Maar dat is in de verste verte niet wat er staat in dat stuk.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:08 schreef Bassie48 het volgende:
Conclusies: onduidelijke voordelen voor de lange termijn en grote gezondheidsrisico's als je niet weet en begrijpt wat je aan het doen bent.
Kortom, als je aan vasten doet dan ben je een idioot want er zijn betere en veiliger methoden om je gezondheid te bevorderen.
enquote:Het Minnesota-experiment is het meest bekende experiment naar het effect van gedeeltelijk vasten. Het werd opgezet op het einde van de Tweede Wereldoorlog door Ancel Keys (2). 36 Gezonde mannen zonder overgewicht tussen 20 en 33 jaar kregen gedurende 168 dagen een voeding die slechts voldeed aan 40 % van hun dagelijkse energiebehoefte. De belangrijkste waarneembare effecten waren een verminderde algemene interesse, depressie, oedeem en een sterke bezetenheid door eten (2).
Reuze interessant en precies in lijn met wat ik erover meende te weten en wat Ali beschrijft.quote:Fysiologische aspecten van vasten
Ons lichaam kan slechts enkele dagen overleven zonder drinken. Het kan langere tijd zonder eten (3). Een persoon van 70 kg kan gedurende een periode van 2 tot 3 maanden overleven op zijn vetweefsel dat gemiddeld 12,7 kg triglyceriden bevat (3,5).
Onze hersenen kunnen enkel glucose of ketonen als brandstof gebruiken.
De metabole effecten van vasten veranderen naargelang de duur van het vasten. Deze effecten worden gemedieerd door een daling van insuline en een stijging van glucagon (6). Insuline verlaagt de bloedsuikerspiegel. Glucagon verhoogt de bloedsuikerspiegel via stimulering van de glycogenolyse (afbraak van glycogeen tot glucose), de proteolyse (afbraak van eiwit tot aminozuren) en de lypolyse (afbraak van vet naar glycerol en vetzuren).
Tijdens het vasten worden er drie verschillende fasen doorlopen, die telkens op een andere manier in brandstof voorzien (figuur 1) (5).
Fase 1: 8 tot 24u vasten (postabsorptiefase)
Fase 1 begint ongeveer 8 uur na de maaltijd. Op dit moment zijn alle macronutriënten geabsorbeerd uit het maagdarmstelsel (7). Via glycogenolyse wordt de glycogeenvoorraad in de lever en de spieren omgezet in glucose om zo de hersenen te voorzien van de nodige brandstof (7). De glycogeenvoorraad in ons lichaam volstaat voor ongeveer 12 tot 24 uren.
Fase 2: 2 tot 10 dagen vasten
Tijdens fase 2, die 2 tot 10 dagen duurt, schakelt ons lichaam over naar aminozuren als substraat voor de gluconeogenese of de vorming van glucose. Aminozuren, meestal glutamine en alanine, worden uit spiereiwitten gemobiliseerd. Glutamine kan als energiebron worden gebruikt door de darm en de nieren; alanine wordt in de lever omgezet tot glucose (6).
Fase 3: meer dan 10 dagen vasten
Na ongeveer 10 dagen vermindert de afbraak van eiwitten om de spiermassa te sparen en wordt het vetweefsel verder gemobiliseerd. Fase 3 wordt ingezet. Partiële oxidatie van vrije vetzuren – de bèta-oxidatiecyclus wordt niet volledig doorlopen - levert ketonen op zoals aceto-acetaat en 3-hydroxybutyraat. Zij kunnen naast glucose als energiebron voor de hersenen en de nieren worden gebruikt (3,5,6). Spieren en andere weefsels verminderen hun gebruik van ketonen als brandstof ten voordele van de hersenen en de nieren en schakelen over naar vrije vetzuren als belangrijkste energiebron (3,6).
Kortom, dit spreekt eerder tegen jouw aanpak (Bassie48 in LIF / Vasten -ervaringen-) dan tegen die van Ali.quote:Very low calorie diet (VLCD)
Het “very low calorie diet” (VLCD) kan worden beschouwd als een bepaalde vorm van vasten, vooral vanuit het standpunt van de patiënt. De huidige VLCD-preparaten bevatten tussen 400-800 kcal()
Praktische aandachtspunten en adviezen bij “very low calorie diets” (VLCD)
• Een goede medische begeleiding en grondige check-up voor de start van zo’n dieet is belangrijk. Screening en opvolging door een arts is aangewezen.
• Niet geschikt voor zwangere vrouwen, type 1-diabeten, patiënten met acuut hart,- lever- of nierlijden en personen met psychische stoornissen (19).
()
Ja hoor, citaat:quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat is in de verste verte niet wat er staat in dat stuk.
Heel duidelijk dus allemaal: begin niet aan vasten! Ik hoop niet dat jij een eigenwijs ventje bent en onverantwoorde risico's met je gezondheid neemt. Maar ik vrees het ergste want het is duidelijk dat je doof en blind bent voor de gevaren. Je verdraait zelfs conclusies uit wetenschappelijke onderzoeken.quote:KORT
Vasten betekent zich geheel of gedeeltelijk onthouden van eten en/of drinken gedurende een bepaalde tijd. Er zijn verschillende beweegredenen om dit te doen.
Bijvoorbeeld om te vermageren aan de hand van “very low calorie diets” (VLDL). Dergelijke strenge diëten zijn niet zonder risico voor de gezondheid en vereisen een professionele medische en nutritionele begeleiding.
Vasten om te ontgiften (detoxen) is populair maar kent tot op vandaag geen wetenschappelijk bewezen voordelen.
Ten slotte wordt ook gevast om politieke of religieuze redenen. Een bekend vastenritueel is de ramadan bij moslims. Gedurende een maand eten en drinken ze niet van zonsopgang tot zonsondergang. ’s Nachts worden vaak copieuze maaltijden genomen. Voor gezonde personen levert dit doorgaans geen problemen op. Personen met chronische aandoeningen zoals diabetes lopen wel gezondheidsrisico’s en hebben nood aan extra medische begeleiding en voedingseducatie voor en tijdens de ramadam.
Het is veel gezonder om je gewicht in de gaten te houden. Zodra je BMI >25 is, dan minderen met voedselinname.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:13 schreef Lospedrosa het volgende:
Ligt eraan wat je verstaat onder vasten.
Maar een onderbreking van de continue stroom van suikers die ons lichaam ingaan dagelijks op regelmatige momenten zijn tegen natuurlijk.
Hierdoor bouw je op den duur insuline-resistentie.
Een onderbreking van je voedsel patroon als je te dik bent kan al veel schelen.
Bv het is heel gezond om het ontbijt over te slaan. En dat ook niet te compenseren.
Dat stuk over “very low calorie diets” (VLDL) gaat dus NIET over niks eten, maar juist over weinig eten. Dat is zeg maar de hele kern van “very low calorie diets”.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:02 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ja hoor, citaat:
[..]
Heel duidelijk dus allemaal: begin niet aan vasten! Ik hoop niet dat jij een eigenwijs ventje bent en onverantwoorde risico's met je gezondheid neemt. Maar ik vrees het ergste want het is duidelijk dat je doof en blind bent voor de gevaren. Je verdraait zelfs conclusies uit wetenschappelijke onderzoeken.
Sorry maar jij begrijpt er echt helemaal niks van. Ik herhaal: je bent doof en blind voor de gevaren van deze wetenschappelijke nonsens.Je overschat de voordelen van deze flauwekul. Je doet aan cherrypicking om argumenten te vinden voor jouw bogus overtuigingen.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat stuk over “very low calorie diets” (VLDL) gaat dus NIET over niks eten, maar juist over weinig eten. Dat is zeg maar de hele kern van “very low calorie diets”.
Dat is dus NIET wat Ali doet. Aangezien je er echt helemaal niks van blijkt te begrijpen is je inbreng onjuist. Vermoedelijk vanuit jouw perspectief wel 'rationeel', maar je ratio is niet in orde.
Een laagcaloriedieet is ook totaal wat anders dan echt vasten, omdat het niet dezelfde effecten heeft. Voor mij is vasten niets eten. Daardoor schakelt je lichaam over op alternatieve energiebronnen, zoals je ook citeerde. Je begint je eigen vetreserves aan te slaan en een klein beetje spiermassa. Verder begin je grote hoeveelheden groeihormoon en stamcellen aan te maken. Stamcellen zullen kapotte cellen in je lichaam vervangen, die tijdens het vasten ook door je lichaam in energie worden omgezet. Daarom zijn er mensen van kanker genezen door volledig te vasten, het lichaam eet de kanker op. Na een paar weken begint je lichaam ook bijv. je lymfesysteem te reinigen. Spijsvertering kost een heleboel energie, en als je vast, krijgt je lichaam de tijd om te rusten en zich op genezing te concentreren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 08:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar dat is in de verste verte niet wat er staat in dat stuk.
Wat er staat is dat diabetici extra risico lopen en dat heel forse calorierestricie niet zonder risico is. Dat is logisch - eet niks dan ga je dood, dat is best een fors risico (de kans is niet groot maar de impact wel).
Er staat niet dat het ongezond is. Er staat niet dat het schade doet. Er is geen aanwijzing dat de wetenschapper in kwestie het als ' idioot' zou bestempelen.
Ik zal er even een stukje uit citeren.
[..]
en
[..]
Reuze interessant en precies in lijn met wat ik erover meende te weten en wat Ali beschrijft.
Wat er verder vrij duidelijk instaat is dat een (langdurig) laagcalorie-dieet wel tamelijk risicovol is.
[..]
Kortom, dit spreekt eerder tegen jouw aanpak (Bassie48 in LIF / Vasten -ervaringen-) dan tegen die van Ali.
P'cies. Maar probeer dat @Bassie48 maar eens aan het verstand te peuterenquote:Op woensdag 4 juni 2025 10:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Een laagcaloriedieet is ook totaal wat anders dan vasten. Vasten is niets eten. Daardoor schakelt je lichaam over op alternatieve energiebronnen, zoals je ook citeerde. Je begint je eigen vetreserves aan te slaan en een klein beetje spiermassa. Verder begin je grote hoeveelheden groeihormoon en stamcellen aan te maken. Stamcellen zullen kapotte cellen in je lichaam vervangen, die tijdens het vasten ook door je lichaam in energie worden omgezet. Daarom zijn er mensen van kanker genezen door volledig te vasten, het lichaam eet de kanker op. Na een paar weken begint je lichaam ook bijv. je lymfesysteem te reinigen. Spijsvertering kost een heleboel energie, en als je vast, krijgt je lichaam de tijd om te rusten en zich op genezing te concentreren.
Als je een laagcalorisch dieet eet, schakelt je lichaam niet volledig over op vetverbranden, dus dan zul je van alles tekort komen. Het is veel beter om volledig te vasten en als je eet gewoon normaal te eten, dan om jezelf uit te hongeren door veel te weinig te eten dan je nodig hebt, omdat je lichaam dan niet optimaal kan functioneren.
Tja, hij heeft niet voor niets de naam van een bekende clown denk ik.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:19 schreef sigme het volgende:
[..]
P'cies. Maar probeer dat @:bassie48 maar eens aan het verstand te peuteren
Mijn bullshitradar staat ook in het rood inmiddels. Het was wel even interessant als handvat om wat informatie naar boven te halen maar dit was wel de max. Hij gaat op ignore.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, hij heeft niet voor niets de naam van een bekende clown denk ik.
Ali beroept zich dus op niet-wetenschappelijk bewezen argumenten. Helpt vasten tegen kanker?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:19 schreef sigme het volgende:
[..]
P'cies. Maar probeer dat @:bassie48 maar eens aan het verstand te peuteren
Tuurliijk joh, blijf maar in rare verhaaltjes geloven. Dat is kennelijk jouw ding.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn bullshitradar staat ook in het rood inmiddels. Het was wel even interessant als handvat om wat informatie naar boven te halen maar dit was wel de max. Hij gaat op ignore.
En je haakt niet af als Ali beweert dat je met vasten kanker kan genezen?quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:23 schreef sigme het volgende:
[..]
Mijn bullshitradar staat ook in het rood inmiddels. Het was wel even interessant als handvat om wat informatie naar boven te halen maar dit was wel de max. Hij gaat op ignore.
Daar zijn gevallen van. Omdat kankercellen voornamelijk groeien door glucose en je tijdens vasten geen glucose binnenkrijgt. Daardoor sterven de cellen af en kan je lichaam ze als energie verbranden. Hier wordt volop onderzoek naar gedaan, maar in de praktijk zijn hier al gevallen van geweest.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En je haakt niet af als Ali beweert dat je met vasten kanker kan genezen?
Je krijgt mij niet mee.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar zijn gevallen van. Omdat kankercellen voornamelijk groeien door glucose en je tijdens vasten geen glucose binnenkrijgt. Daardoor sterven de cellen af en kan je lichaam ze als energie verbranden. Hier wordt volop onderzoek naar gedaan, maar in de praktijk zijn hier al gevallen van geweest.
Je hoeft mij ook niet te geloven, kijk gewoon naar de biologie en de wetenschappelijke bevindingen.quote:
Goh, dat argument klikt me heel bekend in de oren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoeft mij ook niet te geloven, kijk gewoon naar de biologie en de wetenschappelijke bevindingen.
https://www.cedars-sinai.(...)ancer-treatment.html
Het is te makkelijk om het maar af te doen als onzin zonder je erin te verdiepen.
Nee, ik haak niet direct af bij de eerste de beste wat cru door de bocht geformuleerde claim.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En je haakt niet af als Ali beweert dat je met vasten kanker kan genezen?
Topic gaat over vasten en niet over afvallen. Niet iedereen hier vast voor gewichtsverlies.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is veel gezonder om je gewicht in de gaten te houden. Zodra je BMI >25 is, dan minderen met voedselinname.
In Gaza zijn er tienduizenden/honderdduizenden die momenteel vasten. Ze zien er niet gezond uit. Langdurig vasten is dus ongezond, wie dat niet wil inzien is hopeloos verloren.
Wat heb jij een ouderwetse achtergestelde indruk over hoe het lichaam werkt.quote:Op woensdag 4 juni 2025 09:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is veel gezonder om je gewicht in de gaten te houden. Zodra je BMI >25 is, dan minderen met voedselinname.
In Gaza zijn er tienduizenden/honderdduizenden die momenteel vasten. Ze zien er niet gezond uit. Langdurig vasten is dus ongezond, wie dat niet wil inzien is hopeloos verloren.
Ja, want waarom zou je je ergens over inlezen, zoals in wetenschappelijk onderzoek. Beter gewoon niks geloven en niks lezen en leren.quote:Op woensdag 4 juni 2025 10:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Goh, dat argument klikt me heel bekend in de oren.
Wat geloof jij toch een hoop onzin. Je kijkt zeker de hele dag naar flink betaalde youtube-vloggers om je kennis over gezond eten bij te spijkeren?quote:Op woensdag 4 juni 2025 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat heb jij een ouderwetse achtergestelde indruk over hoe het lichaam werkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |