Je kan ook de verzekering de kwestie laten afhandelen en dan het bedrag aan de verzekering terugbetalen.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:48 schreef -Hakuna- het volgende:
Bedankt voor de eerste reactie, daar hadden we ook al aan gedacht. Mocht de schade onder de 400/500 euro blijven dan zijn we bereid buiten de verzekering om het te betalen . Wel pas als we een specificatie van de garage hebben gezien wat de kosten uiteindelijk gaan worden als hij het laat maken.
Dit ja. Mijn verzekering rekende het zelfs voor me uit.quote:Op donderdag 26 december 2024 08:26 schreef lipje het volgende:
[..]
Je kan ook de verzekering de kwestie laten afhandelen en dan het bedrag aan de verzekering terugbetalen.
quote:Op donderdag 26 december 2024 07:23 schreef -Hakuna- het volgende:
(mijn auto staat door ziekte monteur en personeelsgebrek al ruim 3 maanden op brug garage)
Ej, jullie moeten sowieso de schade (op basis van zo'n specificatie) betalen.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:48 schreef -Hakuna- het volgende:
Bedankt voor de eerste reactie, daar hadden we ook al aan gedacht. Mocht de schade onder de 400/500 euro blijven dan zijn we bereid buiten de verzekering om het te betalen . Wel pas als we een specificatie van de garage hebben gezien wat de kosten uiteindelijk gaan worden als hij het laat maken.
Daar is inderdaad de WA voor en je loopt dat risico niet, het is gewoon 100% dat je geen ER hebt en het wel ten koste van je no-claim gaat tenzij je terugbetaalt aan de WA-verzekering.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:23 schreef -Hakuna- het volgende:
Volgens wat eerste onderzoeken die ik gedaan heb zou het wel vergoed worden binnen WA , alleen je loopt wel het risico je no claim korting of een eigen risico te moeten betalen.
Dan betaal jij de schade, hoop ik.quote:Mocht de schade onder de 400/500 euro blijven dan zijn we bereid buiten de verzekering om het te betalen
Onder de ¤ 500 euro gaat dit niet worden. Sterker nog, alleen al aan arbeidsloon ben je een paar honderd euro kwijt.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:48 schreef -Hakuna- het volgende:
Hoezo "zijn we bereid"????? Jij hebt het toch gedaan????quote:Op donderdag 26 december 2024 07:48 schreef -Hakuna- het volgende:
Ik ben afgelopen jaar al filerijdend op een rotonde tegen iemand aangereden. We reden echt rond de 10km per uur, maar de persoon voor me stopte plotseling om iemand voor te laten en ik had dat gewoon te laat door (moe na al een half uur filerijden, denk ik, maar mijn fout). Kosten mijn auto: 1200 euro. Kosten zijn auto: 2200 euro. Er zit tegenwoordig zoveel electronica in of vlak achter de bumpers dat even uitdeuken niet meer voldoet.quote:Op donderdag 26 december 2024 12:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Onder de ¤ 500 euro gaat dit niet worden. Sterker nog, alleen al aan arbeidsloon ben je een paar honderd euro kwijt.
Ik denk dat je rekening moet houden met zo'n ¤ 1.500,- aan kosten. Met een beetje pech is er onder die deuk ook nog iets van de koplampunit afgebroken en komt er zomaar nog een paar honderd euro bij.
Ik zou daar iets anders mee omgaan. Als die Toyota met vier of vijfhonderd akkoord gaat dan zou ik helemaal niet aan verzekering denken maar hard in de handjes knijpen. Ik vrees dat de rekening voor een dergelijke schade (veel) hoger uit komt.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:48 schreef -Hakuna- het volgende:
Wel pas als we een specificatie van de garage hebben gezien wat de kosten uiteindelijk gaan worden als hij het laat maken.
Helaas is dat vaak ook weer niet zo.. Meestal krijg je een paar jaar no-claim mee die je dan nu kwijt bent of moet je meer dan 100% gaan betalen. Als je echt pech hebt wordt de verzekering opgezegd en wordt het lastig een andere verzekering te krijgen. Nou zal dat bij een eerste schade nog wel meevallen maar pas op.quote:Op vrijdag 27 december 2024 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
Mijn vriendin heeft minder dan een jaar haar ANWB wa verzekering afgesloten, dus zij loopt geen no claim korting oid mis.
Als ze nu geen no claim korting heeft dan kan haar verzekering ook duurder worden door de claim.quote:Op vrijdag 27 december 2024 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
We hebben besloten ongeacht wat de rekening ook gaat worden dat het een verzekeringskwestie gaat worden, tenslotte valt het onder schade toegebracht aan derden. Mijn vriendin heeft minder dan een jaar haar ANWB wa verzekering afgesloten, dus zij loopt geen no claim korting oid mis. Wij rijden zelf twee eenvoudige Deawoo auto''s. En we repareren veel kleine dingen en lichte schade herstellen aan onze auto's we zelf. Maar nu staat mijn eigen auto al maanden op een brug bij de garage omdat er iets gelast moet worden wat ik helaas uit moest besteden. En uiteraard APK komt eraan. Mijn auto heb ik hierdoor maar laten schorsen bij de RDW omdat ik niet weet wanneer hij weer terug gaat komen.
Heb van mijn vriendin begrepen dat de andere partij erover wilde praten, schijnbaar wilt hij toch iets buiten de verzekering om geregeld hebben.
Wordt nog vervolgd.
Haha, was het maar zo'n feest.quote:Op vrijdag 27 december 2024 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
Mijn vriendin heeft minder dan een jaar haar ANWB wa verzekering afgesloten, dus zij loopt geen no claim korting oid mis.
Daar gaat ze spijt van krijgen.quote:Op vrijdag 27 december 2024 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
We hebben besloten ongeacht wat de rekening ook gaat worden dat het een verzekeringskwestie gaat worden, tenslotte valt het onder schade toegebracht aan derden.
Met "op de brug" bedoel je letterlijk op de brug? Of figuurlijk? Als dat bedrijf de auto overdag langs de kant van de weg parkeert om ruimte te maken dan loop je risico op een forse boete namelijk. Dat zou zonde zijn.quote:Op vrijdag 27 december 2024 12:34 schreef -Hakuna- het volgende:
Maar nu staat mijn eigen auto al maanden op een brug bij de garage omdat er iets gelast moet worden wat ik helaas uit moest besteden. En uiteraard APK komt eraan. Mijn auto heb ik hierdoor maar laten schorsen bij de RDW omdat ik niet weet wanneer hij weer terug gaat komen.
Letterlijk op de brug, ben afgelopen week voor de kerst nog bij de garage geweest en zag de auto nog steeds op een van hun drie bruggen staan. Eigenaar gaf mij het advies om de auto tijdelijk te schorsen., De collega die eraan bezig was heeft een tijd in het ziekenhuis gelegen en is met revalidatie bezig. Aldus de eigenaar. Maar intussen wordt er maar niks gemaakt aan mijn auto, de reserve onderdelen zijn wel besteld en liggen al klaar. Zoals kokerbalk en dorpels. Volgens mij is alleen het rubber van de fusekogel van een vooras vervangenquote:Op vrijdag 27 december 2024 18:42 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Met "op de brug" bedoel je letterlijk op de brug? Of figuurlijk? Als dat bedrijf de auto overdag langs de kant van de weg parkeert om ruimte te maken dan loop je risico op een forse boete namelijk. Dat zou zonde zijn.
Lekkere garage als t met t wegvallen van 1 kracht al gelijk in t honderd loopt. Waarom heb je je auto daar dan niet gelijk weggehaald?quote:Op vrijdag 27 december 2024 19:26 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Letterlijk op de brug, ben afgelopen week voor de kerst nog bij de garage geweest en zag de auto nog steeds op een van hun drie bruggen staan. Eigenaar gaf mij het advies om de auto tijdelijk te schorsen., De collega die eraan bezig was heeft een tijd in het ziekenhuis gelegen en is met revalidatie bezig. Aldus de eigenaar. Maar intussen wordt er maar niks gemaakt aan mijn auto, de reserve onderdelen zijn wel besteld en liggen al klaar. Zoals kokerbalk en dorpels. Volgens mij is alleen het rubber van de fusekogel van een vooras vervangen
Zuid Limburg hequote:Op vrijdag 27 december 2024 19:31 schreef ZarB het volgende:
[..]
Lekkere garage als t met t wegvallen van 1 kracht al gelijk in t honderd loopt. Waarom heb je je auto daar dan niet gelijk weggehaald?
Yep, is dan ook BTW vrij.quote:Op donderdag 26 december 2024 08:26 schreef lipje het volgende:
[..]
Je kan ook de verzekering de kwestie laten afhandelen en dan het bedrag aan de verzekering terugbetalen.
Staat daar los van.quote:Op woensdag 15 januari 2025 01:15 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ook als de tegenpartij geen recht heeft op btw-aftrek?
Dat zou je even moeten berekenen, hier het zelfde gehad. Of zelf een forst bedrag aftikken, of een x aantal jaar terug op de ladder en die jaren meer premie betalen.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:40 schreef Sometimes het volgende:
Dit (schade aan een ander) wordt gedekt vanuit de autoverzekering van je vriendin, die verzekering is minimaal op basis van wettelijke aansprakelijkheid.
Eigen risico zit daar gewoonlijk niet in bij schade aan een ander, maar qua schadevrije jaren gaat ze er wel op achteruit waardoor de premie omhoog zal gaan. Op de no-claim ladder van de verzekeringsmaatschappij kan je zien wat het effect is van een schade.
Mogelijkheid is om de schade aan de andere partij zelf te betalen, even kijken wat het gunstigst is.
Ik zou - als ik jou was - die schade betalen zodat je vriendin niet meer premie gaat betalen, want het effect daarvan loopt lang door.
Ligt aan aantal dingen: heeft klant noclaimbeschermer, aantal schadevrije jaren én terugval.quote:Op donderdag 26 december 2024 07:40 schreef Sometimes het volgende:
Dit (schade aan een ander) wordt gedekt vanuit de autoverzekering van je vriendin, die verzekering is minimaal op basis van wettelijke aansprakelijkheid.
Eigen risico zit daar gewoonlijk niet in bij schade aan een ander, maar qua schadevrije jaren gaat ze er wel op achteruit waardoor de premie omhoog zal gaan. Op de no-claim ladder van de verzekeringsmaatschappij kan je zien wat het effect is van een schade.
Mogelijkheid is om de schade aan de andere partij zelf te betalen, even kijken wat het gunstigst is.
Ik zou - als ik jou was - die schade betalen zodat je vriendin niet meer premie gaat betalen, want het effect daarvan loopt lang door.
Als ik al particulier een toegebrachte schade laat repareren, betaal ik BTW.quote:Op woensdag 15 januari 2025 23:58 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
BTW-vrij? Waar praat jij over?
Als jij schade hebt gereden bij tegenpartij, zij komen met nota van 121 euro. Dan betaald verzekeraar aan tegenpartij 121.quote:Op donderdag 16 januari 2025 00:19 schreef Vallon het volgende:
[..]
Als ik al particulier een toegebrachte schade laat repareren, betaal ik BTW.
Wanneer de verzekering die schade laat repareren, betaalt die daarover geen BTW.
Wanneer ik vervolgens die schadeclaim aan de verzekering terugbetaal, is dat dus netto zonder BTW.
Dat is dan qua BTW maar net wie opdracht geeft en vooral de rekening feitelijk betaald.quote:Op donderdag 16 januari 2025 00:25 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Als jij schade hebt gereden bij tegenpartij, zij komen met nota van 121 euro. Dan betaald verzekeraar aan tegenpartij 121.
Als jij de schade met je verzekeraar weer wil terugbetalen, betaal jij je verzekeraar 121.
Dit is onzin.quote:Op donderdag 16 januari 2025 03:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat is dan qua BTW maar net wie opdracht geeft en vooral de rekening feitelijk betaald.
Als degene die schade heeft, als BTW plichtige die zelf laat repareren om daarna die all-in factuur als bedrag (al of niet via een verzekering) te claimen, heb je gelijk.
Ik doel(de) op de situatie waar de verzekering met schadehersteller de factuur afregelt.
De verzekering als opdrachtgever en schadehersteller als uitvoerder, verrekenen onderling de BTW.
Wanneer ik daarna die "schadepost", van de verzekering overneem; was en is dat zonder dat daarover BTW wordt berekend.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, ik heb zoiets een tijdje geleden ook aan de hand gehad; tegenpartij wilde het in eerste instantie wel onderling afhandelen en kwam met een offerte. Toen wilden ze het ineens toch via de verzekering afhandelen en kwam de schade expert van de verzekeraar met een lager bedrag. Uiteindelijk heeft het mij daardoor minder geld gekost.quote:Op vrijdag 27 december 2024 15:54 schreef XanderH het volgende:
Ik zou in mijn handjes klappen als de tegenpartij dit onderling wilde afhandelen, zonder tussenkomst van de verzekeraar. Ja natuurlijk kun je het ook achteraf terugbetalen aan je verzekeraar, maar helaas gaan de prijzen meestal ook over de kop op het moment dat het verzekeringswerk wordt. Schade-experts etc. kosten ook geld.
Want ..... ?quote:
De verzekeraar is geen opdrachtgever, maar de autobezitter wel. Die laatste tekent een akte van cessie waarmee hij de vordering van de verzekerde op zijn verzekeraar overdraagt aan de garagist. En die verzekeraar is vrijgesteld van btw (o.a. omdat hij zelf geen btw maar assurantiebelasting heft) dus er er valt voor de verzekeraar helemaal niets nada noppes te verrekenen.quote:
Ja maar je zou bijvoorbeeld er ook voor kunnen kiezen om niet de spiegel eraf te rijden denk ik dan.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:56 schreef Piger het volgende:
Dit is gewoon weer een voorbeeld van nadeel van verzekeringen.
Natuurlijk goed dat we wetgeving hebben om te zorgen dat mensen hun aansprakelijkheid nakomen.
Maar tegelijkertijd zorgen die verzekering ervoor dat auto herstelbedrijven flinke facturen sturen omdat er toch wel betaald worden. En verzekeraars zijn er ook niet streng in dus de premies lopen maar op.
Als iemand tegen mijn 20 jaar oud bakkie (niet echt de situatie maar stel dat) de spiegel eraf rijdt.
Is het dan redelijk dat ik een gloednieuw gespoten spiegel tegen hoofdprijs op mijn auto gezet krijg?
Of is het prima als er een tweedehands spiegel op wordt gezet die er alsnog beter uit zag dan voor de schade?
Dat eerste gebeurt dus inclusief de bijbehorende kosten.
Je impliceert dat het alternatief is dat je ervoor gekozen hebt een spiegel eraf te rijden, dat betekent dat er sprake is van opzet.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja maar je zou bijvoorbeeld er ook voor kunnen kiezen om niet de spiegel eraf te rijden denk ik dan.
Maar de verzekeraar zit niet naast je op de passagiersstoel natuurlijk dus dan is het moeilijk voor de verzekeraar om te bewijzen dat er sprake is van opzet.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je impliceert dat het alternatief is dat je ervoor gekozen hebt een spiegel eraf te rijden, dat betekent dat er sprake is van opzet.
Je kunt een vergoeding van de verzekering wel vergeten bij opzet.
Ergo: als er sprake is van een ongeluk wordt schade vergoed, als je ervoor kunt kiezen een spiegel er niet af te rijden is er geen sprake van een ongeluk.
En ja, het slachtoffer zal zijn/haar schade wel vergoed krijgen van jouw verzekeraar, maar je verzekeraar gaat het gewoon op je verhalen als je er ook voor had kunnen kiezen geen schade te veroorzaken.
Punt is dat jij hier zit te beweren dat je ervoor had kunnen kiezen die spiegel er niet af te rijden.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:18 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar de verzekeraar zit niet naast je op de passagiersstoel natuurlijk dus dan is het moeilijk voor de verzekeraar om te bewijzen dat er sprake is van opzet.
Ik ben geen ervaren bestuurder en de kans is aanwezig dat ik er ooit per ongeluk een spiegel vanaf rijd, ik hoop dat het niet gebeurt maar ja een ongelukje zit in een klein hoekje, ik zou deze dan gewoon betalen denk ik.
Nou ja je kan bijvoorbeeld zorgen voor het zogeheten 'ruimtekussen' dan rijd je er geen spiegels af. En als het allemaal heel nauw en smal is beter even wachten tot het obstakel weg is.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat jij hier zit te beweren dat je ervoor had kunnen kiezen die spiegel er niet af te rijden.
Als het een keuze is dan is het opzet als het wel gebeurt.
Maar goed, je hebt nog geen km alleen gereden en denkt nu al te kunnen verkondigen dat je daarvoor kunt kiezen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en ik hoop oprecht voor je dat je dat nooit gaat ondervinden.
Oh, wat fijn dat je het even uitlegt...quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:22 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Nou ja je kan bijvoorbeeld zorgen voor het zogeheten 'ruimtekussen' dan rijd je er geen spiegels af. En als het allemaal heel nauw en smal is beter even wachten tot het obstakel weg is.
Joh ....quote:
Ja maar je zou bijvoorbeeld er ook voor kunnen kiezen om niet de spiegel eraf te rijden denk ik dan.quote:en de kans is aanwezig dat ik er ooit per ongeluk een spiegel vanaf rijd
Ik zal mijn best doenquote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Joh ....
[..]
Ja maar je zou bijvoorbeeld er ook voor kunnen kiezen om niet de spiegel eraf te rijden denk ik dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |