Echt hele slechte instrumenten. Niet te gebruiken, zonde van je tijd.quote:Op maandag 23 december 2024 13:23 schreef petervd84 het volgende:
Hoi allen,
Ik kijk vaak op funda naar woningen en om een gevoel krijgen of de vraagprijs een beetje realistisch is, maak ik vaak gebruik van online tools die de woningwaarde inschatten. Schattingen kunnen nogal verschillen, maar ik vind het wel handig om in ieder geval een eerste indruk te krijgen. Uiteraard kijk ik ook regelmatig om mijn eigen woningwaarde te volgen.
Dit is mijn ervaring met de tools die ik ken en gebruik:
Walter living (betrap de makelaar)
+ heeft een handige browserextensie met prijshistorie en woz-waarden
- schatting varieert sterk afhankelijk van welke referentiewoningen je selecteert.
- account nodig
Woningstats
+ realistische schattingen, je kan spelen met wat bijvoorbeeld een beter energielabel met de waarde doet
+ handige browserextensie, geschatte woningwaarde vanaf funda direct zichtbaar
- vrij basic website
Funda waardecheck
+ mogelijkheid om eigenschappen van de woning aan te passen
- volgens mij alleen bruikbaar voor je eigen woning
Huispedia:
+ Geeft aan hoe de woning in de markt staat (laag of hoog)
- Schattingen vaak onrealistisch hoog
Welke tools gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoe beoordeel je dan of de vraagprijs van een woning een beetje realistisch is? Of doe je dat niet?quote:Op maandag 23 december 2024 13:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Echt hele slechte instrumenten. Niet te gebruiken, zonde van je tijd.
Verkoopprijs bij het kadaster opvragen en vergelijken met de oorsponkelijke vraagprijsquote:Op maandag 23 december 2024 13:53 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Hoe beoordeel je dan of de vraagprijs van een woning een beetje realistisch is? Of doe je dat niet?
Ik hou er rekening mee dat het niet altijd helemaal klopt maar heb liever een inschatting dan helemaal niks
Dat is achteraf als de woning al verkocht is mogelijk interessant maar daar heb je niks aan als de woning net op funda verschijnt toch? Of begrijp ik je verkeerd?quote:Op maandag 23 december 2024 14:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Verkoopprijs bij het kadaster opvragen en vergelijken met de oorsponkelijke vraagprijs
Je begrijpt me goed. Maar door het verschil te analyseren en te extrapoleren, kan je wellicht iets zeggen over het verband tussen vraagprijs en toekomstige koopprijs,.quote:Op maandag 23 december 2024 14:18 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Dat is achteraf als de woning al verkocht is mogelijk interessant maar daar heb je niks aan als de woning net op funda verschijnt toch? Of begrijp ik je verkeerd?
Dat is ook gevaarlijk. Want omgevingen veranderen wat prijs kan beīnvloeden. Wat je weer niet ziet als je een koud sommetje doet op basis van (oude) data.quote:Op maandag 23 december 2024 14:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Je begrijpt me goed. Maar door het verschil te analyseren en te extrapoleren, kan je wellicht iets zeggen over het verband tussen vraagprijs en toekomstige koopprijs,.
Dat is inderdaad nuttig mits de woning niet te lang geleden verkocht is. Maar volgens mij doen de online tools toch iets vergelijkbaars? Die kijken ook naar historische verkoopprijzen van de opgevraagde woning en vergelijkbare woningen en extrapoleren deze om tot een inschatting te komen.quote:Op maandag 23 december 2024 14:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Je begrijpt me goed. Maar door het verschil te analyseren en te extrapoleren, kan je wellicht iets zeggen over het verband tussen vraagprijs en toekomstige koopprijs,.
DAn maakt het inderdaad niets uit. Kan je dan de WOZ-waarde nemen?quote:Op maandag 23 december 2024 14:52 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad nuttig mits de woning niet te lang geleden verkocht is. Maar volgens mij doen de online tools toch iets vergelijkbaars? Die kijken ook naar historische verkoopprijzen van de opgevraagde woning en vergelijkbare woningen en extrapoleren deze om tot een inschatting te komen.
Nope, want dan was ons huis geīndexeerd geweest bij huispedia. En dat is niet het geval geweestquote:Op maandag 23 december 2024 14:52 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad nuttig mits de woning niet te lang geleden verkocht is. Maar volgens mij doen de online tools toch iets vergelijkbaars? Die kijken ook naar historische verkoopprijzen van de opgevraagde woning en vergelijkbare woningen en extrapoleren deze om tot een inschatting te komen.
Ik vind het vooral belangrijk om een idee te hebben hoe de woning in de markt gezet is. Dat wil zeggen, als deze laag in de markt staat hou ik er sterk rekening mee dat er (flink) overboden moet worden om kans te maken. Als de woning juist heel hoog in de markt staat is overbieden (wellicht) niet nodig. Je hoort inderdaad dat woningen vaak expres extra laag in de markt worden gezet om zo massale interesse te kweken, als dat het geval is weet ik het liever direct dan dat ik later teleurgesteld wordt.quote:Op maandag 23 december 2024 19:00 schreef Leandra het volgende:
Maar je bent bang dat de vraagprijs te hoog is?
Of ben je bang dat de vraagprijs uitdagend laag is zodat er overboden moet worden, en dan wil je kunnen inschatten hoeveel?
Ik ben er niet bang voor, maar vind het handig om tijdens het orienteren een beeld te hebben hoe de woning in de markt staat zodat ik kan bepalen of ik er werk van wil maken. Bezichtigen en aankopen doe ik uiteraard met aankoopmakelaar.quote:Op maandag 23 december 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:
Als je hier echt bang voor bent is er maar één echt hulpmiddel: een aankoopmakelaar.
Zo uiteraard is dat niet, is volgens mij nog steeds maar 1 op de 5 kopers die dat doen. Ik zelf heb dat ook beide keren niet gedaan, trouwens. Alleen in de huidige huizenmarkt is het op bepaalde plekken echt wel aan te raden, aangezien je soms tienduizenden euro's moet overbieden en soms weer niet.quote:Op maandag 23 december 2024 20:27 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Bezichtigen en aankopen doe ik uiteraard met aankoopmakelaar.
Klopt maar ik zit helaas ook in een regio waar je er zonder aankoopmakelaar nauwelijks tussen komt.quote:Op maandag 23 december 2024 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo uiteraard is dat niet, is volgens mij nog steeds maar 1 op de 5 kopers die dat doen. Ik zelf heb dat ook beide keren niet gedaan, trouwens. Alleen in de huidige huizenmarkt is het op bepaalde plekken echt wel aan te raden, aangezien je soms tienduizenden euro's moet overbieden en soms weer niet.
Dat weet je de vraagprijzen, maar "how about" de werkelijke verkoopprijzen??quote:Op maandag 23 december 2024 14:49 schreef bleiblei het volgende:
Ik gebruik mijn ervaring en verstand.
Als je Funda lange tijd in de gaten houdt in een specifieke regio met bepaald type huis dat je bevalt, zie je binnen een half jaar welke huizen met welke prijzen snel verkopen en welke niet. Als het een regio is die je kent kan je locatie meenemen. Want die bepaald erg veel van de waarde van een huis.
Kun je ook bij het kadaster opvragen.quote:Op dinsdag 24 december 2024 13:44 schreef Claudia_x het volgende:
Het kan heel eenvoudig zijn als er vergelijkbare huizen in de onmiddellijke omgeving staan die recentelijk zijn verkocht. Het kan ook ingewikkeld zijn als dat niet het geval is.
Wat ikzelf heb gedaan is een spreadsheet bijhouden met vraagprijzen van alle woningen die aan mijn zoekopdracht voldeden. Belangrijke variabelen waren locatie (woonplaats + straat), woonoppervlakte, type woning (tussenwoning, hoekwoning, twee-onder-een-kap, vrijstaand), perceelgrootte en energielabel. Het levert geen perfect model op, maar je vangt er wel het meeste mee af (staat van de woning hangt bijv. vaak samen met het energielabel en de straat is niet altijd maar wel vaak specifiek genoeg). Op die manier had ik een aardig beeld van de waarde van de woning die we wilden kopen, al bleef het lastig omdat in de desbetreffende straat niet vaak iets in de verkoop ging en omdat de diverse woningen niet vergelijkbaar waren. En vraagprijzen zijn natuurlijk geen verkoopprijzen. De aankoopmakelaar vertelde ons: het is waard wat jij ervoor over hebt.
Los van hoe goed de genoemde tools zijn, ze worden wel actief gebruikt door potentiële kopers (en mogelijk beīnvloedt dat het biedgedrag). Lijkt me dus in ieder geval waardevol om een beeld te krijgen hoe potentiële kopers je woning zien.quote:Op dinsdag 24 december 2024 18:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Kun je ook bij het kadaster opvragen.
Overigens zit ik een beetje met hetzelfde mijn eigen huis moet rond mei de verkoop in maar het blijft een gok wat je er voor krijgt.
Dat kan de aankoopmakelaar wel zeggen maar hier kun je weinig mee. Wat je ervoor over hebt is namelijk vaak afhankelijk van wat anderen ervoor over hebben, en wat je er bij eventuele verkoop weer voor kunt krijgen. Precies de taak van de aankoopmakelaar om je daar goed in te adviseren.quote:Op dinsdag 24 december 2024 13:44 schreef Claudia_x het volgende:
Het kan heel eenvoudig zijn als er vergelijkbare huizen in de onmiddellijke omgeving staan die recentelijk zijn verkocht. Het kan ook ingewikkeld zijn als dat niet het geval is.
Wat ikzelf heb gedaan is een spreadsheet bijhouden met vraagprijzen van alle woningen die aan mijn zoekopdracht voldeden. Belangrijke variabelen waren locatie (woonplaats + straat), woonoppervlakte, type woning (tussenwoning, hoekwoning, twee-onder-een-kap, vrijstaand), perceelgrootte en energielabel. Het levert geen perfect model op, maar je vangt er wel het meeste mee af (staat van de woning hangt bijv. vaak samen met het energielabel en de straat is niet altijd maar wel vaak specifiek genoeg). Op die manier had ik een aardig beeld van de waarde van de woning die we wilden kopen, al bleef het lastig omdat in de desbetreffende straat niet vaak iets in de verkoop ging en omdat de diverse woningen niet vergelijkbaar waren. En vraagprijzen zijn natuurlijk geen verkoopprijzen. De aankoopmakelaar vertelde ons: het is waard wat jij ervoor over hebt.
Hier in mijn dorp staan gewone tussenwoningen, die ik max. 3 ton waard vind. Ze staan te koop voor 475000 en gaan weg voor 5 ton. Blijf ik dan buiten slapen?quote:Op zaterdag 28 december 2024 10:00 schreef Piger het volgende:
Gewoon betalen wat je het waard vindt en als je de woning heel graag wilt bied je wat extra.
Ik kan je wel een idee geven. Onze woning is idd laag in de markt gezet op aanraden van de makelaar. Dat leidde tot 42 bezichtigen en 12 biedingen. Vraagprijs was 350k, het winnende bod was 410k. De meeste biedingen lagen rond 375k, en dat was ook wel zo'n beetje wat wij en de makelaar in gedachten hadden.quote:Op maandag 23 december 2024 20:27 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Ik ben er niet bang voor, maar vind het handig om tijdens het orienteren een beeld te hebben hoe de woning in de markt staat zodat ik kan bepalen of ik er werk van wil maken. Bezichtigen en aankopen doe ik uiteraard met aankoopmakelaar.
Maar goed, ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen die de tools hebben gebruikt en hoe goed de inschattingen waren.
Mooi verkocht! De strategie van laag in de markt zetten heeft voor jou dus goed gewerkt. Wat had je van tevoren verwacht? Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd was als je hem bijvoorbeeld voor 400k in de markt had gezet.quote:Op zondag 29 december 2024 22:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik kan je wel een idee geven. Onze woning is idd laag in de markt gezet op aanraden van de makelaar. Dat leidde tot 42 bezichtigen en 12 biedingen. Vraagprijs was 350k, het winnende bod was 410k. De meeste biedingen lagen rond 375k, en dat was ook wel zo'n beetje wat wij en de makelaar in gedachten hadden.
In de huidige markt doet het er vooral toe wat jij er als koper voor over hebt. Een aankoopmakelaar kan jou hierin begeleiden.
Op onze huidige woning hebben we 8k overboden en ook gekregen. Daar kwamen 2 biedingen op en ik denk een stuk of 10 bezichtigen. Was wel een niet-geisoleerde opknapper en die liggen gewoon minder goed in de markt.
Ik denk dat we veel minder kijkers en biedingen hadden gehad als we 'm voor 400k in de markt gezet hadden. Maar weet wel dat wij die woning totaal verbouwd hebben naar energielabel A+++ met 2 badkamers, 4 slaapkamers, luxe keuken en apart kantoor. Voor dat type woning zat echt alles erop en eraan. Grote energiezuinige woning die instapklaar was.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 18:29 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Mooi verkocht! De strategie van laag in de markt zetten heeft voor jou dus goed gewerkt. Wat had je van tevoren verwacht? Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd was als je hem bijvoorbeeld voor 400k in de markt had gezet.
Goede tip ook van het aanpassen van funda mijn huis, wist niet dat dat kon
Heb je bewijs voor dit strafbare feit?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 19:59 schreef ZarB het volgende:
Aankoopmakelaars doen handjeklap met verkoopmakelaars. Je kunt er mogelijk het huis mee krijgen wat je wilt, maar prijstechnisch behartigen ze echt niet (alleen) jouw belangen.
Dat is vrij duidelijk als je zelf in een aankoopproces zit. Volgens mij is het ook wel een algemeen bekend iets dat dit zo speelt. Zeker in een gekke markt zoals in Amsterdam.quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb je bewijs voor dit strafbare feit?
Waar is dan het voordeel voor de aankoopmaklaar als ie courtage vangt als % van de discount?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 20:18 schreef ZarB het volgende:
Aankoopmakelaar tegen verkoopmakelaar: "hey joh, wat voor prijs wil je? Zorg ik dat mijn kopers dat doen. Win win"
Ik kende alleen woningstats niet uit deze lijst, moet zeggen dat deze wel erg fijn werkt! Getest voor enkele woningen waar ik de verkoopprijs van weet en zat er niet ver naast. Huispedia schat inderdaad hoger. Dank voor het delenquote:Op maandag 23 december 2024 13:23 schreef petervd84 het volgende:
Hoi allen,
Ik kijk vaak op funda naar woningen en om een gevoel krijgen of de vraagprijs een beetje realistisch is, maak ik vaak gebruik van online tools die de woningwaarde inschatten. Schattingen kunnen nogal verschillen, maar ik vind het wel handig om in ieder geval een eerste indruk te krijgen. Uiteraard kijk ik ook regelmatig om mijn eigen woningwaarde te volgen.
Dit is mijn ervaring met de tools die ik ken en gebruik:
Walter living (betrap de makelaar)
+ heeft een handige browserextensie met prijshistorie en woz-waarden
- schatting varieert sterk afhankelijk van welke referentiewoningen je selecteert.
- account nodig
Woningstats
+ realistische schattingen, je kan spelen met wat bijvoorbeeld een beter energielabel met de waarde doet
+ handige browserextensie, geschatte woningwaarde vanaf funda direct zichtbaar
- vrij basic website
Funda waardecheck
+ mogelijkheid om eigenschappen van de woning aan te passen
- volgens mij alleen bruikbaar voor je eigen woning
Huispedia:
+ Geeft aan hoe de woning in de markt staat (laag of hoog)
- Schattingen vaak onrealistisch hoog
Welke tools gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Handige tool om transactieprijzen te achterhalen. De inschatting voor woningwaarde verschilt echter wel heel erg op basis van de gekozen woningen is mijn ervaring.quote:Op woensdag 8 januari 2025 13:21 schreef LauriLynne het volgende:
https://www.makelaarsland(...)-is-jouw-huis-waard/
Deze heb ik wel is op mijn eigen huis los gelaten om de verkoopprijs van de buren te zien. Je krijgt dan de verkoopprijs van vergelijkbare objecten in de buurt te zien. Die je zelf nog weer kan filteren welke wel en niet relevant zijn.
ik denk dat het voordeel hem er vooral in zit dat die aankoopmakelaar weet dat het de volgende keer weer andersom is en hij verkopend makelaar is. Zeker in dezelfde regio hebben dezelfde makelaars vaak met elkaar te maken en zal het me niks verbazen als ze elkaar onderling af en toe wat gunnenquote:Op vrijdag 3 januari 2025 21:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar is dan het voordeel voor de aankoopmaklaar als ie courtage vangt als % van de discount?
quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:52 schreef clenovi het volgende:
[..]
ik denk dat het voordeel hem er vooral in zit dat die aankoopmakelaar weet dat het de volgende keer weer andersom is en hij verkopend makelaar is. Zeker in dezelfde regio hebben dezelfde makelaars vaak met elkaar te maken en zal het me niks verbazen als ze elkaar onderling af en toe wat gunnen
geen ervaring mee maar lijkt me gewoon een indexatie van de laatst bekende verkoopprijs op provincieniveau.quote:Op woensdag 29 januari 2025 17:25 schreef clenovi het volgende:
Iemand ervaring met de kadaster woningwaardecalculator? Je moet wel de laatste verkoopprijs weten
Ik vind huispedia wel vaak veel te hoog zitten hoor. Bijvoorbeeld deze woning stond te koop voor 325K en is in december 2024 verkocht voor 337K. Huispedia schat de waarde nu op ¤404.000 - 446.000.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 22:22 schreef Bally-b het volgende:
Ik kijk altijd op huispedia, zitten vaak dichtbij
Deze kon ik nog niet, thanksquote:Op zondag 2 februari 2025 10:32 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Ik vind huispedia wel vaak veel te hoog zitten hoor. Bijvoorbeeld deze woning stond te koop voor 325K en is in december 2024 verkocht voor 337K. Huispedia schat de waarde nu op ¤404.000 - 446.000.![]()
Dan vind ik de schatting van woningstats realistischer: matige staat: 332K, redelijke staat: 344K
Hier zit huispedia inderdaad wel echt te hoog, en dat terwijl ze ook over transactieprijzen beschikken. Je zou denken dat ze dat meenemen in de schattingen.quote:Op zondag 2 februari 2025 10:32 schreef petervd84 het volgende:
[..]
Ik vind huispedia wel vaak veel te hoog zitten hoor. Bijvoorbeeld deze woning stond te koop voor 325K en is in december 2024 verkocht voor 337K. Huispedia schat de waarde nu op ¤404.000 - 446.000.![]()
Dan vind ik de schatting van woningstats realistischer: matige staat: 332K, redelijke staat: 344K
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |