Vragen en uitnodigen staat vrij natuurlijk, maar ik vind het wat dwingend overkomen allemaal Gegarandeerd dat ze dan mensen die misschien niet sterk in hun schoenen staan toch nog overtuigen door wat besparingen in hun uitgavenpatroon te vinden, die ze wellicht helemaal niet eens willen doen.quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Nu hebben ze de twijfelaars uitgenodigd voor een gesprek over het bekijken van uitgavenpatronen, iets wat een werkgever geen zak aangaat lijkt me.
Is dit alles toegestaan?
Even voor alle duidelijkheid: Je hebt het hier over je privé-uitgaven? Je boodschappen, kleding, premies, verzekeringen, abonnementen en weet ik wat nog meer?quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Vanwege een oververzadigde markt en een seizoendip hielden ze deze rondvraag.
Natuurlijk heb ik geweigerd, ten eerste is de financiële hap te groot en ten tweede besef ik dat als de zaak klapt ok aankijk tegen een uitkering van 75% van het laatstverdiende loon.
Nu hebben ze de twijfelaars (hoor ik niet bij want ik zei keihard nee, ik heb een contract van 38 uur en stel mijn eigen belangen voorop) uitgenodigd voor een gesprek over het bekijken van uitgavenpatronen, iets wat een werkgever geen zak aangaat lijkt me.
Is dit alles toegestaan?
Als de zaak op klappen staat kan de werkgever jouw uren terugbrengen, want dan wordt er wel voldaan aan 'zwaarwegend bedrijfsbelang'.quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Natuurlijk heb ik geweigerd, ten eerste is de financiële hap te groot en ten tweede besef ik dat als de zaak klapt ok aankijk tegen een uitkering van 75% van het laatstverdiende loon.
Nu hebben ze de twijfelaars (hoor ik niet bij want ik zei keihard nee, ik heb een contract van 38 uur en stel mijn eigen belangen voorop) uitgenodigd voor een gesprek over het bekijken van uitgavenpatronen, iets wat een werkgever geen zak aangaat lijkt me.
Is dit alles toegestaan?
Zoals het een goed werkgever betaamd doet 'ie dat natuurlijk niet zomaar, maar gaat eerst netjes vragen wie dat vrijwillig wel wil. Misschien zijn er genoeg vrijwilligers om geen mensen te hoeven dwingen. Of misschien is de nood niet hoog genoeg om te kunnen/willen dwingen.quote:Het is een werkgever toegestaan om eenzijdig de aantal overeengekomen arbeidsuren van de werknemer te verminderen als er sprake is van uitzonderlijke situatie(s). Dat kan het geval zijn wanneer er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. De werkgever dient dan ook aannemelijk te maken, dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen. In de wet staat niet duidelijk wat er onder zwaarwegende bedrijfsbelangen valt, omdat het per onderneming verschilt. Echter uit de rechtspraak kan wel afgeleid worden wat er onder het begrip ‘zwaarwegende bedrijfsbelang valt’.[2] Zo blijkt er uit de rechtspraak dat er onder het begrip zwaarwegende bedrijfsbelang economische, technische en operationele belangen van een bedrijf kan vallen. De werkgever zal moeten aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfsbelang en dat deze zwaarder weegt dan het belang van de werknemer.
bron
Dat dacht ik ook.quote:Op woensdag 11 december 2024 07:31 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Even voor alle duidelijkheid: Je hebt het hier over je privé-uitgaven? Je boodschappen, kleding, premies, verzekeringen, abonnementen en weet ik wat nog meer?
Het lijkt mij dat jouw werkgever daar geen zak mee te maken heeft.
Het hangt er nogal vanaf hoe dit gebracht wordt. In beginsel heeft jouw werkgever inderdaad geen fluit te maken met jouw financiële huishouding, maar kan nog steeds wel een adviserende rol opperen. Je zou je namelijk ook kunnen voorstellen dat er mensen zijn die een dag minder werken eigenlijk wel een goed idee vinden, maar niet zo goed kunnen overzien of ze dat financieel wel rond krijgen. Voor die groep kan zo'n meekijkrondje best nuttig zijn.quote:
Maar dat is de insteek van de werkgever helemaal nietquote:Op woensdag 11 december 2024 07:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het hangt er nogal vanaf hoe dit gebracht wordt. In beginsel heeft jouw werkgever inderdaad geen fluit te maken met jouw financiële huishouding, maar kan nog steeds wel een adviserende rol opperen. Je zou je namelijk ook kunnen voorstellen dat er mensen zijn die een dag minder werken eigenlijk wel een goed idee vinden, maar niet zo goed kunnen overzien of ze dat financieel wel rond krijgen. Voor die groep kan zo'n meekijkrondje best nuttig zijn.
Dat wil zeggen: als dat de insteek is. Als het de bedoeling is om extra druk uit te voeren op je beslissing dan is het volgens mij ook niet verboden, maar wel verwerpelijk.
Nou ja, als de werkgever als volgende stap mensen wil verplichten minder uren te gaan werken, dan is dat inderdaad de volgende stap - dan moet de werkgever aantonen dat die noodzaak er is. Niet per se aan elke medewerker hoor, maar in grote lijnen - dan *moet* de werkgever redelijk met de billen bloot. Van de rechter zeg maar.quote:Op woensdag 11 december 2024 08:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Vraag anders ook even aan de werkgever of je de boeken mag inzien. Kun je samen meedenken waarop zij nog kunnen besparen.
Hoe weet jij wat voor ondernemingsvorm we het hier over hebben,?quote:Op woensdag 11 december 2024 07:53 schreef Tjoent het volgende:
Lachwekkende aanpak inderdaad. Misschien kan de directie eerst zichzelf enigszins gaan korten/ minder dividend uitkeren. Vaak wel een teken aan de wand, dit soort dingen. Ik zou, zoals al genoemd, rustig gaan rondkijken naar een andere baan.
Meerdere werknemers. Kans is groot dat het een besloten vennootschap is.quote:Op woensdag 11 december 2024 08:39 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hoe weet jij wat voor ondernemingsvorm we het hier over hebben,?
Op basis van deze informatie zou ik eens voorzichtig gaan rondkijken of er nog andere werkgevers zijn die personeel zoeken.quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Is dit alles toegestaan?
Die kans is inderdaad aanwezig. Maar of er wel/niet dividend wordt uitgekeerd is een hele andere discussie.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:04 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Meerdere werknemers. Kans is groot dat het een besloten vennootschap is.
een aantal jaren verplicht partime werken met dus ook minder pensioen opbouw en bij alsnog faillissement een lagere ww.quote:Op woensdag 11 december 2024 10:19 schreef Serinde het volgende:
Dat wil niet zeggen dat de directie en/of aandeelhouders zichzelf (buitensporig) verrijken. Er worden nogal wat aannames gedaan hier. Ik ken ook een voorbeeld waarmee met dit soort stappen gerealiseerd is dat een bedrijf kon blijven bestaan en inmiddels, een aantal jaar later, gaat het weer beter en is uitbreiding van uren weer mogelijk.
Ik zeg niet dat je naïef alles moet geloven maar open, nieuwsgierig en kritisch het gesprek aangaan is niet verkeerd.
Je zou eens kunnen vragen, of je samen ook eens naar het uitgavenpatroon van het bedrijf en management mag kijken?quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Is dit alles toegestaan?
Hoe verzin je toch zulke dingen?quote:Op woensdag 11 december 2024 12:12 schreef ZarB het volgende:
als ik dit soort dingen lees dan kan ik de shitshow bij mijn eigen werkgever wel weer relativeren.
Dus als je zegt: ja nee liever geen 32 uur want mijn uitgavenpatroon is gebaseerd op 38, werkgever kijkt met je mee, die ziet dat je 3 x per jaar op vakantie gaat en een dikke Audi rijdt (want dat kan je betalen met 38 uur) en die gaat dan zeggen: auto weg en 1 x met vakantie en dan kom je wel rond met 32 uur. Next!
Ja, het is toegestaan. Het is een uitnodiging, geen verplichting.quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Is dit alles toegestaan?
Werkgever heeft niks te maken met jouw uitgavenpatroon.quote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Is dit alles toegestaan?
Het maakt niet uit of het is toegestaan of niet.quote:Op woensdag 11 december 2024 13:07 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ja, het is toegestaan. Het is een uitnodiging, geen verplichting.
Wat bedoel je? Dit is toch gewoon volslagen idioot beleid. "Beleid".quote:Op woensdag 11 december 2024 12:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe verzin je toch zulke dingen?
Zoals de waard is vertrouwt 'ie z'n gasten.
Scheelt een kwart loon.quote:Op woensdag 11 december 2024 23:00 schreef Jeroboam het volgende:
Krijg je netto echt zoveel minder als je naar 32 uur gaat? Bovendien altijd een dag vrij in de week
Of gewoon geen kinderen nemen.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:12 schreef ZarB het volgende:
als ik dit soort dingen lees dan kan ik de shitshow bij mijn eigen werkgever wel weer relativeren.
Dus als je zegt: ja nee liever geen 32 uur want mijn uitgavenpatroon is gebaseerd op 38, werkgever kijkt met je mee, die ziet dat je 3 x per jaar op vakantie gaat en een dikke Audi rijdt (want dat kan je betalen met 38 uur) en die gaat dan zeggen: auto weg en 1 x met vakantie en dan kom je wel rond met 32 uur. Next!
Heb je dat na laten rekenen? Want soms scheelt het netto een stuk minder dan je denkt.quote:
Ja.quote:Op donderdag 12 december 2024 08:02 schreef Managarm het volgende:
[..]
Heb je dat na laten rekenen? Want soms scheelt het netto een stuk minder dan je denkt.
1. Contract is contract is contractquote:Op woensdag 11 december 2024 06:50 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Is dit alles toegestaan?
Reken mij dat eens voor, je gaat 16% minder uren maken, en dat scheelt 25% netto loon?quote:
quote:Op woensdag 11 december 2024 10:29 schreef over_hedge het volgende:
[ afbeelding ]
"uitgenodigd voor een gesprek over het bekijken van uitgavenpatronen,"
Werk je daar of zo?
Het speelt ook mee dat ik wel een volledig treinabonnement moet betalen terwijl ik geen reiskosten krijg voor de dagen dat ik niet werk.quote:Op donderdag 12 december 2024 18:14 schreef dop het volgende:
[..]
Reken mij dat eens voor, je gaat 16% minder uren maken, en dat scheelt 25% netto loon?
Maar hoeveel van je collegas gaan nu wel mee met dit voorstel?quote:Op woensdag 18 december 2024 10:29 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Het speelt ook mee dat ik wel een volledig treinabonnement moet betalen terwijl ik geen reiskosten krijg voor de dagen dat ik niet werk.
Één.quote:Op woensdag 18 december 2024 10:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar hoeveel van je collegas gaan nu wel mee met dit voorstel?
Precies, de gemiddelde directeur is niet die van Ahold maar van timmerfabriek Janssen.quote:Op woensdag 11 december 2024 12:06 schreef Hanca het volgende:
De meeste bedrijven in Nederland zijn niet groot, met dikke dividenduitkeringen aan directies of enorme winsten. De meeste bedrijven zijn klein, hebben gewoon 5-30 werknemers en een eigenaar die tegelijk directeur is die in goede tijden goed rond kan komen, maar in mindere tijden zelf als eerste de broekriem aan trekt. Dus al die opmerkingen over rijke directeuren kan ik echt niet plaatsen. Waarschijnlijk is degene die er het meeste last van heeft als de boel over de kop gaat, maar ook nu al nu de omzet tegen valt, de DGA.
Dat gezegd hebbende: ik kan me voorstellen dat een bedrijf een onafhankelijk persoon mee kan laten kijken bij mensen die wel minder willen werken, maar niet weten of ze dat kunnen betalen. Let wel: dat moet een buitenstaander zijn, zonder belang om werknemers te overtuigen echt minder te gaan werken. Iemand die ook de specifieke kennis heeft. En de vraag moet echt gebaseerd zijn op mensen die minder willen werken, niet gedwongen. Dan kan dat prima. Mensen dwingen of als HR medewerker oid zelf mee kijken is not done, wat mij betreft.
Leuk maar hier tekent natuurlijk helemaal niemand voor als werknemer, ten minste bijna niemand.quote:Op woensdag 11 december 2024 15:12 schreef halfway het volgende:
En daarbij, toen het wel goed ging heb je toen wel meer euros gekregen?
Zeg dan gewoon dat je het niet hebt laten voorrekenen.quote:Op woensdag 18 december 2024 10:29 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Het speelt ook mee dat ik wel een volledig treinabonnement moet betalen terwijl ik geen reiskosten krijg voor de dagen dat ik niet werk.
Ik heb het juist wel laten voorrekenen.quote:Op woensdag 18 december 2024 17:02 schreef dop het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je het niet hebt laten voorrekenen.
Ik snap het verder best als je het geld misschien niet kan missen, daar hoef je niet voor te overdrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |