Laat ie zich inschrijven op dat (jouw) adres? Zo ja: dan kan dat allerlei financiële/fiscale consequenties hebben t/m tweeverdieners aan toe.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:52 schreef DiemenZijde het volgende:
2. Het gaat echt om onderdak bieden, niet om verhuur. Ik hoef er niets aan te verdienen behalve dan een bijdrage in gezamenlijke kosten zoals gas/water/licht en gemeentelijke belastingen.
3. Ik heb gelezen dat een kostgangersovereenkomst het e.e.a. zou kunnen regelen. Zou dit uitkomst bieden om te voorkomen dat er huurders rechten ontstaan? Zo ja, met welke zaken moet ik rekening houden als er een kostgangersovereenkomst moet worden opgesteld (met het oog op de opzegtermijn, lengte van de woonduur en of eventuele verlengingen en wellicht de VVE?).
Dat hangt er van af of je al fiscaal partner bent met een ander. Maar als je als twee eenlingen samen gaat wonen zonder huurcontract loop je inderdaad wel het risico dat je automatisch fiscaal partner bent, met gevolgen voor toeslagen, inkomstenbelasting en eventuele uitkeringen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Laat ie zich inschrijven op dat (jouw) adres? Zo ja: dan kan dat allerlei financiële/fiscale consequenties hebben t/m tweeverdieners aan toe.
Dat zeg ik.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:54 schreef Hanca het volgende:
Maar als je als twee eenlingen samen gaat wonen zonder huurcontract loop je inderdaad wel het risico dat je automatisch fiscaal partner bent, met gevolgen voor toeslagen, inkomstenbelasting en eventuele uitkeringen.
Ik vul het idd aan, zo was het in elk geval bedoeld (niet iedereen denkt gelijk aan toeslagen bijvoorbeeld).quote:
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:01 schreef Hanca het volgende:
(niet iedereen denkt gelijk aan toeslagen bijvoorbeeld).
Heeft de bank daar wat over te zeggen als je iemand bij je laat inschrijven? Lijkt me sterk tenzij hypotheek gekoppeld aan verzekeringen of je echt gaat verhuren....quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Droopie het volgende:
Als hij bij je intrekt kan dat makkelijk, als je hem daar alleen laat wonen mag het officieel niet.
De kans dat je bank er mee akkoord gaat, afhankelijk welke je hebt, is heel klein.
Ik had het gevraagd voor mijn nichtje in mijn huis als ik tijdje weg zou gaan, het mocht niet en ook qua verzekering blabla nee.
Maar hey. Wat niet weet wat niet deert.
Volgens mij was de reden dat je huis niet gedekt is voor verzekeringen, dat een vreemde je huis kan verwaarlozen en dat de huurderswet toch best wel een dingetje is.
Krijg hem maar eens eruit als die tegenspartelt.
Als je iemand erbij inschrijft is er natuurlijk niets aan de hand.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:28 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Heeft de bank daar wat over te zeggen als je iemand bij je laat inschrijven? Lijkt me sterk tenzij hypotheek gekoppeld aan verzekeringen of je echt gaat verhuren....
Dan zou het prima kunnen.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Hi!
Dank voor reacties tot zover. Het klopt inderdaad dat het de bedoeling is dat hij zich inschrijft op mijn adres. Hij zal niet alleen wonen maar samen met mij op tijdelijke basis.
Ik heb ten tijde van mijn hypotheekaanvraag wel gevraagd of ik toestemming moet vragen als je iemand laat inschrijven op je adres. Bijvoorbeeld vanwege een relatie/samenwonen. Hier deed men niet moeilijk over. Moeilijker zou het worden als je echt gaat verhuren. Maar van een klassieke verhuurder/huurder met winstoogmerk zou ook niet de bedoeling zijn.
Daarom dacht ik dat een 'kostganger' het dichtstbij komt als het gaat om deze situatie. Met slechts een beperkte kleine bijdrage in gezamenlijke lasten maar geen bijdrage als het gaat om daadwerkelijke kamerverhuur. Ik ben wel benieuwd welke instanties hierover mij het beste kunnen informeren of dat een kostgangersovereenkomst wel meer duidelijkheid biedt richting de belastingdienst. Goed om te weten; wij hebben allebei geen toeslagen (zoals huur of zorgtoeslag)
Waarom/waartegen wil je je indekken met die kostgangersovereenkomst?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Daarom dacht ik dat een 'kostganger' het dichtstbij komt als het gaat om deze situatie. Met slechts een beperkte kleine bijdrage in gezamenlijke lasten maar geen bijdrage als het gaat om daadwerkelijke kamerverhuur. Ik ben wel benieuwd welke instanties hierover mij het beste kunnen informeren of dat een kostgangersovereenkomst wel meer duidelijkheid biedt richting de belastingdienst. Goed om te weten; wij hebben allebei geen toeslagen (zoals huur of zorgtoeslag)
Misschien iets beschaafder taalgebruik...??quote:Op vrijdag 3 januari 2025 17:31 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom/waartegen wil je je indekken met die kostgangersovereenkomst?
Het kan jouw hypotheekverstrekker en de fiscus echt geen reet schelen of jij jouw huisgenoot neukt of niet. Dus je gaat gewoon samenwonen![]()
Wat voor jou van belang is, is of je hem er uit kan zetten als jij wil dat hij vertrekt maar hij niet wil oprotten ( het bad-case-scenario).
Vooral dít idd.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Droopie het volgende:
Als hij bij je intrekt kan dat makkelijk, als je hem daar alleen laat wonen mag het officieel niet.
De kans dat je bank er mee akkoord gaat, afhankelijk welke je hebt, is heel klein.
Ik had het gevraagd voor mijn nichtje in mijn huis als ik tijdje weg zou gaan, het mocht niet en ook qua verzekering blabla nee.
Maar hey. Wat niet weet wat niet deert.
Volgens mij was de reden dat je huis niet gedekt is voor verzekeringen, dat een vreemde je huis kan verwaarlozen en dat de huurderswet toch best wel een dingetje is.
Krijg hem maar eens eruit als die tegenspartelt.
Volgens mij al een paar jaar niet meer:quote:Op vrijdag 3 januari 2025 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?
Bron: https://www.overtoeslagen.nl/over-dienst-toeslagen/organisatiequote:Onze organisatie
Dienst Toeslagen valt onder het ministerie van Financiën. Sinds 2021 zijn we geen onderdeel meer van de Belastingdienst.
Ik weet niet of de persoon kwetsbaar is, maar misschien kan maatschappelijkwerk jullie even helpen? Wonen, dakloosheid zijn ook gemeente aangelegenheden, misschien kunnen zij adviseren?quote:Op zondag 5 januari 2025 17:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Dank voor jullie reacties. Inderdaad, ook al is het een kostganger; Het risico blijft toch dat degene huurdersrechten zou kunnen claimen. Dan zit ik vast, al verwacht ik het niet direct omdat ik juist een helpende hand biedt. Mocht het zover komen dan zet deze vriend ook de relatie met mij wel ernstig op het spel en zal het samenwonen er niet per se gezellig erop worden kan ik je vertellen. Je moet immers wel nog letterlijk door 1 deur samen
Zijn er organisaties die hierbij goed kunnen adviseren, bijvoorbeeld over een kostgangersovereenkomst/hospitaverhuurconstructie en wat je hierin wel/niet moet opnemen, juist ook om gedoe met de fiscus te vermijden?
Ik heb het al geprobeerd bij het juridisch loket maar daarvoor kom ik gezien de hoogte van mijn inkomen niet in aanmerking. Ook mijn rechtsbijstand biedt vooralsnog geen uitkomst daar het geen conflict is.
Tja, ooit waren er kabinetten die inzetten op minder bureaucratie. Ik heb er eigenlijk nooit wat van gemerkt. Recent had ik wat met de lokale gemeente (omgevinsgvergunning) ....... nou, om uit je vel te springen.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Maar wat is het toch godvergevese moeilijk moeilijk om even iemand tijdelijk om niet onderdak te bieden.
Toeslagen, huurbescherming, inschrijving, hypotheekclausule, etc etc. En waarschijnlijk vergeet ik van alles en nog wat aan mogelijke implicaties.
Ik ben hier mee bezig geweest voor een vriend, in ieder geval voor Amsterdam is dat niet te doen.quote:Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb niks toe te voegen.
Maar wat is het toch godvergevese moeilijk moeilijk om even iemand tijdelijk om niet onderdak te bieden.
Toeslagen, huurbescherming, inschrijving, hypotheekclausule, etc etc. En waarschijnlijk vergeet ik van alles en nog wat aan mogelijke implicaties.
Iemand snel helpen kan gewoon zo niet meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |