Daarom 3 liter per persoon per dag.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:41 schreef Chinless het volgende:
Die x liter is alleen voor drinken p.p. Je moet ook douchen en poepen lijkt me.
Van die opvouwbare jerrycannetjes geven na verloop van tijd een smerige plasticsmaak af.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:39 schreef diginoob2 het volgende:
Hm. In kader van noodpakketje is het advies om tenminste drie liter water op te slaan. Liever meer zou ik zeggen. Ik heb wat opvouwbare jerrycannetjes gekocht, maar heb geen zin om vaak te vervangen en al helemaal geen zin in vervuild water. Ben dus benieuwd naar tips.
Ik lees iets over beetje bleek erin doen, maar dat lijkt me voor drinkwater niet echt gezond?
Dus elke 2 jaar koop je 51.000 liter spa rood? Wauw... respectquote:Op woensdag 1 januari 2025 00:08 schreef 215 het volgende:
Ik haal eens per twee jaar een jaar flessen 'spa'rood erbij die in de 'kelder' gaan. De oude laat ik ook staan maar als het nodig is begin ik met de nieuwe
Six pak Spa flessen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:39 schreef diginoob2 het volgende:
Hm. In kader van noodpakketje is het advies om tenminste drie liter water op te slaan. Liever meer zou ik zeggen. Ik heb wat opvouwbare jerrycannetjes gekocht, maar heb geen zin om vaak te vervangen en al helemaal geen zin in vervuild water. Ben dus benieuwd naar tips.
Ik lees iets over beetje bleek erin doen, maar dat lijkt me voor drinkwater niet echt gezond?
Douchen kan je wel een paar dagen overslaan in geval van nood. Je zelf wassen kan ook wel met een washandje, eventueel met natuurwater.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:41 schreef Chinless het volgende:
Die x liter is alleen voor drinken p.p. Je moet ook douchen en poepen lijkt me.
Voor wassen en toilet spoelen kan je idd grijs water gebruiken. Overigens hebben veel waterbedrijven, back-up voor elektrisch (pompen en besturing), dus bij een landelijke stroomstoring (ook al lage kans en indien optredend): van korte duur. Dus met geringe hoeveelheden back up, is het snel overbrugd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:50 schreef 215 het volgende:
[..]
Douchen kan je wel een paar dagen overslaan in geval van nood. Je zelf wassen kan ook wel met een washandje, eventueel met natuurwater.
WC spoelen kan een keer per wc. Daarna een emmertje water putten uit de vijver of een sloot of regenton. Of je behoefte in een plastic zak doen die je in de vullisbak doet.
Ga er maar rustig van uit dat bij een landelijke stroomstoring na een paar dagen het riool ook begint te haperen.
De vraag is wel hoelang de back-up van brandstof kan worden voorzien wanneer echt het hele land plat ligt door bijvoorbeeld aanvallen op ons elektriciteitsnet. Op 'reguliere' technische storingen zijn de nutsbedrijven in Nederland wel aardig voorbereid, daar maak ik me niet druk over. Het net is zo ingericht dat stroom dan doorgaans via een andere weg kan worden omgeleid terwijl aan definitief herstel wordt gewerkt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor wassen en toilet spoelen kan je idd grijs water gebruiken. Overigens hebben veel waterbedrijven, back-up voor elektrisch (pompen en besturing), dus bij een landelijke stroomstoring (ook al lage kans en indien optredend: van korte duur). Dus met geringe hoeveelheden back up, is het snel overbrugd.
Vul dan wat lege flessen of zo. Water wat je in een open bad laat zitten zou ik niet na dagen nog van willen drinken. Als het al niet langzaam weggezakt is in het riool.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:06 schreef Ridocar het volgende:
Stel, je watervoorziening kapt ermee, want storing oid. Het eerste wat je moet doen is de stop in je bad doen en de kraan openzetten. De waterdruk valt niet meteen terug naar nul. Zo kun je iig een beetje watervoorraad creëren om de eerste dag(en) door te komen.
Gewoon flessen water halen en af en toe wat gebruiken (fifo - first in, first out).quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:39 schreef diginoob2 het volgende:
Bij ons in de buurt staat al jaren een water toren, maar ook die is inmiddels buiten gebruik gesteld.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:31 schreef Watuntrik het volgende:
Je zult het even moeten opzoeken, ik vind zo snel de data niet maar wel dat er nog 35 watertorens in Nederland in gebruik zijn. Woon je nabij zo'n toren zal elektriciteit uitval en zolang de toren voorraad heeft geen effect hebben op de water voorziening.
Het gaat daarbij om de "Black Start" unit(s), die hebben genoeg dieselvoorraad om meerdere keren te kunnen starten. De bedoeling is dat daarna het gewone HS van 380, 150 & 110kV net weer aan de praat wordt gebracht.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De vraag is wel hoelang de back-up van brandstof kan worden voorzien wanneer echt het hele land plat ligt door bijvoorbeeld aanvallen op ons elektriciteitsnet.
Er zijn talloze omleidingsroutes, die bij lage belasting, de Midden Spanning kunnen omleiden o.a. via ondergrondse MS-kabels. Probleem treedt pas op als de coördinatie/besturing van die omleidingen, niet goed gaan. Ik weet waar die zit, en ga daar niet over uitweiden......quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar wanneer op meerdere plaatsen tegelijkertijd hoogspanningslijnen of verdeelstations er uit liggen wordt omleiden onmogelijk en snel herstel ook lastig.
Ja ik schijt gewoon in de sloot. Wil die meur niet in t huis.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:50 schreef 215 het volgende:
[..]
Douchen kan je wel een paar dagen overslaan in geval van nood. Je zelf wassen kan ook wel met een washandje, eventueel met natuurwater.
WC spoelen kan een keer per wc. Daarna een emmertje water putten uit de vijver of een sloot of regenton. Of je behoefte in een plastic zak doen die je in de vullisbak doet.
Ga er maar rustig van uit dat bij een landelijke stroomstoring na een paar dagen het riool ook begint te haperen.
Tja, dat slootwater kan je natuurlijk beter meteen gaan vervuilen. Lekkere buurt woon je dan met een stinksloot.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:53 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja ik schijt gewoon in de sloot. Wil die meur niet in t huis.
Dat slootwater zou je in het ergste geval nog nodig hebben. Dan ga je dat toch niet extra vervuilen?quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:53 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja ik schijt gewoon in de sloot. Wil die meur niet in t huis.
Regenwater dat van het dak komt en via regenpijpen naar de regenton is gestroomd bevat vaak zink. Deze man beweert dat het daardoor niet echt bruikbaar is als drinkwater: https://www.nu.nl/wetensc(...)ater-te-drinken.htmlquote:Op woensdag 1 januari 2025 10:24 schreef Ivo1985 het volgende:
Goedkoop flessenwater lijkt me het handigst. Wil je voor langere tijd kúnnen voorzien in noodgevallen, dan moet je denken aan één of meerdere regentonnen en wat spullen om water mee te zuiveren. Dat soort spul is bij elke outdoor-winkel of prep-shop verkrijgbaar. Online vind je ook wel info over het zelf bouwen van waterfilters. Een regenton is al snel 100 tot 200 liter.
Hoe zit het dan bij nieuwe(re) huizen met PVC dakgoten?quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Regenwater dat van het dak komt en via regenpijpen naar de regenton is gestroomd bevat vaak zink. Deze man beweert dat het daardoor niet echt bruikbaar is als drinkwater: https://www.nu.nl/wetensc(...)ater-te-drinken.html
Ik heb het dan ook over verzamelen in een regenton én dat zuiveren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 10:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Regenwater dat van het dak komt en via regenpijpen naar de regenton is gestroomd bevat vaak zink. Deze man beweert dat het daardoor niet echt bruikbaar is als drinkwater: https://www.nu.nl/wetensc(...)ater-te-drinken.html
Geen idee hoe snel je daar echt last van krijgt, maar diarree op het moment dat de watertoevoer is gestopt lijkt me geen goed idee, om van de ergere klachten nog niet te spreken.
Zelf heb ik een set glazen flessen staan. Water wat lang in plastic staat krijgt vanzelf behoorlijke hoeveelheden nanodeeltjes plastic, daar heb je met glas geen last van.
Uiteindelijk is het natuurlijk beter dan niks, wellicht is een keer zo'n filter aanschaffen wel een idee. Ik heb zo'n 500 liter aan regenwater in de regentonnen. Zeker als je het ook nog kookt na filteren (ja, ik heb een campinggasstel op gasfles) zou het mits met mate misschien wel kunnen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 12:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over verzamelen in een regenton én dat zuiveren.
Daarnaast is er ook veel regenafvoer van PVC gemaakt, dan treedt er natuurlijk geen zink-overdosis op.
Dat heet gewoon een fijnfilter. Kan ook een zandbedfilter zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:08 schreef 215 het volgende:
Water kan je op drie manieren filteren.
- Eerst door een soort koffiefilter om alle vaste delen er uit te halen. Belangrijkste doel is dat de volgend stappen niet dicht slippen
Dat is Aktieve Kool waaraan allerlei chemische verbindingen zich hechten, zoals dioxines en PFAS. Maar juist ook om giftige, zware metalen als Pb, Hg en Cd te verwijderen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 15:08 schreef 215 het volgende:
- Twee is door kool filteren om allerlei opgeloste stoffen er uit te krijgen, dit werkt niet voor metalen e.d.
Osmosefilter: zijn efficiënt, effectief en goedkoop t/m MicroFiltratie aan toe. Dan kan je met Reverse Osmose en Electrostatische De-Ionisatie (EDI), Ultra Puur water maken, alleen dan is het niet goedkoop meerquote:Op donderdag 2 januari 2025 15:08 schreef 215 het volgende:
- Als derde door een keramisch micro filter die bacteriën er uit filtert.
Preppen associeer ik met wapens in huis om je eigen eten te beschermen tegen buurtgenoten. Wel eens op een weekend geweest en het zijn vaak gewoon tokkies. De technieken komen veel overeen met bushcraft maar de mentaliteit is dusdanig anders dat die groepen niet mixen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 16:25 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Als je je wilt voorbereiden op echt apocalyptische gebeurtenissen (grootschalige vernietigingen door oorlog of natuurrampen), dan moet je naast water ook rekening houden met het wegvallen van de energievoorziening (denk licht, koken, ev. verwarming in de winter) en voedsel. Dan beland je op het terrein van de preppers. Succes met de bunker in je tuin.
We zijn hier niet in de VS, we wonen hier in Nederland, waar eerder teveel dan te weinig water is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een noodvoorraad drinkwater hebben is in andere landen heel normaal. Vrienden van mij in de VS, in Nieuw Zeeland, Australië, Kroatië, hebben dat allemaal.
Succes met het drinken daarvan.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:47 schreef blomke het volgende:
[..]
We zijn hier niet in de VS, we wonen hier in Nederland, waar eerder teveel dan te weinig water is.
Natuurlijk niet helemaal eerlijk want niet alle landen hebben fatsoenlijk drinkbaar kraanwater.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Een noodvoorraad drinkwater hebben is in andere landen heel normaal. Vrienden van mij in de VS, in Nieuw Zeeland, Australië, Kroatië, hebben dat allemaal.
Ik heb een flinke voorraad kast en water in huis. Flessen water naar achterin de rij er in en voor uit de rij wordt gedronken. Zo altijd een 7-10 dagen drinkwater in huis.
Leidingwater in de VS, Nieuw Zeeland of Kroatië is prima, dit gaat om noodvoorraad voor bij een aardbeving, Hurricane of andere ramp.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:55 schreef Piger het volgende:
[..]
Natuurlijk niet helemaal eerlijk want niet alle landen hebben fatsoenlijk drinkbaar kraanwater.
Dus in veel landen hebben ze water op voorraad omdat ze dit altijd drinken. Daarom komt dit in Nederland dus ook minder voor. Fles water is gewoon niet nodig hier
Ik denk niet in drinkwater, je kunt prima leven op sapjes, frisdrank, alleen voor koffie is 0,4 liter per dag eigenlijk wel noodzakelijk. Het gaat minstens zo veel om koken en dan gaat het plots toch wel om een aantal liter op een dag.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb een flinke voorraad kast en water in huis. Flessen water naar achterin de rij er in en voor uit de rij wordt gedronken. Zo altijd een 7-10 dagen drinkwater in huis.
Ik drink water, koffie, thee geen fris.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet in drinkwater, je kunt prima leven op sapjes, frisdrank, alleen voor koffie is 0,4 liter per dag eigenlijk wel noodzakelijk. Het gaat minstens zo veel om koken en dan gaat het plots toch wel om een aantal liter op een dag.
Mijn kinderen nemen geen water mee naar school. Meestal suikervrije taksi en daarvan hebben we standaard wel een pak of 15-20 van in huis. En meestal hebben we ook wel 3 of 4 flessen cola of sinas op voorraad, ondanks dat dat niet zo veel gedronken wordt. Kom je qua drinken een heel eind mee.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 13:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik drink water, koffie, thee geen fris.
Maar ook als je dat drinkt, heb je daarvan een hoeveelheid in huis?
Dat is geen noodvoorraad. Dat is een hoeveelheid voor het dagelijks gebruik omdat het kraanwater niet te zuipen is vanwege het hoge chloor-gehalte of omdat het simpelweg niet altijd veilig drinkbaar is.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Regenwater in de waterkoker uitkoken, is prima voor koffie/thee etc.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 10:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Succes met het drinken daarvan.
Dat is wel degelijk noodvoorraad, sterker nog, in veel landen wordt dat uitdrukkelijk aangeraden of is het verplicht. Het gaat erom dat je bij een catastrofe voor een aantal dagen een voorraad hebt.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:26 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat is geen noodvoorraad. Dat is een hoeveelheid voor het dagelijks gebruik omdat het kraanwater niet te zuipen is vanwege het hoge chloor-gehalte of omdat het simpelweg niet altijd veilig drinkbaar is.
In Nederland is kraanwater zuiverder dan gemiddeld flessenwater, dus hebben we hier geen voorraad flessenwater voor dagelijks gebruik. Want dat hebben we niet nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |