Ik predik altijd dat je nooit een woning moet kopen die nog gebouwd of opgeleverd moet worden, je wilt gewoon weten wat je krijgt en dat heb je alleen als het reeds bewoond is geweest. Maar mensen luisteren niet naar mij ......quote:Oplevering nieuwbouwwijk half jaar uitgesteld vanwege vol stroomnetwerk
VOORSCHOTEN - De toekomstige bewoners van een nieuwbouwproject in Voorschoten moeten langer op hun huis wachten. De oplevering van het nieuwe Park Beresteyn is een half jaar uitgesteld, tot eind 2025. Reden: er is geen elektriciteit voor het project omdat het netwerk vol is, meldt lokale omroep Sleutelstad. 'We zijn echt heel boos', reageert een van de bewoners.
Het was de bedoeling dat de woningen in het tweede kwartaal van 2025 zouden worden opgeleverd. Dat gaat dus niet lukken. In een mail legt bouwbedrijf Niersman uit dat ondanks de vroege aanvraag bij Liander - eind 2022 al - pas onlangs meer bekend is geworden over de beperkte capaciteit op het elektriciteitsnetwerk.
Voor de elektra-aansluiting van Park Beresteyn is een extra transformatorstation noodzakelijk. Dat station komt naast de entree van het project aan de Mozartlaan.
Aansluiting pas eind 2025
Maar de aansluiting van het station en de woningen en gebouwen kan volgens het bouwbedrijf pas aan het einde van het vierde kwartaal van 2025 worden gerealiseerd. Dat betekent dat ook de woningen niet eerder kunnen worden opgeleverd.
Het bouwbedrijf geeft aan dat de aansluiting in eerste instantie zelfs medio 2027 zou zijn. 'Wij hebben bewerkstelligd dat het eind 2025 wordt.' In de tussentijd is men op zoek naar alternatieven.
'Echt heel boos'
De toekomstige bewoners zijn niet blij. 'Onaangenaam verrast? Ja, dat kun je wel zeggen', zegt een van hen tegen Sleutelstad. 'We zijn echt heel boos.'
'Eerst ontvang je op de vrijdag voor de kerstvakantie de nieuwsbrief waaruit blijkt dat alles volgens plan verloopt en een paar minuten later komt de brief over de vertraagde oplevering er achteraan. Door het kerstreces is Niersman twee weken dicht en kunnen we pas vanaf 6 januari in overleg gaan.'
Een groot aantal bewoners zit nu flink in de problemen. 'Velen hebben hun huis al verkocht en huren nu tijdelijk of hebben over een aantal maanden een leveringsverplichting. Wij zelf hebben nog een contract tot eind volgend jaar.'
Het uitstel heeft voor de toekomstige bewoners niet alleen behoorlijke financiële, maar ook praktische consequenties. 'Denk maar aan de afwerking die de bewoners na de oplevering moeten doen. De materialen zijn besteld en onderaannemers zijn geregeld. Nu moet dat alles zeker een half jaar worden uitgesteld, waardoor de prijzen weer kunnen stijgen. Als bewoners moeten we zo snel mogelijk samen met de aannemer en Liander tot een oplossing komen. Dat is wel belangrijk.'
Geen grip als bouwbedrijf
'Dit is echt heel vervelend voor de bewoners', reageert een woordvoerder van het Voorschotense bouwbedrijf. 'Helaas heeft Liander hierin haar eigen agenda. Wij hebben daar geen grip op. De aansluitingen zijn twee jaar geleden aangevraagd, ruim van te voren, maar het gaat nu om het trafostation. Volgens Liander is daar geen tijd voor. Er zijn oplossingen in de vorm van noodvoorzieningen maar dan moet het net wel alvast worden aangelegd in het gebouw. Vooralsnog werkt Liander daar nog niet aan mee.'
De gemeente Voorschoten en Liander hebben aan Sleutelstad aangegeven later met een reactie te komen.
Net Slis de slang.quote:Op maandag 30 december 2024 17:20 schreef Alpha0 het volgende:
Maar mensen luisteren niet naar mij ......
Natuurlijk wel. Eerst bouwen en dan pas verkopen.quote:Op maandag 30 december 2024 17:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Als iedereen doet wat jij predikt worden er nooit meer huizen gebouwd.
Hier gestopt met lezenquote:Ik predik altijd
En wie staat garant dan dat het verkocht gaat worden?quote:Op dinsdag 31 december 2024 07:19 schreef Chinless het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Eerst bouwen en dan pas verkopen.
Was niet in de Randstad zeker?quote:Op dinsdag 31 december 2024 08:25 schreef 111210 het volgende:
[..]
En wie staat garant dan dat het verkocht gaat worden?
Vorig jaar schreef een kennis zich in voor een nieuwbouw project, wat uiteindelijk niet door gegaan is omdat meet dan de helft niet verkocht is.
Had ik ook wel kunnen voorspellen omdat de goedkoopste huizen 6.5 ton waren en de rest richting de 8/9 ton gingen
quote:Op maandag 30 december 2024 17:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik predik altijd dat je nooit een woning moet kopen die nog gebouwd of opgeleverd moet worden, je wilt gewoon weten wat je krijgt en dat heb je alleen als het reeds bewoond is geweest. Maar mensen luisteren niet naar mij ......
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn nieuwbouwwoning. Ik heb tenminste geen bestaand huis moeten strippen omdat er nog schrootjes en een badkamer/keuken uit 1970 in zatenquote:Op maandag 30 december 2024 17:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik predik altijd dat je nooit een woning moet kopen die nog gebouwd of opgeleverd moet worden, je wilt gewoon weten wat je krijgt en dat heb je alleen als het reeds bewoond is geweest. Maar mensen luisteren niet naar mij ......
Het mooie van nieuwbouw is dat je nog eea relatief eenvoudig kunt aanpassen. Als je eerst alles afbouwt en daarna bedenkt dat je de badkamer een meter breder wilde of toch een aanbouw wilde is dat achteraf allemaal net even wat lastiger te realiseren.quote:Op dinsdag 31 december 2024 07:19 schreef Chinless het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Eerst bouwen en dan pas verkopen.
Wel een beetje makkelijk om 27 jaar privatisering en liberalisering van het stroomnet af te schuiven op 2 jaar Jetten, terwijl er voor 20 - 30 jaar werk ligt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 09:55 schreef RotatoR het volgende:
Jetten heeft een echt een zooitje van gemaakt.
quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:12 schreef Nattekat het volgende:
Ik hoop echt dat er eens goed journalistiek onderzoek wordt gedaan naar hoe het zo'n bende is geworden.
Maar toen bedacht ik me dat journalistiek dood is.
Jetten hier alleen aan ophangen is wat kort door de bocht ja, maar het is wel redelijk stompzinnig geweest om zonnepanelen, warmtepompen en EV's te promoten zonder deze effecten fatsoenlijk door te laten rekenen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel een beetje makkelijk om 27 jaar privatisering en liberalisering van het stroomnet af te schuiven op 2 jaar Jetten, terwijl er voor 20 - 30 jaar werk ligt.
Maar als het voor jou werkt.
Warmtepompen op zich zijn geen grote stroomslurpers en vanwege het gespreide vervangen van CV-ketels door warmtepompen gaat het niet zo rap.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Jetten hier alleen aan ophangen is wat kort door de bocht ja, maar het is wel redelijk stompzinnig geweest om zonnepanelen, warmtepompen en EV's te promoten zonder deze effecten fatsoenlijk door te laten rekenen.
(Aldus degene met zonnepanelen en een EV)
Het is al 5 jaar bekend dat de grens in zicht kwam. Er is niets gedaan om dat uit te stellen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel een beetje makkelijk om 27 jaar privatisering en liberalisering van het stroomnet af te schuiven op 2 jaar Jetten, terwijl er voor 20 - 30 jaar werk ligt.
En kernenergie belachelijk te maken en waarschuwingen van netbeheerders te negeren omdat ze niet in je agenda passen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Jetten hier alleen aan ophangen is wat kort door de bocht ja, maar het is wel redelijk stompzinnig geweest om zonnepanelen, warmtepompen en EV's te promoten zonder deze effecten fatsoenlijk door te laten rekenen.
(Aldus degene met zonnepanelen en een EV)
Kernenergie lost de problemen van een vol stroomnetwerk niet op.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
En kernenergie belachelijk te maken en waarschuwingen van netbeheerders te negeren omdat ze niet in je agenda passen.
Dat weet ik maar het geeft wel zijn incompetentie op het gebied van energie weer.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kernenergie lost de problemen van een vol stroomnetwerk niet op.
Dat is een losstaand verhaal.
EV's kunnen uiteindelijk een deel van de oplossing zijn, omdat het thuisaccu's op wielen en dus terug kunnen leveren als ze stilstaan (wat 97,5 van de tijd het geval is).quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:46 schreef Idisrom het volgende:
De oplossing is terug naar benzineauto's, waardoor er weer ruimte komt op het electriciteitsnet.
Het is om de een of andere reden bij veel mensen sltijd de schuld van jetten of timmermans valt mij opquote:Op dinsdag 31 december 2024 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warmtepomp (lucht) vreet, zeker met koud weer, natuurlijk aardig stroom. Kan me voorstellen dat ook bestaande wijken niet massaal over kunnen stappen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Warmtepompen op zich zijn geen grote stroomslurpers en vanwege het gespreide vervangen van CV-ketels door warmtepompen gaat het niet zo rap.
Het gaat wel mis in nieuwe wijken waar in klap 50, 100 of meer van die apparaten + inductiekookplaten aangesloten worden terwijl het stroomnet in zo'n regio al wat piept en kraakt.
EV's kunnen (door teruglevering) uiteindelijk ook onderdeel zijn van de oplossing, je hebt tenslotte vele honderdduizenden "thuisaccu's op wielen" die 97,5% van de tijd geparkeerd staan.
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/35329/zo-gaat-kia-ev3-helpen-bij-ontlasten-van-overvolle-stroomnetwerk
(bedankt @:ludovico voor de bron)
Het gasloos maken van woningen gaat niet in zo'n hoog tempo.quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:29 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Warmtepomp (lucht) vreet, zeker met koud weer, natuurlijk aardig stroom. Kan me voorstellen dat ook bestaande wijken niet massaal over kunnen stappen.
Ik merk het vooral met douchen hier. En met koude dagen schiet het verbruik echt wel omhoog. Ons verbruik zal ook wat hoger liggen dan een nieuwbouwwoning.quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gasloos maken van woningen gaat niet in zo'n hoog tempo.
Je ziet wel heel veel hybride warmtepompen maar die haken juist af als het echt koud wordt.
Dat is niet waar de pijn zit.
Inductiekookplaten zijn veel spannender, die gaan bijna allemaal tussen 17:00 en 18:00 aan en kunnen fors meer vermogen trekken dan mijn warmtepomp.
Het verbruik schiet uiteraard wel omhoog als het kouder wordt, je hebt meer draaiuren.quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik merk het vooral met douchen hier. En met koude dagen schiet het verbruik echt wel omhoog. Ons verbruik zal ook wat hoger liggen dan een nieuwbouwwoning.
Zal je niet tegenspreken hoor, maar een warmtepomp geeft wel een hoog basis verbruik waardoor een piek enorm wordt.quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verbruik schiet uiteraard wel omhoog als het kouder wordt, je hebt meer draaiuren.
Maar het piekvermogen, ofwel de belasting van het net, zal niet zoveel toenemen.
Het probleem moet je dan wel aanpakken om laadpalen bij de bedrijven te zetten en niet allemaal bij de huizen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
EV's kunnen uiteindelijk een deel van de oplossing zijn, omdat het thuisaccu's op wielen en dus terug kunnen leveren als ze stilstaan (wat 97,5 van de tijd het geval is).
Ze zijn op dit moment iig nog niet onderdeel van het probleem.
Er zijn zo'n 470.000 EV's in Nederland, die zo'n 15.000km per stuk afleggen.
Dat is dus (470.000 x 15.000) / 5km per kWh = 1,41TWh stroom per jaar, dat is ongeveer 1% van het landelijke stroomverbruik.
Het gros van de EV's is zakelijke lease. Effectief komt dat er op neer dat de werkgever een thuisbatterij betaalt. Het lijkt me niet dat werkgevers daar om staan te springen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
EV's kunnen (door teruglevering) uiteindelijk ook onderdeel zijn van de oplossing, je hebt tenslotte vele honderdduizenden "thuisaccu's op wielen" die 97,5% van de tijd geparkeerd staan.
https://www.autoreview.nl/nieuws/id/35329/zo-gaat-kia-ev3-helpen-bij-ontlasten-van-overvolle-stroomnetwerk
(bedankt @:ludovico voor de bron)
Oh maar dat is ook geen hogere wiskunde hoor. De netbeheerders hebben te laat geanticipeerd op de hele energietransitie. Daarnaast heeft de inval van Oekraïne nogal impact gehad, daardoor stegen de gasprijzen gigantisch en werd het voor veel bedrijven ook plots aantrekkelijk om te elektrificeren. En dan gaat het plots om gigantische vermogens die aangevraagd worden en raakt het net snel (theoretisch) vol.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:12 schreef Nattekat het volgende:
Ik hoop echt dat er eens goed journalistiek onderzoek wordt gedaan naar hoe het zo'n bende is geworden.
Klopt, ook in bestaande wijken moet het net meestal in elk geval wel verdubbeld worden. Dus veel extra kabels in de grond en dubbel zoveel elektriciteitshuisjes.quote:Op dinsdag 31 december 2024 11:29 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Warmtepomp (lucht) vreet, zeker met koud weer, natuurlijk aardig stroom. Kan me voorstellen dat ook bestaande wijken niet massaal over kunnen stappen.
Lekker met flessen gas slepen want een gasaansluiting zal er niet zijnquote:Op dinsdag 31 december 2024 12:39 schreef Jahr00n het volgende:
Hang er maar weer een cv-ketel in. Dit is niet te verkopen als je een huis gekocht hebt.
Alsof er ook maar iemand is die terug gaat leveren...quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
EV's kunnen uiteindelijk een deel van de oplossing zijn, omdat het thuisaccu's op wielen en dus terug kunnen leveren als ze stilstaan (wat 97,5 van de tijd het geval is).
Het gaat om bijspringen bij pieken (in de wijk / regio). Bij pieken is stroom relatief duur, dus kan de vergoeding ook hoog zijn. Dat kan gaan om 2x tot meer dan 10x de kale kWh prijs, en dat is wel lucratief.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Alsof er ook maar iemand is die terug gaat leveren...
Dat soort oplossingen om het net slimmer te maken zijn inderdaad ook hard nodig om op relatief korte termijn wat ruimte te vinden op het net…quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het gaat om bijspringen bij pieken (in de wijk / regio). Bij pieken is stroom relatief duur, dus kan de vergoeding ook hoog zijn. Dat kan gaan om 2x tot meer dan 10x de kale kWh prijs, en dat is wel lucratief.
Maar dat zal je dan wel moeten vergoeden aan de deelnemers, anders zal (zoals je zegt) niemand terug gaan leveren.
Ik kom trouwens dichterbij wonen
De impact van bestaande bedrijven die van hun gas af willen is volgens mij veel groter.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:54 schreef bloodymary1 het volgende:
Eigenlijk kun je bijna elk topic hier afsluiten met een en dezelfde conclusie.
Er zijn gewoonweg te veel mensen. Veel te veel.
En het maakt me niet uit of dat mensen zijn uit het buitenland al dan niet vrijwillig of tijdelijk, of Nederlandse mensen met hippe gezinnen met vier kinderen.
Er zijn te veel mensen.
Laat de VVD/CDA dit niet lezenquote:Op maandag 30 december 2024 17:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Als iedereen doet wat jij predikt worden er nooit meer huizen gebouwd.
Bedrijven waar veelal mensen werken, mensen waar we er dus te veel van hebben.quote:Op dinsdag 31 december 2024 14:03 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De impact van bestaande bedrijven die van hun gas af willen is volgens mij veel groter.
KingRadler for presidentquote:Op dinsdag 31 december 2024 15:00 schreef KingRadler het volgende:
Kunnen ze niet beter eerst zorgen voor stroomvoorziening en dan pas beginnen te bouwen.
Bedrijven die investeren in hun toekomst, zodat ook dan geld verdiend kan worden om onze mooie voorzieningen te betalen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 15:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Bedrijven waar veelal mensen werken, mensen waar we er dus te veel van hebben.
Na dat hele salderingsverhaal trapt niemand hier meer in gok ik.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het gaat om bijspringen bij pieken (in de wijk / regio). Bij pieken is stroom relatief duur, dus kan de vergoeding ook hoog zijn. Dat kan gaan om 2x tot meer dan 10x de kale kWh prijs, en dat is wel lucratief.
Maar dat zal je dan wel moeten vergoeden aan de deelnemers, anders zal (zoals je zegt) niemand terug gaan leveren.
quote:Ik kom trouwens dichterbij wonen
De staat der Nederlanden is eigenaar van Tennet.quote:Op woensdag 1 januari 2025 15:34 schreef Peppert het volgende:
Kijk, als de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor nutsvoorzieningen het niet aan kunnen dan is de oplossing misschien nationalisatie van het nationale energienetwerk met een staatssecretaris/minister als direct hoofdverantwoordelijke. Wie weet slagen die er beter in om een paar jaar vooruit te kijken in plaats van achter de feiten aan te lopen.
Is dat zo'n typische "vrije markt" monopolist?quote:Op woensdag 1 januari 2025 16:40 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
De staat der Nederlanden is eigenaar van Tennet.
Dit dus. Het geld verdienen met accu's willen ze ook al aan banden gaan leggen.quote:Op woensdag 1 januari 2025 13:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Na dat hele salderingsverhaal trapt niemand hier meer in gok ik.
[..]
Leuk bedacht maar zo werk dat niet. Je krijgt zonder NUTS aansluitingen je sleutel niet. En de bouwer zegt pech gehad, huis is nog niet af.quote:Op dinsdag 31 december 2024 13:08 schreef ach het volgende:
Het is vervelend maar je moet altijd rekening houden met vertraging in de oplevering. Vreemd dat mensen nu al in de problemen raken als de oplevering pas in Q2 2025 is. Voor het afwerken zet je even een generator in de tuin en die kun je tot Q4 laten staan als je warm wilt douchen. Even denken in oplossingen ipv te klagen
De problemen op het energienetwerk komen echt maar voor een beperkt deel door de nieuwbouw van woningen. Tuurlijk het speelt mee maar elektrificatie van bedrijven gaat een stuk harder. Een beetje fabriek komt al aardig in de buurt van een complete woonwijk (en dan niet een paar luxe woonblokken zoals hier)…quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:01 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Klopt, en wat is de oorzaak waardoor het uitgesteld is? Energienetwerk is vol. Indirect draagt het bij aan het probleem, ook al wil je dat misschien niet zien. Nederland is vol, maar toch krijgen we elk jaar genoeg nieuwe inwoners erbij.
Bedrijven die amper personeel kunnen vinden en daarom arbeidsmigranten "moeten" inhuren.quote:Op donderdag 2 januari 2025 11:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De problemen op het energienetwerk komen echt maar voor een beperkt deel door de nieuwbouw van woningen. Tuurlijk het speelt mee maar elektrificatie van bedrijven gaat een stuk harder. Een beetje fabriek komt al aardig in de buurt van een complete woonwijk (en dan niet een paar luxe woonblokken zoals hier)…
Lekker makkelijk lullen vriend. 15 jaar geleden kwamen mensen in de shit omdat ze gekocht hadden, maar hun oude woning niet konden verkopen tegen een fatsoenlijk bedrag.quote:Op maandag 30 december 2024 17:20 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Leuke mening, maar je wilt de woningmarkt helemaal om zeep helpen?quote:Op maandag 30 december 2024 17:20 schreef Alpha0 het volgende:
De BNN VARA.quote:Op dinsdag 31 december 2024 10:12 schreef Nattekat het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |