
pi_216171331
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:36 schreef Molo het volgende:

[..]
Behoorlijk ja

Als je om je heen hoort hoe ongelooflijk veel Nederlanders familieleden in het verzet hadden :+
Actief verzet deden niet veel mensen, actief en doelbewust mee met de bezetter wellicht ook niet. Veel zal genuanceerd zijn.

Denk wel dat best veel families zich een hoedje schrikken als ze hun gezinsleden die in het verzet zouden hebben gezeten terug zien in deze lijst en met dossierinhoud ;)
Dat neem je toch met een korreltje zout. Die verzets-heldendaden in de verhalen van ooms en opa's.
Laat maar zien dan, die onderscheiding.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216171343
quote:
De politieke recherche als groep is ondertussen interessant om te onderzoeken.

Ook de verdwenen archiefstukken zijn boeiend. Wat daar mee gebeurd is.

"Het is wel bewijs hè?"
pi_216171402
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat neem je toch met een korreltje zout. Die verzets-heldendaden in de verhalen van ooms en opa's.
Laat maar zien dan, die onderscheiding.
De vermoorde oom van mijn vader wordt nog jaarlijks herdacht. Die zal dus wel echt in het verzet hebben gezeten :P.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 12:54:29 #63
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216171413
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Daarom is er na de oorlog ook gerechtelijk onderzoek gedaan door mensen met iets meer achtergrond dan de gemiddelde Fok!ker ;)

Verder was goed of fout natuurlijk ook niet zo zwart wit als het nu lijkt. Ik weet bijvoorbeeld van een grote electronicafabriek in Eindhoven dat ze voor de Duitsers gefabriceerd hebben, maar daarmee wel voor honderden joden de deportatie hebben uitgesteld of voorkomen. (beetje Schindlers List verhaal maar dan wat minder geromantiseerd). Is dat goed of fout?
Van een andere fabriek, die wat minder collaboratief was, werd de volledige directie door Duitsers vervangen, zodat ze die volledig onder controle hadden. Ik weet niet wat beter of slechter was.

Edit: ah, Philips was al besproken, zie ik
Eens. Met die gedachte moeten we de stukken ook lezen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Verzets(herdenkings)kruis lijkt me voldoende onderbouwing. :)
Vraag is of iedereen die hem zou moeten krijgen er ook één heeft gekregen.
Maar als je er zo´n ding hebt, dan is het wel duidelijk.

Maar wel shit dat er dus dossiers zijn van mensen die dus gecollaboreerd hebben, maar ook het verzet hebben geholpen. En elke nuance is vooralsnog niet te vinden op de website.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator zaterdag 4 januari 2025 @ 12:55:38 #64
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_216171418
quote:
Mensen die nu actief gaan lopen dwepen met dat hun ouders zogenaamd in het verzet hebben gezeten zijn wel walgelijk. Ze hebben namelijk geen poot uitgericht.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_216171529
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:27 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Je kunt ook nog even wachten, deze toegankelijkheid is een tijdelijke voorziening.

Je zult toch naar de leeszaal moeten om de stukken in te zien. Archiefwet moet aangepast worden om het gehele dossier (wat niet meer compleet is, er zijn stukken uit verdwenen) te kunnen raadplegen, ook op door digitalisering mogelijk gemaakte nieuwe zoekingangen.
hoe weet jij nou dat er stukken zijn verdwenen uit het dossier van de opa van blomke?
pi_216171727
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 13:09 schreef poemojn het volgende:

[..]
hoe weet jij nou dat er stukken zijn verdwenen uit het dossier van de opa van blomke?
Je kunt ook "edelweisssjes" online kopen als je dat. bedoelt. Of bandjes van het Rode Kruis.

https://militariaplaza.nl/nl/uniform-emblemen

Hoef je niet een tijdslot te reserveren voor inzage van het dossierstuk, op een van de vijf tot tien vrije stoelen in de leeszaal, met oppasser achter je. Zal wel nodig zijn daar.

Verboden fotokopieën te maken of te fotograferen, uiteraard. Veel plezier.
pi_216171893
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:10 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
...
Dat gerechtelijk onderzoek van na de oorlog was amateuristisch. Kan je nagaan wat de achtergrond is van de gemiddelde Fokker;)
  zaterdag 4 januari 2025 @ 14:05:08 #68
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_216171899
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 10:51 schreef poemojn het volgende:
de administratie een zootje? ik vind het juist verrassend hoe nauwkeurig allerlei informatie over familie in concentratiekampen terug te vinden is. Er staat alleen niet bij door wie ze zijn bevrijd en waar en op welke datum :) maar de overplaatsingen, ziekte dus naar de barak, enz alles is terug te vinden online.
/edit oa hier https://arolsen-archives.(...)arch-online-archive/
De hele holocaust is juist zo goed ‘gelukt’ omdat de administratie zo goed op orde was lijkt me.
pi_216171996
quote:
De echte rol van "Soldaat van Oranje"(Erik Hazelhoff Roelfzema) is ook discutabel, die heeft de boel flink geromantiseerd voor zichzelf. Peter Tazelaar bleek meer overeenkomsten te hebben met de "Soldaat van Oranje". Die bleef echter bescheiden tot z'n dood, zijn een paar goede biografieën over.
  zaterdag 4 januari 2025 @ 14:46:57 #70
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216172190
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:54 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat is hier nou weer mooi aan, ook echt een vergelijking van lik mn reet :`)
De vergelijking werd gemaakt dat die dorpen/gehuchten nu PVV zouden stemmen terwijl -uit de link die werd geplaatst- dit juist PvdA/Groenlinks bolwerken nu blijken te zijn. Zie de link die werd geplaatst.

Ik maak dus de vergelijking niet. Die bovendien inhoudelijk niet klopte.

[ Bericht 4% gewijzigd door PluggieOD op 04-01-2025 14:52:30 ]
  zaterdag 4 januari 2025 @ 14:52:48 #71
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_216172227
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 12:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hij moet iets om zijn eigen extreemrechtse straatje schoon te vegen.
Niet je eigen fascistische ideeen op anderen projecteren.
pi_216172257
Leuk om te zien. Tijd om de daders op te sporen. Oh wacht, zijn bijna allemaal dood.
pi_216172296
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 14:56 schreef Fietsenrek het volgende:
Leuk om te zien. Tijd om de daders op te sporen. Oh wacht, zijn bijna allemaal dood.
Daders van wat?
pi_216172324
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 19:55 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Het mooie is dat in sommige steden waar de NSB het grootste was, nu GroenLinks/PvdA het grootste is.
De NSB had in geen enkele grote stad de grootste raadsfractie
In Amsterdam 1939 had NSB 7% van de stemmen, terwijl 3 linkse partijen samen 45% van de stemmen haalde.
https://www.verkiezingsui(...)il/GR19390614/677310
pi_216172330
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2025 15:01 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Daders van wat?
Degene die de Joden verraadde en met de vijand samenwerkte?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop