abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216159499
Beste allemaal,

Ik zou graag willen vragen of jullie mij advies kunnen geven/de juiste richting kunnen geven inzake het volgende:

1. Ik heb een koopappartement en wil graag een vriend onderdak bieden voor de duur van maximaal een jaar.

2. Het gaat echt om onderdak bieden, niet om verhuur. Ik hoef er niets aan te verdienen behalve dan een bijdrage in gezamenlijke kosten zoals gas/water/licht en gemeentelijke belastingen.

3. Ik heb gelezen dat een kostgangersovereenkomst het e.e.a. zou kunnen regelen. Zou dit uitkomst bieden om te voorkomen dat er huurders rechten ontstaan? Zo ja, met welke zaken moet ik rekening houden als er een kostgangersovereenkomst moet worden opgesteld (met het oog op de opzegtermijn, lengte van de woonduur en of eventuele verlengingen en wellicht de VVE?).

4. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee kan houden of kunnen jullie goede partijen die mij voor een redelijk bedrag van goed juridisch advies kunnen voorzien?

Zie jullie reacties graag tegemoet!
pi_216159548
Als hij bij je intrekt kan dat makkelijk, als je hem daar alleen laat wonen mag het officieel niet.

De kans dat je bank er mee akkoord gaat, afhankelijk welke je hebt, is heel klein.

Ik had het gevraagd voor mijn nichtje in mijn huis als ik tijdje weg zou gaan, het mocht niet en ook qua verzekering blabla nee.

Maar hey. Wat niet weet wat niet deert.

Volgens mij was de reden dat je huis niet gedekt is voor verzekeringen, dat een vreemde je huis kan verwaarlozen en dat de huurderswet toch best wel een dingetje is.

Krijg hem maar eens eruit als die tegenspartelt.
Hell To The Liars
pi_216159632
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:52 schreef DiemenZijde het volgende:

2. Het gaat echt om onderdak bieden, niet om verhuur. Ik hoef er niets aan te verdienen behalve dan een bijdrage in gezamenlijke kosten zoals gas/water/licht en gemeentelijke belastingen.

3. Ik heb gelezen dat een kostgangersovereenkomst het e.e.a. zou kunnen regelen. Zou dit uitkomst bieden om te voorkomen dat er huurders rechten ontstaan? Zo ja, met welke zaken moet ik rekening houden als er een kostgangersovereenkomst moet worden opgesteld (met het oog op de opzegtermijn, lengte van de woonduur en of eventuele verlengingen en wellicht de VVE?).
Laat ie zich inschrijven op dat (jouw) adres? Zo ja: dan kan dat allerlei financiële/fiscale consequenties hebben t/m tweeverdieners aan toe.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216160058
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:10 schreef blomke het volgende:

[..]
Laat ie zich inschrijven op dat (jouw) adres? Zo ja: dan kan dat allerlei financiële/fiscale consequenties hebben t/m tweeverdieners aan toe.
Dat hangt er van af of je al fiscaal partner bent met een ander. Maar als je als twee eenlingen samen gaat wonen zonder huurcontract loop je inderdaad wel het risico dat je automatisch fiscaal partner bent, met gevolgen voor toeslagen, inkomstenbelasting en eventuele uitkeringen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216160076
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:54 schreef Hanca het volgende:
Maar als je als twee eenlingen samen gaat wonen zonder huurcontract loop je inderdaad wel het risico dat je automatisch fiscaal partner bent, met gevolgen voor toeslagen, inkomstenbelasting en eventuele uitkeringen.
Dat zeg ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216160115
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 13:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat zeg ik.
Ik vul het idd aan, zo was het in elk geval bedoeld (niet iedereen denkt gelijk aan toeslagen bijvoorbeeld).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216160281
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 14:01 schreef Hanca het volgende:

(niet iedereen denkt gelijk aan toeslagen bijvoorbeeld).
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?
  vrijdag 3 januari 2025 @ 14:28:16 #8
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_216160390
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Droopie het volgende:
Als hij bij je intrekt kan dat makkelijk, als je hem daar alleen laat wonen mag het officieel niet.

De kans dat je bank er mee akkoord gaat, afhankelijk welke je hebt, is heel klein.

Ik had het gevraagd voor mijn nichtje in mijn huis als ik tijdje weg zou gaan, het mocht niet en ook qua verzekering blabla nee.

Volgens mij was de reden dat je huis niet gedekt is voor verzekeringen, dat een vreemde je huis kan verwaarlozen en dat de huurderswet toch best wel een dingetje is.

Heeft de bank daar wat over te zeggen als je iemand bij je laat inschrijven? Lijkt me sterk tenzij hypotheek gekoppeld aan verzekeringen of je echt gaat verhuren.... :o
Je bent een waardeloze agent.
  vrijdag 3 januari 2025 @ 14:39:37 #9
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_216160500
'Houseguests and fish start to smell after three days.'" - Judge Judy
Haters everywhere but I don't really care.
pi_216160833
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 14:28 schreef uitkeringsgenieter het volgende:

[..]
Heeft de bank daar wat over te zeggen als je iemand bij je laat inschrijven? Lijkt me sterk tenzij hypotheek gekoppeld aan verzekeringen of je echt gaat verhuren.... :o
Als je iemand erbij inschrijft is er natuurlijk niets aan de hand.
Hell To The Liars
pi_216160834
Hi!

Dank voor reacties tot zover. Het klopt inderdaad dat het de bedoeling is dat hij zich inschrijft op mijn adres. Hij zal niet alleen wonen maar samen met mij op tijdelijke basis.

Ik heb ten tijde van mijn hypotheekaanvraag wel gevraagd of ik toestemming moet vragen als je iemand laat inschrijven op je adres. Bijvoorbeeld vanwege een relatie/samenwonen. Hier deed men niet moeilijk over. Moeilijker zou het worden als je echt gaat verhuren. Maar van een klassieke verhuurder/huurder met winstoogmerk zou ook niet de bedoeling zijn.

Daarom dacht ik dat een 'kostganger' het dichtstbij komt als het gaat om deze situatie. Met slechts een beperkte kleine bijdrage in gezamenlijke lasten maar geen bijdrage als het gaat om daadwerkelijke kamerverhuur. Ik ben wel benieuwd welke instanties hierover mij het beste kunnen informeren of dat een kostgangersovereenkomst wel meer duidelijkheid biedt richting de belastingdienst. Goed om te weten; wij hebben allebei geen toeslagen (zoals huur of zorgtoeslag)
pi_216160939
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Hi!

Dank voor reacties tot zover. Het klopt inderdaad dat het de bedoeling is dat hij zich inschrijft op mijn adres. Hij zal niet alleen wonen maar samen met mij op tijdelijke basis.

Ik heb ten tijde van mijn hypotheekaanvraag wel gevraagd of ik toestemming moet vragen als je iemand laat inschrijven op je adres. Bijvoorbeeld vanwege een relatie/samenwonen. Hier deed men niet moeilijk over. Moeilijker zou het worden als je echt gaat verhuren. Maar van een klassieke verhuurder/huurder met winstoogmerk zou ook niet de bedoeling zijn.

Daarom dacht ik dat een 'kostganger' het dichtstbij komt als het gaat om deze situatie. Met slechts een beperkte kleine bijdrage in gezamenlijke lasten maar geen bijdrage als het gaat om daadwerkelijke kamerverhuur. Ik ben wel benieuwd welke instanties hierover mij het beste kunnen informeren of dat een kostgangersovereenkomst wel meer duidelijkheid biedt richting de belastingdienst. Goed om te weten; wij hebben allebei geen toeslagen (zoals huur of zorgtoeslag)
Dan zou het prima kunnen.
Je gaat dan wel meer belasting betalen, maar daar weten anderen in dit topic meer van :)

Of het allemaal verstandig is enzo, dat laat ik in het midden, dat was je vraag namelijk niet.

Toen ik tijdelijk thuis ging wonen was mijn vader zijn eerste idee, niets zeggen want als je eenmaal een dak boven je hebt helpen de instanties je amper meer met huisvesting.
Hell To The Liars
  Spellchecker vrijdag 3 januari 2025 @ 16:57:24 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216161913
Er is al eens eerder zo'n topic geweest ....
Ik ga zoeken.

Niet gevonden.

[ Bericht 17% gewijzigd door maily op 03-01-2025 17:23:13 ]
pi_216162166
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 15:13 schreef DiemenZijde het volgende:

Waarom/waartegen wil je je indekken met die kostgangersovereenkomst?

Het kan jouw hypotheekverstrekker en de fiscus echt geen reet schelen of jij jouw huisgenoot neukt of niet. Dus je gaat gewoon samenwonen :)

Wat voor jou van belang is, is of je hem er uit kan zetten als jij wil dat hij vertrekt maar hij niet wil oprotten ( het bad-case-scenario).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_216162560
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 17:31 schreef sigme het volgende:

[..]
Waarom/waartegen wil je je indekken met die kostgangersovereenkomst?

Het kan jouw hypotheekverstrekker en de fiscus echt geen reet schelen of jij jouw huisgenoot neukt of niet. Dus je gaat gewoon samenwonen :)

Wat voor jou van belang is, is of je hem er uit kan zetten als jij wil dat hij vertrekt maar hij niet wil oprotten ( het bad-case-scenario).
Misschien iets beschaafder taalgebruik...??

Overigens heb je wel gelijk: kan je inderdaad gewoon iemand erbij nemen voor de hypotheek/fiscus. Edoch de gemeente zal wel willen weten wie erbij komt wonen. Men heeft de pest aan spookbewoners en schijnconstructies.
pi_216162783
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 12:59 schreef Droopie het volgende:

Vooral dít idd.
Iemand die (ik meen uit mijn hoofd 3 of 6 maanden bij je inwoont) en weigert te vertrekken kan je juridisch aardig het leven zuur maken en dan hoef je er niet eens een euro aan overgehouden te hebben om tot zo'n scenario te komen. Wees daar héél voorzichtig in. Zorg dat je je huiswerk goed gedaan hebt over met "wie" dat je in zee gaat, als je zoiets écht overweegt.
pi_216162925
Volgens mij kun je met hospita-verhuur (indien je als verhuurder zelf ook in de woning woont) de eerste 9 maanden de huurbescherming vrijwel volledig omzeilen.

Lees je vooraf goed in hoe en wat, ook hoeveel vantevoren je moet opzeggen als verhuurder wanneer het einde van de 9 maanden nadert. Want zodra de huurder er één dag langer woont, gaat volgens mij de reguliere huurbescherming gelden en krijg je hem er bijna niet meer uit wanneer hij niet vrijwillig vertrekt.

Je kan natuurlijk de huur laag houden om hem tegemoet te komen, maar er tegelijkertijd wel een formeel hospita-huurcontract van te maken. Je kan dan zelfs elke maand (een deel van) de huur opzij zetten of in een envelop stoppen en dat dan terug schenken wanneer hij een probleemloze huurder is en aan het eind van de maximale termijn zonder gedoe vertrekt. Je mag hem bijna ¤2700 belastingvrij schenken dit jaar.

Je hebt met bovenstaande twee stokken achter de deur:
- je kan hem er de eerste 9 maanden zo uitzetten zonder "dringende reden". Gewoon 'het bevalt mij niet samen met die persoon in één huis te wonen' is reden genoeg.
- Door de geïnde huur alléén bij goed gedrag achteraf terug te schenken, ben je zelf wat beschermd tegen financiële schade. Mocht huurder niet zo netjes omgaan met je woning of wanneer je hem wegens onenigheid oid eerder het huis uitzetten en een puinhoop achterlaten, heb jij een potje om de boel weer op orde te brengen.

Volgens mij biedt een huurcontract fiscaal en met betrekking tot toeslagen en uitkeringen het nodige voordeel boven samenwonen in één huis. Wanneer er een huurcontract is zijn jullie samen niet één huishouden. Zonder huurcontract zullen jullie formeel wel één huishouden vormen.
pi_216181210
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2025 14:16 schreef blomke het volgende:

[..]
Toeslagen en fiscus is toch van/uit dezelfde club?
Volgens mij al een paar jaar niet meer:
quote:
Onze organisatie
Dienst Toeslagen valt onder het ministerie van Financiën. Sinds 2021 zijn we geen onderdeel meer van de Belastingdienst.
Bron: https://www.overtoeslagen.nl/over-dienst-toeslagen/organisatie
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_216184083
Dank voor jullie reacties. Inderdaad, ook al is het een kostganger; Het risico blijft toch dat degene huurdersrechten zou kunnen claimen. Dan zit ik vast, al verwacht ik het niet direct omdat ik juist een helpende hand biedt. Mocht het zover komen dan zet deze vriend ook de relatie met mij wel ernstig op het spel en zal het samenwonen er niet per se gezellig erop worden kan ik je vertellen. Je moet immers wel nog letterlijk door 1 deur samen ;)

Zijn er organisaties die hierbij goed kunnen adviseren, bijvoorbeeld over een kostgangersovereenkomst/hospitaverhuurconstructie en wat je hierin wel/niet moet opnemen, juist ook om gedoe met de fiscus te vermijden?

Ik heb het al geprobeerd bij het juridisch loket maar daarvoor kom ik gezien de hoogte van mijn inkomen niet in aanmerking. Ook mijn rechtsbijstand biedt vooralsnog geen uitkomst daar het geen conflict is.
  zondag 5 januari 2025 @ 17:18:21 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216184128
Huurcommissie?
pi_216184467
Wat is de situatie waar die vandaan komt?

Stel je hebt beide een baan en hij woont nu bij zijn ouders, dan laat je hem daar lekker ingeschreven staan.

Zolang je geen toeslagen krijgt (en hij ook niet), dan zal de controle allemaal wel meevallen.
Dan is het gewoon, ja we gaan binnenkort toch officieel samenwonen, hij is hier nu toch al iedere dag.
Hell To The Liars
  zondag 5 januari 2025 @ 18:37:17 #22
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216184883
Ik heb niks toe te voegen.

Maar wat is het toch godvergevese moeilijk moeilijk om even iemand tijdelijk om niet onderdak te bieden.
Toeslagen, huurbescherming, inschrijving, hypotheekclausule, etc etc. En waarschijnlijk vergeet ik van alles en nog wat aan mogelijke implicaties.

Iemand snel helpen kan gewoon zo niet meer.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
  zondag 5 januari 2025 @ 18:38:17 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216184894
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 17:13 schreef DiemenZijde het volgende:
Dank voor jullie reacties. Inderdaad, ook al is het een kostganger; Het risico blijft toch dat degene huurdersrechten zou kunnen claimen. Dan zit ik vast, al verwacht ik het niet direct omdat ik juist een helpende hand biedt. Mocht het zover komen dan zet deze vriend ook de relatie met mij wel ernstig op het spel en zal het samenwonen er niet per se gezellig erop worden kan ik je vertellen. Je moet immers wel nog letterlijk door 1 deur samen ;)

Zijn er organisaties die hierbij goed kunnen adviseren, bijvoorbeeld over een kostgangersovereenkomst/hospitaverhuurconstructie en wat je hierin wel/niet moet opnemen, juist ook om gedoe met de fiscus te vermijden?

Ik heb het al geprobeerd bij het juridisch loket maar daarvoor kom ik gezien de hoogte van mijn inkomen niet in aanmerking. Ook mijn rechtsbijstand biedt vooralsnog geen uitkomst daar het geen conflict is.
Ik weet niet of de persoon kwetsbaar is, maar misschien kan maatschappelijkwerk jullie even helpen? Wonen, dakloosheid zijn ook gemeente aangelegenheden, misschien kunnen zij adviseren?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_216186264
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Maar wat is het toch godvergevese moeilijk moeilijk om even iemand tijdelijk om niet onderdak te bieden.
Toeslagen, huurbescherming, inschrijving, hypotheekclausule, etc etc. En waarschijnlijk vergeet ik van alles en nog wat aan mogelijke implicaties.
Tja, ooit waren er kabinetten die inzetten op minder bureaucratie. Ik heb er eigenlijk nooit wat van gemerkt. Recent had ik wat met de lokale gemeente (omgevinsgvergunning) ....... nou, om uit je vel te springen.

Wat je btw nog vergeet: de lasten die afhankelijk zijn van de groote van het huishouden: ik weet zo al uit mijn simpele duim: zuiveringslasten, rioolbelasting en 't waterschap.
pi_216188317
quote:
7s.gif Op zondag 5 januari 2025 18:37 schreef phpmystyle het volgende:
Ik heb niks toe te voegen.

Iemand snel helpen kan gewoon zo niet meer.
Ik ben hier mee bezig geweest voor een vriend, in ieder geval voor Amsterdam is dat niet te doen.
Je moet op gesprek komen, en dan krijg je vragen als: Koken jullie samen? Doen jullie de was gezamenlijk?
Etc, etc.
Bijna altijd wordt het wel gezien als duurzaam samenwonen, en dan heeft het direct gevolgen voor zaken als huurtoeslag, dus je moet bijna wel gek zijn om iemand op je adres in te schrijven, daarnaast ook nog eens dat je kans hebt dat ze in je woning komen snuffelen.
Deze persoon was dakloos, en je krijgt dus ook geen uitkering als je niet in Amsterdam staat ingeschreven, kortom je komt er vrijwel niet uit, uiteindelijk hebben we als oplossing gekozen om hem maar 2 maanden in het Jellinek op te laten nemen, nu had deze persoon niet eens een verslaving, maar hij kon in ieder geval dat adres tijdelijk gebruiken om een uitkering aan te vragen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')