Stuk voor stuk allemaal asociale teringhondenquote:Nederlanders in de rij voor Duits vuurwerk: 'We zijn niet bang voor controles'
In de Duitse stad Gronau, net over de grens bij Enschede, is het vandaag druk met Nederlandse vuurwerkliefhebbers. "We hebben potten, vuurpijlen en gaan zo naar een andere winkel om nog meer te kopen", zegt een kind tegen een NOS-verslaggever.
Het is de eerste dag dat in Nederland en Duitsland vuurwerk mag worden verkocht. Afgelopen nacht stonden in beide landen al vuurwerkfans in de rij voor de eerste aankopen. Op zondag mag geen vuurwerk worden verkocht en daarom mochten winkels 's nachts al even een paar uur open. In de ochtend staan er opnieuw rijen, zoals bij een supermarkt die vuurwerk verkoopt in Gronau.
'Leuk uitje'
"Dit jaar is het goed geregeld hier, maar vorig jaar was het echt een bende. Iedereen viel toen over elkaar heen in de winkel", zegt een man. Hij omschrijft het als een leuk uitje. Het is toegestaan per auto maximaal 25 kilo terug naar huis te nemen, maar alleen vuurwerk dat ook in Nederland legaal is. En daar blijkt niet iedereen in de rij zich aan te houden.
"Mijn zoon wilde ze heel graag", zegt een vrouw over de voor haar zoon aangeschafte vuurpijlen die in Nederland sinds 2023 verboden zijn. "Nee, we zijn niet bang voor controles." Ze bekent lachend dat ze niet weet welke straf staat op het invoeren van vuurpijlen. "Misschien een boete?"
Op het afsteken van illegaal vuurwerk staat een minimale boete van 100 euro en een aantekening in het strafblad. Het importeren ervan kan, afhankelijk van de hoeveelheid en het type vuurwerk, een gevangenisstraf opleveren. De politie controleert extra in grensgebieden, zo wordt gewaarschuwd op Rijksoverheid.nl. Maar de mensen die de NOS vanmorgen sprak hebben daar nog niets van gemerkt.
'Scheelt enorm veel geld'
"We hebben geen controles gezien", zegt een man. Hij heeft naar eigen zeggen niets gekocht wat verboden is. Over de reden waarom hij naar Duitsland komt voor vuurwerk, is hij bondig: de prijs. Net als veel andere aanwezigen gaat hij ook even tanken en boodschappen doen.
"Het scheelt enorm veel", zegt een andere vuurwerkliefhebber. Hij legt uit dat er in de Duitse folders aangegeven staat of het vuurwerk legaal is in Nederland. De man geeft aan dat hij ook spullen koopt die eigenlijk niet mee de grens over mogen naar huis. "Maar als je eenmaal grens over ben hè", zegt hij gekscherend. "Ik hoorde dat er maar vijftig beambten zijn om 800 grenzen te bewaken, dus de kans is nihil."
En die gaan handhaven op geen verkoop aan Nederlanders?quote:Op zaterdag 28 december 2024 14:06 schreef Harmankardon het volgende:
Controleren bij de bron, afspraken maken met de Duitsers. Opgelost.
Mooi verwoord, vieze teringhonden ja.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:53 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-bang-voor-controles
[..]
Stuk voor stuk allemaal asociale teringhonden![]()
Snap hier echt geen ene jota van... Hoe bedenk je het
Een grote middelvinger aan alle niet-menselijke dieren in Nederland.
Gaan posten bij een Duitse Aldiquote:Op zaterdag 28 december 2024 14:06 schreef Harmankardon het volgende:
Controleren bij de bron, afspraken maken met de Duitsers. Opgelost.
Veel treuriger ga je het niet bedenken inderdaadquote:Op zaterdag 28 december 2024 16:53 schreef Bugno3 het volgende:
Volwassen mannen die vuurwerk afsteken![]()
Volwassen mannen die naar Duitsland rijden voor illegaal vuurwerk![]()
![]()
![]()
quote:Op zaterdag 28 december 2024 16:53 schreef Bugno3 het volgende:
Volwassen mannen die vuurwerk afsteken![]()
Volwassen mannen die naar Duitsland rijden voor illegaal vuurwerk![]()
![]()
![]()
Dat zou ik ook zeggen als ik het niet zou kunnen betalen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 18:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Veel treuriger ga je het niet bedenken inderdaad
Dat hebben ze volgens mij in Cambodia al een keer geprobeerdquote:Op zaterdag 28 december 2024 20:26 schreef torentje het volgende:
Het zou eigenlijk wereldwijd verboden en streng gehandhaafd moeten worden om schadelijke oftewel mensvijandige producten te produceren.
Ik hoop dat altijd voor de beelden.quote:Op zaterdag 28 december 2024 19:39 schreef Starhopper het volgende:
Zwaar illegaal vuurwerk kopen en er nog trots op zijn ookKutvolk! Hopelijk knallen ze hun handen eraf ofzo.
https://www.telegraaf.nl/(...)le-vuurwerktoeristenquote:BAARLE-NASSAU - De burgemeesters van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau hebben zaterdag in een deel van de grensdorpen in Nederland en België eenrichtingsverkeer ingesteld om verkeersoverlast tegen te gaan van mensen die vuurwerk kopen.
Het vuurwerk wat in Duitsland wordt verkocht in de winkels is niet zwaarder dan in Nederland.quote:Op zaterdag 28 december 2024 19:39 schreef Starhopper het volgende:
Zwaar illegaal vuurwerk kopen en er nog trots op zijn ookKutvolk! Hopelijk knallen ze hun handen eraf ofzo.
Vuurpijlen ook toch?quote:Op zaterdag 28 december 2024 21:43 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het vuurwerk wat in Duitsland wordt verkocht in de winkels is niet zwaarder dan in Nederland.
Het enige wat "illegaal" is zijn rotjes omdat wij geen knalvuurwerk meer mogen verkopen.
Eerst verhoogd naar 40gr en toen verboden.quote:
Dat. En de meeste mensen halen echt geen 25 kg, dus dat is niet zo'n probleem.quote:Op zaterdag 28 december 2024 20:53 schreef Chandler het volgende:
Waar moet je bang voor zijn? voor die 2 politie auto's op 800 grensovergangen?
Haha... gewoon B wegen nemen en klaar... En daarnaast, 1 Europa toch?
Och, wij kunnen genieten van andermans geld, zo kan je het ook zienquote:Op zaterdag 28 december 2024 22:23 schreef TLC het volgende:
Ik snap echt niet waarom mensen honderden euro's uitgeven voor dingen die leuk zijn voor een minuut of 10, maar goed ieder zn ding
Ik weet het, de vijanden van mensen zijn machtig en vinden altijd wel een gelegenheid om mensvijandige producten te produceren, zodat jongere mensvriendelijk generaties geen vrije plek meer kunnen vinden om een menswaardig bestaan op te bouwen.quote:Op zaterdag 28 december 2024 20:27 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dat hebben ze volgens mij in Cambodia al een keer geprobeerd
Ja, zo werkt het met regels.quote:Op zaterdag 28 december 2024 20:44 schreef quo_ het volgende:
Hoezo kilootje te veel? Handhaving volgens de letter; direct de hele handel inleveren en een fikse boete.
Je kan een strafblad krijgen als je met teveel vuurwerk wordt gepakt. Toch gaan er duizenden met volle kofferbakken terug de grens over.quote:Op zondag 29 december 2024 10:33 schreef raptorix het volgende:
Het is heel simpel, als je handhaving niet werkt omdat je te weinig man hebt, dan moet je de boetes gewoon enorm hoog maken, maak je die boetes 5-10K per overtreding dan hoef je nauwelijks te controlleren.
Voor 99.99% van de beroepen is een strafblad geen enkel probleem.quote:Op zondag 29 december 2024 10:38 schreef CR7 het volgende:
[..]
Je kan een strafblad krijgen als je met teveel vuurwerk wordt gepakt. Toch gaan er duizenden met volle kofferbakken terug de grens over.
Los van dat het verzinnen van een een aparte (belachelijk hoge) boetecategorie natuurlijk nooit gaat gebeuren.
Je steekt je middelvinger op naar jezelf.quote:Op zaterdag 28 december 2024 13:53 schreef Mikeytt het volgende:
Een grote middelvinger aan alle niet-menselijke dieren in Nederland.
Ik snap niet dat mensen doen alsof ze het hele jaar niks te besteden hebben om vervolgens zoveel geld uitgeven aan vuurwerk.quote:Op zaterdag 28 december 2024 22:23 schreef TLC het volgende:
Ik snap echt niet waarom mensen honderden euro's uitgeven voor dingen die leuk zijn voor een minuut of 10, maar goed ieder zn ding
Eens. Maar wat doe je dan met straffen op overvallen, winkeldiefstal, politie uitschelden?quote:Op zondag 29 december 2024 10:33 schreef raptorix het volgende:
Het is heel simpel, als je handhaving niet werkt omdat je te weinig man hebt, dan moet je de boetes gewoon enorm hoog maken, maak je die boetes 5-10K per overtreding dan hoef je nauwelijks te controlleren.
Ook flink verhogen.quote:Op zondag 29 december 2024 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar wat doe je dan met straffen op overvallen, winkeldiefstal, politie uitschelden?
Er is gewoon een omslagpunt dat mensen wel 2 keer nadenken.quote:Op zondag 29 december 2024 10:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens. Maar wat doe je dan met straffen op overvallen, winkeldiefstal, politie uitschelden?
Zou al helpen om regels te maken die je gaat handhaven of om deze af te stemmen met je buurlanden.quote:Op zondag 29 december 2024 10:33 schreef raptorix het volgende:
Ik niet. Ik geloof niet zo in een doorgeslagen veiligheidsapparaat.quote:Op zondag 29 december 2024 11:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is gewoon een omslagpunt dat mensen wel 2 keer nadenken.
Net zoals dat ik voorstander ben om alle lichte vergrijpen te laten controleren door particuliere bedrijven.
Uiteraard wel volgens extreem strikte richtlijnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |