abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215785146
quote:
Moeder (34) in tranen om dood van haar baby Leon: ‘Ik neem nooit meer een hond’
Hond Bandi sliep tijdens de zwangerschap met zijn hoofd op haar buik. Toen baby Leon eenmaal ter wereld kwam, likte Bandi regelmatig de handjes van de kleine jongen. Niks wees er volgens Maria D. op dat de hond haar zoontje dood zou bijten. Onderzoek naar de kruising van een pitbull en een Staffordshire zegt iets anders.

,,Ik heb spijt van wat er is gebeurd. Als het zou kunnen, zou ik mijn leven geven voor mijn kind”, zegt de 34-jarige Maria D. woensdagmiddag geëmotioneerd in de rechtbank. Veel vragen van de rechters zijn te zwaar voor haar. Antwoorden lukt niet altijd.

Nog altijd heeft de moeder het drama dat in augustus vorig jaar in haar appartement in Emmeloord plaatsvond niet verwerkt.
Bijten
Op die dag gebeurde het - voor haar - ondenkbare. Terwijl ze van de woonkamer naar de keuken loopt, slechts drie meter, om een flesje melk voor haar baby te halen, gaat het gruwelijk mis.
De moeder hoort geluiden vanuit de woonkamer, draait zich om en ziet dat Bandi haar baby in zijn bek heeft. ,,Het was een kwestie van seconden. Het ging zo snel”, zegt D..
Met al haar kracht probeert ze baby Leon uit de bek te halen. In die schermutseling bijt de hond ook haar. In een wanhoopspoging haar baby te redden gaat ze naar een nabijgelegen polikliniek, die eigenlijk bedoeld is voor bloedprikken en röntgenfoto's.
Reanimatie mag niet baten. De twee maanden oude baby overlijdt door schedelhersenletsel.
‘Hij hoorde bij ons gezin’
Had dit alles voorkomen kunnen worden? Waren er aanwijzingen dat de hond zo agressief kon worden? Die vragen staan in de rechtbank centraal.
Volgens D. was Bandi, inmiddels ingeslapen, een ‘heel lief beest’ dat ‘nooit verontrustend gedrag liet zien’. ,,Hij was onderdeel van ons gezin. Hij hield ook veel van ons.”
Het gezin haalde de hond drie jaar geleden bij een fokker. Een kruising tussen een pitbull en een Staffordshire-terriër. Volgens de vrouw vertoonde hij op dat moment wel angstig gedrag. Online consulten met dierentrainers uit Polen, waar D. en haar man vandaan komen, moesten de hond helpen opvoeden.
Naar Nederlandse trainingen zijn ze nooit gegaan. ,,Mijn man trainde hem”, zegt D. ,,Daarna gedroeg hij zich normaal.”

Dit soort honden zijn van oorsprong gefokt om te vechten
-officier van justitie

Toch gaat het in 2022 mis als een loslopende hond in de buurt komt van Bandi. De dieren raken in gevecht, waarbij D. in haar hand wordt gebeten door haar hond. Meerdere hechtingen zijn nodig.
Vanaf dat moment gedraagt Bandi zich angstiger, onzeker. ,,Hij verstopte zich vaak achter mij.”
Buren zeggen tegen de politie dat ze zich zorgen maken over bijtincidenten, vooral omdat ze Bandi vaak zien lopen met een muilkorf. Ook de dierenarts wil de hond alleen met muilkorf behandelen.
Volgens D. had de muilkorf op straat een heel andere reden. ,,Hij werd eerder geopereerd omdat hij stenen at. Dat wilden we zo voorkomen.”
Spieren gespannen
Na het baby-incident in 2023, werd Bandi meegenomen door de politie. Onderzoekers van de universiteit Utrecht observeerden het dier.
Daarbij werden meerdere tests gedaan. Een pop van zowel een baby als een kind werd op schoot bij een van de onderzoekers gezet en bewogen. Op dat moment spant Bandi zijn spieren aan, volgens onderzoekers een teken van een verhoogd bijtrisico.
Op foto’s in het appartement, waarop baby Leon met Bandi te zien is, is dezelfde spierspanning zichtbaar. ,,Met naar achter getrokken oren en bolle ogen. Het dier toont volgens onderzoekers angst, spanning en onzekerheid”, aldus de officier van justitie.

De verdachte moest en kon anders handelen.
-Officier van justitie

Volgens justitie waren er genoeg aanwijzingen dat de hond agressief kon zijn en er een kans was dat hij de baby aan zou vallen. Vanwege het eerdere incident was bekend dat hij onvoorspelbaar kon zijn, aldus justitie. ,,Dit soort honden zijn van oorsprong gefokt om te vechten. Genetisch zijn ze in staat om grote agressie in te zetten. Het was een gevaarlijk dier.”
Bovendien nam de moeder geen voorzorgsmaatregelen om de fatale afloop te voorkomen. Ze had geen bench en de baby werd niet in tussentijds in een box gelegd, maar in een babynestje. Op ooghoogte van de hond. ,,De verdachte moest en kon anders handelen.”
Ergst denkbare straf
Toch eist justitie geen harde straf: een voorwaardelijke celstraf van vier maanden, met een proeftijd van drie jaar. De vrouw mag in die periode geen nieuwe hond nemen. Ze is verplicht mee te werken aan controles van instanties. ,,Ze heeft de ergst denkbare straf al gehad: een kind verliezen. Ze merkt de gevolgen nog elke dag”, zegt de officier van justitie.
De vrouw liep PTSS op door het incident en krijgt nu traumabehandeling. Ze was sowieso niet van plan ooit nog een hond te nemen, vertelt ze. ,,Nooit meer. Geen enkel dier.”

De rechter doet over twee weken uitspraak.

[ Bericht 0% gewijzigd door dexamfetamine op 06-12-2024 15:38:03 ]
  vrijdag 6 december 2024 @ 12:28:20 #2
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_215785326
quote:
,,Mijn man trainde hem”, zegt D. ,,Daarna gedroeg hij zich normaal.”
Die man mis ik wel een beetje in de rest van het verhaal.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_215785901
Altijd een enorm risico, eerst een huisdier nemen en dan pas een kind.
Het huisdier zal (bijna) altijd dat nieuwe kleintje als een indringer zien.
  vrijdag 6 december 2024 @ 13:34:20 #4
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_215785933
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:31 schreef Hiddendoe het volgende:
Nou, dat valt wel mee. Ze heeft ze alleen wel samen alleen gelaten. Dat moet je nooit doen.
Zogauw je niet met de baby bezig bent, deze wegleggen dat de hond er niet bij kan. Daar is het mis gegaan.
Een hond blijft een dier en kan altijd onvoorspelbaar reageren.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 6 december 2024 @ 13:34:20 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_215785934
quote:
Wat een onzin. Een goudvis zal de baby aanvallen en afmaken? Of een cavia?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 6 december 2024 @ 13:34:51 #6
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_215785939
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 12:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Die man mis ik wel een beetje in de rest van het verhaal.
Ook dat.
Wie dit leest is een lezer van dit
  vrijdag 6 december 2024 @ 13:39:59 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215785989
Punt is natuurlijk dat er niet nog nooit iets gebeurd was, er was een bijtincident geweest met een anderde hond waarbij de eigenaresse ook gebeten was.
Dat de dierenarts het beest niet zonder muilkorf wilde behandelen is ook een teken aan de wand.
Dat hij verder altijd met muilkorf uitgelaten werd of moest worden ook.

Dan praat je simpelweg niet over een hond waarmee niets aan de hand was, ook niet na de Poolse hondentraining via internet.

Even los van het feit dat je nooit een baby en een hond alleen moet laten, ook niet als het wel een lieve betrouwbare Golden Retriever is.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215786067
Eigen schuld/FaFo als je een vechthond neemt. Wel sneu voor de baby maar misschien is hem hier ook een leven als tokkie mee bespaard.
  vrijdag 6 december 2024 @ 13:51:25 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215786083
Alleen tokkies met een picknickbank in de voortuin praten dit gedrag van de hond goed.

Verbieden dit soort rassen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_215786088
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 12:12 schreef dexamfetamine het volgende:
Moeder (34) in tranen om dood van haar baby Leon: ‘Ik neem nooit meer een hond’
Een hont daarentegen..
pi_215786229
Die staffordshires en pittbulls zijn dan ook enorm populair op facebook. Beetje hetzelfde als chihuahua's en Paris Hilton 20 jaar geleden.

Alleen bijt een chihuahua niet je kind dood.
pi_215786321
Blijf het bijzonder vinden dat mensen zo'n hond nemen en agressief gedrag totaal niet zeggen te zien. Honden zijn wat dat betreft juist een open boek.
pi_215786366
"Maar een poedel kan ook bijten hoor!"

- Gerda, eigenaresse van een stafford
PWBF
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:20:10 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215786372
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:07 schreef havanagila het volgende:
Die staffordshires en pittbulls zijn dan ook enorm populair op facebook. Beetje hetzelfde als chihuahua's en Paris Hilton 20 jaar geleden.

Alleen bijt een chihuahua niet je kind dood.
Chihuahua's zijn wel een van de agressievere hondenrassen.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:24:10 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_215786410
quote:
Dus een marmot is ook een risico begrijp ik?
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:24:15 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215786411
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja maar geef me wat stevige werkschoenen en ik vernietig een hele roedel valse chihuahuas met een paar trappen
pi_215786433
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Blijf het bijzonder vinden dat mensen zo'n hond nemen en agressief gedrag totaal niet zeggen te zien. Honden zijn wat dat betreft juist een open boek.
Klopt! En gedrag totaal verkeerd interpreteren. Zoals rillen en poot heffen.
pi_215786438
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ach ja, wat zal ik er verder nog over zeggen? oO<
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:27:48 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215786449
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Er zijn ook mensen die iedere dag naar een dierentuin gaan om tegen een mensaap te lachen en dan denken dat die terug lacht omdat die zn tanden laat zien. Mensen zijn nou eenmaal vaak zwakzinnig.
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:30:10 #20
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_215786469
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:24 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Ja maar geef me wat stevige werkschoenen en ik vernietig een hele roedel valse chihuahuas met een paar trappen
Er komt natuurlijk een omslagpunt waarbij de hoeveelheid chihuahua's te groot wordt om weg te schoppen.
pi_215786485
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:27 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Er zijn ook mensen die iedere dag naar een dierentuin gaan om tegen een mensaap te lachen en dan denken dat die terug lacht omdat die zn tanden laat zien. Mensen zijn nou eenmaal vaak zwakzinnig.
Ja, daar weer die vrouw die aangevallen werd door Bokito alles van....
_O-
pi_215786487
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:34 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Nou, dat valt wel mee. Ze heeft ze alleen wel samen alleen gelaten. Dat moet je nooit doen.
Zogauw je niet met de baby bezig bent, deze wegleggen dat de hond er niet bij kan. Daar is het mis gegaan.
Een hond blijft een dier en kan altijd onvoorspelbaar reageren.
Ze liet ze niet alleen. 3 meter staat er in het verhaal, een baby alleen later is imo naar een andere ruimte gaan of naar boven.
pi_215786489
Ik vraag mij steeds af waarom mensen zo n type hond nemen?
pi_215786505
M
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Marmotten zijn wild!. Zou ik ook niet doen.

https://nl.wikipedia.org/(...)a_marmota_Alpes2.jpg
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:35:06 #25
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215786514
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:32 schreef Hoppahop het volgende:
Is ene lieve hond jonge dat hep op feesboek gestaan
pi_215786540
Als je zo'n hond in huis haalt heb ik sowieso het idee dat er iets mis met je is. Het zijn vechthonden, gefokt om te vechten. Waarom wil je dit in huis?

Achterlijk stel.
-nee-
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:44:09 #27
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215786587
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:38 schreef Marsenal het volgende:
Als je zo'n hond in huis haalt heb ik sowieso het idee dat er iets mis met je is. Het zijn vechthonden, gefokt om te vechten. Waarom wil je dit in huis?

Achterlijk stel.
Negen van de tien keer ook in een of ander krap appartement en dan 1 of 2 keer per dag uitlaten
pi_215786626
Wat ik in het stukje mis, is of het stel ervaring had met houden van honden.

Vind ik toch wel relevant.
pi_215786687
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:44 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Negen van de tien keer ook in een of ander krap appartement en dan 1 of 2 keer per dag uitlaten
Het zijn zelden mensen met een lekker vrijstaand huisje met grote tuin, inderdaad.
-nee-
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:56:13 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215786732
Sommige mensen zijn niet geschikt om huisdieren te houden. Of kinderen.
Huilen dan.
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:57:21 #31
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215786744
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:34 schreef Netsplitter het volgende:
Een goudvis zal de baby aanvallen en afmaken? Of een cavia?
Lijkt me een leuk script voor een horrorfilm.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:58:27 #32
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215786763
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:44 schreef Twiitch het volgende:

[..]
En dan moet je ook nog zien hoe dat appartement eruit ziet door toedoen van die pitbulls. Die staan er ook om bekend dat ze door deuren, muren, benches en ramen heen kauwen (behalve baby's).
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:58:43 #33
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215786768
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:57 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Lijkt me een leuk script voor een horrorfilm.
Attack of the Killer Tomatoes
  vrijdag 6 december 2024 @ 14:59:29 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215786777
Pitbulls en Staffords zijn ook gewoon een kloteras wat vooral tokkies kopen, want die honden zijn zo stoer. Te veel incidenten met deze soort. Ze zouden eigenlijk verboden moeten worden.
pi_215786796
Ze heeft natuurlijk een catastrofaal foute inschatting gemaakt, maar tijdens het lezen van het stukje vind ik het vooral enorm verdrietig voor die vrouw. Het beeld dat je uit je keuken komt lopen en dan je baby in zijn hoofdje gebeten ziet worden door je eigen vechthond. Echt, de rillingen lopen over mijn rug bij dat beeld.
pi_215786883
quote:
Omdat de kans groot is dat andere mensen angstig reageren en dan voelen ze zich vet stoer.
pi_215786901
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:59 schreef Harvest89 het volgende:
Pitbulls en Staffords zijn ook gewoon een kloteras wat vooral tokkies kopen, want die honden zijn zo stoer. Te veel incidenten met deze soort. Ze zouden eigenlijk verboden moeten worden.
Tokkies maken dan wel een ander ras gevaarlijk.
  vrijdag 6 december 2024 @ 15:08:44 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215786904
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 15:01 schreef Lichtloper het volgende:
Ze heeft natuurlijk een catastrofaal foute inschatting gemaakt, maar tijdens het lezen van het stukje vind ik het vooral enorm verdrietig voor die vrouw. Het beeld dat je uit je keuken komt lopen en dan je baby in zijn hoofdje gebeten ziet worden door je eigen vechthond. Echt, de rillingen lopen over mijn rug bij dat beeld.
Het is ook ronduit verdrietig, dat staat wat mij betreft buiten kijf.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215786977
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 13:39 schreef Leandra het volgende:
ook niet als het wel een lieve betrouwbare Golden Retriever is.
Zeker niet bij ogenschijnlijk 'lieve Golden Retrievers'. Die beesten proberen het vertrouwen van het baasje te winnen zodat ze op de meest onverwachte momenten genadeloos toe kunnen slaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 6 december 2024 @ 16:16:58 #40
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_215787401
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 15:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Dat klopt ook, maar het lijkt mij een prima idee om het probleem van twee kanten aan te pakken: honden die gefokt zijn om te vechten, en dus dit soort gedrag vertonen uit laten sterven en aan de andere kant notoir slechte baasjes verbieden om honden te houden. Oh ja, en dat dan ook handhaven want in principe kun je al best veel met de huidige wetgeving maar is de uitvoering afhankelijk van tijd, geld en middelen die er dan niet voldoende zijn.
pi_215787717
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2024 15:01 schreef Lichtloper het volgende:
Dit dus ;( :'(
pi_215787772
quote:
Ze was sowieso niet van plan ooit nog een hond te nemen, vertelt ze. ,,Nooit meer. Geen enkel dier.”
Doe ook maar geen kinderen
Sicker than your average.
pi_215787773
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:19 schreef Nielsch het volgende:
"Maar een poedel kan ook bijten hoor!"

- Gerda, eigenaresse van een stafford
Klopt, alleen niet zo hard en vasthoudend als dit ras.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215787807
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 14:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Een beet van een chihuahua is niet veel pijnlijker dan een wespensteek, en ik spreek nog uit ervaring ook. Daarnaast trap je zo'n veredelde rat zo naar de andere kant van de kamer.
  vrijdag 6 december 2024 @ 16:57:13 #45
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215787839
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 15:08 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Klopt. Misschien krijgen we dan van die kleine valse maltezertjes. Maar die trap je zo dood of mank.
Gaat bij een pitbull iets moeilijker. ;(
pi_215787845
quote:
99% van de tijd gaat het gewoon goed, ik heb er zelf ook twee gehad. Hardstikke lieve beesten waar geen greintje agressie in zat. Heeft meestal ook gewoon met de eigenaar te maken. Je kan het ontzettende gevaarlijke honden maken als je wil, maar normale mensen willen zoiets niet.
pi_215787862
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 16:57 schreef Hathor het volgende:

[..]
99% van de tijd gaat het gewoon goed, ik heb er zelf ook twee gehad. Hardstikke lieve beesten waar geen greintje agressie in zat. Heeft meestal ook gewoon met de eigenaar te maken. Je kan het ontzettende gevaarlijke honden maken als je wil, maar normale mensen willen zoiets niet.
Ja, precies wat die moeder uit de OP ook altijd dacht en zei.
PWBF
pi_215787872
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2024 16:59 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ja, precies wat die moeder uit de OP ook altijd dacht en zei.
Ja, dat is dus die 1% waarin het wel eens mis kan gaan.
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:11:47 #49
396386 sturmpie
for night & nature
pi_215787989
quote:
het zijn kleine honden
kortharig
stoer uiterlijk

ze kunnen ook heel lief zijn
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 6 december 2024 @ 17:12:32 #50
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_215787998
Jaren geleden was het altijd genieten in dit soort topics met fetishpopje Erodome die steevast haar geliefde "pits" kwam verdedigen. Het blijkt gewoon keer op keer waarom dit een onbetrouwbare tokkiehond is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')