Daarom 3 liter per persoon per dag.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:41 schreef Chinless het volgende:
Die x liter is alleen voor drinken p.p. Je moet ook douchen en poepen lijkt me.
Van die opvouwbare jerrycannetjes geven na verloop van tijd een smerige plasticsmaak af.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:39 schreef diginoob2 het volgende:
Hm. In kader van noodpakketje is het advies om tenminste drie liter water op te slaan. Liever meer zou ik zeggen. Ik heb wat opvouwbare jerrycannetjes gekocht, maar heb geen zin om vaak te vervangen en al helemaal geen zin in vervuild water. Ben dus benieuwd naar tips.
Ik lees iets over beetje bleek erin doen, maar dat lijkt me voor drinkwater niet echt gezond?
Dus elke 2 jaar koop je 51.000 liter spa rood? Wauw... respectquote:Op woensdag 1 januari 2025 00:08 schreef 215 het volgende:
Ik haal eens per twee jaar een jaar flessen 'spa'rood erbij die in de 'kelder' gaan. De oude laat ik ook staan maar als het nodig is begin ik met de nieuwe
Six pak Spa flessen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:39 schreef diginoob2 het volgende:
Hm. In kader van noodpakketje is het advies om tenminste drie liter water op te slaan. Liever meer zou ik zeggen. Ik heb wat opvouwbare jerrycannetjes gekocht, maar heb geen zin om vaak te vervangen en al helemaal geen zin in vervuild water. Ben dus benieuwd naar tips.
Ik lees iets over beetje bleek erin doen, maar dat lijkt me voor drinkwater niet echt gezond?
Douchen kan je wel een paar dagen overslaan in geval van nood. Je zelf wassen kan ook wel met een washandje, eventueel met natuurwater.quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:41 schreef Chinless het volgende:
Die x liter is alleen voor drinken p.p. Je moet ook douchen en poepen lijkt me.
Voor wassen en toilet spoelen kan je idd grijs water gebruiken. Overigens hebben veel waterbedrijven, back-up voor elektrisch (pompen en besturing), dus bij een landelijke stroomstoring (ook al lage kans en indien optredend): van korte duur. Dus met geringe hoeveelheden back up, is het snel overbrugd.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:50 schreef 215 het volgende:
[..]
Douchen kan je wel een paar dagen overslaan in geval van nood. Je zelf wassen kan ook wel met een washandje, eventueel met natuurwater.
WC spoelen kan een keer per wc. Daarna een emmertje water putten uit de vijver of een sloot of regenton. Of je behoefte in een plastic zak doen die je in de vullisbak doet.
Ga er maar rustig van uit dat bij een landelijke stroomstoring na een paar dagen het riool ook begint te haperen.
De vraag is wel hoelang de back-up van brandstof kan worden voorzien wanneer echt het hele land plat ligt door bijvoorbeeld aanvallen op ons elektriciteitsnet. Op 'reguliere' technische storingen zijn de nutsbedrijven in Nederland wel aardig voorbereid, daar maak ik me niet druk over. Het net is zo ingericht dat stroom dan doorgaans via een andere weg kan worden omgeleid terwijl aan definitief herstel wordt gewerkt.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Voor wassen en toilet spoelen kan je idd grijs water gebruiken. Overigens hebben veel waterbedrijven, back-up voor elektrisch (pompen en besturing), dus bij een landelijke stroomstoring (ook al lage kans en indien optredend: van korte duur). Dus met geringe hoeveelheden back up, is het snel overbrugd.
Vul dan wat lege flessen of zo. Water wat je in een open bad laat zitten zou ik niet na dagen nog van willen drinken. Als het al niet langzaam weggezakt is in het riool.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:06 schreef Ridocar het volgende:
Stel, je watervoorziening kapt ermee, want storing oid. Het eerste wat je moet doen is de stop in je bad doen en de kraan openzetten. De waterdruk valt niet meteen terug naar nul. Zo kun je iig een beetje watervoorraad creëren om de eerste dag(en) door te komen.
Gewoon flessen water halen en af en toe wat gebruiken (fifo - first in, first out).quote:Op dinsdag 31 december 2024 23:39 schreef diginoob2 het volgende:
Bij ons in de buurt staat al jaren een water toren, maar ook die is inmiddels buiten gebruik gesteld.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:31 schreef Watuntrik het volgende:
Je zult het even moeten opzoeken, ik vind zo snel de data niet maar wel dat er nog 35 watertorens in Nederland in gebruik zijn. Woon je nabij zo'n toren zal elektriciteit uitval en zolang de toren voorraad heeft geen effect hebben op de water voorziening.
Het gaat daarbij om de "Black Start" unit(s), die hebben genoeg dieselvoorraad om meerdere keren te kunnen starten. De bedoeling is dat daarna het gewone HS van 380, 150 & 110kV net weer aan de praat wordt gebracht.quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De vraag is wel hoelang de back-up van brandstof kan worden voorzien wanneer echt het hele land plat ligt door bijvoorbeeld aanvallen op ons elektriciteitsnet.
Er zijn talloze omleidingsroutes, die bij lage belasting, de Midden Spanning kunnen omleiden o.a. via ondergrondse MS-kabels. Probleem treedt pas op als de coördinatie/besturing van die omleidingen, niet goed gaan. Ik weet waar die zit, en ga daar niet over uitweiden......quote:Op woensdag 1 januari 2025 11:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Maar wanneer op meerdere plaatsen tegelijkertijd hoogspanningslijnen of verdeelstations er uit liggen wordt omleiden onmogelijk en snel herstel ook lastig.
Ja ik schijt gewoon in de sloot. Wil die meur niet in t huis.quote:Op woensdag 1 januari 2025 10:50 schreef 215 het volgende:
[..]
Douchen kan je wel een paar dagen overslaan in geval van nood. Je zelf wassen kan ook wel met een washandje, eventueel met natuurwater.
WC spoelen kan een keer per wc. Daarna een emmertje water putten uit de vijver of een sloot of regenton. Of je behoefte in een plastic zak doen die je in de vullisbak doet.
Ga er maar rustig van uit dat bij een landelijke stroomstoring na een paar dagen het riool ook begint te haperen.
Tja, dat slootwater kan je natuurlijk beter meteen gaan vervuilen. Lekkere buurt woon je dan met een stinksloot.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:53 schreef Chinless het volgende:
[..]
Ja ik schijt gewoon in de sloot. Wil die meur niet in t huis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |