Het idee dat de evangelieën ooggetuigeverslagen reflecteren wordt alleen nog door christenen aangehouden. Historici zijn daar allang niet meer van overtuigd. Zie b.v. dit debat tussen Ehrman en Bauckham,quote:Op zaterdag 4 januari 2025 16:14 schreef Vincent_student het volgende:
Waarschijnlijk heeft iemand het opgeschreven nadat hij het verhaal van Marcus had gehoord. Onbekend is of daar enige vorm van symboliek is toegevoegd, om het verhaal aansluitender te maken aan bijvoorbeeld de Joodse geschriften. (Ik roep maar wat hoor, ik bedenk dit zelf).
Waar baseer je dit op? Volgens mij was Ireneus de vroegste kerkvader die de evangelisten toekende aan de teksten die we nu (ruwweg) hebben (op de bekende vermelding van Papias van Hiërapolis na, die het over een ander evangelie lijkt te hebben).quote:Op zaterdag 4 januari 2025 18:05 schreef Panterjong het volgende:
Wat betreft Marcus.
Waarschijnlijk heeft Eusebius in de 3e / 4e eeuw na Christus het evangelie toegeschreven aan Marcus.
In de lange periode voor de druk van de King James Bijbel scheen er niet eens een discussie rondom de 'waarheid' te bestaan en was het wel duidelijk dat de teksten puur bestonden om bepaalde levensadviezen te geven. Imho is zoiets ook mooier dan teksten als waarheidsbevinding te presenteren.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:06 schreef Bassie48 het volgende:
En trouwens binnen de christelijke kerk is al een paar duizend jaar discussie over de teksten van de bijbel, ook in filosofisch opzicht. "De waarheid" is kennelijk niet zo absoluut te nemen.
Het gezond verstand zegt (op basis van overleveringen en conclusies van historici): Jezus heeft echt bestaan, hij was een charismatische profeet, had volgelingen, werd in de ban gedaan en vervolgd door religieuze leiders, werd gekruisigd en was uiteindelijk voer voor de kraaien en andere wilde beesten.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het idee dat de evangelieën ooggetuigeverslagen reflecteren wordt alleen nog door christenen aangehouden. Historici zijn daar allang niet meer van overtuigd. Zie b.v. dit debat tussen Ehrman en Bauckham,
Bekijk deze YouTube-video
Bauckham beweert in zijn boek "Jesus & The Eyewitnesses" dat de evangelieën wél ooggetuigeverslagen zijn, maar als je het mij vraagt staat het boek bol van de drogredenen en denkfouten. Een erg goed boek over hoe de evangelieën tot stand zijn gekomen, en de rol van orale traditie hierin, is "Jesus before the Gospels" van Ehrman.
Je opmerking "Onbekend is of daar enige vorm van symboliek is toegevoegd" lijkt me dan de plank ook flink misslaan: er is tonnen aan literatuur geschreven over alle elementen uit de evangelieën die historisch weinig hout snijden, maar symbolisch des te meer vanwege de vele myth markers. Dus nee, dat is niet "onbekend", ik zou het eerder omdraaien: het is lastig om te duiden wat precies de historische kern van de evangelieën is, buiten de minimale aannames zoals "Jezus was een gefaalde profeet, gedoopt door Johannes de Doper, geboren in Nazareth en gestorven onder Pilatus door kruisiging" om. Ik heb in mijn boek Goddelijke Patronen een hele uiteenzetting gegeven van hoe je deze methodiek toepast op het centrale verhaal waar het in alle evangelieën om is te doen: de veroordeling, kruisiging en opstanding van Jezus. Dat Jezus gekruisigd is, dat kun je met een argument omtrent schaamte nog wel onderbouwen, maar alles daarbuiten is historisch gezien buitengewoon wankel; zelfs het Bijbelse idee dat Jezus een eigen graf heeft gekregen. Iemand als Ehrman vindt het bijvoorbeeld plausibeler dat Jezus gewoon in een massagraf is gedumpt of aan het kruis is blijven hangen.
Zie b.v. ook
https://infidels.org/libr(...)uson-gospel-authors/
https://infidels.org/libr(...)rguson-gospel-genre/
Volgens mij baseren zowel Irenaeus als Eusebius de toekenning op de uitspraken van een verloren gegaand geschrift van Papias. Het verschil is echter dat Irenaeus het heeft over een geschrift van Marcus terwijl Eusebius het over het evangelie heeft.quote:Op zondag 5 januari 2025 15:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar baseer je dit op? Volgens mij was Ireneus de vroegste kerkvader die de evangelisten toekende aan de teksten die we nu (ruwweg) hebben (op de bekende vermelding van Papias van Hiërapolis na, die het over een ander evangelie lijkt te hebben).
In welk boek doet Eusebius deze toekenning als eerste volgens jou?
Ik refereerde niet specifiek naar God in het algemeen, maar je spreekt in je posts over het christelijke geloof, christenen, christendom, waardoor ik in de veronderstelling was dat je het over het christelijke geloof in het algemeen had. Of neem je vraag over waarom God zich niet aan jou openbaart, die is ook algemeen.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor, niet tegen "het geloof" of God in het algemeen, maar tegen fundamentalistisch gedachtengoed.
Dus nee, als die hele specifieke God van Ali (wat natuurlijk slechts één uit de vele mogelijkheden is) echt bestaat, dan heb ik grote moeite met Hem/Haar. Maar dan alsnog: als deze God zich zo graag kenbaar wil maken, dan is de simpelste manier nog steeds directe openbaring. Daar doet mijn mening niks aan af. Bovendien: God toonde zich ook aan Paulus, en Jezus toonde Zijn wonderen ook aan de schriftgeleerden.
Over verstoppertje gesproken: heb jij hier eerder onder een andere username gepost?
Ik heb het niet over het fysiek/spiritueel zijn van God, maar het 'verstoppen' van de mens op zich, dat dat niet fysiek is, maar dat het figuurlijk opgevat wordt in sommige joodse interpretaties en dat het verstoppen in het bewustzijn plaats vindt.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:47 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ook na de zondeval bracht God fysiek tijd door met de mens. Hij wandelde met Henoch, bezocht Ezechiel in een soort van ruimteschip, vocht met Jakob en at pannenkoeken met Abraham. Dit stopte dus niet met de zondeval maar ergens tussen de verhalen van het Oude testament en het nieuwe testament in. Dit gebeurde allemaal fysiek en niet spiritueel of in het bewustzijn.
Je zei dat God zich niet meer openbaart aan de mens door de zonde van de mens. En dat is dus niet zo. Zie mijn voorbeelden. Daar ging ik op in.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:56 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het fysiek/spiritueel zijn van God, maar het 'verstoppen' van de mens op zich, dat dat niet fysiek is, maar dat het figuurlijk opgevat wordt in sommige joodse interpretaties en dat het verstoppen in het bewustzijn plaats vindt.
Als je het daarover wil hebben, open er dan een topic over. Dat wordt vast een enorm succes. Je kunt ook een klacht over mij indienen als je wil. Misschien doen de admins er wel iets mee, wie weet. Verplichte therapie ofzo.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dit gaat wel ergens over, namelijk over jou en je ego.
Het was dan ook iets wat ik zelf riep zonder enige ondergrond. Dus ik geloof je direct.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het idee dat de evangelieën ooggetuigeverslagen reflecteren wordt alleen nog door christenen aangehouden. Historici zijn daar allang niet meer van overtuigd. Zie b.v. dit debat tussen Ehrman en Bauckham,
Bekijk deze YouTube-video
Bauckham beweert in zijn boek "Jesus & The Eyewitnesses" dat de evangelieën wél ooggetuigeverslagen zijn, maar als je het mij vraagt staat het boek bol van de drogredenen en denkfouten. Een erg goed boek over hoe de evangelieën tot stand zijn gekomen, en de rol van orale traditie hierin, is "Jesus before the Gospels" van Ehrman.
Je opmerking "Onbekend is of daar enige vorm van symboliek is toegevoegd" lijkt me dan de plank ook flink misslaan: er is tonnen aan literatuur geschreven over alle elementen uit de evangelieën die historisch weinig hout snijden, maar symbolisch des te meer vanwege de vele myth markers. Dus nee, dat is niet "onbekend", ik zou het eerder omdraaien: het is lastig om te duiden wat precies de historische kern van de evangelieën is, buiten de minimale aannames zoals "Jezus was een gefaalde profeet, gedoopt door Johannes de Doper, geboren in Nazareth en gestorven onder Pilatus door kruisiging" om. Ik heb in mijn boek Goddelijke Patronen een hele uiteenzetting gegeven van hoe je deze methodiek toepast op het centrale verhaal waar het in alle evangelieën om is te doen: de veroordeling, kruisiging en opstanding van Jezus. Dat Jezus gekruisigd is, dat kun je met een argument omtrent schaamte nog wel onderbouwen, maar alles daarbuiten is historisch gezien buitengewoon wankel; zelfs het Bijbelse idee dat Jezus een eigen graf heeft gekregen. Iemand als Ehrman vindt het bijvoorbeeld plausibeler dat Jezus gewoon in een massagraf is gedumpt of aan het kruis is blijven hangen.
Zie b.v. ook
https://infidels.org/libr(...)uson-gospel-authors/
https://infidels.org/libr(...)rguson-gospel-genre/
Dat is wel zo, want je hebt het over profeten en vrome mensen die God dicht genaderd zijn, die zijn uit hun "verstopplek" gekomen. Ik postte het volgende in mijn reactie aan Haushofer:quote:Op zondag 5 januari 2025 17:02 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je zei dat God zich niet meer openbaart aan de mens door de zonde van de mens. En dat is dus niet zo. Zie mijn voorbeelden. Daar ging ik op in.
Je had het over het fysiek aanwezig zijn van God in die verhalen die je noemde (" ... bracht God fysiek tijd door met de mens ... Dit gebeurde allemaal fysiek”), terwijl ik het had over het verstoppen.quote:In Genesis openbaarde God zich aanvankelijk aan de mens en sprak openlijk met hem, er was direct contact. Dat veranderde op het moment dat de mens zondige en zich ging 'verstoppen' voor God.
Volgens mij ken ik jou ergens van.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:56 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het fysiek/spiritueel zijn van God, maar het 'verstoppen' van de mens op zich, dat dat niet fysiek is, maar dat het figuurlijk opgevat wordt in sommige joodse interpretaties en dat het verstoppen in het bewustzijn plaats vindt.
Ik vind heel de idee dat God zijn zoon moest offeren sowieso absurd.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het hele idee van zonde en zondigheid is in het Judaïsme overigens van een geheel andere orde dan wat dankzij vooral Augustinus in het christendom is gaan gelden.
Op een enkele rabbi na, is binnen het Jodendom al eeuwen de leidraad dat elk mens puur geboren wordt, doch door imperfectie (een natuurlijke neiging om zowel goed als kwaad te KUNNEN doen) en keuzes gedaan uit vrije wil tot zonde vervalt. Hetgeen overkomen kan worden door eigen inzet. Van inherente of overgeërfde zondigheid is nauwelijks tot geen sprake, laat staan dat dat de reden is dat mensen de dood (of erger) verdienen.
https://pathoftorah.com/jewish-apologetics/original-sin/
Dat correspondeert ook niet met het gehele 18e hoofdstuk uit Eze.
Had Pelagius i.p.v. Augustinus maar gezegevierd: hadden we een iets prettiger christendom gehad.
We hebben het hier al uitgebreid over gehad en verschillen van mening. Deze interpretatie niet de enige mogelijke, en wat mij betreft ook niet de meest waarschijnlijke. Daar heb ik meerdere redenen voor. Het Grieks verplicht deze interpretatie niet, de context verplicht hem niet, hij is niet consistent met vergelijkbare teksten waarin 'deze generatie' wordt genoemd. Zo had het woordje 'dit' ook met 'dat' vertaald kunnen worden bijvoorbeeld, waardoor de zin een hele andere wending krijgt.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:55 schreef Panterjong het volgende:
[..]
In het kader van de bijbel duurt een generatie ook gewoon een medeleven. Er staat duidelijk 'deze' generatie wat er op duidt dat het om de tijdsgenoten van Jezus gaat. Tijdens het verschijnen van het evangelie was deze generatie er nog. Er van uitgaande dat zij ongeveer geboren zijn toen Jezus geboren werd waren zij op dat moment bejaard. De toehoorders van het evangelie kregen te horen dat het allemaal plaats zou vinden voordat zij (de tijdsgenoten van Jezus) er niet meer zouden zijn. Dat zou dan dus op zeer korte termijn na de uitgave van Marcus moeten zijn.
Los van het feit dat het woord 'deze' duidelijk wijst op de generatie van de tijdsgenoten van Jezus waardoor het onmogelijk is om hier eeuwen of zelfs millennia in te zien gaat het bij een generatie in de bijbel duidelijk om een menselijke tijdspanne.
Voor God is een dag als duizend jaar, maar ook duizend jaar als een dag. Dat is wat staat in 1 Petrus 3:8 Maar laat vooral dit u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Heere is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.quote:Als een dag voor God 1000-en jaren is dan duurt een menselijke generatie dus ongeveer 60 miljoen jaar. Als uitgangspunt nemen we dan een menselijke generatie, voor het gemak duurt een menselijke generatie 75 jaar.
Een jaar heeft 365 dagen. Een generatie duurt dan ongeveer 27.000 dagen. Een dag is voor God, zoals je stelt, duizenden jaren. Dit kunnen er 2.000 zijn, dit kunnen er 3.000 zijn maar duizenden jaren kunnen er dan net zo goed 450.000 zijn. We gaan voor het gemak even van 2.000 jaar oud.
Een menselijke generatie duurt dus ongeveer 27.000 dagen waarvan 1 dag voor God 2.000 jaar duurt. Met deze generatie zou dan dus volgens jou redenatie op z'n minst 54 miljoen jaar duren. Volgens jou redenatie komt Jezus dan dus binnen 54 miljoen jaar terug.
Nu vraag ik me af. De toehoorders voor wie het evangelie geschreven is kregen een boodschap van hoop te horen, een verhaal dat bol staat van naastenliefde, die vertelt over God's liefde, die oproept om vol te houden te midden van die vreemde cultuur en om te gaan met al die heidense invloeden. Wat zou hun beter bevallen? Een boodschap waarin staat dat Jezus of in ieder geval de messias (het ligt mijn inziens voor wat betreft Marcus voor de hand dat dit een opvolger zou zijn en niet Jezus zelf) op korte termijn terugkomt of een boodschap waarin gezegd wordt dat Jezus binnen 54 miljoen jaar terug komt. (uiteraard is dit een retorische vraag).
Mijn conclusie is vooral dat het zien van 'deze generatie' als 1000-en jaren compleet afbreuk doet aan de boodschap van het gehele evangelie. Het is als het verscheuren van een mooie kleurplaat of het verbranden van een kunstwerk, het doet het teniet.
Nu even naar de bijbel: In exodus komt het woord generaties ongeveer 15 keer voor. Daar gaat het telkens over uw of hun generaties. Hier gaat het dus duidelijk om meerdere generaties. Meerdere is in ieder geval 2. Nu stel ik weer een retorische vraag. Gaat het hier dan om minstens 108 miljoen jaar? Of gaat het hier, wat net zoals naar mijn idee in Marcus, duidelijk uit de tekst blijkt, om generaties met een tijdspanne van een mensenleven?
En waarom hier dan wel maar in Marcus niet.
Dan is er nog het volgende probleem. Het betrekken van het begrip 'deze generatie' op God impliceert dat God gebonden is aan tijd en dat God dus zelf maar één, hoewel het dan een goddelijke is, generatie meegaat. God zal dan uiteindelijk een keer moeten sterven en dat strookt weer niet met de eigenschappen die de bijbel aan God geeft dat hij er altijd zal zijn.
Eigenlijk gaat je vergelijking met Paulus mank, want Paulus was natuurlijk al gelovig. Hij was een rabbi, een praktiserend jood. Hij begreep alleen niet dat Jezus de messias was.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor, niet tegen "het geloof" of God in het algemeen, maar tegen fundamentalistisch gedachtengoed.
Dus nee, als die hele specifieke God van Ali (wat natuurlijk slechts één uit de vele mogelijkheden is) echt bestaat, dan heb ik grote moeite met Hem/Haar. Maar dan alsnog: als deze God zich zo graag kenbaar wil maken, dan is de simpelste manier nog steeds directe openbaring. Daar doet mijn mening niks aan af. Bovendien: God toonde zich ook aan Paulus, en Jezus toonde Zijn wonderen ook aan de schriftgeleerden.
Over verstoppertje gesproken: heb jij hier eerder onder een andere username gepost?
Hallo nu ben ik echt in de war, wat geloof je nu zelf?quote:Op zondag 5 januari 2025 19:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er is in de hele bijbel volgens mij geen enkel voorbeeld waarin God verschijnt om een ongelovige te overtuigen van Zijn bestaan.
Ik denk juist dat het andersom is. God is gedwongen om zich voor ons te 'verstoppen', omdat wij onmiddellijk zouden sterven in Zijn aanwezigheid. God is puur en heilig, en wij zijn onrein door de zonde. Zoals het licht de duisternis verjaagt, zou God ons onmiddellijk vernietigen. Daarom heeft God een menselijke gestalte aangenomen in Jezus. Zijn goddelijkheid werd als het ware bedekt, maar scheen regelmatig door in Zijn wonderen en andere daden. Zijn lichaam was als een deken, een bescherming voor ons, een manier waarop Hij zich aan ons kon openbaren zonder ons onmiddellijk compleet te vernietigen door Zijn heiligheid.quote:Op zondag 5 januari 2025 16:56 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er volgens mij in de hele bijbel geen goddelijke verschijningen zijn om een pure ongelovige te overtuigen van Gods bestaan. Zoals Jezus aan Paulus verscheen.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:29 schreef dop het volgende:
[..]
Hallo nu ben ik echt in de war, wat geloof je nu zelf?
Is Jezus God volgens jouw?
Ik had het idee dat je dat gelooft.
Als dat zo is waar gaat het nieuwe Testament en het christendom over?
De hele Bijbel is voor Christenen een vertoning van God aan de mens.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde te zeggen is dat er volgens mij in de hele bijbel geen goddelijke verschijningen zijn om een pure ongelovige te overtuigen van Gods bestaan. Zoals Jezus aan Paulus verscheen.
Ik kan me vergissen hoor, misschien is hier wel een voorbeeld van. Maar ik kan me er geen voor de geest halen. Alle mensen aan wie God verscheen, waren op de een of andere manier al gelovig. Wellicht zou je Mozes kunnen noemen, maar ook daar verscheen God gehuld in een vuur, en niet rechtstreeks.
Met 'verschijning van God' heb ik eigenlijk meer in gedachten dat God zich in al zijn glorie, macht en kracht aan iemand laat zien, waarbij die mens enorm overdonderd en ineens overtuigd raakt. Dus echt visueel, zoals Haushofer wil. Daar ging de discussie oorspronkelijk over, als dat niet duidelijk was.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:38 schreef dop het volgende:
[..]
De hele Bijbel is voor Christenen een vertoning van God aan de mens.
Maar goed, je snapt mijn verwarring denk ik.
Dat is uiteindelijk ook het gedonder in de bijbel zelf.
Hoe lees je het en welke verbanden wil je leggen.
Stel je niet aan. Ik vroeg alleen heel vriendelijk of je bereid bent normaal te doen. Je weet wel, als kerels zand erover en weer doorgaan. Wil je dat of wil je dat niet? Simpele vraag. En je weet, ik respecteer ieders geloof. De vraag is echter of ik met mijn 'geloof' (ik geloof in wetenschap) ook respect krijg. Katholieken moeten in ieder geval het ergste vrezen met jou. Dat hebben we hiervoor wel kunnen lezen.quote:Op zondag 5 januari 2025 17:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je het daarover wil hebben, open er dan een topic over. Dat wordt vast een enorm succes. Je kunt ook een klacht over mij indienen als je wil. Misschien doen de admins er wel iets mee, wie weet. Verplichte therapie ofzo.
Ik vind jou gewoon erg vervelend, ook allerminst grappig ofzo. Doe gewoon normaal en praat over de inhoud. Dan zien we wel weer verder.quote:Op zondag 5 januari 2025 19:51 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Stel je niet aan. Ik vroeg alleen heel vriendelijk of je bereid bent normaal te doen. Je weet wel, als kerels zand erover en weer doorgaan. Wil je dat of wil je dat niet? Simpele vraag. En je weet, ik respecteer ieders geloof. De vraag is echter of ik met mijn 'geloof' (ik geloof in wetenschap) ook respect krijg. Katholieken moeten in ieder geval het ergste vrezen met jou. Dat hebben we hiervoor wel kunnen lezen.
Zeg het maar. Wat is belangrijker voor Ali de dienaar van God de Heer: je ego of een goed gesprek van mens tot mens? Ga je nu weer proberen je er uit te kletsen door een boze vinger naar mij te wijzen of ben je bereid ook je eigen falen in te zien? Of in jouw christelijke context: kies je de weg van Erbarmen of van Hel en Verdoemenis?
Amen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |