https://www.hpdetijd.nl/n(...)s-woord-van-het-jaarquote:Stem niet op ‘transititiespijt’ als Van Dale Woord van het Jaar. Dat vraagt Tessel Muntz (20) uit Zaandam. De nominatie van dit woord draagt volgens haar namelijk bij aan schadelijke stigmatisering van transgender mensen. Ton den Boon, uitgever bij Van Dale, reageert.
Tessel plaatste deze week een oproep op haar Instagrampagina: stem niet op 'transitiespijt' als Van Dale Woord van het Jaar. Zij en andere mensen zijn boos dat dit woord één van de tien kanshebbers is om dit jaar tot Woord van het Jaar verkozen te worden. Tessel: "Het is een schadelijk woord en totaal niet op feiten gebaseerd, Onderzoek toont aan dat dat slechts 0,3 tot 3,8% van de transgender mensen spijt ervaart na een geslachtsbevestigende operatie. Veel meer mensen hebben spijt na een knieoperatie, maar 'knieoperatiespijt' hoor je nergens. Dat is geen hot onderwerp."
quote:Op donderdag 5 december 2024 19:19 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb gestemd op comfortwater. Ik weet niet wat het is, maar het klinkt zo behaaglijk.
quote:leiding- of drinkwater dat mensen gebruiken voor het creëren van comfort, zoals een groen gazon tijdens een droge zomer of een privézwembad
Lachen, gieren en brullen hoor.quote:
Dit inderdaad. Van zo'n beetje alle genoemde woorden heb ik nog nooit gehoord...quote:Op donderdag 5 december 2024 19:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zoals gebruikelijk bij deze verkiezinkjes heb ik van veel van die woorden echt nog nooit gehoord. Profnar, comfortwater, watte?
Wat zijn dan wel nieuwe woorden die jij hebt gehoord?quote:Op donderdag 5 december 2024 19:21 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zoals gebruikelijk bij deze verkiezinkjes heb ik van veel van die woorden echt nog nooit gehoord. Profnar, comfortwater, watte?
Okee, dat kan. Maar dan in de volgende zin:quote:Tessel: "Het is een schadelijk woord en totaal niet op feiten gebaseerd,
quote:Onderzoek toont aan dat dat slechts 0,3 tot 3,8% van de transgender mensen spijt ervaart na een geslachtsbevestigende operatie
Beknibbelflatie ken ik (vreselijk lelijk, geforceerd samengesteld woord trouwens), sjoemelscooter, pieperaanval en transitiespijt ook.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Wat zijn dan wel nieuwe woorden die jij hebt gehoord?
Dit zijn best vaak gebruikte woorden in mijn kringen. Vooral AI-washing of beknibbelflatie
Donald Trump gaat ook nog wel transitiespijt krijgen van enkele van zijn regeringskeuzes.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:43 schreef Evangelion het volgende:
Na IT-projecten komt altijd transitiespijt
Mensen worden over het algemeen boos als iets te confronterend is of ze aandacht tekort komen. Zou me dus vooral niet bezig houden met wat ze inhoudelijk uitkramen, die Tessel en een paar andere mensen.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:31 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Okee, dat kan. Maar dan in de volgende zin:
[..]
Volgens mij is het niet schadelijk als Van Dale een woord opneemt voor een fenomeen wat daadwerkelijk bestaat.
Beetje raar om dan boos te worden. (En zelf een groep mensen te willen marginaliseren.)
Ik heb dus maar even op 'transitiespijt' gestemd.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:14 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://www.hpdetijd.nl/n(...)s-woord-van-het-jaar
Hier valt er te stemmen:
https://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl
Zou Rob Jetten ook transitiespijt hebben?quote:Op donderdag 5 december 2024 22:51 schreef yessie234 het volgende:
Tessel Muntz (20)
Is dat. niet familie van die sieg heilende Muntz daar in Oostenrijk?
Je moet iers doen om Rob Jetten nu nog als redelijk alternatief voor te stellen.
Zaandamvlogger 2.0
hpdetijdspijt..quote:Op donderdag 5 december 2024 19:14 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
https://www.hpdetijd.nl/n(...)s-woord-van-het-jaar
Hier valt er te stemmen:
https://woordvanhetjaar.vandale.nl/nl
Met die columnist van ze toen, hoe heette die ook al weer. Pim Fortuyn. Gelukkig ik wist het nog. Misschien schreef die toen nog onder de naam Pim Fortuin,quote:
Die zit met zijn kop onder de stoel om als poot de stoel van Wilders te stutten.quote:Op donderdag 5 december 2024 22:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou Rob Jetten ook transitiespijt hebben?
Jazeker, tegenwoordig onder redactie van Caroline van der Plas.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:10 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Met die columnist van ze toen, hoe heette die ook al weer. Pim Fortuyn. Gelukkig ik wist het nog. Misschien schreef die toen nog onder de naam Pim Fortuin,
Als Fortuyn viel hij op als politiek talent door Jan Roos. Ook weer in de Actueel van deze week. Bestaan die tettenblaadjes nog? O
Terwijl koeltekloof zo lekker van de tong rolt. Verder ook geen idee wat het betekent.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:19 schreef herverwijderd het volgende:
Ik heb gestemd op comfortwater. Ik weet niet wat het is, maar het klinkt zo behaaglijk.
Tsunami aan vluchtelingen? California dreaming....quote:Op donderdag 5 december 2024 19:19 schreef herverwijderd het volgende:
Komt omdat er altijd te veel mensen met te veel dubbele agendas rondlopen en een jankmuilende manager op de kosten gaat zitten.quote:Op donderdag 5 december 2024 19:43 schreef Evangelion het volgende:
Na IT-projecten komt altijd transitiespijt
Ah, je bedoelt Faber?quote:Op donderdag 5 december 2024 23:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Komt omdat er altijd te veel mensen met te veel dubbele agendas rondlopen en een jankmuilende manager op de kosten gaat zitten.
Goedkoop is duurkoop.
Rode knoppen, kent u die?quote:Op donderdag 5 december 2024 23:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Normaal gesproken zou ik TS maar wat graag dwarszitten met zijn ongezonde obsessie voor andere werelddelen, maar heb besloten om officieel te stemmen voor "koeltekloof".
Huh? Hoe kom die in dit verhaal?quote:
Komt uit de ICT.quote:Op vrijdag 6 december 2024 00:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huh? Hoe kom die in dit verhaal?
Issuetje?
Meneer van Dale wacht op antwoord.quote:Op vrijdag 6 december 2024 00:45 schreef Dr.Mikey het volgende:
Na het zien van dit topic gelijk gestemd.
Welke?quote:Op vrijdag 6 december 2024 01:08 schreef PzKpfw het volgende:
Maak je stem definitief
Mijn woord: transitiespijt
Ik zou niet op de Taalunie vertrouwen. Ook maar een mening.quote:Op vrijdag 6 december 2024 01:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Respect voor Van Dale Uitgevers dat ze het woord gewoon wel genomineerd hebben.
Hopelijk leidt deze oproep ertoe dat mensen juist wel het woord transitiespijt gaan kiezen.
Een ding is in ieder geval weer wel duidelijk geworden. Je zou denken dat mensen die zo groot voorstander zijn van een inclusieve samenleving, vinden dat er ook plaats hoort te zijn voor transgenders die spijt hebben van hun transitie. Maar kennelijk denken ze daar toch anders over.
Wat heeft de Taalunie hiermee te maken?quote:Op vrijdag 6 december 2024 01:55 schreef yessie234 het volgende:
Ik zou niet op de Taalunie vertrouwen. Ook maar een mening.
Een Instituut.quote:Op vrijdag 6 december 2024 01:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat heeft de Taalunie hiermee te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |