quote:Door Suzanne Blotenburg en Malin Kox
28 maart 2024 15:27 - Aangepast 28 maart 2024 15:40Tata Steel in IJmuiden
Tata Steel moet verduurzamen, liefst in een sneller tempo dan de staalfabriek nu zelf voor ogen heeft. Het kabinet trekt daarvoor flink de portemonnee. Dat bleek vandaag tijdens de presentatie van het adviesrapport dat oud-minister Hans Wijers en consultant Frans Blom opstelden in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Uit het rapport blijkt dat er geen 'optimale route' is voor de verduurzaming van Tata Steel. De fabriek sluiten levert gezondheidswinst op voor omwonenden, maar ook groot baanverlies. Voor de optie 'niets doen en op deze weg doorgaan' is weer geen maatschappelijk draagvlak. Kortom, het is aan de politiek.
Demissionair minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) en staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) blijken de voorkeur te geven aan 'route 3' uit het rapport: het verduurzamingsplan zoals Tata dat eind november indiende, dat dan deels hopelijk sneller kan worden uitgevoerd.
Tata Steel heeft overheidssubsidie nodig
De afweging moest ook wel rap worden gemaakt, schrijven de auteurs. Onzekerheid over de toekomst van Tata Steel leidt tot onrust bij het bedrijf en de omwonenden. Bovendien hijgen de klimaatdoelen van 2030 - waaronder een flinke CO2-reductie - in de nek van het (nieuwe) kabinet.
Het ministerie van Economische Zaken voert intensieve gesprekken met Tata Steel om tot een maatwerkafspraak te komen over de verduurzaming van de fabriek. Nu nog wordt het staal gemaakt met behulp van vervuilende kolen. Het bedrijf wil in 2030 al 'groen' staal maken, onder onder meer met behulp van waterstof. Dat is een ambitie die het bedrijf al jaren uitspreekt, maar wat niet lukt zonder overheidssubsidie.
Tata diende hier zoals gezegd in november vorig jaar nog een verduurzamingsplan voor in. Daarin pleit het bedrijf voor steun van de overheid: met de vergroening van de staalproductie zijn miljarden gemoeid. Het kabinet zou daar 0,5 tot 2 miljard euro van moeten bijdragen, bleek tijdens de presentatie van Wijers en Blom.
Wijers en Blom onderzochten voor de minister alternatieve scenario's voor dit plan, rekening houdende met onder meer het economisch belang van het bedrijf voor Nederland, de klimaatdoelen en de omwonenden.
Tata Steel is namelijk één van de grootste vervuilers van Nederland en dat heeft grote negatieve gevolgen voor de gezondheid van mensen die wonen in de omgeving van het bedrijf. Daarbij kan én moet het bedrijf een bijdrage leveren aan het halen van de klimaatdoelen en wil de overheid daarover afspraken maken.
In het rapport worden verschillende scenario's gewogen, variërend van niet ingrijpen tot aan volledig sluiten. Maar uiteindelijk lijkt een middenweg, waarin - eventueel versneld - wordt verduurzaamd, op de meeste vlakken het beste uit te pakken. Dat levert volgens de adviseurs 'de gewenste reductie van CO2-uitstoot en lokale overlast op per 2030.'
Geen optimaal scenario
Geen van de scenario's is echter optimaal voor alle belanghebbenden, erkennen de adviseurs. Want dat hangt af van wiens belang er zwaarder weegt.
Optimaal of niet, het demissionaire kabinet wil de optie verder onderzoeken waarin versneld wordt verduurzaamd. Daarmee gaat de overlast van Tata sneller naar beneden. Wel levert deze route een extra steunvraag van de staalfabriek op, van 10 tot 50 procent van de eerder genoemde 0,5-2 miljard.
Zonder verduurzaming geen Tata
Verduurzamen houdt, onder voorwaarden, de economische voordelen in stand, terwijl de negatieve effecten afnemen. Het is bovendien belangrijk voor de levensvatbaarheid van Tata Steel, zo werd eerder bekend, omdat de reguliere productiemethoden op termijn niet meer rendabel zijn, vanwege de hoge emissierechten die moeten worden afgetikt in Europa.
De gezondheid van omwonenden moet een centrale plek krijgen in de verduurzaming, stellen Wijers en Blom verder. Zij zien het als noodzakelijk voor het voortbestaan van de fabriek dat Tata Steel op korte termijn veel minder vervuilende en ziekmakende stoffen uitstoot.
'Tata moet beter op zijn tellen passen'
Omwonenden van Tata Steel zijn verdeeld over de toekomst van de staalfabriek. "Sluiten, onder de grond, weg ermee", zegt een inwoner tegen RTL Z. "Ik geloof niet in een duurzaam Tata Steel. Daar moeten we geen miljarden in stoppen."
Anderen zijn genuanceerder. "Sluiten gaat me te ver, maar ze moeten beter op hun tellen passen. Zorgen dat ze hun troep bij zich houden. Als ik rotzooi maak, moet ik het ook zelf opruimen."
En een derde: "Tata biedt veel werk aan de mensen in de regio en er worden technische innovaties gedaan. Wat dat betreft is de fabriek wel belangrijk." Hij ziet de overstap op groen staal wel gebeuren. "Maar ik betwijfel of het gebeurt op de afgesproken datum."
quote:IJmuiden - Tata Steel IJmuiden heeft zich diep in de schulden gestoken om de huidige staalcrisis te overleven.
Het bedrijf had een doorlopend krediet bij banken van 200 miljoen euro.
Dat was begin dit jaar al op.
Het krediet bij de banken is inmiddels in twee etappes opgehoogd naar 600 miljoen.
Daarmee is de koek op; er kan niet meer worden bijgeleend.
gewoon sluiten en schoonmaken , op kosten van TATA Indiaquote:Op donderdag 5 december 2024 20:59 schreef Scjvb het volgende:
Hoewel het een en ander gedaan is afgelopen jaren, maar het bedrijf verplicht is de omgeving volledig vrij te maken van emissies en andere vormen van reeds ervaren overlast, is hierbij een programma uiteengezet dat vooruitblikt op de periode 2024-2030 waarmee de situatie in de omgeving nog beter moet worden:
https://www.noord-holland(...)Tata_Steel_2024_2030
Dat weet men. En daarover wordt uiteraard ook overlegd. Sluiten is nu nog te vroeg!quote:Op donderdag 5 december 2024 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
TATA moet snel sluiten , TATA is al failliet
TATA is de grootste CO maker, de grootste stikstof en fijnstof producent in de randstad
en zwaar verliesgevend
[..]
[ afbeelding ]
Wanneer eventueel toch tot sluiten wordt overgegaan zal dat schoonmaken een aardige klus gaan worden. Er zitten inderdaad allemaal gifstoffen van vroegere jaren in de bodem daar.quote:Op donderdag 5 december 2024 21:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewoon sluiten en schoonmaken , op kosten van TATA India
maar domweg 5 miljard in een failliette boedel stoppen is niet goedquote:Op donderdag 5 december 2024 21:01 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat weet men. En daarover wordt uiteraard ook overlegd. Sluiten is nu nog te vroeg!
TATA india heeft geld zatquote:Op donderdag 5 december 2024 21:04 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wanneer eventueel toch tot sluiten wordt overgegaan zal dat schoonmaken een aardige klus gaan worden.
Kan leuk zijn als het bedrijf verdwijnen moet en het niet anders is, maar zover zijn ze dan nog lang niet. Weet het niet precies maar hier gaan dan ook vele jaren overheen net als het aanvankelijke vergroeningsplan van Tata..quote:Op donderdag 5 december 2024 21:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA india heeft geld zat
en appartementen bouw aan zee levert ook een aardige duit op
Casino Zandvoort Circuit, Monaco aan zee
een faillissement gaat heel snel, dat moet wel , banken willen hun geld terug en TATA india ookquote:Op donderdag 5 december 2024 21:10 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Kan leuk zijn als het bedrijf verdwijnen moet en het niet anders is, maar zover zijn ze dan nog lang niet. Weet het niet precies maar hier gaan dan ook vele jaren overheen net als het aanvankelijke vergroeningsplan van Tata..
quote:Naast slechte marktomstandigheden staat de concurrentiepositie van Tata Steel ook onder druk vanwege de hoge productiekosten.
Door hoge kosten voor het elektriciteitsnetwerk, energie en de Nederlandse CO2-belasting is produceren hier veel duurder dan elders in Europa
Megaverlies voor Tata Steel in IJmuiden: meer dan half miljard in het rood
Nettoverlies
Tata Steel Nederland heeft al een beroerd jaar achter de rug.
In het jaarverslag dat in augustus werd gepubliceerd, staat dat Tata Steel Nederland over het gebroken boekjaar 2023-2024 een nettoverlies van ¤556 miljoen heeft geleden. .
quote:china heeft duizenden staalfabrieken die werken met bijna gratis steenkolen uit Noord Korea of met bijna gratis aardgas uit Ruzzia en die gaan alle staalfabrieken hier kapot maken
China heeft zelf al dat staal niet meer nodig , de bouwwoede is over , mede door de krimpende bevolking
China heeft zelf niet zoveel staal meer nodig en dat overschot aan extreem goedkoop staal komt op de wereldmarkt
moet nederland dan 5 miljard subsidie geven aan een smerige fijnstof en benzeen staalfabriek op een van de mooiste plekjes aan zee vlak bij zandvoort ??
Hoe zat dat nu met die stikstof ?/
Weet dat. Bedoelde uw eventuele ''Monaco aan Zee'' wat vast nog lang gaat duren omdat eerst slopen, noem het eigenlijk liever 'ontmantelen', en dan het saneren van zo'n immens terrein tijd kost.quote:Op donderdag 5 december 2024 21:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een faillissement gaat heel snel, dat moet wel , banken willen hun geld terug en TATA india ook
quote:Op donderdag 5 december 2024 21:24 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Weet dat. Bedoelde uw eventuele ''Monaco aan Zee'' wat vast nog lang gaat duren omdat eerst slopen, noem het eigenlijk liever 'ontmantelen', en dan het saneren van zo'n immens terrein tijd kost.
Ook wanneer het bv wordt betaald door TATA India
quote:Krediet was begin dit jaar al op
Noodlijdend Tata Steel zit tot nek in schulden, overheidssubsidie op de tocht: ’
Je moet niet gaan investeren in een zinkend schip’
Dan had ik liever DAF hier gehouden ., mooi schoon zeer winstgevend bedrijf,quote:Op donderdag 5 december 2024 21:32 schreef halfway het volgende:
Goede zaak om het te behouden, zoveel hebben we niet meer in Nederland
quote:IJmuiden - Tata Steel IJmuiden heeft zich diep in de schulden gestoken om de huidige staalcrisis te overleven.
Het bedrijf had een doorlopend krediet bij banken van 200 miljoen euro.
Dat was begin dit jaar al op.
Het krediet bij de banken is inmiddels in twee etappes opgehoogd naar 600 miljoen.
Daarmee is de koek op; er kan niet meer worden bijgeleend.
.quote:Tata Steel maakt zijn geleende geld razendsnel op.
De aanvankelijke 200 miljoen in de revolving credit facility - een soort doorlopend krediet - is in april opgehoogd tot 400 miljoen euro.
Deze verdubbelde pot geld was in september alweer volledig leeggetrokken.
Daarna werd het bedrag inderhaast opgehoogd tot 600 miljoen euro.
Dat is het maximum.
Als dit ook is besteed aan lopende kosten zoals salarisbetalingen, inkoop van grondstoffen en andere bedrijfskosten, bestaat de kans dat het IJmuidense bedrijf in liquiditeitsproblemen raakt.
In het afgelopen half jaar is ook nog 150 miljoen euro geleend bij het Indiase moederbedrijf.
Dat geld dient wel in de eerste maanden van volgend jaar te worden terugbetaald
quote:Tata Steel in geldnood
Dat Tata Steel Nederland in geldnood zit, werd al in september duidelijk.
Toen kondigde het bedrijf een 'pas op de plaats' aan.
Alle uitgaven die niet direct met de productie en verkoop van staal te maken hadden, moesten zo veel mogelijk worden beperkt.
Leveranciers werden opgeroepen hun betalingstermijnen te verlengen en hun tarieven te verlagen.
In november kwam daar nog een oproep aan het personeel bovenop.
quote:,,Onder deze financiële omstandigheden kan de overheid Tata Steel geen subsidie verstrekken", zegt Dennis Vink, hoogleraar Finance and Investment aan Nyenrode Business University. ,,
Een eerste voorwaarde voor het verstrekken van subsidie is dat een bedrijf financieel gezond is.
Het is heel duidelijk dat Tata Steel IJmuiden financieel niet gezond opereert en geld tekort komt om de transitie van traditioneel naar groen staal te maken.
De overheid kan niet het ondernemingsrisico dragen voor het bedrijf."
Niet investeren in zinkend schip
Tata Steel heeft geen 'business case', zegt ook Ines Kostic, Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren.
,,Deze financiële situatie is heel slecht nieuws voor Tata Steel.
Het is nog meer reden om heel kritisch te kijken waar ons belastinggeld heen gaat.
Maakt het uit, de boeren hebben ook al miljarden gekregen nog ff en we zijn een volkswijk van de EU geworden.quote:Op donderdag 5 december 2024 21:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan had ik liever DAF hier gehouden ., mooi schoon zeer winstgevend bedrijf,
Maar we hebben ASML nu
[..]
[..]
.
en ze moeten jullie ook nog betalen voor al dat posten hier
Als TATA alles nu volledig stilzet dan verdienen ze meer dan nu kost het minder dan nu
[..]
[..]
wat is daar mis mee??quote:Op donderdag 5 december 2024 21:58 schreef halfway het volgende:
[..]
Maakt het uit, de boeren hebben ook al miljarden gekregen nog ff en we zijn een volkswijk van de EU geworden.
onderschat de VVD niet. En ook de linksen zijn voor want Tata heeft wat consulants ingehuurd die het "groen" staal sprookje hebben bedacht.quote:
uiteraard , voor het 5 miljard groen staal sprookje dan wil er nog wel wat gaan bewegenquote:Op donderdag 5 december 2024 22:43 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
onderschat de VVD niet. En ook de linksen zijn voor want Tata heeft wat consulants ingehuurd die het "groen" staal sprookje hebben bedacht.
De ondernemers verdommen het land (wereld) samen met de onderwijzers. Het is dus een pact.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:17 schreef michaelmoore het volgende:
verstandige en kundige TATA werkenmrs met ambitie die zijn al weg gehaald
dat weet ik , de ouden van dagen blijven tot het eind
U is op de hoogte dat het Casino Zandvoort sluiten gaat?quote:Op donderdag 5 december 2024 21:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
TATA india heeft geld zat
en appartementen bouw aan zee levert ook een aardige duit op
Casino Zandvoort Circuit, Monaco aan zee
Het voorbeeld van fossiele subsidies in de praktijk.quote:Op donderdag 5 december 2024 20:49 schreef Scjvb het volgende:
Groen staal
Kabinet wil Tata versneld verduurzamen, kost miljarden
Trouwe lezers,
Een update die wellicht voor velen prima vooruitzichten kan bieden passeert vandaag belangrijk de revue.Zowel functionarissen in het pittoreske Haarlem
als binnen de eveneens aan Tata Steel en andere grote bedrijven gelieerde organisatie te Amsterdam, zien hierdoor een snellere oplossing voor veel betrokkenen, kan ik u allen op FOK! vandaag vol enthousiasme melden. Sluiten is geen optie
, maar het financieren van een versnelde verduurzaming op het terrein zal soelaas gaan bieden.
~
Met oog op de grote angst voor milieu- en gezondheidsschade die ons inziens af en toe alle perken te buiten gaat en niet zelden zwaar wordt overdreven, waarbij een stukje eigen verantwoordelijkheid bij de plaatselijke bevolking aangaande overmatig rookgedrag en strandbezoek wat huid en longkanker zou veroorzaken uitblijft, komt deze versnelde verduurzaming voor alle notoire klagers over 'slechte gezondheid in de IJmond als gevolg van emissies die afkomstig van zijn TATA' als geroepen.![]()
Wat kan ik zeggen?Uiteraard was deze info op verschillende locaties reeds eerder bekend, waarover in de betere/hogere kringen onlangs nog volop gesproken en getoast
werd tijdens een gezellige bijeenkomst in Haarlem.
![]()
Het doet menigeen op deze locaties deugd om te kunnen werken aan algemene tevredenheid in de regio en de nodige tegemoetkoming te bieden richting alle critici die de laatste tijd al flink van zich lieten horen.
~Het kabinet heeft de kogel door de kerk geschoten en trekt spoedig de portemonnee om de ophanden zijnde klus bij het staalbedrijf versneld te klaren.
~
Omdat meest integere ondernemingen en megabedrijven als Tata Steel, in goede samenwerking met Den Haag![]()
![]()
, Amsterdam (Zuid-as) waar onder anderen ik
rondga en nog 'n paar gelieerde organisaties (waar onlangs nog 'n gezamenlijk hapje en een drankje werd gedaan
![]()
) hun goede bedoelingen willen tonen, wordt nu flink geïnvesteerd in alle beoogde plannen om alles omtrent Groen Staal te bespoedigen, en de belastingbetaler mag daar ook best aan meewerken.
![]()
![]()
![]()
Let op: dat laatste houdt niet in dat alles binnen één of twee jaar rond is en bv de cokesfabrieken eind dit jaar al sluiten, oh nee!
![]()
Want dat kan helaas nog niet, tenminste zolang aan de weg getimmerd wordt om alle verbeteringen zorgvuldig en technologisch gezien uiterst professioneel aan te brengen.Maar het een en ander betekent vanaf heden wel dat de wachttijd op 'betere lucht'
aanzienlijk verkort zal worden voor meest klagende omwonenden.
En dat is nu ook hard nodig.
Temeer omdat het vertrouwen in alle welgemeende grootse plannen om te verduurzaming dreigt te ontaarden in steeds meer wantrouwen. Het geduld raakt op
, want het ageren tegen de staalreus door actievoerders en in het leven geroepen 'platformen' die de belangen behartigen van onrustige tot soms paranoïde omwonenden neemt bij tijd en wijle serieuze vormen aan.
![]()
Reeds aangespannen rechtszaken en andere manoeuvres in de hoop TATA tot sluiting en zulks te dwingen lopen nu al 'n tijdje. Maar het bedrijf zal nu toch écht de tijd gegund moeten worden om te installaties om te kunnen bouwen tot een milieuvriendelijker geheel.![]()
![]()
![]()
Ook al weet men aan het langste eind te zullen trekken bij het 'getouwtrek over emissies en volgens critici trage vooruitgang van het proces; integriteit en recht jegens omwonenden blijft behalve megawinsten uiteraard de hoofdrol spelen.Maar de inhoudelijke boodschap dat het bedrijf omwille van 'goede voortgang en betrekkingen' haast moet maken is duidelijk, al wordt dat niet bepaald gezien als dreigement.
![]()
Tot slot spreekt het natuurlijk ook voor zich dat zoal wijte Haarlem en Amsterdam
in gulden samenwerking met zulke bedrijven zullen inzetten op algemene tevredenheid, plaatselijke rust
waaronder uiteraard een suc6volle voortzetting van TATA IJmuiden.
Dus niet teveel twijfelen, heb geduld en vertrouwen want de weg naar Rome is ook niet in één dag geplaveid!
~
Fijne dag!
Scjvb
++++
[..]
juist , de mannen tussen de 20 en de 50 zijn allang gebeld door buro's via de HR afdelingquote:Op vrijdag 6 december 2024 10:20 schreef Cupfighter het volgende:
Ik vind het zonde van het geld mag van mij anders besteed worden aan nuttigere zaken
De boulevard blijft die wel ? Wijk aan Zee wordt het nieuwe Monacoquote:Op vrijdag 6 december 2024 10:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
U is op de hoogte dat het Casino Zandvoort sluiten gaat?
De Boulevard zal vast blijven, maar Zandvoort is gewoon niet sjiek, het is een versleten zooi.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De boulevard blijft die wel ? Wijk aan Zee wordt het nieuwe Monaco
Maar ontopicquote:Op vrijdag 6 december 2024 13:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
De Boulevard zal vast blijven, maar Zandvoort is gewoon niet sjiek, het is een versleten zooi.
Het punt is dat je gewoon geen business model voor zoiets in Nederland hebt, stroom en arbeid is gewoon veel te duur, wellicht in kleinere vorm doorgaan in heel specialistisch werk.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar ontopic
TATA moet snel sluiten , TATA is al failliet
TATA is de grootste CO maker, de grootste stikstof en fijnstof producent in de randstad
en zwaar verliesgevend
Gaat ook snel gebeuren. De kas is vrijwel leeg en kredietlimiet is bereikt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar ontopic
TATA moet snel sluiten , TATA is al failliet
TATA is de grootste CO maker, de grootste stikstof en fijnstof producent in de randstad
en zwaar verliesgevend
inderdaad , het is triest maar waar,quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het punt is dat je gewoon geen business model voor zoiets in Nederland hebt, stroom en arbeid is gewoon veel te duur, wellicht in kleinere vorm doorgaan in heel specialistisch werk.
Al afgezien dat het de overheid een hoofd hoofdpijn scheelt als dat bedrijf verdwijnt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:20 schreef kibo het volgende:
[..]
Gaat ook snel gebeuren. De kas is vrijwel leeg en kredietlimiet is bereikt.
Vanmorgen uitgebreid artikel in NoordHollands dagblad, waarin deskundigen stellen dat overheidssteun neerkomt op geld pompen in een zinkend schip.
Sociaal economische crisis in de IJmond incoming.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:35 schreef HiDiHo het volgende:
"Tata Steel IJmuiden diep in de schulden; maximum bereikt"
Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft veel geld moeten lenen om de crisis in de staalindustrie door te komen. Het heeft inmiddels 600 miljoen euro geleend bij banken, en daarmee is de limiet bereikt, schrijft de Telegraaf.
De krant baseert zich op interne stukken van Tata Steel. Aanvankelijk had Tata met banken de afspraak dat het een soort doorlopend krediet had van 200 miljoen euro, maar dat werd een paar keer noodgedwongen verhoogd tot uiteindelijk 600 miljoen euro.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)lden-maximum-bereikt
Tijd om Tata op te doeken
Nou Nou Nou,quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:41 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Sociaal economische crisis in de IJmond incoming.
quote:Waarom sluit Tata Steel niet?
Grootste vervuiler
In de nota wordt staalfabrikant Tata Steel er apart uitgetild als grootste uitstoter van CO2 in Nederland, die ook veel zoetwater verbruikt en veel schadelijke stoffen uitstoot. Jetten: ,,Rond het bedrijf worden meer mensen ziek dan elders. Dat moet stoppen.9 sep 2023
Zeker weten. Maar laten we jouw 'Monaco Aan Zee' laten slagen, met casino erbij. Dat levert meer werkgelegenheid op.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou Nou Nou,
Nederland zit te springen om dat personeel
Als TATA weg is dan is er volop ruimte voor verder ontwikkeling als toerisme aan de Noordzeekust, het klimaat werkt ook mee, en het scheelt vliegenquote:Op vrijdag 6 december 2024 13:45 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Zeker weten. Maar laten we jouw 'Monaco Aan Zee' laten slagen, met casino erbij. Dat levert meer werkgelegenheid op.
quote:Stroomnet in Zuid-Holland te vol, grootverbruikers op wachtlijst: ’Hard gelag ondernemers’
Aangepast: Gisteren, 09:01Gisteren, 07:28in Financieel
DEN HAAG (ANP/DFT) - Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol.
Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben.
Ondernemers in Rotterdam en de haven luiden de noodklok.
quote:De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.
In alle andere provincies is al langer sprake van zogeheten netcongestie.
Alleen in het oosten van Groningen en op sommige plekken in Friesland zit nog (beperkte) ruimte op het net.
Het drukbevolkte Zuid-Holland kon congestie door eerdere netuitbreidingen lang uitstellen, maar kleurt nu op de capaciteitskaart van Netbeheer Nederland ook rood en oranje.
quote:Maar FNV-voorzitter Elzinga is niet onder de indruk van het onderzoek en wijst op de elektriciteit die de windparken op zee voor de kust van IJmuiden gaan opwekken. "We staan hier in de wind, het waait hier altijd. We zijn wel wat tegenwind gewend, maar we moeten nu echt doortrappen."
https://nos.nl/artikel/25(...)-voor-het-te-laat-is
quote:Zo publiceerde Tata zelf dat het 4.1 miljoen ton kolen verbruikte in 2013.
Daarnaast verbruikt Tata ook nog gas en elektriciteit.
Gasterra meldde daar trots over dat je van het verbruik van Tata 250.000 huishoudens kunt verwarmen.
quote:Tata steel betaalt 94 keer minder dan huishouden
Maar het verschil kan nog veel groter, met name voor de hele grote bedrijven.
Neem een bedrijf als Tata Steel.
Volgens recente kerncijfers verbruikt het bedrijf jaarlijks zo'n 2 miljard kWh aan elektriciteit.
Stop je dit getal in de belastingmolen.
Dan komt het gemiddelde belastingtarief uit op 0,13 cent per kWh.
Dat is 94 keer minder dan wat een huishouden per kWh betaalt.
Btw nog niet meegenomen
En dan te bedenken dat huishoudens ook nog eens 21 procent btw betalen op de energiebelasting én op de kale stroom- en gasprijs.
Als we dit meenemen, wordt het verschil zelfs nog wat groter.
quote:Energie wordt in Nederland te duur voor staalproductie
Gepubliceerd om: december 3 20243 december 2024
Schellekens, B. en R. Fernandez (2024) ESB, te verschijnen. Download[187,26 kb]
Schellekens, B. en R. Fernandez (2024) Online appendix. Download[20,58 kb]
Om de klimaatdoelen te halen, moet de industrie verduurzamen.
Zo ook Tata Steel, de grootste uitstoter van Nederland.
Dit bedrijf zet in op de productie van staal op basis van duurzame in plaats van fossiele energie. Maar Nederland lijkt hiervoor geen gunstige kaarten te hebben in het toekomstige Europese energielandschap.
In het kort
Groen staal produceren kost in Nederland jaarlijks bijna 800 miljoen euro meer aan elektriciteit dan in Spanje.
De hoge kosten van duurzame energie maken staalproductie in Nederland richting 2050 niet zinnig.
Nederland moet via de Europese interne markt de import van groen staal verzekeren.
De uitgebreide berekeningen die ten grondslag liggen aan deze analyse zijn als appendix te vinden in de bijlage van dit artikel
De klimaatdoelen raken buiten zicht (PBL, 2024a). En de kans dat de industrie haar doel van 55 procent CO2-reductie vergeleken met 1990 haalt, wordt ingeschat op minder dan vijf procent.
Om de klimaatdoelen te halen, en de bijdrage van de industrie daaraan te vergroten, zet de overheid in op maatwerkafspraken met grote industriële uitstoters, die voornamelijk bestaan uit conditionele subsidies, die moeten leiden tot snellere verduurzaming en tegelijk de concurrentiepositie van deze industrieën moeten beschermen.
Het subsidiëren van industrieën om te verduurzamen is mogelijk een goed idee als er voor zo’n industrie een zelfstandig economisch model voor de lange termijn is, met een gezonde internationale concurrentiepositie (Van der Vegte en Van Dijk, 2024). Indien dit ontbreekt, is subsidiëren slechts uitstel van executie of de aanloop naar nog veel meer subsidie.
een zwaar vervuilend bedrijf aan de Nederlandse zeekust dat ruim een miljard euro per jaar verbrand aan directe subsidie en energiesubsidiequote:Op vrijdag 6 december 2024 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Of je laat ze gewoon aan de wet voldoen en failliet gaan/vertrekken, of je besluit dat staalproductie van strategisch belang is en dan nationaliseer je het. Maar je gaat geen belastinggeld geven aan een commercieel bedrijf, aan aandeelhouders dus in feite.
Michaelmoore ziet liever in onzekere tijden zoals vandaag dat we afhankelijk worden van andere landen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
Of je laat ze gewoon aan de wet voldoen en failliet gaan/vertrekken, of je besluit dat staalproductie van strategisch belang is en dan nationaliseer je het. Maar je gaat geen belastinggeld geven aan een commercieel bedrijf, aan aandeelhouders dus in feite.
Daar ben ik ook geen voorstander van, het probleem is echter dat we als Nederland sowieso te klein zijn om autonoom zoiets te draaien.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Michaelmoore ziet liever in onzekere tijden zoals vandaag dat we afhankelijk worden van andere landen.
Nee veel geld pompen in een bedrijf met forse schulden wat dus veel beter besteed kan wordenquote:Op vrijdag 6 december 2024 15:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Michaelmoore ziet liever in onzekere tijden zoals vandaag dat we afhankelijk worden van andere landen.
Jij wil zeker dat het geld hier blijft regeren? waardoor de jongere generaties veel werk hebben om onderbetaald het vuilnis op te ruimen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Michaelmoore ziet liever in onzekere tijden zoals vandaag dat we afhankelijk worden van andere landen.
Ik heb wel eens gekeken wat ze verdienen voor het ophalen van vuilnis, dat is helemaal zo slecht nog niet, en zeker niet onderbetaalt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij wil zeker dat het geld hier blijft regeren? waardoor de jongere generaties veel werk hebben om onderbetaald het vuilnis op te ruimen.
Dacht het ook, ja. En dat is nu al 'n tijdje zo.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken wat ze verdienen voor het ophalen van vuilnis, dat is helemaal zo slecht nog niet, en zeker niet onderbetaalt.
staal kun je in duitsland in Ruhrgebiet zat kopen , als je geen chinees staal wilt kopenquote:Op vrijdag 6 december 2024 15:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Michaelmoore ziet liever in onzekere tijden zoals vandaag dat we afhankelijk worden van andere landen.
Als je niet afhankelijk wilt zijn moet je een nationaal staalbedrijf beginnen en geen miljarden aan een Indiase multinational geven:')quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:30 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Michaelmoore ziet liever in onzekere tijden zoals vandaag dat we afhankelijk worden van andere landen.
ja communist ben jijquote:Op vrijdag 6 december 2024 16:15 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je niet afhankelijk wilt zijn moet je een nationaal staalbedrijf beginnen en geen miljarden aan een Indiase multinational geven:')
.quote:De fabrieken in het Nederlandse IJmuiden en het Britse Port Talbot waren de twee voornaamste.
Het was verder aanwezig in Zweden, Finland, Spanje, Turkije, Canada en de Verenigde Staten.
Het hoofdkantoor stond in Londen. In 2020 werkten in Europa 20.500 mensen bij Tata Steel.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-half-miljoen-mensenquote:Hoeveel staalfabrieken zijn er in Europa?
De sector produceert gemiddeld 170 miljoen ton staal per jaar op meer dan 500 staalproductielocaties in 23 EU-lidstaten.
Staal is nauw geïntegreerd met de Europese maak- en bouwindustrie en vormt de ruggengraat voor ontwikkeling, groei en werkgelegenheid in Europa.
quote:Duitse staalindustrie nadert ondergang: 'Gevolgen voor half miljoen mensen'
Auteur: BNR Webredactie
De Duitse staalindustrie staat op het randje van de afgrond.
Om de problematiek te lijf te gaan, zijn de kopstukken van de industrie - inclusief de vakbond en werknemers - bij elkaar gekomen om oplossingen te vinden. '
Je ziet dat de Duitse industrie in zwaar weer is beland', zegt Carsten Brzeski, hoofdeconoom Duitsland bij ING.
De problematiek is onder meer ontstaan door de concurrentie met China en dalende prijzen.
Voor Duitsland is de sector ontzettend belangrijk, legt Brzeski uit.
'Het is een sleutelindustrie voor de auto-industrie en andere maakindustrieën.'
De staalindustrie was juist zo groot in Duitsland om onafhankelijk te zijn van andere landen.
Nu ziet Duitsland de concurrentie snel opkomen. '
Het heeft te maken met hoge energieprijzen, maar ook gewoon met meer concurrentie.
Door goedkopere productie uit Azië en met name uit China.'
Als je geen hoge kwaliteit van leven wil, zou je het vuilnis van anderen wel kunnen gaan opruimen. Dat ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gekeken wat ze verdienen voor het ophalen van vuilnis, dat is helemaal zo slecht nog niet, en zeker niet onderbetaalt.
Hier in Amsterdam is dat merendeels het legen van de ondergrondse containers, het is gelukkig niet meer zo een beestenwerk als vroeger. Wel is her helaas veel tijdsdruk, waardoor er ook nog steeds zware ongelukken vallen met vuilniswagens.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je geen hoge kwaliteit van leven wil, zou je het vuilnis van anderen wel kunnen gaan opruimen. Dat ben ik met je eens.
opmerkelijke hoe jij ieder topic weet te verknallen met offtopic gezwetsquote:Op vrijdag 6 december 2024 17:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Als je geen hoge kwaliteit van leven wil, zou je het vuilnis van anderen wel kunnen gaan opruimen. Dat ben ik met je eens.
Hoezo offtopic? Het meeste vuilnis wordt toch gemaakt door de bedrijven oftewel het geld?quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opmerkelijke hoe jij ieder topic weet te verknallen met offtopic gezwets
Bekend verschijnsel bij deze user, michael, daar heeft u een punt.quote:Op vrijdag 6 december 2024 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opmerkelijke hoe jij ieder topic weet te verknallen met offtopic gezwets
Heb jij nooit gehoord dat mensen de vrijheid hebben om een mening te uiten?quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:05 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Bekend verschijnsel bij deze user, michael, daar heeft u een punt.
Dit topic gaat over TATA staal en of het ja dan nee toekomst heeft als verlies lijdend bedrijf en of er zwaar in geinvesteerd moet worden , en wat voor werk de werknemers bij sluiting kunnen gaan doen ?quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo offtopic? Het meeste vuilnis wordt toch gemaakt door de bedrijven oftewel het geld?
Oh, dat mag zeker!quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:25 schreef torentje het volgende:
[..]
Heb jij nooit gehoord dat mensen de vrijheid hebben om een mening te uiten?
De werknemers kunnen zich dan toch mengen in het sociale leven? Misschien dat zij dan het echte werk zien en gaan doen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dit topic gaat over TATA staal en of het ja dan nee toekomst heeft als verlies lijdend bedrijf en of er zwaar in geinvesteerd moet worden , en wat voor werk de werknemers bij sluiting kunnen gaan doen ?
Misschien in de bouw of constructie , monteur , fietsreperateur, installatie warmtepompen of solarpanels ,in de iT of in de autobranche of in de vishandel of dubbelglas installatie of kozijnen of bankrover of wolvenbegeleider, ambtenaar, beveiliger
wat denk jij ?
beheerder van een fietsenstalling dus of mechanicien in de Formule1quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:39 schreef torentje het volgende:
[..]
De werknemers kunnen zich dan toch mengen in het sociale leven? Misschien dat zij dan het echte werk zien en gaan doen.
Er zijn vast prima mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor deze technisch gekwalificeerde mensen. Tevens werk dat eveneens op uitstekend niveau is. Maar hoezo dan 'het echte werk' in vergelijking met goede technische banen binnen Tata Steel?quote:Op vrijdag 6 december 2024 18:39 schreef torentje het volgende:
[..]
De werknemers kunnen zich dan toch mengen in het sociale leven? Misschien dat zij dan het echte werk zien en gaan doen.
Het voedzame voedsel moet toch gehaald en naar de mensen gebracht worden?quote:Op vrijdag 6 december 2024 19:00 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Er zijn vast prima mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor deze technisch gekwalificeerde mensen. Tevens werk dat eveneens op uitstekend niveau is. Maar hoezo dan 'het echte werk' in vergelijking met goede technische banen binnen Tata Steel?
Het is allemaal 'echt werk', me dunkt.
De grootste vervuiler van Nederland zit in de grootste financiele problemenquote:Op vrijdag 6 december 2024 19:23 schreef torentje het volgende:
[..]
Het voedzame voedsel moet toch gehaald en naar de mensen gebracht worden?
quote:Financiële situatie bij Tata Steel
Tata Steel IJmuiden heeft een doorlopend krediet van honderden miljoenen euro volledig uitgeput, en de mogelijkheid tot extra financiering is minimaal. +
Het personeel voelt de onzekerheid.
De financiële situatie geeft ons allemaal een ongemakkelijk gevoel;, vertelt een medewerker anoniem.
Niemand weet hoe we hier uit gaan komen.”
De financiële crisis komt niet onverwacht.
Lagere staalprijzen en vertragingen in onderhoud hebben de productie onder druk gezet. Ook is er concurrentie van goedkoop Chinees staal, dat de Europese markt overspoelt.
Bij de poorten van Tata Steel lijkt het een gewone vrijdagochtend.
Het vertrouwde geluid van de staalovens vult het terrein, vrachtwagens komen en gaan, en treinen rijden over het eigen spoor. Werknemers en op- en afrijdende leveranciers praten liever niet met de verslaggever.
De persoonlijke belangen zijn te groot. „
We doen ons werk, maar iedereen weet dat de situatie kritiek is”, zegt een anonieme medewerker. „
Het voelt alsof er iets staat te gebeuren.”
Het bedrijf bestaat al langer dan 100 jaar.. Omdat het nu even slecht gaat moet het maar dicht?quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar ben ik ook geen voorstander van, het probleem is echter dat we als Nederland sowieso te klein zijn om autonoom zoiets te draaien.
Als dat de maatstaf gaat wordenquote:Op vrijdag 6 december 2024 20:16 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het bedrijf bestaat al langer dan 100 jaar.. Omdat het nu even slecht gaat moet het maar dicht?
Welk vuilnis gaan ze opruimen?quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:46 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij wil zeker dat het geld hier blijft regeren? waardoor de jongere generaties veel werk hebben om onderbetaald het vuilnis op te ruimen.
Er zitten meerdere belangen bij het bedrijf. Als het niet belangrijk was, was de overheid niet zo gewillig om het overeind te houden.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Als dat de maatstaf gaat worden
Het bedrijf werd opgericht op 20 september 1918. Het bedrijf werd gefinancierd door de Nederlandse Staat, de Gemeente Amsterdam, Nederlandse ondernemingen en grote particuliere investeerders. Het werd gesitueerd in IJmuiden, vanwege de goede ligging aan zee en afvoermogelijkheden via het Noordzeekanaal. Voor de overheid diende het "eigen" staalbedrijf om de afhankelijkheid van geïmporteerd staal te dempen; de Nederlandse staat zou zich tot in de jaren 90 met het bedrijf bemoeien in de vorm van financiële steun.[3] In 1999 fuseerde het met British Steel tot Corus.quote:Op vrijdag 6 december 2024 16:15 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als je niet afhankelijk wilt zijn moet je een nationaal staalbedrijf beginnen en geen miljarden aan een Indiase multinational geven:')
hier heb je een verhaaltje over de DAFquote:Op vrijdag 6 december 2024 20:24 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het bedrijf werd opgericht op 20 september 1918. Het bedrijf werd gefinancierd door de Nederlandse Staat, de Gemeente Amsterdam, Nederlandse ondernemingen en grote particuliere investeerders. Het werd gesitueerd in IJmuiden, vanwege de goede ligging aan zee en afvoermogelijkheden via het Noordzeekanaal. Voor de overheid diende het "eigen" staalbedrijf om de afhankelijkheid van geïmporteerd staal te dempen; de Nederlandse staat zou zich tot in de jaren 90 met het bedrijf bemoeien in de vorm van financiële steun.[3] In 1999 fuseerde het met British Steel tot Corus.
Lijkt wel of het ook zo is onstaan..
DAF ook en Rijn Schelde Verolme ook, Scheepjeswol ookquote:Op vrijdag 6 december 2024 20:16 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het bedrijf bestaat al langer dan 100 jaar..
Dat wil ik toch ook, dat de bedrijven geen schadelijke producten meer mogen produceren? Ondanks dat die bevrijding voor veel mensen te laat is.quote:Op vrijdag 6 december 2024 19:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De grootste vervuiler van Nederland zit in de grootste financiele problemen
Deze zeer grote vervuiler (Stikstof , Fijnstof , Benzeen, Grafiet, Co2) gebruikt op de mooiste locatie van Nederland gigantisch veel, nagenoeg gratis stroom en heeft toch de grootste financiele problemen
IK zeg, wegwezen, sluiten en over
[..]
Wat zijn 'schadelijke producten', of u bedoelt schadelijke productieprocessen?quote:Op vrijdag 6 december 2024 21:00 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat wil ik toch ook, dat de bedrijven geen schadelijke producten meer mogen produceren? Ondanks dat die bevrijding voor veel mensen te laat is.
Omdat een bedrijfsmodel niet meer uitkomt en het bedrijf kennelijk niets heeft gedaan om naar alternatieven te zoeken. Het verbaast me überhaupt dat dit bedrijf nog bestaat.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:16 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het bedrijf bestaat al langer dan 100 jaar.. Omdat het nu even slecht gaat moet het maar dicht?
Was DAF net zo belangrijk als Tata Steel is? Je hebt geen idee blijkbaar hoeveel je dagelijks met staal te maken hebt. Kijk vandaag voor de grap om je heen wat je allemaal tegengaat komen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 20:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hier heb je een verhaaltje over de DAF
https://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_(fabrikant)
in 1996 gesloten , maar was wel winstgevend
KLM is overgenomen door Air France
Over Rijn Schelde Verolme kan ik ook wat vinden , en Scheepjes wol , Kolenmijnen DSM in Heerlen
bedrijven komen en gaan en sommigen gaan failiet zoals TATA Staal
[..]
DAF ook en Rijn Schelde Verolme ook, Scheepjeswol ook
Als je op basis van valse sentimenten miljarden investeringen gaat doen dan is dat erg slecht voor een overheid
Opleverenvan geld zal het de komende decennia niets doen in financiele zin, de grond moet voor flink wat miljarden worden gesaneerd (hoorde het laatst in een podcast, maar weet het bedrag niet meer). En het staal moet dan duurder geimporteerd worden. Voor het milieu is het ook niet beter. Maar het ziet er naar uit dat het een lastig verhaal wordt idd.quote:Op vrijdag 6 december 2024 14:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een zwaar vervuilend bedrijf aan de Nederlandse zeekust dat ruim een miljard euro per jaar verbrand aan directe subsidie en energiesubsidie
Gaat TATA failliet, dan levert dat al direct 500 miljoen euro besparing aan energiesubsidie op
Ik heb dat al meerdere malen verteld, maar goed ik doe het nog een keer.quote:Op vrijdag 6 december 2024 22:02 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Wat zijn 'schadelijke producten', of u bedoelt schadelijke productieprocessen?
Belangrijke voorzieningen om transport van grondstoffen mogelijk te houden en doeleinden van reeds vervaardigde staalproducten, dus. Oké dan.quote:Op zaterdag 7 december 2024 10:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb dat al meerdere malen verteld, maar goed ik doe het nog een keer.
Tanks, munitie, vliegtuigen, wapens, auto's en motoren, messen etc zijn schadelijke producten voor mensen.
Ook de enorme infrastructuur voor het kunnen gebruiken van die producten en voor het kunnen halen en brengen van de grondstoffen voor die producten naar de fabrieken is niet mensvriendelijk.
500 staalfabrieken in de EUquote:Op zaterdag 7 december 2024 05:17 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Was DAF net zo belangrijk als Tata Steel is?
Je hebt geen idee blijkbaar hoeveel je dagelijks met staal te maken hebt.
Kijk vandaag voor de grap om je heen wat je allemaal tegengaat komen.
quote:Hoeveel staalfabrieken zijn er in Europa?
De sector produceert gemiddeld 170 miljoen ton staal per jaar op meer dan 500 staalproductielocaties in 23 EU-lidstaten.
Staal is nauw geïntegreerd met de Europese maak- en bouwindustrie en vormt de ruggengraat voor ontwikkeling, groei en werkgelegenheid in Euro
NL wil niet afhankelijk worden van staalproductie in andere landen, en het liefst zelf haar staal produceren zolang dit kan. Zelfs niet eens afhankelijk willen worden van het relatief nabijgelegen Ruhrgebied Duitsland!quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
500 staalfabrieken in de EU![]()
![]()
![]()
![]()
En de meesten in het Ruhr gebied , op 150 km afstand van TATA in Wijlk aan Zee
[..]
Het was onnadenkend om te beginnen met het produceren van voor de mens schadelijk producten, men kon toch de kwalijke dampen zien en ruiken tijdens het productieproces?quote:Op zaterdag 7 december 2024 11:37 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Belangrijke voorzieningen om transport van grondstoffen mogelijk te houden en doeleinden van reeds vervaardigde staalproducten, dus. Oké dan.
In bepaalde opzichten zijn enkele producten die u noemt wel terdege schadelijk te noemen: zoals tanks, wapens en munitie. Bij dat laatste heeft u absoluut een punt, maar het overige blijft uw eigen mening, en daar gaat het niet echt over. Ter illustratie: u snijdt zelf toch ook wel eens uien met een keukenmesje, gaat met het openbaar vervoer of rijdt auto o.i.d.?
Naast enige verwarring omdat het hier voornamelijk over Tata Steel gaat en staalproductieprocessen, fel omstreden CO2-uitstoot/ PAKS/ lood en benzeen waardoor verbetering noodzakelijk was/vooralsnog is en 'hoe nu verder' maar u wel vaker afdwaalt van het onderwerp, was dit al duidelijk.
Nederland doet ook niet zelf autos maken ,geen tanks., geen vrachtwagens en geen telefoons en tochquote:Op zaterdag 7 december 2024 13:25 schreef Scjvb het volgende:
[..]
NL wil niet afhankelijk worden van staalproductie in andere landen, en het liefst zelf haar staal produceren zolang dit kan. Zelfs niet eens afhankelijk willen worden van het relatief nabijgelegen Ruhrgebied Duitsland!
Oh, jazeker!quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:30 schreef torentje het volgende:
[..]
Het was onnadenkend om te beginnen met het produceren van voor de mens schadelijk producten, men kon toch de kwalijke dampen zien en ruiken tijdens het productieproces?
Is bovenstaand on-topic genoeg?
daarom sluiten we vervuilende, verliesmakende industrieen als TATA en zitten we in de EU , waar een vrij verkeer van goederen en diensten en personen isquote:Op zaterdag 7 december 2024 13:39 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Oh, jazeker!![]()
Weet u: thema's als productieprocessen en gevolg gaan immers vele tientallen jaren terug, zo niet honderd jaar of meer toen het nog totaal anders eraan toeging en 'kwalijke dampen' nog lang geen serieus onderwerp dan wel issue waren.
Ook kolenmijnen, waar destijds nota bene kinderen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat werkten, waren ooit de normaalste zaak v.d. wereld.
Marco, prima.quote:Op zaterdag 7 december 2024 12:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
500 staalfabrieken in de EU![]()
![]()
![]()
![]()
En de meesten in het Ruhr gebied , op 150 km afstand van TATA in Wijlk aan Zee
[..]
ja en dat zijn ook TATA fabrieken die wel ook met fors verlies draaien maar veel schoner werkenquote:
Daarmee is men ook hier al geruime tijd bezig om dit volgens de meest nieuwe richtlijnen te verwezenlijken. Maar ja, hoe het nu verdergaat met Tata is inderdaad best een issue geworden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en dat zijn ook TATA fabrieken die wel ook met fors verlies draaien maar veel schoner werken
Het is te laat, de goede ambtieuze werknemers hebben al een veel betere baan , het duurde al veel te lang met geld opmaken bij TATAquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:43 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Daarmee is men ook hier al geruime tijd bezig om dit volgens de meest nieuwe richtlijnen te verwezenlijken. Maar ja, hoe het nu verdergaat met Tata is inderdaad best een issue geworden.
Dochterbedrijven van Tata produceren dan ook geen staal, dan is het logisch dat je schoner bent.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en dat zijn ook TATA fabrieken die wel ook met fors verlies draaien maar veel schoner werken
die kunnen mischien nog wel verder, als ze ook andere klanten hebbenquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:51 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dochterbedrijven van Tata produceren dan ook geen staal, dan is het logisch dat je schoner bent.
Ben één van de laatsten aan wie dat te vragen hè.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is te laat, de goede ambtieuze werknemers hebben al een veel betere baan , het duurde al veel te lang met geld opmaken bij TATA
TATA kan niet meer worden wie ze was , dat weet jij ook wel , als je opde hoogte bent van de gang van zaken daar
Wel grappig dat ondanks dat Tata maar een 'kleintje' is, vele klanten alleen maar staal van hun willen. Zouden ze iets kunnen wat andere leveranciers niet kunnen maken misschien?quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die kunnen mischien nog wel verder, als ze ook andere klanten hebben
https://www.bentstaal.nl/
Bentstaal die koopt het goedkoopste en beste staal
https://nl.wikipedia.org/(...)enten_naar_productie
Hele grote staalbedrijven, die redden het wel TATA is maar een kleintje, maar toch een grote dure vervuiler .
Dat lijkt me sterkquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:27 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Wel grappig dat ondanks dat Tata maar een 'kleintje' is, vele klanten alleen maar staal van hun willen.
Dat weet ik jaquote:Wist je trouwens ook dat SAB profiel onderdeel/samenwerking is van Bentstaal? Weet je toevallig waar zij hun staal vandaan halen?
Net als schipholquote:Op vrijdag 6 december 2024 15:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar ben ik ook geen voorstander van, het probleem is echter dat we als Nederland sowieso te klein zijn om autonoom zoiets te draaien.
Schiphol is een ander verhaal, daar doen we ontzettend veel hoogwaardig onderhoud wat een hoop goede banen oplevert, in geval van Tata verliezen we niks, bovendien kunnen die mensen waarschijnlijk prima op andere plekken terecht.quote:
Maar zonder hub functie was schiphol ook nietsquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Schiphol is een ander verhaal, daar doen we ontzettend veel hoogwaardig onderhoud wat een hoop goede banen oplevert, in geval van Tata verliezen we niks, bovendien kunnen die mensen waarschijnlijk prima op andere plekken terecht.
Overlast van wat?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:32 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Maar zonder hub functie was schiphol ook niets
en is ook gigantisch vervuilend en veel overlast
Voor Duitsland is het inderdaad een probleem, maar om nu een vervuilende staal industrie aan de kust te gaan volstoppen met miljarden met de kans dat het sponsoren met miljarden blijft voortdurenquote:Op vrijdag 6 december 2024 20:16 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het bedrijf bestaat al langer dan 100 jaar.. Omdat het nu even slecht gaat moet het maar dicht?
quote:Duitse staalindustrie nadert ondergang: 'Gevolgen voor half miljoen mensen'
Auteur: BNR Webredactie
De Duitse staalindustrie staat op het randje van de afgrond.
Om de problematiek te lijf te gaan, zijn de kopstukken van de industrie - inclusief de vakbond en werknemers - bij elkaar gekomen om oplossingen te vinden. '
Je ziet dat de Duitse industrie in zwaar weer is beland', zegt Carsten Brzeski, hoofdeconoom Duitsland bij ING.
De problematiek is onder meer ontstaan door de concurrentie met China en dalende prijzen.
Voor Duitsland is de sector ontzettend belangrijk, legt Brzeski uit.
'Het is een sleutelindustrie voor de auto-industrie en andere maakindustrieën.'
De staalindustrie was juist zo groot in Duitsland om onafhankelijk te zijn van andere landen.
Nu ziet Duitsland de concurrentie snel opkomen. '
Het heeft te maken met hoge energieprijzen, maar ook gewoon met meer concurrentie.
Door goedkopere productie uit Azië en met name uit China.'
goed kans dat ze al een veel betere baan hebben in een top garage , of installatiebedrijfquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:35 schreef Scjvb het volgende:
Technisch gekwalificeerde mensen, zoals werkzaam bij TATA, hebben uiteraard veel vervolgkansen op de arbeidsmarkt.
quote:Bij VDL Nedcar in Born worden vanaf 2023 geen auto's meer gemaakt voor BMW.
Het Duitse automerk heeft aangegeven dat de productie wordt verplaatst naar de eigen fabrieken.
De 4500 medewerkers van het bedrijf hebben het nieuws vanochtend te horen gekregen.15 okt 2020
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |