Laat ie zich inschrijven op dat (jouw) adres? Zo ja: dan kan dat allerlei financiële/fiscale consequenties hebben t/m tweeverdieners aan toe.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:52 schreef DiemenZijde het volgende:
2. Het gaat echt om onderdak bieden, niet om verhuur. Ik hoef er niets aan te verdienen behalve dan een bijdrage in gezamenlijke kosten zoals gas/water/licht en gemeentelijke belastingen.
3. Ik heb gelezen dat een kostgangersovereenkomst het e.e.a. zou kunnen regelen. Zou dit uitkomst bieden om te voorkomen dat er huurders rechten ontstaan? Zo ja, met welke zaken moet ik rekening houden als er een kostgangersovereenkomst moet worden opgesteld (met het oog op de opzegtermijn, lengte van de woonduur en of eventuele verlengingen en wellicht de VVE?).
Dat hangt er van af of je al fiscaal partner bent met een ander. Maar als je als twee eenlingen samen gaat wonen zonder huurcontract loop je inderdaad wel het risico dat je automatisch fiscaal partner bent, met gevolgen voor toeslagen, inkomstenbelasting en eventuele uitkeringen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Laat ie zich inschrijven op dat (jouw) adres? Zo ja: dan kan dat allerlei financiële/fiscale consequenties hebben t/m tweeverdieners aan toe.
Dat zeg ik.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:54 schreef Hanca het volgende:
Maar als je als twee eenlingen samen gaat wonen zonder huurcontract loop je inderdaad wel het risico dat je automatisch fiscaal partner bent, met gevolgen voor toeslagen, inkomstenbelasting en eventuele uitkeringen.
Ik vul het idd aan, zo was het in elk geval bedoeld (niet iedereen denkt gelijk aan toeslagen bijvoorbeeld).quote:
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:01 schreef Hanca het volgende:
(niet iedereen denkt gelijk aan toeslagen bijvoorbeeld).
Heeft de bank daar wat over te zeggen als je iemand bij je laat inschrijven? Lijkt me sterk tenzij hypotheek gekoppeld aan verzekeringen of je echt gaat verhuren....quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Droopie het volgende:
Als hij bij je intrekt kan dat makkelijk, als je hem daar alleen laat wonen mag het officieel niet.
De kans dat je bank er mee akkoord gaat, afhankelijk welke je hebt, is heel klein.
Ik had het gevraagd voor mijn nichtje in mijn huis als ik tijdje weg zou gaan, het mocht niet en ook qua verzekering blabla nee.
Maar hey. Wat niet weet wat niet deert.
Volgens mij was de reden dat je huis niet gedekt is voor verzekeringen, dat een vreemde je huis kan verwaarlozen en dat de huurderswet toch best wel een dingetje is.
Krijg hem maar eens eruit als die tegenspartelt.
Als je iemand erbij inschrijft is er natuurlijk niets aan de hand.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:28 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Heeft de bank daar wat over te zeggen als je iemand bij je laat inschrijven? Lijkt me sterk tenzij hypotheek gekoppeld aan verzekeringen of je echt gaat verhuren....
Dan zou het prima kunnen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Hi!
Dank voor reacties tot zover. Het klopt inderdaad dat het de bedoeling is dat hij zich inschrijft op mijn adres. Hij zal niet alleen wonen maar samen met mij op tijdelijke basis.
Ik heb ten tijde van mijn hypotheekaanvraag wel gevraagd of ik toestemming moet vragen als je iemand laat inschrijven op je adres. Bijvoorbeeld vanwege een relatie/samenwonen. Hier deed men niet moeilijk over. Moeilijker zou het worden als je echt gaat verhuren. Maar van een klassieke verhuurder/huurder met winstoogmerk zou ook niet de bedoeling zijn.
Daarom dacht ik dat een 'kostganger' het dichtstbij komt als het gaat om deze situatie. Met slechts een beperkte kleine bijdrage in gezamenlijke lasten maar geen bijdrage als het gaat om daadwerkelijke kamerverhuur. Ik ben wel benieuwd welke instanties hierover mij het beste kunnen informeren of dat een kostgangersovereenkomst wel meer duidelijkheid biedt richting de belastingdienst. Goed om te weten; wij hebben allebei geen toeslagen (zoals huur of zorgtoeslag)
Waarom/waartegen wil je je indekken met die kostgangersovereenkomst?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Daarom dacht ik dat een 'kostganger' het dichtstbij komt als het gaat om deze situatie. Met slechts een beperkte kleine bijdrage in gezamenlijke lasten maar geen bijdrage als het gaat om daadwerkelijke kamerverhuur. Ik ben wel benieuwd welke instanties hierover mij het beste kunnen informeren of dat een kostgangersovereenkomst wel meer duidelijkheid biedt richting de belastingdienst. Goed om te weten; wij hebben allebei geen toeslagen (zoals huur of zorgtoeslag)
Misschien iets beschaafder taalgebruik...??quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom/waartegen wil je je indekken met die kostgangersovereenkomst?
Het kan jouw hypotheekverstrekker en de fiscus echt geen reet schelen of jij jouw huisgenoot neukt of niet. Dus je gaat gewoon samenwonen
Wat voor jou van belang is, is of je hem er uit kan zetten als jij wil dat hij vertrekt maar hij niet wil oprotten ( het bad-case-scenario).
Vooral dít idd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Droopie het volgende:
Als hij bij je intrekt kan dat makkelijk, als je hem daar alleen laat wonen mag het officieel niet.
De kans dat je bank er mee akkoord gaat, afhankelijk welke je hebt, is heel klein.
Ik had het gevraagd voor mijn nichtje in mijn huis als ik tijdje weg zou gaan, het mocht niet en ook qua verzekering blabla nee.
Maar hey. Wat niet weet wat niet deert.
Volgens mij was de reden dat je huis niet gedekt is voor verzekeringen, dat een vreemde je huis kan verwaarlozen en dat de huurderswet toch best wel een dingetje is.
Krijg hem maar eens eruit als die tegenspartelt.
Volgens mij al een paar jaar niet meer:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?
Bron: https://www.overtoeslagen.nl/over-dienst-toeslagen/organisatiequote:Onze organisatie
Dienst Toeslagen valt onder het ministerie van Financiën. Sinds 2021 zijn we geen onderdeel meer van de Belastingdienst.
Ik weet niet of de persoon kwetsbaar is, maar misschien kan maatschappelijkwerk jullie even helpen? Wonen, dakloosheid zijn ook gemeente aangelegenheden, misschien kunnen zij adviseren?quote:Op zondag 5 januari 2025 17:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Dank voor jullie reacties. Inderdaad, ook al is het een kostganger; Het risico blijft toch dat degene huurdersrechten zou kunnen claimen. Dan zit ik vast, al verwacht ik het niet direct omdat ik juist een helpende hand biedt. Mocht het zover komen dan zet deze vriend ook de relatie met mij wel ernstig op het spel en zal het samenwonen er niet per se gezellig erop worden kan ik je vertellen. Je moet immers wel nog letterlijk door 1 deur samen
Zijn er organisaties die hierbij goed kunnen adviseren, bijvoorbeeld over een kostgangersovereenkomst/hospitaverhuurconstructie en wat je hierin wel/niet moet opnemen, juist ook om gedoe met de fiscus te vermijden?
Ik heb het al geprobeerd bij het juridisch loket maar daarvoor kom ik gezien de hoogte van mijn inkomen niet in aanmerking. Ook mijn rechtsbijstand biedt vooralsnog geen uitkomst daar het geen conflict is.
Tja, ooit waren er kabinetten die inzetten op minder bureaucratie. Ik heb er eigenlijk nooit wat van gemerkt. Recent had ik wat met de lokale gemeente (omgevinsgvergunning) ....... nou, om uit je vel te springen.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Maar wat is het toch godvergevese moeilijk moeilijk om even iemand tijdelijk om niet onderdak te bieden.
Toeslagen, huurbescherming, inschrijving, hypotheekclausule, etc etc. En waarschijnlijk vergeet ik van alles en nog wat aan mogelijke implicaties.
Ik ben hier mee bezig geweest voor een vriend, in ieder geval voor Amsterdam is dat niet te doen.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb niks toe te voegen.
Maar wat is het toch godvergevese moeilijk moeilijk om even iemand tijdelijk om niet onderdak te bieden.
Toeslagen, huurbescherming, inschrijving, hypotheekclausule, etc etc. En waarschijnlijk vergeet ik van alles en nog wat aan mogelijke implicaties.
Iemand snel helpen kan gewoon zo niet meer.
Staat los van elkaar, je moet het ook afzonderlijk regelen/aanvragenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?
quote:Op maandag 6 januari 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:
Deze persoon was dakloos, en je krijgt dus ook geen uitkering als je niet in Amsterdam staat ingeschreven, kortom je komt er vrijwel niet uit, uiteindelijk hebben we als oplossing gekozen om hem maar 2 maanden in het Jellinek op te laten nemen, nu had deze persoon niet eens een verslaving, maar hij kon in ieder geval dat adres tijdelijk gebruiken om een uitkering aan te vragen.
Ja en ik zal je echt iets bizars vertellen, voor mensen die dakloos zijn, die moeten dan ipv een adres een tekening maken waar ze verblijven, echt geen grap, moet je dus gaan uittekenen hoe je onder een viaduct slaapt.quote:Op maandag 6 januari 2025 07:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, de gemeenschap mag er voor opdraaien....
dat risico is er niet, want je verhuurd niets. net zoals bij samenwonen en je gaat uit elkaar, niet je partner na 3 jaar kan zeggen ho ho ik heb huurrechten. voor huurrechten moet er een huur zijn. en die is er niet. je gaat samenwonen.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Dank voor jullie reacties. Inderdaad, ook al is het een kostganger; Het risico blijft toch dat degene huurdersrechten zou kunnen claimen. Dan zit ik vast, al verwacht ik het niet direct omdat ik juist een helpende hand biedt. Mocht het zover komen dan zet deze vriend ook de relatie met mij wel ernstig op het spel en zal het samenwonen er niet per se gezellig erop worden kan ik je vertellen. Je moet immers wel nog letterlijk door 1 deur samen
Zijn er organisaties die hierbij goed kunnen adviseren, bijvoorbeeld over een kostgangersovereenkomst/hospitaverhuurconstructie en wat je hierin wel/niet moet opnemen, juist ook om gedoe met de fiscus te vermijden?
Ik heb het al geprobeerd bij het juridisch loket maar daarvoor kom ik gezien de hoogte van mijn inkomen niet in aanmerking. Ook mijn rechtsbijstand biedt vooralsnog geen uitkomst daar het geen conflict is.
nee hoor, het is heel simpel. toeslagen niet van toepassing gezien koop appartement en hoogte van inkomen (volgens TS), huurbescherming niet van toepassing want geen huur, inschrijving simpel want samenwonen, hypotheekclausule niet van toepassing want geen verhuur etc. etc.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb niks toe te voegen.
Iemand snel helpen kan gewoon zo niet meer.
en terecht. wij zijn gek van het geld, dan mag daar best een gedeelte van gebruikt worden om mensen die het even niet zo lekker hebben weer op de been te helpen. uiteraard met grenzen.quote:Op maandag 6 januari 2025 07:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, de gemeenschap mag er voor opdraaien....
ik vind het toch een beetje een kolder verhaal als ik eerlijk ben. of het is niet waar, of je bent bijzonder slecht voorgelicht.quote:Op maandag 6 januari 2025 08:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en ik zal je echt iets bizars vertellen, voor mensen die dakloos zijn, die moeten dan ipv een adres een tekening maken waar ze verblijven, echt geen grap, moet je dus gaan uittekenen hoe je onder een viaduct slaapt.
Amsterdam is hier heel streng in: https://www.amsterdam.nl/(...)#m5kprpx60x7s4pnh79hquote:Op maandag 6 januari 2025 08:12 schreef freak1 het volgende:
[..]
en terecht. wij zijn gek van het geld, dan mag daar best een gedeelte van gebruikt worden om mensen die het even niet zo lekker hebben weer op de been te helpen. uiteraard met grenzen.
[..]
ik vind het toch een beetje een kolder verhaal als ik eerlijk ben. of het is niet waar, of je bent bijzonder slecht voorgelicht.
voor een bijstandsuitkering, waar je als NL dakloze gewoon recht op hebt. moet je een brief adres hebben in ingeschreven staan in de basis registratie.
zie
https://www.rijksoverheid(...)lozen-in-de-bijstand
dus je hebt een briefadres nodig, niet een inschrijf adres. deze brief adressen zijn via de gemeente vaak te verkrijgen (vaak, niet altijd!) maar lokale hulp organisaties zoals het leger des heils kunnen je hierbij helpen.
jij had overigens ook een briefadres kunnen aanbieden
https://www.rijksoverheid(...)n-vast-woonadres-heb
en had die persoon helemaal niet bij je hoeven te wonen. had ook geen invloed gehad op toeslagen e.d.
en ja, als je iemand in huis neemt, en je huis wordt gesubsidieerd dmv toeslagen en andere potjes dan heeft de impact. dat is toch niet zo raar? als iemand bij je komt wonen verwacht je dat die persoon gaat bijdragen. zeker als die persoon een uitkering of baan heeft...
je eigen quote zegt toch exact wat ik zeg?quote:Op maandag 6 januari 2025 08:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Amsterdam is hier heel streng in: https://www.amsterdam.nl/(...)#m5kprpx60x7s4pnh79h
Zoals beschreven is trouwens ook niet waar, of de regels zijn inmiddels veranderd, geloof me ik ben hier vrij goed in onderlegt en ik ben weken bezig geweest met die zooi.
Zoals ik al zei kunnen de regels veranderd zijn, destijds was het probleem dat je dus alleen een uitkering kon vragen als je echt een verblijfadres had. Kortom, niet alleen een briefadres. Daarom was dat ook ontzettend klote voor daklozen omdat je op die manier natuurlijk nooit aan geld komt om maar iets te huren.quote:Op maandag 6 januari 2025 08:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
je eigen quote zegt toch exact wat ik zeg?
"Alleen met adres een bijstandsuitkering
Lukt het u écht niet om u ergens in te schrijven? Dan kunt u een tijdelijk briefadres aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden strenge voorwaarden. Alleen met een tijdelijk briefadres kunt u zonder woonadres toch recht op bijstand hebben."
tadaaaaa
en zoals beschreven zijn bronnen rechtstreeks vanuit rijksoverheid, laatste versies. als amsterdam daar vanaf wil afwijken dan vermoed ik dat ze daar een zeer harde dobber aan hebben.
even los van mijn persoonlijke mening dat dakloosheid in NL een keuze is, dwalen we wel erg af van het oorspronkelijke topic. ik kan jurisprudentie vinden tot aan 2009 waarin een briefadres voldoende is voor een uitkering en kan nergens vinden dat het dat nooit was.. dus wellicht heeft Amsterdam een tijdlang in de strijd tegen fraude zich niet aan de wet en regelgeving gehouden, verder kom ik ook niet..quote:Op maandag 6 januari 2025 08:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals ik al zei kunnen de regels veranderd zijn, destijds was het probleem dat je dus alleen een uitkering kon vragen als je echt een verblijfadres had. Kortom, niet alleen een briefadres. Daarom was dat ook ontzettend klote voor daklozen omdat je op die manier natuurlijk nooit aan geld komt om maar iets te huren.
Kan iemand niet gewoon een tijdje logeren, en dat ie dan eventuele kost en inwoning cash betaalt?quote:Op maandag 6 januari 2025 06:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben hier mee bezig geweest voor een vriend, in ieder geval voor Amsterdam is dat niet te doen.
Je moet op gesprek komen, en dan krijg je vragen als: Koken jullie samen? Doen jullie de was gezamenlijk?
Etc, etc.
Bijna altijd wordt het wel gezien als duurzaam samenwonen, en dan heeft het direct gevolgen voor zaken als huurtoeslag, dus je moet bijna wel gek zijn om iemand op je adres in te schrijven, daarnaast ook nog eens dat je kans hebt dat ze in je woning komen snuffelen.
Deze persoon was dakloos, en je krijgt dus ook geen uitkering als je niet in Amsterdam staat ingeschreven, kortom je komt er vrijwel niet uit, uiteindelijk hebben we als oplossing gekozen om hem maar 2 maanden in het Jellinek op te laten nemen, nu had deze persoon niet eens een verslaving, maar hij kon in ieder geval dat adres tijdelijk gebruiken om een uitkering aan te vragen.
wel weer een beetje offtopic want dit is een specifieke situatie van raptorix maar ik denk in het geval van raptorix is het niet even logeren, niet alleen had hij een huurwoning maar probeerde hij een dakloze te helpen. dus wilde hij hem wel helpen, maar ook niet meteen in huis nemen..quote:Op maandag 6 januari 2025 11:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan iemand niet gewoon een tijdje logeren, en dat ie dan eventuele kost en inwoning cash betaalt?
Dit is een drama.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 6 januari 2025 16:12 schreef HandjeHelpen het volgende:
Wij doen dit al enige tijd en hebben ook een huisgenoot; een student die ongeveer een jaar inwoont. Ook is geen sprake van verhuurovereenkomst of verhuuropbrengsten. Wel wordt kostgeld betaald o.b.v. een mondelinge overeenkomst, dat alleen de meestijgende kosten van energie en boodschappen dekt.
In onze zoektocht kwamen we vergelijkbare vragen tegen. Achteraf bekeken, was dat wel wat huiswerk maar is er prima van alles mogelijk!
Aspecten waar je rekening mee kan houden:
• Fiscaliteit. Ik ben reeds getrouwd en samenwonend met mijn vrouw. Naar mijn weten ontstaat fiscaal partnerschap niet automatisch tenzij huwelijk of een geregistreerd partnerschap (met de huisgenoot). Dit lijkt mij geen probleem voor TS dus.
• Op onze koopwoning rust nog een hypotheek inclusief huurbeding. Verhuur van de woning of een kamer ervan is dus niet toegestaan. Bij problemen zou een restschuld direct opeisbaar worden. Bij ons is hiervan geen sprake, want we vragen geen huur. Ondanks dat ik er nooit zuiver antwoord heb gekregen, ben ik er redelijk van overtuigd dat de huisgenoot geen huurdersrechten kan verwerven. Onze situatie is het meest vergelijkbaar met een meerderjarig inwonend eigen kind.
• De student heeft zich ingeschreven in de BRP en kan een uitwonende beurs aanvragen als hij dat wil. Voor het aanvragen van deze beurs is immers alleen 'uitwonen' een verplichting (als in: ergens anders wonen en ingeschreven staan).
• De student heeft wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten, al schijnt die niet altijd dekking te geven bij schade in ons huis dat hij veroorzaakt.
• We hebben onze eigen inboedel-, opstal- en aansprakelijkheidsverzekeringen nagelopen en bij de verzekeraar gevraagd naar consequenties bij een extra huisgenoot. Deze gevolgen vielen mij nog mee.
• Een extra huisgenoot zal in de meeste gemeentes wel gevolgen hebben voor gemeentelijke lasten. Meestal is de riolering en afvalwaterzuivering gebaseerd op het aantal personen in het huishouden. Dat zou automatisch verrekend moeten worden i.v.m. inschrijving BRP.
• Ons is wel verteld dat de situatie gevolgen kan hebben voor inkomensafhankelijke toeslagen en/of uitkeringen. In ons geval hebben we helemaal geen recht op enige toeslagen of uitkeringen, dus dit bleek ook geen probleem. Indien de huisgenoot van TS bijv. een bijstandsuitkering heeft, zal hij deze waarschijnlijk moeten aanpassen. Maargoed, hier weet ik verder het fijne niet van.
Onderaan de streep is wederzijds vertrouwen het belangrijkst. Is dat er niet, dan heb je grotere uitdagingen. En waar en wil is, is ook wel een weg.
Succes!dank voor de bijdrage.. klinkt als de praktijk invulling van wat ik ook al aanhaalde. en ja, heel terecht, het zal gaan om vertrouwen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
er wordt geen huur gevraagd, enkel een bijdrage in de kosten. mocht het ooit juridisch touwtrekken worden dan wordt dat wel een he said she said maar zolang je dat inderdaad doet met mensen die ook een motivatie hebben om op te hoepelen, wat een student op kamers wel heeft, dan acht ik de risicos klein.
in het geval van TS is het een appartement, waar een huisgenoot bijkomt. dus ik blijf afwachten op de motivatie waarom de nieuwe huisgenoot zou ophoepelen...en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
Weet je hoe groot een amsterdams appartement is?quote:Op maandag 6 januari 2025 11:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan iemand niet gewoon een tijdje logeren, en dat ie dan eventuele kost en inwoning cash betaalt?
Dit is een drama.
Ik ben bekend met Funda, dus ik weet dat ze er in allerlei soorten en maten zijn.quote:Op maandag 6 januari 2025 18:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Weet je hoe groot een amsterdams appartement is?
Ik had ooit 2 nachten iemand te gast die in nood zat, dat was het dan wel.quote:Op maandag 6 januari 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik ben bekend met Funda, dus ik weet dat ze er in allerlei soorten en maten zijn.
Wat bedoel je?
Snap ik. Ik heb ooit een relatie gehad met "iemand in nood". Dat was eens maar nooit weer.quote:Op maandag 6 januari 2025 20:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik had ooit 2 nachten iemand te gast die in nood zat, dat was het dan wel.
Ik woon in een klein appartement samen met mijn vriend, behalve dat het al een enorme aantasting van je privacy is, zijn dit vaak ook nog eens mensen die ontzettend stressvol zijn, en in dit geval ook nog eens ADHD en acosicaal...quote:Op dinsdag 7 januari 2025 08:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Snap ik. Ik heb ooit een relatie gehad met "iemand in nood". Dat was eens maar nooit weer.
**voorbehoud aangezien @DiemenZijde dit topic compleet negeert is het gewoon speculeren***quote:Op woensdag 8 januari 2025 12:37 schreef Pajanus het volgende:
Als ik de reacties zo lees is het inderdaad al wat ik gokte. In NL kan dit niet omdat je als 'huurder' /inwonende zoveel rechten krijgt / hebt.
Sowieso is huren zoveel onaantrekkelijker geworden sinds er alleen nog maar contracten met onbepaalde tijd bestaan. -Waardoor voor de particuliere verhuurder compleet onaantrekkelijk is geworden en alleen grote corporaties er zin in hebben.
Bi-zar hoe weinig rechten je over je eigen bezit hebt.
Je kan dus niet vastleggen dat deze vriend mee moet betalen en na een jaar het huis moet verlaten.quote:Op woensdag 8 januari 2025 16:22 schreef freak1 het volgende:
[..]
**voorbehoud aangezien @:diemenzijde dit topic compleet negeert is het gewoon speculeren***
maar even voor jouw opmerking, in NL kan dit prima. ik weet echt niet waar je dit leest. je kunt prima een vriend thuis opnemen en die gaat geen huurdersrechten krijgen. pas als deze persoon huur gaat betalen begint dat een risico te worden.
en met je punt tbv huren, ik denk dat je verhuren bedoeld? dit topic gaat over TS die een vriend een jaar onderdak wil bieden zonder huur te vragen. en dat kan prima. het probleem kan gaan ontstaan na een jaar als die vriend zegt, zoek het uit, ik ga niet weg. maar dat weten we niet want TS is met de noorderzon vertrokken.
ik vind het verder ook niet echt een probleem om de particuliere verhuurder het lastiger te maken. het is niet alsof de markt daar zoveel beter van is geworden.
en je hebt prima veel rechten over je eigen bezit, echter als je de keus maakt te gaan verhuren, dan zitten daar consequenties aan vast.
je kan prima vastleggen dat die vriend na een jaar moet opdonderen.quote:Op woensdag 8 januari 2025 16:31 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Je kan dus niet vastleggen dat deze vriend mee moet betalen en na een jaar het huis moet verlaten.
Ik bedoel inderdaad verhuren, excuus.
'en je hebt prima veel rechten over je eigen bezit,'
Dat is een mening.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |