abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216348192
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vreemd, want je theologie is geheel Augustiniaans.
Nou en. Misschien had hij daarin wel gelijk. Misschien heb je zowel mij als hem verkeerd begrepen, dat is wat ik eigenlijk vermoed. Maar wat is daar nou de meerwaarde van, behalve dat jij werkelijk een obsessie hebt om mij de grond in te trappen?
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:43:57 #202
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348222
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou en. Misschien had hij daarin wel gelijk. Misschien heb je zowel mij als hem verkeerd begrepen, dat is wat ik eigenlijk vermoed. Maar wat is daar nou de meerwaarde van, behalve dat jij werkelijk een obsessie hebt om mij de grond in te trappen?
Hoe trap ik je de grond in, precies?

Ik bekritiseer je argumentatie. Die is namelijk vergeven van incoherentie.

Oh en misschien had Augustinus ook gelijk met Maria-verering en primaatschap van de bisschop van Rome.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348224
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, van de keuze van Adam en Eva om tegen God te zondigen,
Hadden ze ooit van god gehoord? Of van wat zonde/goed/slecht was??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:44:26 #204
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216348238
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Misschien heeft dat iets te maken met je haat tegen katholieken?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216348256
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Valt prima wat van te maken: het verhaal klopt gewoon niet.
We weten dat als de genenpoel rijk genoeg is, dit biologisch geen problemen oplevert.

Maar later werd dit dus wel beperkt. Al was Abraham nog met zijn halfzus getrouwd. Dus dit kwam gewoon geregeld voor blijkbaar, ook veel later nog. Andere tijden.

quote:
En hoe kwam het nageslacht dan verder? Als alleen Kain er nog was en Abel al dood
Blijkbaar kregen ze nog veel meer kinderen.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:45:37 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348259
Ezechiël 18 legt een bom onder het hele erfzonde-verhaal.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348300
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoe trap ik je de grond in, precies?

Ik bekritiseer je argumentatie. Die is namelijk vergeven van incoherentie.

Oh en misschien had Augustinus ook gelijk met Maria-verering en primaatschap van de bisschop van Rome.
Je bekritiseert helemaal niets, je loopt alleen te miepen dat wat ik zeg overeen zou komen met wat Augustinus zeg, en daarmee wil je aantonen dat ik een hypocriet ben die tegelijkertijd katholieken bekritiseert, maar ze eigenlijk na zou praten.

Heel flauw allemaal, want ik baseer me simpelweg op die tekst in Romeinen, waar jij niet aan wilt, want tja, jij bent jij.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:49:14 #208
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348328
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bekritiseert helemaal niets, je loopt alleen te miepen dat wat ik zeg overeen zou komen met wat Augustinus zeg, en daarmee wil je aantonen dat ik een hypocriet ben die tegelijkertijd katholieken bekritiseert, maar ze eigenlijk na zou praten.

Heel flauw allemaal, want ik baseer me simpelweg op die tekst in Romeinen, waar jij niet aan wilt, want tja, jij bent jij.
Jij bent niet de enige die zich baseert op die teksten. Vandaar dat voor Augustinus we niets lezen over die 'erfzonde' zoals jij die propageert.

Het is maar om aan te geven dat je kennelijk geen idee hebt hoe dominant de katholieke leer is, ook in het protestantse denken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348335
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ezechiël 18 legt een bom onder het hele erfzonde-verhaal.
Volgens mij snap je gewoon nog steeds niet wat ik bedoel omdat je nooit luistert of iets probeert te begrijpen, maar je alleen maar blindstaart op wat jij denkt.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:50:10 #210
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348351
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Volgens mij snap je gewoon nog steeds niet wat ik bedoel omdat je nooit luistert of iets probeert te begrijpen, maar je alleen maar blindstaart op wat jij denkt.
Ik snap het prima, omdat ik dus wel Augustinus gelezen heb.

Wat een zegen zou het zijn geweest als niet hij maar Pelagius als leidraad was genomen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348358
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Jij bent niet de enige die zich baseert op die teksten. Vandaar dat voor Augustinus we niets lezen over die 'erfzonde' zoals jij die propageert.

Het is maar om aan te geven dat je kennelijk geen idee hebt hoe dominant de katholieke leer is, ook in het protestantse denken.
Ik gebruik de term 'erfzonde' helemaal niet, dat doe jij steeds.

Dus ik distantieer mij daar ook van.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:51:00 #212
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348370
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik gebruik de term 'erfzonde' helemaal niet, dat doe jij steeds.

Dus ik distantieer mij daar ook van.
je stelde net letterlijk dat we het hebben geërfd, die zondige natuur.

Dat is 100% Augustinus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348376
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
je stelde net letterlijk dat we het hebben geërfd, die zondige natuur.

Dat is 100% Augustinus.
Dat is geen 'erfzonde'. Dat is het erven van een gevallen menselijke natuur die de neiging heeft om te zondigen.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:53:49 #214
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348405
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is geen 'erfzonde'. Dat is het erven van een gevallen menselijke natuur die de neiging heeft om te zondigen.
Dat is wat erfzonde betekent.

Dat de mens geheel niet in staat is NIET te zondigen.

Dat is Augustinus ten voeten uit. Zelfs zijn leraar Ambrosius maakte het niet zo bont.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348472
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is wat erfzonde betekent.

Dat de mens geheel niet in staat is NIET te zondigen.

Dat is Augustinus ten voeten uit. Zelfs zijn leraar Ambrosius maakte het niet zo bont.
Nou zo ver zou ik niet gaan. Als jij verleid wordt om een leugen te vertellen, of te stelen, en je doet het niet, dan zondig je niet, of wel? We hebben een door God gegeven geweten en als je daarnaar luistert, zondig je niet.

Wat je wel nog steeds hebt, is een stervend lichaam met de neiging om te zondigen. Dus iedereen zondigt op een gegeven moment wel.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 21:58:14 #216
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348493
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nou zo ver zou ik niet gaan. Als jij verleid wordt om een leugen te vertellen, en je doet het niet, dan zondig je niet, of wel? We hebben een door God gegeven geweten en als je daarnaar luistert, zondig je niet.

Wat je wel nog steeds hebt, is een stervend lichaam met de neiging om te zondigen. Dus iedereen zondigt op een gegeven moment wel.
Maar dus eveneens neigingen het goede te doen.

Dat we 'tot niets goeds in staat zouden zijn' is Augustiniaanse fictie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348508
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Maar dus eveneens neigingen het goede te doen.

Dat we 'tot niets goeds in staat zouden zijn' is Augustiniaanse fictie.
Ja, mensen kunnen ook bewogen worden om het goede te doen. Genoeg mensen die goede daden doen, en die proberen om naar eer en geweten hun leven te leiden. Ook dat heb ik al zovaak gezegd.

Ik hoop dat we jouw Augustinus nu eigenlijk terug in de kast kunnen zetten, want dat komt me echt de keel uit ondertussen.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 22:00:09 #218
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348520
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, mensen kunnen ook bewogen worden om het goede te doen. Genoeg mensen die goede daden doen, en die proberen om naar eer en geweten hun leven te leiden. Ook dat heb ik al zovaak gezegd.

Ik hoop dat we jouw Augustinus nu eigenlijk terug in de kast kunnen zetten, want dat komt me echt de keel uit ondertussen.
Hebben die mensen alsnog verlossing en redding nodig door hun zondige natuur te erkennen en zich te bekeren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348596
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hebben die mensen alsnog verlossing en redding nodig door hun zondige natuur te erkennen en zich te bekeren?
Niemand is zondeloos. Er is nogal een verschil tussen goede daden doen of dat proberen te doen, en volledig zondeloos zijn.

Dus ja, iedereen heeft ook verlossing nodig.

En dan geeft Jezus je dus een nieuw lichaam, zodat je weer eeuwig kunt leven, zonder natuurlijke neiging om te zondigen. En al het goede dat je wilt doet, maar waar je eigen menselijke natuur vaak een obstakel voor is omdat het zich niet aan God onderwerpt, kun je dan ook volledig perfect doen, omdat God het is die in ons het goede produceert.

De goede daden die wij doen wanneer wij naar ons geweten luisteren, zijn dan ook simpelweg goede daden die God via ons doet. Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar, want wij zijn gemaakt van zand en mineralen, en God is het die het leven geeft, en het goede in ons produceert.

Het gaat er dus helemaal niet om om de mens te verketteren en te veroordelen en weg te zetten als slecht en afschuwelijk, dat is misschien wat de RKK doet, maar in de bijbel wil God ons alleen maar redden van dit sterfelijke lichaam, en ervoor zorgen dat we al het goede kunnen doen dat we wel willen doen, maar waar we vaak moeite mee hebben, waardoor we ons weer schuldig en rot voelen, wat als een juk op je schouders weegt. Vergeving in Jezus Christus verwijdert dat juk, en geeft kracht om het goede te doen.

Dat is goed nieuws.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 22:07:23 #220
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348672
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Niemand is zondenloos. Er is nogal een verschil tussen goede daden doen of dat proberen te doen, en volledig zondenloos zijn.

Dus ja, iedereen heeft ook verlossing nodig.

En dan geeft Jezus je dus een nieuw lichaam, zodat je weer eeuwig kunt leven, zonder natuurlijke neiging om te zondigen. En al het goede dat je wilt doet, maar waar je eigen menselijke natuur vaak een obstakel voor is omdat het zich niet aan God onderwerpt, kun je dan ook volledig perfect doen, omdat God het is die in ons het goede produceert.

De goede daden die wij doen wanneer wij naar ons geweten luisteren, zijn dan ook simpelweg goede daden die God via ons doet. Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar, want wij zijn gemaakt van zand en mineralen, en God is het die het leven geeft, en het goede in ons produceert.

Het gaat er dus helemaal niet om om de mens te verketteren en te veroordelen en weg te zetten als slecht en afschuwelijk, dat is misschien wat de RKK doet, maar in de bijbel wil God ons alleen maar redden van dit sterfelijke lichaam, en ervoor zorgen dat we al het goede kunnen doen dat we wel willen doen, maar waar we vaak moeite mee hebben, waardoor we ons weer schuldig en rot voelen, wat als een juk op je schouders weegt. Vergeving in Jezus Christus verwijdert dat juk, en geeft kracht om het goede te doen.

Dat is goed nieuws.
Natuurlijke universele neiging om te zondigen.

Overgeërfd ook nog. 100% en bij iedereen.

Tja, zul je niet leuk vinden, maar het is puur Augustinus wat je hier zegt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348700
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Natuurlijke universele neiging om te zondigen.

Overgeërfd ook nog. 100% en bij iedereen.

Tja, zul je niet leuk vinden, maar het is puur Augustinus wat je hier zegt.
Neehee, dat staat in Gods Woord.

Waar denk je dat Augustinus zijn ideeën vandaan haalde? Uit de Donald Duck?

De waarheid hiervan blijkt uit het simpele feit dat iedereen weleens een van Gods geboden overtreden heeft.

Want zonde = overtreding van de wet.
  zaterdag 18 januari 2025 @ 22:09:17 #222
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348708
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Neehee, dat staat in Gods Woord.

Waar denk je dat Augustinus zijn ideeën vandaan haalde? Uit de Donald Duck?
Vooral uit zijn eerdere belevenissen bij de dualistische Manicheëers.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348757
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vooral uit zijn eerdere belevenissen bij de dualistische Manicheëers.
Dat zal best wel ja. Ik baseer mij op de bijbel, en die is helder. Ik heb helemaal geen Augustinus nodig, en ik heb zelf een goed stel hersenen om begrijpend mee te lezen.

Verder herhaal ik wat ik nog had toegevoegd: je kunt simpelweg de proef op de som nemen. Zonde wordt gedefinieerd als overtreding van Gods wet. Is er iemand in de wereld die nooit Gods wet overtreden heeft? Nee, die is er niet. Dus dat is het bewijs dat het klopt dat de mens van nature geneigd is tot zondigen, anders zouden er ook wel mensen zijn die nooit hebben gezondigd. Maar die zijn er niet.

Is dat nou erg? Nee, het is zoals het is. Wij zitten met zijn allen opgescheept met een lichaam dat elke dag een beetje verder uit elkaar valt, dat allerlei rare aangeboren neigingen heeft om anderen en zichzelf te vernietigen door bijvoorbeeld alles wat eigenlijk slecht is lekker te vinden, om allerlei dingen te doen die tot ziekte en dood kunnen leiden, om egoïstisch te zijn, enz. enz. Niemand heeft erom gevraagd, we zitten ermee opgescheept. Maar God heeft compassie voor ons, dus heeft Hij het noodzakelijke gedaan om ons van dat lichaam te bevijden, en ons met Zichzelf te verzoenen. Zegt Augustinus dat ook? Of focus jij je altijd alleen maar op alles wat je op een zo negatief mogelijke manier kunt interpreteren? Kijk je ook weleens naar de positieve boodschap van het evangelie? Begrijp je die eigenlijk wel?
  zaterdag 18 januari 2025 @ 22:18:03 #224
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216348841
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat zal best wel ja. Ik baseer mij op de bijbel, en die is helder. Ik heb helemaal geen Augustinus nodig, en ik heb zelf een goed stel hersenen om begrijpend mee te lezen.

Verder herhaal ik wat ik nog had toegevoegd: je kunt simpelweg de proef op de som nemen. Zonde wordt gedefinieerd als overtreding van Gods wet. Is er iemand in de wereld die nooit Gods wet overtreden heeft? Nee, die is er niet. Dus dat is het bewijs dat het klopt dat de mens van nature geneigd is tot zondigen, anders zouden er ook wel mensen zijn die nooit hebben gezondigd. Maar die zijn er niet.

Is dat nou erg? Nee, het is zoals het is. Wij zitten met zijn allen opgescheept met een lichaam dat elke dag een beetje verder uit elkaar valt, dat allerlei rare aangeboren neigingen heeft om anderen en zichzelf te vernietigen door bijvoorbeeld alles wat eigenlijk slecht is lekker te vinden, om allerlei dingen te doen die tot ziekte en dood kunnen leiden, om egoïstisch te zijn, enz. enz. Niemand heeft erom gevraagd, we zitten ermee opgescheept. Maar God heeft compassie voor ons, dus heeft Hij het noodzakelijke gedaan om ons van dat lichaam te bevijden, en ons met Zichzelf te verzoenen. Zegt Augustinus dat ook? Of focus jij je altijd alleen maar op alles wat je op een zo negatief mogelijke manier kunt interpreteren? Kijk je ook weleens naar de positieve boodschap van het evangelie? Begrijp je die eigenlijk wel?
Miljarden gingen je voor.

En nee, ik zie niets positiefs in je boodschap omdat je de hele mensheid en de wereld al a priori reduceert tot slecht, verdorven, gebrekkig en vuil. Een ontkenning van de schoonheid die dezelfde mens op diezelfde wereld al eeuwen produceert, met elkaar en met diens talenten.

Zodra een baby geboren wordt, is deze in jouw visie reeds gemarineerd in zonde, en staat de rest van dat leven in dienst van zonde, in een mijnenveld die wereld heet.

Daarbij kan ik bijzonder weinig met religies die als 'oplossing' komen met zoiets simpels en makkelijks als 'geloven'. 'Sola fide'. Spreek de formule uit en poef, je bent herboren. Kun je alsnog gemoord en verkracht hebben, wanneer je Jezus in je hart aanneemt verdwijnt dat allemaal, terwijl die boeddhist zestig landen verderop die geen vlieg kwaad heeft gedaan 'verdorven blijft' en de eeuwige straf ondergaat omdat hij de geloofsbeslissing niet nam.

Het is allemaal zo kinderlijk, zo monsterlijk, zo ongeloofwaardig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216348887
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Miljarden gingen je voor.

En nee, ik zie niets positiefs in je boodschap omdat je de hele mensheid en de wereld al a priori reduceert tot slecht, verdorven, gebrekkig en vuil. Een ontkenning van de schoonheid die dezelfde mens op diezelfde wereld al eeuwen produceert, met elkaar en met diens talenten.
Dat is grote onzin. Ik focus daar helemaal niet op, de enige die dat doet, ben ji jzelf, jij bent zelf ontzettend negatief, zwartgallig, pessimistisch, en over het algemeen gewoon erg miserabel. Er kan echt geen grijntje positiviteit af, alles wordt op de meest negatieve manier benaderd en geïnterpreteerd, wat ik ook doe of zeg. Als ik zeg dat de mens in het evenbeeld van God is gemaakt, zou jij daar nog wel iets voor vinden om over te klagen, alsof ik eigenlijk heel slechte intenties heb. JIJ hebt zo'n negatief beeld van andere mensen, niet ik. Je bent wat dat betreft echt een azijnpisser. Mijn boodschap is heel helder: God heeft compassie voor de mens, want wij zijn Gods kinderen, en wij kunnen onszelf niet redden uit de conditie waarin wij zitten. De focus ligt helemaal niet op de slechtheid van de mens, maar de mens moet wel accepteren dat hij God nodig heeft, omdat je anders een rotwereld krijgt waarin mensen een heleboel pijn lijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')