https://www.rijnmond.nl/n(...)-kwijt-door-vuurwerkquote:'Jongen in 's-Gravendeel raakt negen vingers kwijt door vuurwerk'
Op de Vlasakker in 's-Gravendeel is vanmiddag een jongen ernstig gewond geraakt bij het afsteken van vuurwerk. Volgens ooggetuigen is het slachtoffer ongeveer 17 jaar en heeft hij negen vingers verloren.
De politie kent die verhalen, maar kan ze niet bevestigen. De traumahelikopter landde in 's-Gravendeel om eerste hulp te verlenen. Het toestel heeft de jongen daarna naar het Erasmus Medisch Centrum gebracht.
Agenten waren in het dorpje in de Hoeksche Waard bezig met het afhandelen van een klein brandje. Iemand sprak ze aan en vertelde van het gewonde slachtoffer.
Burgemeester Erik van Heijningen van Hoeksche Waard - waar 's-Gravendeel onder valt - had vooraf opgeroepen om het rustig te houden met de jaarwisseling.
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws/nieuws/artikel/5418612/diabetes-bij-kinderen-type-2-overgewicht-obesitas-bloedsuiker
Dit bedoel ik nu met verhaardagpraat. Het is makkelijk om te roepen, maar als je een beetje had nagedacht zijn die mensen juist wel bezorgd over te dikke mensen. Logisch toch?
Er wordt wel wat aan gedaan, maar goed blijkbaar gaat het je niet om feiten maar om hyperbolen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.
En dat is ook prima, laat mensen lekker zelf besluiten als ze viesdik willen zijn
We verbieden ook geen auto's omdat er jaarlijks zoveel mensen zich doodrijden.
Wat wordt eraan gedaan dan?quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er wordt wel wat aan gedaan, maar goed blijkbaar gaat het je niet om feiten maar om hyperbolen.
Ojawel, zo wordt er gekeken wat er allemaal in het eten zit, zijn er programma's opgestart om kinderen meer te laten bewegen, veel scholen geven kinderen gezonde lunch elke dag, enz.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:41 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Wat wordt eraan gedaan dan?
Is gezonder voedsel al goedkoper dan ongezonde rommel? Nee
Wordt het gestimuleerd om gezond te eten op één of andere manier? Nee
Is het voor mensen met weinig te makken, makkelijker om ongezond te eten dan andersom? Nee, het is duurder om gezond te eten.
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Typisch Nederlands zou je het bijna kunnen noemen, de overlast was vroeger veel groter alleen met iets minder zwaar vuurwerk.
Alle incidenten worden nu extreem uitvergroot door (social) media
Vroeger had je ook gewoon shells en was het illegale spul net zo goed ruim verkrijgbaar.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Daarnaast zit het hem er ook vooral in hoe eenvoudig het te verkrijgen is tegenwoordig.
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:39 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Oke nouja fijn dat ze het aangeven, helaas wordt er 0,0 aan gedaan.
En dat is ook prima, laat mensen lekker zelf besluiten als ze viesdik willen zijn
We verbieden ook geen auto's omdat er jaarlijks zoveel mensen zich doodrijden.
Leuk voor hen, maar ze zitten er wel vaker naast. Dus tenzij iemand met meer onderbouwing en iets meer logica dan bovenstaande kan komen lijkt me een excessief TOTAALVERBOD op vuurwerk geen gepaste oplossing om illegaal vuurwerk tegen te gaan.quote:Op donderdag 2 januari 2025 09:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nogmaals denken de hulpdiensten zelf van wel. De zorg heeft dat al meerdere keren aangegeven in verschillende artikelen/interviews.
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.
Nee, de distributiekanalen van tegenwoordig zijn vele malen groter. Of denk je echt dat je vroeger een telefoonnummer kon bellen en ze het per pakket post opstuurden, zoals je nu wel kan doen via social media bv?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Vroeger had je ook gewoon shells en was het illegale spul net zo goed ruim verkrijgbaar.
Mijn standpunt is helder, heb ook onderbouwd waarom ik vind wat ik vind. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.
En ook daar allerlei maatregelen om het zo veilig mogelijk te maken.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Auto's hebben natuurlijk een iets ander functie dan vuurwerk.
Techniek is anders, maar er wordt nu echt niet 20 keer meer afgestoken dan in bijvoorbeeld de jaren 90 of begin deze eeuw. Complete onzinquote:Op donderdag 2 januari 2025 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De techniek en de schaal zijn nu 20x zo groot dan vroeger.
Dat handhaven bij een totaalverbod is ook een wassen neus. Wat denkt men dat er gaat gebeuren als men savonds in het donker vuurwerk gaat afsteken? Dat men dan niet meer de eerstvolgende steeg in gaat? Je gaat ook geen achtervolging inzetten alleen omdat iemand een vuurpijl afsteekt lijkt mij?quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je blijft al het vuurwerk op 1 hoop gooien. Maak gewoon eens onderscheid tussen siervuurwerk en illegaal knalvuurwerk a la cobras, daar waar het echte probleem zit.
Het gaat helemaal niet om winnen, ik heb je gisteren al verteld dat het nogal kortzichtig is om legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk in hetzelfde kamp te stouwen en dan maar daarom een totaalverbod op het 1 te willen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mijn standpunt is helder, heb ook onderbouwd waarom ik vind wat ik vind. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.
En wees gerust, jij zit in het winnende kamp. Een totaalverbod (waar ik dus voorstander van ben) komt er voorlopig niet.
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:02 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
'Iets minder zwaar ' is natuurlijk dom gelul. Vroeger werd het niet zwaarder dan nitraten en lawinepijlen, dat is niks vergeleken met nu.
Daarnaast zit het hem er ook vooral in hoe eenvoudig het te verkrijgen is tegenwoordig.
Legaal of illegaal vuurwerk, het is beiden onderdeel van dezelfde cultuur en traditie. Zwaar spul afknallen is niet toegestaan, maar het is genormaliseerd omdat we een afsteekcultuur kennen. Je kunt het probleem naar mijn idee daardoor alleen wegnemen door de complete vuurwerkcultuur in ons land te veranderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om winnen, ik heb je gisteren al verteld dat het nogal kortzichtig is om legaal vuurwerk en illegaal vuurwerk in hetzelfde kamp te stouwen en dan maar daarom een totaalverbod op het 1 te willen.
Je bent niet de enige die dat doet, maar het getuigt verre van het strijden met een open vizier, want je weet zelf ook dondersgoed dat die argumentatie van geen kant klopt.
En ondertussen doen we door het focussen op legaal vuurwerk helemaal niks aan het echte probleem, waardoor we volgend jaar weer gaan janken dat er wel 17 hele oogtraumas binnen zijn gekomen op een populatie van 18 miljoen, terwijl het echte probleem zit in het feit dat politie en brandweer met handgranaten worden bekogeld.
Focus je daar nou eens op als politiek zijnde ipv dit geneuzel over cakes en grondbloemen.
Nou sorry, ik heb dit jaar klappen gehoord, zo enorm zoals ik ze nooit heb gehoord. Ik ben niet snel bang, maar nu kreeg ik het wel even te pakken, bij mij rammelden de ruiten. Volgend jaar vliegen ze er waarschijnlijk uit.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).
Er waren -tig verschillende soorten strijkers, pantzerfausten enz. de vuurpijlen waren formaar 1,5 literfles.
Vroeger reed je naar Alpeco of naar wapenhandel Frank? in Lommel, het spul dat je daar kon krijgen was net zo zwaar als wat je nu onder de toonbank in Polen kunt krijgen. Je kon daar gewoon 6 inch shells kopen zonder dat er een haan naar kraaide. Een cobra 8 is kinderspel vergeleken met de explosieve kracht van een 6 inch shell.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, de distributiekanalen van tegenwoordig zijn vele malen groter. Of denk je echt dat je vroeger een telefoonnummer kon bellen en ze het per pakket post opstuurden, zoals je nu wel kan doen via social media bv?
De techniek en de schaal zijn nu 20x zo groot dan vroeger.
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Legaal of illegaal vuurwerk, het is beiden onderdeel van dezelfde cultuur en traditie. Zwaar spul afknallen is niet toegestaan, maar het is genormaliseerd omdat we een afsteekcultuur kennen. Je kunt het probleem naar mijn idee daardoor alleen wegnemen door de complete vuurwerkcultuur in ons land te veranderen.
En dat doet dan BOEM! Dat zal een heel goed gevoel geven. En dan gooit de volgende het op een andere plek, zegt het weer BOEM! De volgende denkt, ja dat kan harder en die gooit het in een tunneltje, BOEMboemboem! Stukkie verder staat een mooie prullenbak, wat voor geluid zou dat maken? Je raadt het misschien al: BOEM!quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Bullshit, shells worden al -tig jaar geschoten, 20-30 jaar geleden reed je naar Alpeco in België en kon je daar legaal shells op de kop tikken. Er waren toen ook al gigavlinders (formaat colablikje). De lawinepijlen van toen (extrem blitzknalrakete) waren een stuk zwaarder dan die van vandaag de dag (Zink 901).
Er waren -tig verschillende soorten strijkers, pantzerfausten enz. de vuurpijlen waren formaar 1,5 literfles.
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.
Het is altijd lastig om te voorspellen hoe zoiets uitpakt. Ik ben het met je eens dat zo'n cultuurslag jaren in beslag neemt. Maar ik zie dat niet als een probleem, je moet namelijk ergens beginnen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En er is geen greintje bewijs dat dat gaat gebeuren op basis van een cultuuromslag die minimaal 20 jaar zal duren. Wishful thinking dus, waarop de politiek dan beleid zou moeten voeren. Slecht idee.
Ja, maar we hebben roken ook niet volledig verboden in Nederland. Als we de argumentatie moeten volgen dat een verbod nodig is om een cultuuromslag te bewerkstelligen, dan kunnen we prima beginnen met per direct roken, drugs, alcohol en fastfood volledig te verbieden op straffe van torenhoge boetes. Allemaal stuk voor stuk vele malen schadelijker voor de gezondheid dan het vuurwerkmisbruik.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen verbod, maar dat vond ik van roken in de trein al stom. Toch, achteraf gezien kan ik mij niet meer voorstellen dat mensen gaan roken in een trein.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |