Ik bedoel dan de Israelische regering natuurlijk, die in tegenstelling tot Hamas geen dictators zijn.quote:Op zondag 29 december 2024 21:00 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wel grappig dat je standaard de scheiding maakt tussen palestijnen en hamas, maar dat je als je het over israel hebt, ze vereenzelvigd met hun ergste extremisten...
ik haalde geloof ik wat users door elkaar toen ik je quootte.quote:Op zondag 29 december 2024 21:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik bedoel dan de Israelische regering natuurlijk, die in tegenstelling tot Hamas geen dictators zijn.
Je hebt in principe gelijk dat niet iedere inwoner van Israel verantwoordelijk is voor de daden van de regering.quote:Op zondag 29 december 2024 21:40 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik haalde geloof ik wat users door elkaar toen ik je quootte.
mn punt is wel, als je zegt dat de palestijnse burgers niet met hamas kunnen worden gelinkt, dat kunnen de israelische burgers, het land zelfs, al helemaal niet met hun extremistische idioten worden gelinkt. de steun voor deze lieden is zeer laag, vergeleken met hoeveel palestijnen het oorlogsbeleid van hamas steunen.
maar diegenen hier die palestijnen steunen, halen constant deze extremisten aan om zogenaamd te bewijzen dat israel de palestijnen wil vernietigen..
maar daar zit hem het probleem juist. je kunt de palestijnen vergeven dat ze hamas kiezen. maar de keuze voor hamas is de reden dat deze oorlog er is. de reden dat israel steeds meer voor hard rechts kiest. omdat ze geen andere oplossing meer zien. hamas zal nooit stoppen, zolang ze bestaan.quote:Op zondag 29 december 2024 21:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je hebt in principe gelijk dat niet iedere inwoner van Israel verantwoordelijk is voor de daden van de regering.
Maar gezien in dit conflict Israel veruit de bovenliggende partij is, en de inwoners van Gaza echt letterlijk geen kant uit kunnen, Daarom zal de focus meer daarop liggen.
Dat Hamas uit de weg geruimd moet worden ben ik het mee eens. Maar de manier waarop Israel dat nu aanpakt niet.quote:Op maandag 30 december 2024 00:53 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
maar daar zit hem het probleem juist. je kunt de palestijnen vergeven dat ze hamas kiezen. maar de keuze voor hamas is de reden dat deze oorlog er is. de reden dat israel steeds meer voor hard rechts kiest. omdat ze geen andere oplossing meer zien. hamas zal nooit stoppen, zolang ze bestaan.
Wat is je voorstel dan? Het verschilt niet heel veel van hoe Raqqa en Mosul van IS werden bevrijd. Ik ken geen succesvolle andere methodes.quote:Op maandag 30 december 2024 09:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat Hamas uit de weg geruimd moet worden ben ik het mee eens. Maar de manier waarop Israel dat nu aanpakt niet.
Om te beginnen eens wel voedsel en andere hulpgoederen toe te laten voor de burgers van Gaza.quote:Op maandag 30 december 2024 11:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is je voorstel dan? Het verschilt niet heel veel van hoe Raqqa en Mosul van IS werden bevrijd. Ik ken geen succesvolle andere methodes.
Hulpgoederen zoals brandstof zijn geschikt voor 'dual use'. Dat is de reden die gegeven wordt.quote:Op maandag 30 december 2024 12:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om te beginnen eens wel voedsel en andere hulpgoederen toe te laten voor de burgers van Gaza.
dit schakelt hamas niet uit.quote:Op maandag 30 december 2024 12:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Om te beginnen eens wel voedsel en andere hulpgoederen toe te laten voor de burgers van Gaza.
Nee maar de hele bevolking van Gaza om zeep helpen, omdat Hamas dan ook mee gaat, is niet echt een acceptabele aanpak.quote:
ik zie dat niet gebeuren, maar verder mee eens. dat zou niet okee zijn, uiteraard.quote:Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee maar de hele bevolking van Gaza om zeep helpen, omdat Hamas dan ook mee gaat, is niet echt een acceptabele aanpak.
Dat is zeker terecht. Ik ben uiteindelijk voor een regime change in Gaza.quote:Op maandag 30 december 2024 14:13 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ik zie dat niet gebeuren, maar verder mee eens. dat zou niet okee zijn, uiteraard.
is oorlog voeren tegen hamas een optie?
De beleidsbepalers daar maken doelbewust geen scheiding tussen burger en strijder, dus vallen er onnodig veel slachtoffers.quote:Op maandag 30 december 2024 13:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee maar de hele bevolking van Gaza om zeep helpen, omdat Hamas dan ook mee gaat, is niet echt een acceptabele aanpak.
Het probleem is hier alleen wel dat er geen gematigde partijen zijn. Je hebt Hamas, PFLP, Fatah en dan een heleboel andere groeperingen zoals de Palestijnse Jihad. Een gematigd alternatief is er eigenlijk nooit geweest op een liberale partij van Salam Fayad en Hanan Ashrawi na, die voor een tweestatenoplossing was. Helaas sloeg dat nooit aan en kreeg amper aandacht.quote:Op maandag 30 december 2024 14:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zeker terecht. Ik ben uiteindelijk voor een regime change in Gaza.
Maar wel dus met respect voor het oorlogsrecht en basale rechten van inwoners.
Het is een zelf uitgeroepen staat op een verkeerde plek.quote:Hoe komt Israël tot stand? Israël wordt uitgeroepen op het moment dat de Britten hun zeggenschap over Palestina in 1948 beëindigen. Daarmee komt Palestina in een machtsvacuüm. De voorlopige Joodse regering maakt hier gebruik van door Israël uit te roepen
Ik heb juist de indruk dat Mosul en Raqqa behoorlijk anders verliepen. Vergelijkbare bevolkingsdichtheid en inwoneraantal, met maar een fractie van de burgerdoden.quote:Op maandag 30 december 2024 11:53 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is je voorstel dan? Het verschilt niet heel veel van hoe Raqqa en Mosul van IS werden bevrijd. Ik ken geen succesvolle andere methodes.
Water en eten zijn ook geschikt voor 'dual use'. Namelijk het voeden van strijders.quote:Op maandag 30 december 2024 12:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Hulpgoederen zoals brandstof zijn geschikt voor 'dual use'. Dat is de reden die gegeven wordt.
Elke staat is een zelfuitgeroepen staat, veelal op een verkeerde plek. Je zou het bijvoorbeeld Philip II van Spanje eens moeten vragen over de Verenigde Republiek destijds.quote:Op maandag 30 december 2024 15:54 schreef klaasweetalles het volgende:
Dit probleem gaat nooit opgelost worden
De enige oplossing dat Israël zich opheft en ander grondgebied krijgt toegewezen ergens op deze planeet
Het gebied is helemaal niet bijzonder behalve dat het iets relegieus heeft gebaseerd op iets wat 2000 jaar geleden heeft plaatsgevonden
Is dat allemaal dood en verderf waard?
Ik denk van niet
[..]
Het is een zelf uitgeroepen staat op een verkeerde plek.
Dat is voor de Christenen. Voor de Joden mag je nog verder terug. Tot ongeveer 2000 voor Christus.quote:Op maandag 30 december 2024 15:54 schreef klaasweetalles het volgende:
De enige oplossing dat Israël zich opheft en ander grondgebied krijgt toegewezen ergens op deze planeet
Het gebied is helemaal niet bijzonder behalve dat het iets relegieus heeft gebaseerd op iets wat 2000 jaar geleden heeft plaatsgevonden
Ik denk van niet
[..]
IS was daar met aanzienlijk minder soldaten en had veel minder tunnels dan Hamas. Ook was de lokale bevolking IS totaal niet gunstig gezind.quote:Op maandag 30 december 2024 16:41 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik heb juist de indruk dat Mosul en Raqqa behoorlijk anders verliepen. Vergelijkbare bevolkingsdichtheid en inwoneraantal, met maar een fractie van de burgerdoden.
Maar is het een succes dan?quote:Op maandag 30 december 2024 16:59 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Elke staat is een zelfuitgeroepen staat, veelal op een verkeerde plek. Je zou het bijvoorbeeld Philip II van Spanje eens moeten vragen over de Verenigde Republiek destijds.
Waar het op neer komt is dat als het een staat lang genoeg lukt haar soevereiniteit te bewaren / verdedigen het bestaansrecht domweg uit dat succes voortvloeit. En andersom geldt ook; staten die dit niet lukt verliezen uiteindelijk dat bestaansrecht omdat recht -puntje bij paaltje- nu eenmaal altijd gehandhaafd moet worden met geweld.
Israel heeft - wat je er ook van vindt - volgens bovenstaande theorie haar bestaansrecht inmiddels meermaals bewezen. Palestina is in dat licht een stevige discussie waard.
quote:Dagelijkse sterftecijfer Gaza hoogste van alle conflicten in de 21ste eeuw
11 januari 2024
Het Israëlisch leger doodt sinds de oorlog met Hamas op 7 oktober afgelopen jaar losbarstte gemiddeld 250 Palestijnen per dag in Gaza. In geen enkel gewapend conflict van de afgelopen tijd stierven op een dag zoveel mensen.
In de aanloop naar 100 dagen oorlog, dat is komende maandag 15 januari, berekende Oxfam op basis van cijfers van OCHA, de VN-organisatie die verantwoordelijk is voor het coördineren van noodhulpverlening in Gaza, het gemiddelde aantal sterfgevallen per dag in Gaza. Zelfs in Syrië (96,5 doden per dag), Soedan (51,6), Irak (50,8), Oekraïne (43,9) Afghanistan (23,8) en Jemen (15,8) was het aantal dodelijke slachtoffers lager.
“Het is onvoorstelbaar dat de internationale gemeenschap toekijkt hoe het dodelijkste conflict van de 21e eeuw zich ontvouwt. De stijgende lijn van het aantal gewonde en gestorven mensen (zie grafiek) is onrustbarend. Ik hoop dat deze schokkende cijfers de Nederlandse regering wakker schudden”, stelt Dirk Jan Jalvingh, beleidsadviseur humanitaire hulp Oxfam Novib
.
Dit heeft allemaal niets meer met bestaansrecht te maken.quote:Dagelijkse sterftecijfer Gaza hoogste van alle conflicten in de 21e eeuw
Oxfam Novib
11 jan 2024 — Volgens UNOCHA werden tussen 7 oktober 2023 en 7 januari 2024 23.074 mensen gedood. Dat is een gemiddelde van 250.8 per dag
ik hoop dat we dat ook krijgen nu. het zal voor een groot deel aan de palestijnen zelf liggen. blijven ze op deze weg bezig of grijpen ze de gitzwarte kans die ze nu hebben om iets te veranderen?quote:Op maandag 30 december 2024 14:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is zeker terecht. Ik ben uiteindelijk voor een regime change in Gaza.
Maar wel dus met respect voor het oorlogsrecht en basale rechten van inwoners.
het gaat opgelost worden als de strijdende partijen voor echte vrede gaan.quote:Op maandag 30 december 2024 15:54 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik denk van niet
[..]
Een oorlog draait niet om het aantal (vermeende) slachtoffers. Of moeten we ook concluderen dat de Tweede Wereldoorlog een afslachting was van de Duitsers, gezien de vele miljoenen slachtoffers die er aan hun kant vielen?quote:Op maandag 30 december 2024 18:03 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Maar is het een succes dan?
Ik denk jij en een paar andere niet zo goed beseffen hoe ernstig de situatie in die regio is
[..]
[..]
Dit heeft allemaal niets meer met bestaansrecht te maken.
Het is gewoon een afslachting die nergens meer op gebaseerd is
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee hoor.quote:Op maandag 30 december 2024 15:54 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik denk van niet
[..]
De realiteit is dat er van Palestijnse kant men nooit een oplossing voor dit conflict heeft geaccepteerd.quote:Op maandag 30 december 2024 18:40 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het gaat opgelost worden als de strijdende partijen voor echte vrede gaan.
zeggen dat het niet opgelost wordt omdat een zijde nooit stopt met geweld, en dat die andere zijde dus maar beter kan weggaan, is gewoon hamas steunen. niets anders.
en israel handelde naar VN beslissingen toen ze een staat en nationaliteit uitriepen. de palestijnen hebben ook( in 1930 geloof ik) zelf hun nationaliteit uitgeroepen.
Dan nog steeds kan Israel methoden als uithongeren gewoon achterwege laten.quote:Op maandag 30 december 2024 14:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De beleidsbepalers daar maken doelbewust geen scheiding tussen burger en strijder, dus vallen er onnodig veel slachtoffers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |