Nee, door de zonde, waardoor er een breuk is ontstaan tussen mens en God, en we slaaf zijn geworden van ons stervende lichaam dat zich van nature niet aan God onderwerpt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Dankzij god? Die ook Adam&Eva schiep??
Dat scheppingsverhaal is btw volslagen verouderd en absoluut niet meer geloofwaardig.
Gaan we weer het cirkeltje in??quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, door de zonde, waardoor er een breuk is ontstaan tussen mens en God.
Hoe bedoel je?quote:
Onderwerpen...quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, door de zonde, waardoor er een breuk is ontstaan tussen mens en God, en we slaaf zijn geworden van ons stervende lichaam dat zich van nature niet aan God onderwerpt.
Augustiniaans denken, dit.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
God schiep de mens, de mens zondigde, sindsdien is de mens zwak.
Dat is geen cirkel.
Sorry wat zeg je nou?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Augustiniaans denken, dit.
Zien we niet in het Judaïsme of vroege christendom.
Niet gek ook, want 'erfzonde', zoals je het net letterlijk noemde, is door Augustinus bedacht.
Dat is de halve cirkel. De andere helft: god zond jezus om te sterven voor onze zonden zodat we rein voor god verschijnen. Cirkel rond, er verandert niks. overigens, waar haalt iemand het idee vandaan dat jezus, gods zoon was?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
God schiep de mens, de mens zondigde, sindsdien is de mens zwak.
Dat is geen cirkel.
Ja, en daarnaast ook andere boeken. Daarom weet ik dat je hele oeuvre hier doordesemd is van Augustinus. Ironisch, gezien je afkeer van katholieken.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry wat zeg je nou?
Lees je de bijbel ook weleens?
12Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.
Maar de wet telt niet meer want iets met het kruis.... En toch zie jij en die sekte van je ze als mensen die ziek zijn en vermeden moeten worden... Wel raar dan he. Voelt dat goed dat kersen plukkend over anderen oordelen.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Klopt, hij was persoonlijk van mening dat het beter was om alleen te blijven. Vanuit het oogpunt van iemand die zijn leven wijdde aan evangeliseren in een uitgestrekt imperium, en dus waarschijnlijk geen tijd had voor een vrouw en kinderen, is dat ook logisch. Maar hij zegt ook dat God voor ieder weer een ander geschenk heeft.
Het punt is dat God ons gemaakt heeft om heilig te zijn net als Hem. Ons lichaam is bedoeld als een tempel waar God in leeft. Sommige daden belemmeren dat, andere niet. Homoseksuele relaties worden vrij zwaar omschreven, als een gruwel. Het wordt geassocieerd met een verregaande staat van rebellie. Als iemand die zelf niet in een Christelijke familie is geboren en dus regelmatig contact en vriendschappen heb gehad met homo's, en die ook in mijn eigen familie heb, vind ik dat ook hard overkomen. Ik denk dat de meeste homoseksuele mensen ook helemaal niet hebben gekozen voor waar ze zich toe aangetrokken voelen. Maar iedereen wordt weer met andere rebelse neigingen geboren. Dat wil niet zeggen dat die dan ook automatisch oké zijn.
Hoezo verandert er niets? Gods genadige karakter is geopenbaard. Daarom is er geen enkele reden voor welk schepsel dan ook om in de toekomst nog te zondigen: we hebben gezien waar het toe leidt, een hoop pijn en verdriet.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is de halve cirkel. De andere helft: god zond jezus om te sterven voor onze zonden zodat we rein voor god verschijnen. Cirkel rond, er verandert niks.
Dat had gekund, maar wie is er dan om te genieten van het leven?quote:Als ik nou uit de cirkel wilt stappen, dan stel ik: god had de mens ook niet kunnen scheppen,
De mens is zonder zonden geschapen. Maar omdat de hele mensheid uit de originele 2 mensen komt, erft de hele mensheid de natuur van die eerste mensen. Die natuur is gevallen, oftewel rebels tegen God.quote:of zonder zonden scheppen.
Oef, daarvoor moet je in heel veel wonderen geloven. Zoals dat niets tot iets leidt, dat dode materie tot leven leidt, dat chaos tot orde leidt, dat niet-intelligentie tot intelligentie leidt, enzovoorts enzovoorts, allemaal dingen die we nooit maar dan ook nooit observeren. Een hoogst onwaarschijnlijk verhaal.quote:Zou voor iedereen makkelijker en vooral logischer zijn. Nog logischer: god bestaat niet en we zijn niet geschapen maar door miljarden jaren van aantoonbare evolutie, geworden in een stadium van de evolutie dat nog lang niet ten einde is.
Ga eens in op die tekst in plaats van te stoefen met je bibliotheekje. Al die rommel is niets waard vergeleken met het woord van God.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en daarnaast ook andere boeken. Daarom weet ik dat je hele oeuvre hier doordesemd is van Augustinus. Ironisch, gezien je afkeer van katholieken.
Heb je Pelagius' commentaar op Romeinen ooit gelezen?
Dat hele idee dat de mens zo intens verdorven is dat hij vanuit zichzelf niets meer kan is puur Augustinus.
Dat we allemaal afstammen van twee mensen 6.000 jaar geleden is veel waarschijnlijker inderdaad. Dat we allemaal boeten voor hun acties ook.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoezo verandert er niets? Gods genadige karakter is geopenbaard. Daarom is er geen enkele reden voor welk schepsel dan ook om in de toekomst nog te zondigen: we hebben gezien waar het toe leidt, een hoop pijn en verdriet.
[..]
Dat had gekund, maar wie is er dan om te genieten van het leven?
[..]
De mens is zonder zonden geschapen. Maar omdat de hele mensheid uit de originele 2 mensen komt, erft de hele mensheid de natuur van die eerste mensen. Die natuur is gevallen, oftewel rebels tegen God.
[..]
Oef, daarvoor moet je in heel veel wonderen geloven. Zoals dat niets tot iets leidt, dat dode materie tot leven leidt, dat chaos tot orde leidt, dat niet-intelligentie tot intelligentie leidt, enzovoorts enzovoorts, allemaal dingen die we nooit maar dan ook nooit observeren. Een hoogst onwaarschijnlijk verhaal.
Wat een hoop blaaskakerij. Je papegaait gewoon de orthodoxe interpretatie van de Rooms-Katholieke bisschop Augustinus na.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ga eens in op die tekst in plaats van te stoefen met je bibliotheekje. Al die rommel is niets waard vergeleken met het woord van God.
Ik denk dat iedereen wel iets te klagen heeft over zijn ouders, lijdt onder een of ander gedrag van hen, of genen heeft geërfd die die liever niet had geërfd. Dat is inderdaad een aaneenschakeling die al vele duizenen jaren duurt.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat we allemaal afstammen van twee mensen 6.000 jaar geleden is veel waarschijnlijker inderdaad. Dat we allemaal boeten voor hun acties ook.
Ga eens in op die bijbeltekst.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat een hoop blaaskakerij. Je papegaait gewoon de orthodoxe interpretatie van de Rooms-Katholieke bisschop Augustinus na.
Dat hele erfzonde-verhaal is voor Augustinus nergens in de christelijke commentaren te vinden. Dat hele idee dat mensen geheel zondig en verdorven worden geboren, en zonder uitverkiezende genade verloren zijn eveneens.
Hadden Adam & Eva ook al kinders die het met elkaar deden? Ze pleegden dus ook al incest? Blijft dus het punt dat in het concept van de erfzonde, de eerste mensen al zondig waren in hun schepping.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar omdat de hele mensheid uit de originele 2 mensen komt, erft de hele mensheid de natuur van die eerste mensen. Die natuur is gevallen, oftewel rebels tegen God.
Dat is dus een effect van de schepping.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat iedereen wel iets te klagen heeft over zijn ouders, lijdt onder een of ander gedrag van hen, of genen heeft geërfd die die liever niet had geërfd. Dat is inderdaad een aaneenschakeling die al vele duizenen jaren duurt.
Uhm nee, ik neem mijn ouders niets kwalijk.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen wel iets te klagen heeft over zijn ouders, lijdt onder een of ander gedrag van hen, of genen heeft geërfd die die liever niet had geërfd. Dat is inderdaad een aaneenschakeling die al vele duizenen jaren duurt.
Dat moet haast wel ja. Zoals vele dieren dat nog steeds doen. In het begin was dat blijkbaar nog geen probleem. Raar, snap ik, maar meer valt er niet van te maken.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Hadden Adam & Eva ook al kinders die het met elkaar deden? Ze pleegden dus ook al incest? Blijft dus het punt dat in het concept van de erfzonde, de eerste mensen al zondig waren in hun schepping.
Je hebt de menselijke natuur van je voorvaderen geërfd. Dus van nature ben jij ook een rebel, net als ik, net als ons allemaal.quote:Ben ik zondig omdat mijn grootvader fout was? Kom he!
Ik ben niet van sola scriptura, Ali, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ga eens in op die bijbeltekst.
Nee, van de keuze van Adam en Eva om tegen God te zondigen, en het feit dat de rest van de mensheid uit hen is gekomen, en dus hun menselijke natuur heeft geërfd.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus een effect van de schepping.
Mijn goedheid wat een bagger onzin bij elkaar.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat moet haast wel ja. Zoals vele dieren dat nog steeds doen. In het begin was dat blijkbaar nog geen probleem. Raar, snap ik, maar meer valt er niet van te maken.
Als je met 'de eerste mensen' de nakomelingen van Adam en Eva bedoelt, ja, die werden dus geboren met de menselijke natuur die ze van hun ouders hadden geërfd, en die was al aangetast door de dood en de zonde. Daarom sloeg Kain ook zijn broer dood, het kwaad was al aanwezig.
[..]
Je hebt de menselijke natuur van je voorvaderen geërfd. Dus van nature ben jij ook een rebel, net als ik, net als ons allemaal.
Het is dus niet zo dat je 'schuldig' bent omdat je voorvaderen iets slechts hebben gedaan, maar je hebt simpelweg hun rebelse natuur ook in jouw genen zitten. Daar ontkomt niemand aan.
Maar wat maakt dat uit? God heeft medelijden met ons gehad en het noodzakelijke gedaan om ons daarvan te bevrijden. Jezus is niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om die te redden. "Ga en zondig niet meer".
En Augustinus boeit mij niet, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ben niet van sola scriptura, Ali, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
Verder: wat bedoelde Jezus precies toen hij zei niet voor gezonde mensen te komen, maar voor de zieken?
Vreemd, want je theologie is geheel Augustiniaans.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En Augustinus boeit mij niet, hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
Ik lees de bijbel en die zegt dat door Adam en Eva iedereen een lichaam heeft dat door de zonde en de dood is aangetast.
Kom jij weer met je Augustinus aanzetten, vreselijk vermoeiend.
Valt prima wat van te maken: het verhaal klopt gewoon niet.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat moet haast wel ja. Zoals vele dieren dat nog steeds doen. In het begin was dat blijkbaar nog geen probleem. Raar, snap ik, maar meer valt er niet van te maken.
En hoe kwam het nageslacht dan verder? Als alleen Kain er nog was en Abel al doodquote:Op zaterdag 18 januari 2025 21:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als je met 'de eerste mensen' de nakomelingen van Adam en Eva bedoelt, ja, die werden dus geboren met de menselijke natuur die ze van hun ouders hadden geërfd, en die was al aangetast door de dood en de zonde. Daarom sloeg Kain ook zijn broer dood, het kwaad was al aanwezig.
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |