Zo natuurlijk is het niet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:26 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik ben ook niet voor een verbod hoor, maar de huidige situatie is op het gebied van handhaving natuurlijk wel een beetje dweilen met de kraan open. Wat het sowieso al is rondom zo’n feestdag waar minimaal de helft van het land lam is.
Uiteindelijk gaat deze traditie gewoon verdwijnen natuurlijk, al is dat een kwestie van de lange adem. Persoonlijk vind ik het nog altijd wel mooi om vuurwerk af te steken maar het is natuurlijk wel wat raar om dat door iedereen en zijn moeder met een paar borrels teveel op te laten doen
Nogmaals, het is een van de grootste werkgevers van Nederland, hoe ga je nog meer capaciteit creëren? Elke maand worden er nieuwe mensen aangenomen na een heftige scan. Die gaan vervolgens een lange opleiding in, waar er na 3 jaar maar een paar van overblijven, omdat niet iedereen geschikt blijkt of betrouwbaar genoeg is. Die mensen trainen, daar heb je personeel voor nodig met knowhow. Politieagenten opleiden is niet makkelijk en gaat ook niet snel, tenzij je de lat lager gaat leggen, maar ook dat is lastig. Zelfs bij meldcentra lopen ze hier tegenaan, want ook die worden gescreend en op betrouwbaarheid getest. En die hebben de hele dag roodgloeiende telefoons en veruit de meeste meldingen of vragen van de burgers gaat over civiele zaken, waar de politie sowieso weinig mee kan.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De politie kan de huidige situatie al niet eens handhaven.
Daar eb je gelijk in, al zijn er echt nog wel zat mensen die het dan niet kopen, omdat het nu eenmaal verboden is, net zoals ze wachten bij rood licht omdat dat nu eenmaal de regels zijn.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:16 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dus gaan we nog meer verbieden en dan kunnen we het met hetzelfde niveau van handhaving opeens wel aan, of hoe werkt dit?
Ik denk niet dat het aan politie ligt maar aan de de straffen daarna.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De politie kan de huidige situatie al niet eens handhaven.
Kwestie van tijd. Vermoed dat wij Duitsland gewoon gaan volgen, zelfde gezeik daar elk jaar. Of dat dan in 2027 of 2037 is doet er niet zo toe.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zo natuurlijk is het niet.
Als de landelijke politiek zegt: doen we niet. Wie zijn die lokale zijkwijven dan?
Eén ding is zeker: volgend jaar is het erger dan dit jaar. Net zoals de verhuftering.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer een geest van de tijd probleem is dan een inherent probleem van vuurwerk zelf.
De verhuftering zie je in elk aspect van het land terug. De gevolgen ook, ik vind het alleen helemaal niet fair om zoveel mensen hun plezier te ontzeggen omdat er een hardnekkige groep klootzakken is die het voor de rest verpest.
Alcohol is trouwens ook een heel groot (stil) maatschappelijk probleem.
Je kan inderdaad niet voor elke burger 24/7 1 of meerdere politieagenten tot zijn beschikking stellen of controleren. Ik snap ook niet dat mensen dan stellen dat het niet gehandhaafd wordt, dat wordt het wel, maar ze kunnen niet overal tegelijk zijn en hebben daarnaast nog veel meer te doen dan alleen achter pubers aanrijden.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Logisch toch, de huidige situatie is niet te handhaven. Met een totaalverbod ga je het ook niet uitbannen, maar maak je het wel een stuk makkelijker.
De politie schreeuwt om mensen. Dat ze in absolute aantallen de grootste is zegt niets. Het zijn niet allemaal agenten of opsporingsambtenaren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:28 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nogmaals, het is een van de grootste werkgevers van Nederland, hoe ga je nog meer capaciteit creëren? Elke maand worden er nieuwe mensen aangenomen na een heftige scan. Die gaan vervolgens een lange opleiding in, waar er na 3 jaar maar een paar van overblijven, omdat niet iedereen geschikt blijkt of betrouwbaar genoeg is. Die mensen trainen, daar heb je personeel voor nodig met knowhow. Politieagenten opleiden is niet makkelijk en gaat ook niet snel, tenzij je de lat lager gaat leggen, maar ook dat is lastig. Zelfs bij meldcentra lopen ze hier tegenaan, want ook die worden gescreend en op betrouwbaarheid getest. En die hebben de hele dag roodgloeiende telefoons en veruit de meeste meldingen of vragen van de burgers gaat over civiele zaken, waar de politie sowieso weinig mee kan.
Je zou ook kunnen stellen dat het eens tijd wordt dat hypocriete mensen nu eens echt gaan nadenken over dingen, Je kunt niet in het ene topic willen dat een relschopper zijn paspoort wordt afgepakt of met stokslagen levenslang in een cel moet blijven zitten, om vervolgens in een ander topic over andere dingen verboden door de wet te doen alsof de wet dan niet meer voor die persoon geldt. Heel veel mensen kopen het in het buitenland, kopen het voor hun kinderen en daar moet een cultuuromslag plaatsvinden als je graag vuurwerk wil behouden op zulke avonden.
Het is echt te makkelijk om de politie de schuld te geven, die kunnen nooit overal zijn en alles voorkomen of alles aanpakken.
Ja als jij niet verder na wil denken over het werk van de politie en dat jij niet de enige bent die belt, dan komt het inderdaad over alsof de politie niets wil doen. Dat je dan niet echt bijster slim overkomt, dan neem je dan blijkbaar voor lief.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat zien we ja.
Hoeveel arrestaties? 200 op heel fucking NL
Hoeveel vuurwerkheterdaadjes?
Ze komen niet eens meer als je belt omdat je ziet dat 12 jarig grut aan het knallen is. Tijd, locatie: 'ja geen tijd'.
En dan kom jij met zo'n opmerking en gezeur?
Omdat er ook genoeg fatsoenlijke mensen zijn die iets niet meer doen als het bij wet verboden is. Daarnaast moet je eens weten hoe vaak er over vuurwerk gebeld wordt en dat men dan zeker gaat kijken en het om vuurwerk uit de eerste categorie gaat. Die mag je het hele jaar gebruiken. Dus is het niet handig om je agenten op veel van dat soort verhalen in te zetten, want er wordt dus de hele tijd gebeld en dan heb jij net twee agenten gestuurd naar een 12 jarige die de wet niet overtreedt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:21 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Voor wie of wat?
Gaan ze overal zijn? Wordt er opeens een leger handhavers opengetrokken?
De verbodsfetisjisten leven in een utopie.
Je kan je voorstellen wat dit voor protesten gaat opleveren. Big brother watching you. Misschien moeten we vanaf de geboorte een chip inplanteren, dat scheelt een hoop gedoe met auto's.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Daarom stel ik voor dat elke auto een gps tracker en alcoholslot moet hebben. Is een stuk makkelijker handhaven. Nooit meer dronken bestuurders en boetes direct op de mat. Met een beetje mazzel sterft autorij cultuur en dat scheelt weer veel uitstoot en doden.
Sterker nog, dit kunnen we met alles wel doen. Laten we beginnen met honden. Die schijten de boel onder en bijten mensen dood. Niet te handhaven nu, dus gewoon maar geheel verbieden. Misschien wel een cultuuromslag voor nodig maar ach.
En die mensen zijn degenen die nu de overlast bezorgen? Zo nee, wat voor probleem lost het dan op als de mensen die nu al de regels niet overtreden dan ook de regels niet overtreden?quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:30 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Daar eb je gelijk in, al zijn er echt nog wel zat mensen die het dan niet kopen, omdat het nu eenmaal verboden is, net zoals ze wachten bij rood licht omdat dat nu eenmaal de regels zijn.
En dan lekker in je huis neerleggen. Man, wat een tokkiegedrag en in een ander topic natuurlijk steigeren over reljeugd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
In NH was het niet anders dan anders. En misschien was er minder geknal omN heen omdat je niet vrij en veel kon reizen dus ook minder inslaan.
Nu zijn de grenzen gewoon open. Weekend weg, vakantie, door Belgie rijden en vuurwerk scoren.
'Thuis ff paar testen hoor straks'
Politie zegt zelf al dat het lastig handhaven is, dus een landelijk verbod? Hoe dan?
Nee was in de jaren '90 ook al zo, je zou zelfs kunnen stellen dat het enige wat veranderd is is de explosieven zelf. Strijkers waren al verboden (dus veel mensen kochten die al niet en bij anderen dan wel een vader die het voor zijn kinderen koopt), maar wat er nu allemaal te halen valt is nogal zwaarder vuurwerk heb ik het idee.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer een geest van de tijd probleem is dan een inherent probleem van vuurwerk zelf.
De verhuftering zie je in elk aspect van het land terug. De gevolgen ook, ik vind het alleen helemaal niet fair om zoveel mensen hun plezier te ontzeggen omdat er een hardnekkige groep klootzakken is die het voor de rest verpest.
Alcohol is trouwens ook een heel groot (stil) maatschappelijk probleem.
Waar heb jij het over?quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En dan lekker in je huis neerleggen. Man, wat een tokkiegedrag en in een ander topic natuurlijk steigeren over reljeugd.
Nee, ook dat is helemaal niet zo. Ook hardere straffen werken niet afschrikkend.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:30 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het aan politie ligt maar aan de de straffen daarna.
Als er hardere straffen zijn dan zal de pliessie het minder druk krijgen omdat dat tuig dan wel 2 x na denkt voor ze al denken om illegale zooi te komen.
De stokers zullen alleen maar meer illegaal spul scoren.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, ook dat is helemaal niet zo. Ook hardere straffen werken niet afschrikkend.
https://www.rijnmond.nl/n(...)ots-gaan-de-lucht-inquote:Dat de show met alles erop en eraan duur is, daar weten ze alles van bij de gemeente Rotterdam. Afgelopen zomer werd bekend dat het Nationale Vuurwerk zou worden wegbezuinigd. Toch benadert Scholte de show van 2024 nog niet als de laatste. "Dit jaar gaat, door de bezuinigingen, het Nationale Kindervuurwerk ook al niet door. Maar we hopen het Kindervuurwerk terug te krijgen en ook het grote Nationale Vuurwerk overeind te houden."
De politie schreeuwt om mensen, maar kunnen die zeker wel hebben. Alleen voordat je een aantal geschikte mensen hebt opgeleid ben je een lange tijd verder en zijn er inmiddels ook weer mensen met pensioen gegaan. Serieus, ik heb er met mijn neus bovenaan gestaan. zomaar effe honderden politieagenten aannemen is niet mogelijk en dat is maar goed ook, aangezien er meer mensen niet dan wel geschikt zijn voor die functie.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De politie schreeuwt om mensen. Dat ze in absolute aantallen de grootste is zegt niets. Het zijn niet allemaal agenten of opsporingsambtenaren.
Het is juist "blauw op straat" waar het hem aan ontbeert waardoor de pakkans laag is en als dat al gebeurt krijgen die gasten een flop straf. Dat schrikt niet af. Een van de redenen dat de politie steeds minder grip heeft op dit soort zaken is omdat de taart steeds meer verdeeld wordt, alleen groeit die taart niet evenredig mee.
Dat is verder niet de schuld van de politie.
Het legale werk niet. Komen we weer op het legaal/illegaal verhaal uit. Je kunt iets wat legaal is niet verbieden omdat de illegale tegenhanger misbruikt wordt. Dat doen we met helemaal niets. Ja, ideeën als "geen kinderen onder de 14 op een ebike" lijken er enigszins op omdat ze op dezelfde wankele logica zijn gebaseerd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee was in de jaren '90 ook al zo, je zou zelfs kunnen stellen dat het enige wat veranderd is is de explosieven zelf. Strijkers waren al verboden (dus veel mensen kochten die al niet en bij anderen dan wel een vader die het voor zijn kinderen koopt), maar wat er nu allemaal te halen valt is nogal zwaarder vuurwerk heb ik het idee.
Het heeft ook niet zozeer met straffen te maken, maar met de mogelijkheid tot aanschaf. Daar zit, denk ik, de mogelijkheid om het in ieder geval weer enigszins binnen de perken te krijgen. Generaties die niet meer opgroeien met het vuurwerkkrantje en de rijen bij de Boerenbond.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, ook dat is helemaal niet zo. Ook hardere straffen werken niet afschrikkend.
Kom op , blijven nadenken, ik leg het al een paar keer uit. Als er miljoenen mensen iets afsteken, kun je daar minder op toezien, dan dat er duizenden mensen wat afsteken. Je hebt dagelijks nooit genoeg agenten om iedere plek in Nederland te kunnen zien wie er wat afsteekt. Hier ligt ook een taak voor de burgers om dit niet meer aan je kinderen toe te vertrouwen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:37 schreef Zelva het volgende:
[..]
En die mensen zijn degenen die nu de overlast bezorgen? Zo nee, wat voor probleem lost het dan op als de mensen die nu al de regels niet overtreden dan ook de regels niet overtreden?
Waar gaat men dat vuurwerk neerleggen al die maanden?quote:
Dan zijn we er toch uit? Het is een capaciteitsprobleem die alleen maar erger gaat worden. Als je dan op deze manier een verbod er door heen wil frommelen zet je de deur wagenwijd open voor meer van dat soort verbodsfetisjisme want "makkelijker" en "geen capaciteit"quote:Op woensdag 1 januari 2025 20:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
De politie schreeuwt om mensen, maar kunnen die zeker wel hebben. Alleen voordat je een aantal geschikte mensen hebt opgeleid ben je een lange tijd verder en zijn er inmiddels ook weer mensen met pensioen gegaan. Serieus, ik heb er met mijn neus bovenaan gestaan. zomaar effe honderden politieagenten aannemen is niet mogelijk en dat is maar goed ook, aangezien er meer mensen niet dan wel geschikt zijn voor die functie.
Van iedere groep nieuwe mensen blijven er na de opleiding verhoudingsgewijs bar weinig over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |