abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215761709
Ik heb begin januari mijn eerste rijexamen. Helaas boek ik de afgelopen tijd weinig verbetering met de rijlessen.

Over het algemeen gaat het goed hoor, denk aan de bediening van de auto etc.

Maar continu komen er situaties voor dat het net niet goed gaat of die onverwacht zijn. Denk daarbij aan:

- te lang wachten bij een kruispunt of rotonde terwijl je wel had kunnen gaan
- te dicht op een voorganger zitten, of juist te langzaam gaan en een te groot gat creëren. Het is nooit goed.
- te veel naar rechts, of juist te veel naar links zitten
- te langzaam rijden of juist te snel
- kleine stuurfoutjes bij onverwachts scherpe plotse bochten

Het probleem is natuurlijk dat ik buiten rijlessen om niet kan oefenen. En nog meer dan 1 rijles per week is vrijwel niet in te plannen, bedenk dat er momenteel een tekort is aan instructeurs en al helemaal aan speciale die er zijn voor moeilijke gevallen zoals ik.

Wat kan je nog meer doen om beter auto te rijden met de rijlessen?

Voor lolbroeken die sowieso gaan reageren met 'geen rijbewijs halen'; zodra ik EINDELIJK het rijbewijs heb kom ik wel even een rondje door je wijk rijden om het te vieren *O* Na al die duizenden euro's is opgeven natuurlijk geen optie meer.

Automaat wil ik niet omdat ik een goedkope tweedehands auto wil kopen en dat is schakel. Ik ga automaat pas doen als ik minstens 2x gezakt ben voor schakel. Dit omdat het schakelen meestal wel prima gaat. Dat is dus het probleem niet.
pi_215761713
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 22:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee inderdaad. Vandaar ook dat ik wél een rijbewijs heb natuurlijk.
Ik hopelijk straks ook
  Moderator dinsdag 3 december 2024 @ 22:54:25 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215761730
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 22:52 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ik hopelijk straks ook
Ik hoop voor jou van wel. Ik hoop voor alle andere weggebruikers van niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215761782
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 22:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik hoop voor jou van wel. Ik hoop voor alle andere weggebruikers van niet.
Waarom niet, dat laatste dan?
  Moderator dinsdag 3 december 2024 @ 23:09:57 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215761845
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:00 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Waarom niet, dat laatste dan?
Omdat je, met alles wat je hebt beschreven over je problematiek mbt autorijden, je een gevaar op de weg bent.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215761877
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 19:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dat je cruise control nodig hebt en niet gewoon zelf de juiste snelheid aan kan houden toont ook al aan dat je zelf niet zo goed kan autorijden. Mijn rijinstructeur staat me niet toe om de cruise control te gebruiken want op het examen mag dat ook niet.
Ik rijd soms 400km op een dag. Dan is adaptieve Cruise Control toch best prettig als je ook nog eens 2/3 uur aan de telefoon hangt. Ik heb dan liever mensen op de weg die weten wat ze doen en rekening houden met het verkeer zodat ik daar geen hinder van ondervind.

Ik kom op de weg toch heel veel mensen tegen die onzeker zijn en daar stoor ik me regelmatig aan.

Kleine opsomming:
- mensen die niet weten of ze in willen voegen op de snelweg
- mensen die lang twijfelen om in te halen en dan juist inhalen op het moment dat ik er te dicht achter zit op de linkerbaan
- mensen die voorrang hebben maar die niet nemen waardoor ze mij het gevoel geven dat ze mij voorrang geven om dan op het moment dat ik gas geef ze zelf ook weer gaan rijden

Deze 3 dingen kom ik echt dagelijks tegen.
pi_215761880
quote]0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 22:45 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Omdat je blijkbaar een slecht gevoel voor humor hebt
[/quote]

Humor is moeilijk te produceren en nog lastiger te begrijpen. Foute humor maakt een persoon niet fout. Leren relativeren als het moet, en stoppen als de aanhoorder er moeite mee schijnt te hebben.

Er ist wieder da (comedyfilm) Duitsland 2015
pi_215761895
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:09 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat je, met alles wat je hebt beschreven over je problematiek mbt autorijden, je een gevaar op de weg bent.
Als dat zo zou zijn, waarom zou de CBR examinator me dan hebben goedgekeurd tijdens de rijtest?
pi_215761904
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik rijd soms 400km op een dag. Dan is adaptieve Cruise Control toch best prettig als je ook nog eens 2/3 uur aan de telefoon hangt. Ik heb dan liever mensen op de weg die weten wat ze doen en rekening houden met het verkeer zodat ik daar geen hinder van ondervind.

Ik kom op de weg toch heel veel mensen tegen die onzeker zijn en daar stoor ik me regelmatig aan.
Ga dan met de trein

quote:
Kleine opsomming:
- mensen die niet weten of ze in willen voegen op de snelweg
- mensen die lang twijfelen om in te halen en dan juist inhalen op het moment dat ik er te dicht achter zit op de linkerbaan
- mensen die voorrang hebben maar die niet nemen waardoor ze mij het gevoel geven dat ze mij voorrang geven om dan op het moment dat ik gas geef ze zelf ook weer gaan rijden

Deze 3 dingen kom ik echt dagelijks tegen.
In de trein heb je daar geen last van
  dinsdag 3 december 2024 @ 23:20:03 #10
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_215761920
Ik heb destijds zo'n cursus bij de ANWB gedaan dat je de hele week elke dag de hele dag aan het autorijden bent. Beter dan 1x in de week een uurtje imho.
pi_215761950
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Ga dan met de trein
[..]
In de trein heb je daar geen last van
Ik moet met de trein omdat anderen niet kunnen rijden en ik me daar aan stoor?

Ja dat is wel een beetje hoe het schijnbaar tegenwoordig moet werken ja.
pi_215762188
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik moet met de trein omdat anderen niet kunnen rijden en ik me daar aan stoor?

Ja dat is wel een beetje hoe het schijnbaar tegenwoordig moet werken ja.
Je moet niks maar blijkbaar kan je niet goed anticiperen op weggebruikers die onzeker rijgedrag vertonen en loop je je er ontiegelijk aan te ergeren vandaar de suggestie.
pi_215762191
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:20 schreef Tijn het volgende:
Ik heb destijds zo'n cursus bij de ANWB gedaan dat je de hele week elke dag de hele dag aan het autorijden bent. Beter dan 1x in de week een uurtje imho.
ANWB rijschool hele slechte ervaringen mee :r
  woensdag 4 december 2024 @ 00:24:43 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215762194
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 00:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Je moet niks maar blijkbaar kan je niet goed anticiperen op weggebruikers die onzeker rijgedrag vertonen en loop je je er ontiegelijk aan te ergeren vandaar de suggestie.
Uhhmm, JIJ bent het probleemgeval hier he?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_215762197
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 00:24 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Uhhmm, JIJ bent het probleemgeval hier he?
Dus?
  woensdag 4 december 2024 @ 00:30:05 #16
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215762208
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 00:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Dus?
Logische conclusies trekken is lastig voor je kennelijk?

Kijk, ik snap best dat je dat rijbewijs wil halen en waarom. Maar al je voorbeelden geven aan dat het voor jou (en de rest vd wereld) buitengewoon jammerlijk zou zijn als jij je legaal in het verkeer mag begeven in een voertuig dat enige significante snelheid kan halen en anderen schade kan berokkenen
pi_215762500
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Kijk, ik snap best dat je dat rijbewijs wil halen en waarom. Maar al je voorbeelden geven aan dat het voor jou (en de rest vd wereld) buitengewoon jammerlijk zou zijn als jij je legaal in het verkeer mag begeven in een voertuig dat enige significante snelheid kan halen en anderen schade kan berokkenen
Je bedoelt een ....
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
trein
? O-)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215762508
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 00:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:
weggebruikers die onzeker rijgedrag vertonen
Die horen niet in het verkeer thuis want

[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215762515
Gewoon oefenen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215762552
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 23:16 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Als dat zo zou zijn, waarom zou de CBR examinator me dan hebben goedgekeurd tijdens de rijtest?
Omdat ook bij het cbr tegenwoordig redelijk wat incompetente mensen werkzaam zijn. ;)

Waarom was je ooit afgekeurd en nu opeens niet meer dat kun je je ook afvragen.
  woensdag 4 december 2024 @ 06:38:03 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_215762587
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 05:04 schreef r_one het volgende:

[..]
Je bedoelt een ....
[..]
? O-)
:D

Als hij die moet besturen: ja
pi_215762896
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 06:25 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Omdat ook bij het cbr tegenwoordig redelijk wat incompetente mensen werkzaam zijn. ;)

Waarom was je ooit afgekeurd en nu opeens niet meer dat kun je je ook afvragen.
Ik denk dat veel mensen zich afvragen waarom je gekeurd moest worden.
pi_215762940
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2024 00:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik heb er inmiddels al meer dan 3000 euro in zitten, dat geef je natuurlijk niet zomaar op.
pi_215762944
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 05:10 schreef r_one het volgende:

[..]
Die horen niet in het verkeer thuis want

[ ] Geschikt
[x] Ongeschikt
Jij gaat ze geen lift geven denk ik en veel van die mensen hebben allang een rijbewijs dus jij zult daar toch mee moeten leren omgaan als bestuurder.
pi_215762950
Als je genoeg oefent word je vanzelf minder onzeker. Want wat je beschrijft is puur onzekerheid, geen zaken die je niet aan kunt leren.

En ja, de kans is groot dat je dat niet gaat redden voor januari. Maar een keer zakken voor je rijexamen is ook weer niet het einde van de wereld. Al kun je misschien je plekje nog opgeven, je bent er blijkbaar te vroeg voor ingeschreven.

En uiteindelijk komt echt zeker rijden pas als je een eigen auto hebt, je het wat vaker kunt doen en er niet iemand continue op je vingers kijkt
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')