Flink herstel zo te zienquote:
Daarvoor al. Toen hij die Thaise duikers pedofielen noemde...quote:Op dinsdag 11 maart 2025 22:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Van een van de meest populaire mensen, zelfs een real life Tony Stark, tot een van de meest gehate personen in vrij korte tijd.
Al begon zijn imago al flinke deuken op te lopen sinds het gedoe rondom Starlink ergens vrij vroeg in de Oekraïne oorlog, waar hij toen al moeilijk over deed vanwege (zakelijke) belangen in Rusland.
De prijs is wel erg hoog, gezien hun markt aandeel, hun geleverde producten en totale winsten.quote:
Een betrouwbare bron? SpaceX of Musk? Dat spreekt elkaar tegen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 10:15 schreef Digi2 het volgende:
Volgens mij is voor SpaceX nog steeds het doel mars voor Starship, graag een betrouwbare bron waaruit blijkt dat SpaceX dat doel nu niet langer heeft?
De ontwikkeling van Starship+SH is nooit geweest de ontwikkelkosten volledig terug te verdienen voor zover mij bekend. Door satellieten te lanceren en andere missies te doen kan men tenminste een deel van de kosten terugverdienen.
Dit was de reactie van de NASA (link met een pdf).quote:Op woensdag 12 maart 2025 15:43 schreef Digi2 het volgende:
Geloven doen we liever in de kerk. Ik kan daar niet veel mee, met bronreferenties kan ik iets.
Of een doel wat een bedrijf zich stelt realistisch is, is aan een ieder zelf te bepalen lijkt mij. The proof will be in eating the pudding uiteindelijk
Nee, dat is een Falcon. Die exploderen zelden.quote:Op woensdag 12 maart 2025 15:51 schreef kladderadatsch het volgende:
Effe een vraagje tussendoor, is dit dezelfde raket als waar Musk die astronauten van ISS mee terug naar aarde wil halen? Ik vraag het voor een vriend...
Ze ploffen maximaal 1x.quote:Op woensdag 12 maart 2025 15:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, dat is een Falcon. Die exploderen zelden.
Volgens wie?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 21:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
Starship was om mee naar Mars te gaan. En toen dat niet haalbaar was,
Als ik het goed heb verstaan, hoopt hij dat we voor zijn dood nog naar Mars gaan, alhoewel een kolonie pas lang na zijn dood zichzelf zal kunnen bedruipen?quote:Op woensdag 12 maart 2025 17:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Volgens wie?
Op 14 minuten:
Bekijk deze YouTube-video
Waar zegt ie dat ie het heeft opgegeven? Of SpaceX?quote:Op woensdag 12 maart 2025 17:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als ik het goed heb verstaan, hoopt hij dat we voor zijn dood nog naar Mars gaan, alhoewel een kolonie pas lang na zijn dood zichzelf zal kunnen bedruipen?
Zei hij 10 jaar geleden of zo niet dat de eerste mensen in 2024 op Mars zouden staan?
Ah, ok.quote:Op woensdag 12 maart 2025 18:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar zegt ie dat ie het heeft opgegeven? Of SpaceX?
We gaan Mars koloniseren. "We" als in mensheid. En SpaceX ontwikkeld daarvoor een interplanetair transportsysteem.quote:Op woensdag 12 maart 2025 18:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ok.
Is een ticket naar Mars een enkeltje of een retourtje? En moeten die mensen dan zelf maar uitzoeken hoe ze gaan overleven, of wordt daar ook voor gezorgd?
Dus, we dumpen gewoon wat mensen op Mars met de SpaceX taxi en hopen dat ze het overleven? Ze kunnen niet terug.quote:Op woensdag 12 maart 2025 19:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We gaan Mars koloniseren. "We" als in mensheid. En SpaceX ontwikkeld daarvoor een interplanetair transportsysteem.
Of het plan 'waterdicht' is, weet je natuurlijk nooit met een gigantische onderneming als dit die nog nooit geprobeerd is.quote:Op donderdag 13 maart 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ter verduidelijking: als er al 20 tankers nodig zijn om naar de Maan te kunnen, hoeveel heb je er dan nodig voor Mars? 50? Past al die brandstof wel in een Starship?
Dus als je dan terug wilt komen, moet je eerst een heleboel Starships met automatische brandstoffabrieken (vooral veel kerncentrales, dus) op Mars droppen, zodat ze met zijn allen die ene Starship vol mensen voor de terugreis weer vol kunnen tanken.
Maar ja, de kans dat we dat allemaal automatisch voor elkaar krijgen, met hoogstens supervisie vanaf de Aarde, is wel heel minuscuul. Dus we moeten eerst genoeg mensen op Mars hebben om al die fabrieken aan de praat te kunnen krijgen, zodat ze al die brandstof kunnen produceren.
Maar ja, dat duurt natuurlijk wel een tijdje. Dus hoe blijven ze in de tussentijd in leven? In die Starships? Wat eten ze? Nemen ze dat allemaal mee van de Aarde?
En dan iets om over na te denken: hoe krijgen ze de benodigde hijskranen en bulldozers van helemaal boven uit die Starships op de grond?
Maar het heeft natuurlijk heel weinig nut voor mij om dit allemaal te typen, want de reactie gaat zijn: "Daar hebben ze allemaal al lang over nagedacht en een waterdicht plan voor gemaakt." Maar dat zou ik dan graag eens willen zien.
Ja, dat is het "zelfvoorzienende" deel, waarvan Musk verwacht dat het pas lang na zijn dood gaat gebeuren.quote:Op donderdag 13 maart 2025 00:53 schreef Repentless het volgende:
[..]
Of het plan 'waterdicht' is, weet je natuurlijk nooit met een gigantische onderneming als dit die nog nooit geprobeerd is.
Idee is o.a. (globaal):
- Meerdere starhips lanceren
- Die met andere ruimtevaartuigen weer voltanken in de ruimte (brandstof voor ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde, veruit het grootste deel, kun je nu gebruiken voor een 'burn' richting Mars. Eventueel i.c.m. een nieuwe vorm van aandrijving, zoals nucleair
- Onbemande starships brengen eerst de benodigde infrastructuur richting Mars om levensonderhoud voor mensen mogelijk te maken
- Starships met menselijke crew gaat richting Mars om die payloads van onbemande Starships tot bewoonbare basis te maken
- Mensen gebruiken de resources op Mars om brandstof te creëren voor een eventuele terugreis naar de aarde
- Deze cycle wordt terugkerend om e.e.a. steeds verder uit te breiden
Uiteraard is het nog ver weg voordat dit werkelijkheid wordt (als het haalbaar is). Maar in 1903 konden we voor het eerst 20 meter vliegen, 66 jaar later stonden er twee mensen op de Maan.
Er gaat een vloot Starships met payload die kant uit die de absoluut noodzakelijke behoeften creëert om basaal leven te kunnen ondersteunen. En van daaruit bouw je het in fases verder uit. We kunnen nu ook een ruimtestation in de ruimte assembleren dat inmiddels zo groot is als een voetbalveld. Er zullen, naar ik aanneem, inderdaad ook Starships voor reserve-onderdelen en redundantie worden gestuurd.quote:Op donderdag 13 maart 2025 00:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dat is het "zelfvoorzienende" deel, waarvan Musk verwacht dat het pas lang na zijn dood gaat gebeuren.
Dus, je hebt eerst een zelfvoorzienende Marskolonie nodig voordat je naar Mars kunt gaan. Dus dat gaan we helemaal automatiseren? Op afstand besturen met een vertraging van minuten? En als het kapot gaat, sturen we een nieuwe?
En voor ieder van die Starships heb je 50 tankers nodig? Was dat niet waarom Musk het over 1000 Starships per dag had, voor 1000 dagen achter elkaar? Een miljoen lanceringen?quote:Op donderdag 13 maart 2025 01:03 schreef Repentless het volgende:
[..]
Er gaat een vloot Starships met payload die kant uit die de absoluut noodzakelijke behoeften creëert om basaal leven te kunnen ondersteunen. En van daaruit bouw je het in fases verder uit. We kunnen nu ook een ruimtestation in de ruimte assembleren dat inmiddels zo groot is als een voetbalveld. Er zullen, naar ik aanneem, inderdaad ook Starships voor reserve-onderdelen en redundantie worden gestuurd.
Dat het hypercomplex is, mag duidelijk zijn.
Overheden, investeerders.quote:Op donderdag 13 maart 2025 01:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En voor ieder van die Starships heb je 50 tankers nodig? Was dat niet waarom Musk het over 1000 Starships per dag had, voor 1000 dagen achter elkaar? Een miljoen lanceringen?
Ja, hele grote dollartekens in zijn ogen. Maar wie gaat dat betalen?
Eventuele nieuwe inkomensstromen, theoretisch bijvoorbeeld:quote:
We hebben het nu over een bedrag dat maar heel weinig landen zouden kunnen betalen. Met heel weinig uitzicht op winst, die dan tientallen jaren of eeuwen in de toekomst ligt.quote:Op donderdag 13 maart 2025 01:24 schreef Repentless het volgende:
[..]
Eventuele nieuwe inkomensstromen, theoretisch bijvoorbeeld:
- Technologische ontwikkelingen die op aarde voor nieuwe (te vermarkten) producten zorgen
- Ruimtetoerisme
- Waardevolle grondstoffen die terug naar de aarde gestuurd kunnen worden
- Inkomsten uit ruimtetoerisme
- inkomsten uit een eigen Mars-economie
- Etc.
Wat leverde het investeerders/overhedennin 1492 op om wat houten zeilschepen de oceaan op te sturen richting het westen, zonder te weten of daar land is en of ze ooit terug zouden keren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |