Goed nieuwsquote:Vorig jaar iets meer nieuwe auto's verkocht dan jaar ervoor, hybride aan kop
Vorig jaar zijn er iets meer nieuwe auto's geregistreerd dan in 2023, melden brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging. In 2024 werden er 381.227 nieuwe auto's geregistreerd, een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2023. Toen werden er 369.631 auto's geregistreerd.
Volgens de brancheverenigingen komt dat voor een deel omdat in december sprake was van een 'eindsprint' waarin ruim 37.000 nieuwe auto's werden op kenteken werden gezet.
Het marktaandeel van auto's die volledig of deels elektrisch zijn steeg iets ten opzichte van auto's met brandstofmotoren. Afgelopen jaar was het laatste jaar dat particulieren subsidie kregen op de aanschaf van een elektrische personenauto.
Wegenbelasting
Tot eind 2024 konden particulieren nog profiteren van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP), waarbij kopers van nieuwe elektrische auto's 2950 euro subsidie kregen en van gebruikte modellen 2000 euro.
Ook moeten bezitters van elektrische auto's vanaf dit jaar wegenbelasting gaan betalen. In 2025 betalen eigenaren van dergelijke auto's wel 75 procent minder dan bij benzineauto's.
De populairste nieuwe auto's blijven de hybride auto's. Daarvan werden er vorig jaar 159.705 geregistreerd, gevolgd door volledig elektrische modellen (132.166). Benzineauto's komen daarna, op afstand gevolgd door dieselauto's en lpg-auto's.
Nieuw verkochte auto per brandstofsoort in 2024
De populariteit van hybride auto's bleek al in september. Bovag zag toen ook al een trend dat meer automerken hybride auto's ontwikkelen of bestaande modellen als hybride verkopen.
Bovag Autodealers-voorzitter Bert de Kroon noemt het bemoedigend dat elektrische auto's (EV's) hun positie in de markt hebben weten te versterken, ondanks aanhoudende onzekerheid.
"Terwijl Europese CO2-normen onder vuur liggen en Nederland nog steeds een lange termijnvisie voor elektrisch rijden mist, is voor 2025 een consistente koers onmisbaar om groei vast te houden en onze klimaatdoelen binnen bereik te houden."
Benzine grootste marktaandeel
Als alle auto's in Nederland worden geteld, blijkt overigens dat benzineauto's nog altijd verreweg het grootste marktaandeel hebben. 6.975.013 personenauto's die in ons land rondrijden hebben een benzinemotor.
Daarmee heeft de benzineauto een marktaandeel van 75,1 procent. Er rijden in totaal 1.012.626 hybride auto's rond, een markaandeel van 11 procent, gevolgd door diesels (691.208). Verder zijn er 498.901 volledig elektrische wagens (marktaandeel 5,4 procent).
Top 5 geregistreerde automodellen in 2024
De best verkochte nieuwe auto was de Model Y van Tesla. De populariteit van Kia's en Toyota's hangt volgens een woordvoerder van Bovag samen met de lange garanties die de merken geven en doordat ze relatief betaalbare elektrische en hybride auto's produceren.
Meest verkochte nieuwe auto's per merk in 2024
Er zijn dit jaar al dik 90.000 nieuwe elektrische auto's in Nederland geregistreerd. Dat zijn lang niet allemaal door particulieren aangeschafte EV's. Sterker nog, het gros ervan is helemaal niet in particulier bezit, maar staat op naam van een leasemaatschappij.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:22 schreef halfway het volgende:
En hoeveel daarvan is zakelijke lease?
Hybrides zijn door de elektromotor wel veel zuiniger dan de normale benzine-auto's en je hebt, met name bij plug-in, de voordelen van een elektrische auto, maar dan zonder het gestress over het beperkte bereik en/of onderweg moeten bijladen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
83.000 = "bijna niemand". Oke dan.
Tevens hebben hybrides natuurlijk ook gewoon een brandstofmotor.
Inderdaad.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:22 schreef halfway het volgende:
En hoeveel daarvan is zakelijke lease?
Lol. Hebben Chinese automerken allang een oplossing voor gevonden. BYD is 1 week na de aankondiging van de importheffingen begonnen met de bouw van een megafabriek in Turkije.quote:Op woensdag 1 januari 2025 21:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Dat aantal gaat wel omlaag dit jaar vanwege die importheffingen op auto's uit het beste land ever volgens TS.
Die hebben wel baanzekerheid voor de rest van hun korte leventje.quote:
1 euro per dag verdienenquote:Op woensdag 1 januari 2025 21:40 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Die hebben wel baanzekerheid voor de rest van hun korte leventje.
Dat is relatief. Als je veel beenruimte achterin wil is de Y de betere keuze.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:18 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)voor-hybride-aan-kop
[..]
Goed nieuws
Snap overigens niet dat mensen een Tesla model Y kopen terwijl ze beter voor de Kia Niro kunnen gaan
Ik heb hiervoor in een hybride Kia Niro gereden en rijd nu in een Tesla model Y. Als gezinsauto is laatstgenoemde gewoon veel praktischer door het surplus aan ruimte in de kofferbak. Daarbij heeft de Tesla standaard een hele lijst functies die je er bij de Niro als optie bij kunt nemen waardoor je onder de streep duurder uit bent met de Niro terwijl je er minder auto voor krijgt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:18 schreef Mikeytt het volgende:
Snap overigens niet dat mensen een Tesla model Y kopen terwijl ze beter voor de Kia Niro kunnen gaan
Ik blijf gewoon lekker paardrijden. Echt paardrijden. Op een paard dus. Op een mooi paard, niet zo'n hobbelpaard.quote:Op woensdag 1 januari 2025 23:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik blijf gewoon lekker autorijden. Echt autorijden. Op benzine dus. In een mooie auto, niet zo'n lelijke elektrische auto.
LFP heeft juist minder hoge energiedichtheid en dus een lager bereik dan Li-Ion.quote:Op donderdag 2 januari 2025 00:15 schreef einzeinz het volgende:
Als die LFP-batterijen en Solidstate er door komen en je een radius van 800 - 1000km. kunt rijden, dan zal het pas echt doorbreken.
Zolang je met die brandbare lithium-ion batterijtjes blijft klooien met een range tussen 400 en 600km kan het nooit een succes worden.
Mwah, een range van 400-600km is alleen een dingetje als je op vakantie gaat. De meeste mensen rijden dat niet dagelijks. Moet je wel een laadpaal aan huis hebben uiteraard. Als je afhankelijk bent van openbare laadpalen is elektrisch rijden een crime.quote:Op donderdag 2 januari 2025 00:15 schreef einzeinz het volgende:
Als die LFP-batterijen en Solidstate er door komen en je een radius van 800 - 1000km. kunt rijden, dan zal het pas echt doorbreken.
Zolang je met die brandbare lithium-ion batterijtjes blijft klooien met een range tussen 400 en 600km kan het nooit een succes worden.
Ik gooi mijn BMW vol (5min tanken) en rij er vervolgens 1000km mee!
Kia werkt niet met losse opties, maar met standaardpakketten per versie. Een executiveline niro bevat alles wat je maar kan hebben bijvoorbeeld. Terwijl een dynamicline wat stappen lager zit. De executiveline zal wellicht wat duurder zijn dan een Tesla. Tegelijkertijd heeft de Niro natuurlijk weer het voordeel dat je bij de hybride variant gewoon rustig door kan rijden en niet afhankelijk bent van de laadinfra. Nog los van de zeer schappelijke garantievoorwaarden en toch ook wel de bewezen bouwkwaliteit. Ze vissen uiteindelijk in andere vijvers, dat blijkt ook uit de verkoopcijfers.. want ze verkopen beiden erg goed.quote:Op woensdag 1 januari 2025 22:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik heb hiervoor in een hybride Kia Niro gereden en rijd nu in een Tesla model Y. Als gezinsauto is laatstgenoemde gewoon veel praktischer door het surplus aan ruimte in de kofferbak. Daarbij heeft de Tesla standaard een hele lijst functies die je er bij de Niro als optie bij kunt nemen waardoor je onder de streep duurder uit bent met de Niro terwijl je er minder auto voor krijgt.
Oh, maar ik was ook zeker tevreden over de Niro (dynamicline) destijds, ik geef alleen aan dat zeggen dat je ipv een tesla Y beter een Kia Niro kunt rijden een wat kromme vergelijking is.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Kia werkt niet met losse opties, maar met standaardpakketten per versie. Een executiveline niro bevat alles wat je maar kan hebben bijvoorbeeld. Terwijl een dynamicline wat stappen lager zit. De executiveline zal wellicht wat duurder zijn dan een Tesla. Tegelijkertijd heeft de Niro natuurlijk weer het voordeel dat je bij de hybride variant gewoon rustig door kan rijden en niet afhankelijk bent van de laadinfra. Nog los van de zeer schappelijke garantievoorwaarden en toch ook wel de bewezen bouwkwaliteit. Ze vissen uiteindelijk in andere vijvers, dat blijkt ook uit de verkoopcijfers.. want ze verkopen beiden erg goed.
En nee ik rij geen Niro (vrouw des huizes wel), en ja ik rij elektrisch.
De electrische mannen op mijn werk zijn zo bezig met laadpalen, laadtijd, tarieven, stekkers, bereik, kou, warmte, je moet er maar zin in hebben.quote:Op donderdag 2 januari 2025 08:05 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Mwah, een range van 400-600km is alleen een dingetje als je op vakantie gaat. De meeste mensen rijden dat niet dagelijks. Moet je wel een laadpaal aan huis hebben uiteraard. Als je afhankelijk bent van openbare laadpalen is elektrisch rijden een crime.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |