quote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
Levenslang. Toch wel verrassend. Kan die na 27 zomaar weer buiten staan.
Ik snap de redenatie van de rechter niet helemaal, de eis was 30 jaar maar hij krijgt nu levenslang omdat hij dan eerder behandeld kan worden, ter voorbereiding op wat? Terugkeer in de maatschappij ?quote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
Levenslang. Toch wel verrassend. Kan die na 27 zomaar weer buiten staan.
Ik lees juist dat de rechter vindt dat een behandeling na 30 jaar geen zin heeft en daarom ze levenslang hebben gegevenquote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie van de rechter niet helemaal, de eis was 30 jaar maar hij krijgt nu levenslang omdat hij dan eerder behandeld kan worden, ter voorbereiding op wat? Terugkeer in de maatschappij ?
Teletekst zegt dit:quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:26 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik lees juist dat de rechter vindt dat een behandeling na 30 jaar geen zin heeft en daarom ze levenslang hebben gegeven
Precies. Het punt van de rechter is daarmee: tbs heeft geen zin na 30 jaar, dus gooi hem dan maar zijn hele leven in de cel. Dus die gaat helemaal niet meer behandeld worden. Mits deze uitspraak blijft staan.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Teletekst zegt dit:
[ link | afbeelding ]
Gewoon een goede lobotomie. En dan na een paar jaar weer.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap de redenatie van de rechter niet helemaal, de eis was 30 jaar maar hij krijgt nu levenslang omdat hij dan eerder behandeld kan worden, ter voorbereiding op wat? Terugkeer in de maatschappij ?
Dus hij wordt helemaal niet behandeld? Want dat impliceert teletekst niet; die impliceert juist dat er nu direct met behandeling kan worden begonnenquote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Precies. Het punt van de rechter is daarmee: tbs heeft geen zin na 30 jaar, dus gooi hem dan maar zijn hele leven in de cel. Dus die gaat helemaal niet meer behandeld worden. Mits deze uitspraak blijft staan.
Wat is dat voor onbenullig arbitrair getal, na 25 jaar naar het Pieter Baan centrum.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:56 schreef GlennQuagmire het volgende:
[..]
[ x ]
Alleen als een minister dan gratie verleent, want niet echt gebruikelijk is
Als deze uitspraak in stand blijft wordt die niet behandeld inderdaad. De tekst geeft alleen aan dat de behandeling in een scenario van 30 jaar plus tbs pas na die termijn van 30 jaar zou beginnen, niet dat er een behandeling nu eerder zou beginnen.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 12:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus hij wordt helemaal niet behandeld? Want dat impliceert teletekst niet; die impliceert juist dat er nu direct met behandeling kan worden begonnen
quote:Erasmusschutter Fouad L. (34) gaat in hoger beroep tegen de levenslange celstraf die hij heeft gekregen. Volgens zijn advocaat is het belangrijk dat de Rotterdammer behandeld wordt.
Fouad L. (34) werd vorige maand tot levenslang veroordeeld voor het vermoorden van zijn buurmeisje Romy (14), buurvrouw Marlous (39) en docent Jurgen (43). Dit deed hij op 28 september 2023 na ‘langdurige, nauwgezette planning en organisatie’.
Het Openbaar Ministerie (OM) had dertig jaar en tbs geëist tegen hem geëist. De Rotterdamse rechtbank koos echter voor een levenslange celstraf en zag af van een behandeling. Volgens de rechter zou de meerwaarde van tbs na een decennialange celstraf te beperkt zijn.
Advocaat: ‘Alleen cel in combinatie met tbs is passend’
Advocaat Marlin Nolte is het oneens met dat vonnis. ,,De gepleegde feiten zijn heel ernstig wat betreft de aard en de impact. Dat staat buiten kijf. Maar eveneens is bij mijn cliënt sprake van ernstige psychische problematiek die heeft doorgewerkt bij de ten laste gelegde feiten.”
Volgens gedragskundigen is L. verminderd tot sterk verminderd toerekeningsvatbaar. Hij lijdt aan een autismespectrumstoornis. ,,De deskundigen van het Pieter Baan Centrum hebben ter zitting de noodzaak van behandeling duidelijk gemaakt. Wat de verdediging betreft, is de enige passende afdoening in deze strafzaak dan ook het opleggen van een tijdelijke gevangenisstraf in combinatie met een tbs-maatregel.”
Ook het OM gaat in hoger beroep. ,,Het vonnis wijkt af van onze eis. Het draait om de vraag wat in deze zaak passend is: levenslang of een combinatie van een lange celstraf met tbs. Wij vinden het laatste.”
‘Laatste dat nabestaanden hadden gewild’
Dat de gruwelijke zaak wéér verdergaat, is een klap voor de nabestaanden. Een woordvoerder van Namens de Familie, die de familie van Marlous en Romy bijstaat, meldt dat de nabestaanden hadden gehoopt op rust. ,,Dat het hele traject - inclusief de confrontatie met L., de zittingen en het moeten aanhoren van de feiten - nu opnieuw gaat beginnen, is wel het laatste dat ze hadden gewild. De afgelopen anderhalf jaar zijn slopend geweest.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)te-wachten~aa46dad9/
Helaas leven we in een fatsoenlijk land, het is verschrikkelijk!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:00 schreef TAmaru het volgende:
Autisme, dat heeft tegenwoordig iedereen. Dan zou de halve samenleving wel mensen overhoop kunnen schieten.
De enige passende straf voor deze idioot is de doodstraf. Die zou ook zeker weer moeten worden ingevoerd.
Voor dit soort misdrijven, waarbij zonder enige gegronde reden onschuldige mensen zijn vermoord, en absoluut zeker is wie de dader is, vind ik de doodstraf een gepaste straf.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:10 schreef Nober het volgende:
[..]
Helaas leven we in een fatsoenlijk land, het is verschrikkelijk!
Maar moet er dan eerst nog een lange celstraf volgen zoals in de VS?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:12 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Voor dit soort misdrijven, waarbij zonder enige gegronde reden onschuldige mensen zijn vermoord, en absoluut zeker is wie de dader is, vind ik de doodstraf een gepaste straf.
Nee. De dader moet natuurlijk wel de kans krijgen in hoger beroep te gaan en dergelijke. Daarna zo snel mogelijk doden zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:24 schreef Nober het volgende:
[..]
Maar moet er dan eerst nog een lange celstraf volgen zoals in de VS?
Ja, jij wel. Gelukkig hebben de meeste mensen in dit land, inclusief de wetgevers, wél (innerlijke) beschavingquote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:50 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee. De dader moet natuurlijk wel de kans krijgen in hoger beroep te gaan en dergelijke. Daarna zo snel mogelijk doden zou ik zeggen.
Wat betekent dat eigenlijk, die beschaving? Is dat een soort norm waar we altijd maar aan moeten voldoen als maatschappij? En wat als we nu met zijn allen beslissen dat deze persoon wel gedood mag worden uit publiek belang?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 21:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, jij wel. Gelukkig hebben de meeste mensen in dit land, inclusief de wetgevers, wél (innerlijke) beschaving
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 21:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat betekent dat eigenlijk, die beschaving? Is dat een soort norm waar we altijd maar aan moeten voldoen als maatschappij? En wat als we nu met zijn allen beslissen dat deze persoon wel gedood mag worden uit publiek belang?
Er zijn genoeg zeer beschaafde landen mét de doodstraf. De doodstraf is juist een teken van beschaving.
Waarom nog een hoger beroep als de doodstraf toch al vast staat.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:50 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nee. De dader moet natuurlijk wel de kans krijgen in hoger beroep te gaan en dergelijke. Daarna zo snel mogelijk doden zou ik zeggen.
Niet als er nog steeds af en toe gerechtelijke dwalingen zijn. Dan kun je dus onschuldige mensen ter dood veroordelen. Bovendien gaat de doodstraf er in sommige landen nog niet altijd zachtzinnig aan toe. Dodelijke injecties werken te langzaam, waardoor iemand onnodig lang lijdt bijv.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 21:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat betekent dat eigenlijk, die beschaving? Is dat een soort norm waar we altijd maar aan moeten voldoen als maatschappij? En wat als we nu met zijn allen beslissen dat deze persoon wel gedood mag worden uit publiek belang?
Er zijn genoeg zeer beschaafde landen mét de doodstraf. De doodstraf is juist een teken van beschaving.
Wat is dan jouw probleem met mensen die uit deze “beschaafde” landen als Syrië, Afghanistan, Iran, Ethiopië e.d. hierheen komen en willen dat wij hun cultuur omarmen? Dat zou dan toch betekenen dat wij beschaafder worden (in jouw ogen dan)?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 21:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat vind ik toch wel een opmerkelijke en ietwat domme vraag. Een hoger beroep dient om de schuld en eventuele strafmaat vast te stellen. Dus ik snap niet waarom je beweert dat de doodstraf toch al vast zou staan. Misschien wordt die persoon in hoger beroep wel vrijgesproken. Kans is klein, want ik stel de doodstraf voor voor misdrijven die overduidelijk door die dader gepleegd zijn, maar misschien is de hogere rechtbank wel van mening dat de doodstraf niet passend is om de een of andere verzachtende omstandigheid of reden.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:08 schreef Nober het volgende:
[..]
Waarom nog een hoger beroep als de doodstraf toch al vast staat.
Ik stel het ook alleen voor voor misdrijven waarbij overduidelijk wie de dader is. Dus "heterdaadjes" zegmaar. In dit geval is deze gast gearresteerd met de moordwapens nog op zak op de plaats van delict en was er daarnaast nog ontzettend veel ondersteunend bewijs. Dan is de kans op een dwaling wel heel klein.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Niet als er nog steeds af en toe gerechtelijke dwalingen zijn. Dan kun je dus onschuldige mensen ter dood veroordelen. Bovendien gaat de doodstraf er in sommige landen nog niet altijd zachtzinnig aan toe. Dodelijke injecties werken te langzaam, waardoor iemand onnodig lang lijdt bijv.
Las dat iemand laatst in de VS voor het vuurpeleton heeft gekozen om die reden. Er wordt een marker gezet op je hart en een drietal schutters vuurt op het hart.
Jij zegt:quote:Op woensdag 5 maart 2025 12:49 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat vind ik toch wel een opmerkelijke en ietwat domme vraag. Een hoger beroep dient om de schuld en eventuele strafmaat vast te stellen. Dus ik snap niet waarom je beweert dat de doodstraf toch al vast zou staan. Misschien wordt die persoon in hoger beroep wel vrijgesproken. Kans is klein, want ik stel de doodstraf voor voor misdrijven die overduidelijk door die dader gepleegd zijn, maar misschien is de hogere rechtbank wel van mening dat de doodstraf niet passend is om de een of andere verzachtende omstandigheid of reden.
Dus hoger beroep mag, maar daarna toch zo snel mogelijk vermoorden, dus ongeacht de uitslag.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:50 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Oh ik dacht meer aan landen als Thailand, Singapore en Japan.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat is dan jouw probleem met mensen die uit deze “beschaafde” landen als Syrië, Afghanistan, Iran, Ethiopië e.d. hierheen komen en willen dat wij hun cultuur omarmen? Dat zou dan toch betekenen dat wij beschaafder worden (in jouw ogen dan)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |