Persco om 15.00 uurquote:In een portiekflat in Den Haag woedt zaterdagmorgen een zeer grote brand na een explosie. Op beelden is te zien dat de gevel van enkele woningen is weggevaagd. Hulpdiensten zijn bezig met het zoeken en redden van mensen in het pand.
In Tilburg was in een flat ook een gasexplosie...de gordijnen hingen 100 meter verderop in een boomquote:Op maandag 9 december 2024 18:40 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn ook 'gewoon' gasexplosies geweest.
[..]
Geen idee waar die auto stond. Maar er is ook foto van een auto met een complete betonnen plaat door de ruit. Dat een auto van een bewoner er staat, lijkt me niet heel toevallig. Dat een in de buurt staande auto in brand gaat door rondvliegende zooi kan ik me ook nog wel voorstellen.
Wil niet zeggen dat het geen misdrijf was maar een explosie en een in brand staande auto kan ook andere verklaringen hebben.
Ja, dat kan uiteraard.quote:Op maandag 9 december 2024 18:44 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
In Tilburg was in een flat ook een gasexplosie...de gordijnen hingen 100 meter verderop in een boom
Voor en achterkant was eruit geblazen en plafonds komen naar beneden
En idd auto kan ook gewoon in de fik gevlogen zijn door een brandend projectiel
Zeer dramatisch, ja!quote:
Als het een gasexplosie was, dan was het ondertussen al wel bekend.quote:Op maandag 9 december 2024 18:43 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Het blijft voorlopig dus een raadsel wat de oorzaak van de explosies is
Ja, in theorie kan dat, maar de auto leek eerst in brand te staan, daar was de aandacht ook op van degene die de foto van die brandende auto maakte, niet op wat daarachter gebeurde, wat je wel zou verwachten als daar al een uitslaande brand met rondvliegende brokstukken was.quote:Op maandag 9 december 2024 18:44 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
In Tilburg was in een flat ook een gasexplosie...de gordijnen hingen 100 meter verderop in een boom
Voor en achterkant was eruit geblazen en plafonds komen naar beneden
En idd die auto kan ook gewoon in de fik gevlogen zijn door een brandend projectiel
Er zijn ook beelden van die brandende auto. Die schijnen minuten voor de explosies gemaakt te zijn,quote:Op maandag 9 december 2024 19:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, in theorie kan dat, maar de auto leek eerst in brand te staan, daar was de aandacht ook op van degene die de foto van die brandende auto maakte, niet op wat daarachter gebeurde, wat je wel zou verwachten als daar al een uitslaande brand met rondvliegende brokstukken was.
Kijk de eerste foto maar in de OP.
Het lijkt zelfs alsof die foto niets met de explosie te maken heeft.
Ah ok....ik weet ook niet waar die auto stond ten opzichte van dat pandquote:Op maandag 9 december 2024 19:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, in theorie kan dat, maar de auto leek eerst in brand te staan, daar was de aandacht ook op van degene die de foto van die brandende auto maakte, niet op wat daarachter gebeurde, wat je wel zou verwachten als daar al een uitslaande brand met rondvliegende brokstukken was.
Kijk de eerste foto maar in de OP.
Het lijkt zelfs alsof die foto niets met de explosie te maken heeft.
Het verhaal wordt nog wat mooier met deze auto (ja deze is al eerder gepost in de reeks)quote:Op maandag 9 december 2024 19:22 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ah ok....ik weet ook niet waar die auto stond ten opzichte van dat pand
Ik weet ook niet hoeveel tijd er tussen zat.
Het kan idd het kan ook gewoon een op zichzelf stand ding zijn. Er worden wel vaker auto's in brand gestoken.
Maar het is wel toevallen dat het tegelijk gebeurd.
Kijk naar de impact. Bij het zoeken op gasexplosie krijg je afbeeldingen waarbij 1 hooguit 2 woningen schade oplopen. Niet 4.quote:Op maandag 9 december 2024 18:40 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn ook 'gewoon' gasexplosies geweest.
[..]
Kan ook zo zijn dat de hitte van die autobrand iets getriggerd heeft.. We horen het allemaal vanzelf wel.quote:Op maandag 9 december 2024 19:22 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Ah ok....ik weet ook niet waar die auto stond ten opzichte van dat pand
Ik weet ook niet hoeveel tijd er tussen zat.
Het kan idd het kan ook gewoon een op zichzelf stand ding zijn. Er worden wel vaker auto's in brand gestoken.
Maar het is wel toevallen dat het tegelijk gebeurd.
wat is er dan met die auto?quote:Op maandag 9 december 2024 19:26 schreef Haags het volgende:
[..]
Het verhaal wordt nog wat mooier met deze auto (ja deze is al eerder gepost in de reeks)
[ x ]
Die auto was dus van die bruidsmode winkelquote:Op maandag 9 december 2024 19:26 schreef Haags het volgende:
[..]
Het verhaal wordt nog wat mooier met deze auto (ja deze is al eerder gepost in de reeks)
[ x ]
De foto van die Range Rover is niet die van de Evoque van de bruidswinkel. Als een advertentie tegenwoordig verwijderd is plaatst marktplaats foto's en links van soortgelijke alternatieve actieve advertenties.quote:Op maandag 9 december 2024 19:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
wat is er dan met die auto?
https://www.marktplaats.n(...)t-2018-autobiography
Lijkt mij wel een andere auto.
Nee.quote:Op maandag 9 december 2024 18:44 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
En idd die auto kan ook gewoon in de fik gevlogen zijn door een brandend projectiel
Hmmquote:Op maandag 9 december 2024 19:26 schreef Haags het volgende:
[..]
[ x ]
Niet als ie al eerder in de brand stond neequote:
Bij een gasexplosie kunnen er in sommige situaties twee afzonderlijke detonaties plaatsvinden, hoewel dit zeldzaam is en afhankelijk van specifieke omstandigheden. Dit verschijnsel kan zich voordoen als gevolg van verschillende factoren:quote:Op maandag 9 december 2024 19:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Kijk naar de impact. Bij het zoeken op gasexplosie krijg je afbeeldingen waarbij 1 hooguit 2 woningen schade oplopen. Niet 4.
Tevens heb je bij een gasexplosie nooit drie explosies met korte onderbrekingen.
Het zou wel de eerste gasexplosie zijn waarbij spontaan een auto verderop in de straat in brand vliegt.
Met de nadruk op zeldzaam?quote:Op maandag 9 december 2024 19:49 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Bij een gasexplosie kunnen er in sommige situaties twee afzonderlijke detonaties plaatsvinden, hoewel dit zeldzaam is en afhankelijk van specifieke omstandigheden. Dit verschijnsel kan zich voordoen als gevolg van verschillende factoren:
### 1. **Primair en secundair ontstekingspunt**
- **Primair:** De eerste detonatie vindt plaats zodra het gas-luchtmengsel een ontvlambare concentratie bereikt en door een ontstekingsbron (bijvoorbeeld een vonk) tot ontbranding wordt gebracht.
- **Secundair:** Een tweede detonatie kan optreden als de eerste explosie nieuwe ontvlambare mengsels creëert, bijvoorbeeld door een gasleiding te beschadigen of gas uit een afgesloten ruimte vrij te laten, dat vervolgens opnieuw tot ontbranding komt.
### 2. **Reflecties of drukgolven**
- In een gesloten ruimte (zoals een gebouw) kunnen drukgolven van de eerste explosie worden weerkaatst tegen muren of obstakels. Als de druk hoog genoeg wordt en opnieuw een ontvlambaar mengsel aanraakt, kan een tweede explosie ontstaan.
### 3. **Verschillende brandbare lagen**
- Bij ongelijke menging van gas en lucht in een ruimte kunnen zich meerdere lagen vormen. Als de eerste explosie niet alle lagen tegelijk bereikt, kan een tweede explosie optreden wanneer de resterende lagen ontbranden.
### 4. **Keteneffect door structuurschade**
- De eerste explosie kan structuurschade veroorzaken, zoals het instorten van muren of plafonds, waardoor nieuwe zuurstof en gas vrij komen. Deze combinatie kan een tweede explosie mogelijk maken.
### Voorbeelden in de praktijk
- **Industriële ongelukken:** In complexe installaties zoals chemische fabrieken kunnen meerdere explosies optreden doordat verschillende tanks of leidingen betrokken raken.
- **Stadsomgeving:** In gebouwen kan een primaire explosie bijvoorbeeld een gasleiding breken, waarna een secundaire explosie ontstaat.
### Veiligheidsmaatregelen
Het voorkomen van een tweede explosie is een belangrijk onderdeel van noodmaatregelen. Directe ventilatie en het afsluiten van gasleidingen na een initiële explosie kunnen het risico op een tweede detonatie verminderen.
20 personen was gewoon een schatting in het ergste geval.quote:Op maandag 9 december 2024 19:58 schreef Oud_student het volgende:
Er waren 5 gewonden en 6 doden.
Waren er nog meer mensen in de 5 vernietigde woningen?
De oorspronkelijke schatting was 20 personen.
Nu mijn punt;
Woonden er meer dan deze 11 personen in de getroffen woningen?
Zo ja, waar waren deze personen dan op het tijdstip van de explosie?
Waren ze toevallig niet aanwezig, of kregen ze een tip?
Nee, voor de zoveelste keer, code 20 betekent niet 20 slachtoffers.quote:Op maandag 9 december 2024 19:58 schreef Oud_student het volgende:
Nu mijn punt;
Er stond ergens (ja sorry ik ga niet bijhouden op welke site ik iets lees) dat 2 bewoners van 1 huis waarschijnlijk nog op wereldreis waren.quote:Op maandag 9 december 2024 19:58 schreef Oud_student het volgende:
Nu mijn punt;
quote:Op maandag 9 december 2024 20:10 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Nee, voor de zoveelste keer, code 20 betekent niet 20 slachtoffers.
https://nipv.nl/wp-conten(...)Leidraad-GGB-2.1.pdfquote:Code 20
Vanaf code 20 worden 14 ambulances gealarmeerd, wordt een MMT gealarmeerd en
wordt een OvD-G gealarmeerd. De meldkamer en/of de OvD-G overweegt (conform
het landelijke crisismodel van AZN) vanaf code 20 (> 20 slachtoffers en < 30 slachtoffers)
Klopt, maar dat zijn geen exacte schattingen natuurlijk. Die codes worden gegeven in the heat of the moment. Als de telefoontjes binnenkomen dat er hele verdiepingen zijn weggeblazen door een explosie, lijkt 20-30 slachtoffers me een prima aanname.quote:Op maandag 9 december 2024 20:38 schreef Estate2 het volgende:
[..]
[..]
https://nipv.nl/wp-conten(...)Leidraad-GGB-2.1.pdf
Een paar posts boven je?quote:Op maandag 9 december 2024 22:33 schreef PinkLow het volgende:
2 bewoners waren niet thuis. Die zijn op wereldreis. Alleen geen idee meer waar ik dat had gelezen.
Ja echt vreselijk. En het is vreselijk op elke leeftijd, maar als je 8 bent dan ben je net oud genoeg om het echt bewust mee te maken, maar nog zooo jong dat je echt nog zo afhankelijk bent van je ouders.quote:
En verder ten aanzien van die brandende auto:quote:Op maandag 9 december 2024 19:21 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Er zijn ook beelden van die brandende auto. Die schijnen minuten voor de explosies gemaakt te zijn,
Omroep West heeft die beelden in een artikel staan.
Oh wauw, sorry.. Ik denk dat het echt tijd voor mij is om naar bed te gaanquote:
Maar gezien de omstandigheden denk ik dat ze wel weer naar NL komen of al terug zijn.quote:Op maandag 9 december 2024 23:03 schreef PinkLow het volgende:
[..]
Oh wauw, sorry.. Ik denk dat het echt tijd voor mij is om naar bed te gaan
Het stond in een bericht van RTL Nieuws.quote:Op maandag 9 december 2024 20:12 schreef Ama het volgende:
Er stond ergens (ja sorry ik ga niet bijhouden op welke site ik iets lees) dat 2 bewoners van 1 huis waarschijnlijk nog op wereldreis waren.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-8-enige-overlevendequote:Vermoedelijk zijn twee andere bewoners van het complex aan de dood ontsnapt. Het stel, eigenaar van een van de verwoeste woningen, deelde op sociale media dat ze sinds februari op wereldreis zijn. Eén van de eigenaren nam de telefoon op, maar wilde de pers niet te woord staan. Of er andere personen in hun woning aanwezig waren, of dat die leegstond, is niet bekend.
Roberto heeft voordat het gebeurde iemand gezien. "Als ik hem zie herken ik hem zo"quote:Op maandag 9 december 2024 22:29 schreef PinkLow het volgende:
Echt even Renze terugkijken.. Zit het net te kijken en die Roberto zit daar, doet zijn verhaal.. wat een gast....
Heeft het gewoon even over het feit dat hij iets verdachts ziet met 2 auto's. Zijn kat naar binnen haalt en nog geen 5 minuten later is er een knal. Hij zou de persoon ook nu zo kunnen aanwijzen of die persoon moet zijn baard eraf hebben gehaald.
Maar hij vertelt het zo in abacadabrataal...
Heb die uitzending niet gekeken maar ik zou als "getuige" toch zulke uitspraken niet op tv doen ....quote:Op maandag 9 december 2024 23:20 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Roberto heeft voordat het gebeurde iemand gezien. "Als ik hem zie herken ik hem zo"
Ik kan het niet vindenquote:Op maandag 9 december 2024 22:29 schreef PinkLow het volgende:
Echt even Renze terugkijken.. Zit het net te kijken en die Roberto zit daar, doet zijn verhaal.. wat een gast....
Heeft het gewoon even over het feit dat hij iets verdachts ziet met 2 auto's. Zijn kat naar binnen haalt en nog geen 5 minuten later is er een knal. Hij zou de persoon ook nu zo kunnen aanwijzen of die persoon moet zijn baard eraf hebben gehaald.
Maar hij vertelt het zo in abacadabrataal...
Lijkt mij niet echt slim nee, ten eerste voor je eigen veiligheid, maar ook het onderzoek als het allemaal klopt wat hij zegt.quote:Op maandag 9 december 2024 23:24 schreef maily het volgende:
[..]
Heb die uitzending niet gekeken maar ik zou als "getuige" toch zulke uitspraken niet op tv doen ....
Voor zijn eigen veiligheid Die junk is graag voor de camera en zijn eigen probleempjes wil kenbaar maken.quote:Op maandag 9 december 2024 23:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Lijkt mij niet echt slim nee, ten eerste voor je eigen veiligheid, maar ook het onderzoek als het allemaal klopt wat hij zegt.
Goede analyse. Wat betreft de twee kleinere explosies denk ik niet dat het de autobanden zijn maar de explosieven van de dader (cobra's?):quote:Op maandag 9 december 2024 22:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En verder ten aanzien van die brandende auto:
- Hij is te linken aan de eigenaresse van de bruidsmode zaak
- Die auto stond als je de beelden bekijkt best een stukje verderop. Het zou heel toevallig zijn dat dan juist die auto als enige vlam vat
- er gaan berichten rond dat een persfotograaf van de politie "een voorwerp" wat bij die uitgebrande auto lag niet mocht fotograferen
- in het filmpje lijkt de auto in de fik te staan en lijkt daarachter nog niets aan de hand
En misschien wel het belangrijkste:
- de eerste P2000 meldingen om 6u15 gingen om een autobrand. Kort daarna werd flink opgeschaald.
Dat die auto al iets eerder in de fik stond, kan ook de kleine 'explosies' verklaren die vooraf gingen aan de fatale grote explosie. Bij een flinke autobrand exploderen de banden namelijk vaak. Ondanks dat autobanden niet met een brandbaar gas gevuld zijn, geeft dat vanwege de luchtdruk in de band toch een behoorlijke knal.
Bovenstaande doet mij vermoeden dat die auto niet door de explosie van het gebouw in brand is gevlogen en ook niet "toevallig" in brand stond. Maar dat er sprake is van een gerichte actie tegen de familieleden die bij de bruidsmodezaak horen.
Nog maar een linkje naar Enschede te vinden in deze zaak en dat hele Hollandse shithouse is uitgerookt met een stank die ze in de rest van de wereld niet blieven.quote:Op dinsdag 10 december 2024 01:24 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Goede analyse. Wat betreft de twee kleinere explosies denk ik niet dat het de autobanden zijn maar de explosieven van de dader (cobra's?):
- eerst gooit de dader een cobra onder de auto en loopt door naar de bruidswinkel
- vervolgens gooit de dader een cobra bij de bruidswinkel naar binnen
De tijd tussen de twee kleine explosies zou verklaard kunnen worden door de afstand die dader moet afleggen tussen de auto en bruidswinkel.
- door explosie in de bruidswinkel onstaat een gaslek en een brand met als gevolg een grote gasexplosie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |