technisch gezien weten dat alquote:Op maandag 2 december 2024 21:33 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Technisch gezien moet je al je vermogen opgeven bij de belastingdienst.
Dat niemand dat doet is een tweede natuurlijk
Dat is niet gezegd over het forfaitaire rendement zoals het in 2001 opgezet was. Namelijk op basis van het voor iedereen haalbaar risicovrije rendement (i.e. op basis van een veilige spaarrekening.) Een risicodragende belegging was daarin een vrije keuze waarvan zowel de volledige positieve als negatieve gevolgen voor jezelf waren.quote:Op maandag 2 december 2024 17:45 schreef Tocadisco het volgende:
Maar ja, met dat fictieve rendement werken mag dus niet meer.
Zo werkt dat niet. De BTW over je verkopen kun je niet terugvorderen.quote:Op maandag 2 december 2024 23:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
We hebben iets, dat heet BTW, wat je als bedrijf regelmatig moet afdragen over al je verkopen. Je kunt het dan achteraf weer terugkrijgen als je kunt aantonen dat het bedrijven en geen consumenten waren.
Geen zin in.quote:Op maandag 2 december 2024 23:32 schreef recursief het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet. De BTW over je verkopen kun je niet terugvorderen.
Bitcoin is een nihile druppel op de plaat wat betreft assets.quote:Op maandag 2 december 2024 17:59 schreef achtja het volgende:
Het probleem, jullie en de politiek denkt nog in euro's.
De wereld is 1 stap verder, Bitcoin.
Niemand gaat straks zijn Bitcoin verkopen voor euro's. Nu verkoopt iedereen zijn euro's voor Bitcoin.
3x denken, en dan nog 1x denken.
Ja man, de Euro is echt fantastisch, nooit meer muntjes inwisselen terug van vakantie.quote:Op maandag 2 december 2024 18:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een land runnen is wat anders dan gokken met bitcoins
Hahaha net zoals een pensioenfonds, die slagen er inderdaad geweldige rendementen te maken, en er is ook helemaal geen sprake van wanbeleid en corruptie, nee dank je, mijn Bitcoin rendeert prima.quote:Op maandag 2 december 2024 18:23 schreef kibo het volgende:
Ik heb een ingenieus plan.
Zoals gezegd zijn individuele rendementen vrijwel onmogelijk te bepalen: Aandelen,vastgoed,spaarrekeningen bij de grootbanken (bejaarden) , bitcoins etc....
Daarom:
Richt een staatsfonds op wat belegt in een brede mix van bovengenoemde beleggingen (met voldoende expertise uiteraard) , waarin iedereen vrijwillig kan participeren.
Het rendement van dit fonds is bepalend voor het tarief van de belastingaanslag van iedere belastingplichtige.
Diy, prima, maar je betaalt gewoon belasting op jouw vermogen volgens het rendement van dit fonds.
Nou het mag in principe wel.quote:Op maandag 2 december 2024 17:45 schreef Tocadisco het volgende:
Maar ja, met dat fictieve rendement werken mag dus niet meer. Nou zou je natuurlijk wel de Vermogenbelasting die we tot 2001 hadden weer uit de mottenballen kunnen halen (de facto kwam dat fictieve rendement ook gewoon op een vermogensbelasting neer) maar dat zie ik een goedrechtse partij als de VVD nog niet zo snel doen.
Reageer dan niet. BTW over verkopen kun je niet terugvragen. BTW over aankopen wel, mits je zelf BTW-plichtig bent.quote:
Ja gaaf man een munt waarvan je niet weet of je brood morgen 90% goedkoper is of juist 20x duurder.quote:Op dinsdag 3 december 2024 01:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja man, de Euro is echt fantastisch, nooit meer muntjes inwisselen terug van vakantie.
Belasting op gerealiseerde winst zou het eerlijkste zijn. Je betaald pas belasting als je het verkoopt/liquide maakt. Met aandelen of rente is dat nog wel makkelijk te doen. Je koopt een aandeel voor 1000, verkoopt voor 1200 en je hebt 200 winst waar je belasting op betaald. Verkoop je met verlies dan betaal je niks. Je hebt weinig kosten (behalve je beleggingsrekening)quote:Op dinsdag 3 december 2024 06:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou het mag in principe wel.
Maar ze maken het onnodig complex.
Behoud forfaitaire rendement, voeg domweg formulier toe wat je “werkelijk” rendement is geweest, was dit lager dan forfaitaire rendement? Betaal je minder of niks.
Klaar.
Want uiteindelijk ging het de debielen daar om.. ik noem ze debielen omdat ze vergelijk met 2022, je 12x meer gemiddeld gaat betalen over je vermogen.
Box 3 afschaffen vind ik ook een mogelijkheid, wat heeft de overheid immers te maken met spaar/beleggingsgeld wat bestaat uit geld waarover al belasting is betaald?
Ja maar feit dat ze vastgoed eigenlijk praktisch ongemoeid laten, geeft al aan dat het gewoon zoeken is naar ordinair graaien.quote:Op dinsdag 3 december 2024 07:50 schreef descon het volgende:
[..]
Belasting op gerealiseerde winst zou het eerlijkste zijn. Je betaald pas belasting als je het verkoopt/liquide maakt. Met aandelen of rente is dat nog wel makkelijk te doen. Je koopt een aandeel voor 1000, verkoopt voor 1200 en je hebt 200 winst waar je belasting op betaald. Verkoop je met verlies dan betaal je niks. Je hebt weinig kosten (behalve je beleggingsrekening)
Bij Amerikaanse brokers zie je vaak al de winst per aandeel omdat je de specifieke aandelen per aankoop kan selecteren.
Nadeel voor de overheid is dat ze dan geen constante stroom aan inkomsten hebben.
Nu is dat met vastgoed weer lastiger. Je koopt een pand voor 200k, verbouwd voor 100k en verkoopt voor 350k. Dan lijkt op basis van aan en verkoop je winst 150k terwijl het 50k is.
Al denk ik dat zulke constructies dan beter naar box 2 kunnen gaan als bedrijfsmatig als je met veel aftrekposten wilt gaan werken.
De koers is voor mij het minst relevante, wat veel belangrijker is dat mijn transacties definitief en onomkeerbaar zijn, dat geen bank daarop kan ingrijpen, en dat de munt uitgegeven wordt volgens de spelregels van het spel die niet kunnen veranderen.quote:Op dinsdag 3 december 2024 06:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja gaaf man een munt waarvan je niet weet of je brood morgen 90% goedkoper is of juist 20x duurder.
Net een huis gekocht. Heb helemaal niet veel eurotjes.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
De koers is voor mij het minst relevante, wat veel belangrijker is dat mijn transacties definitief en onomkeerbaar zijn, dat geen bank daarop kan ingrijpen, en dat de munt uitgegeven wordt volgens de spelregels van het spel die niet kunnen veranderen.
Zal ik je een geheimpje vertellen? Je had ook de afgelopen 2 jaar je eurotjes in stable coins zoals Tether kunnen steken, blijft absoluut stabiel, moet je eens uitrekenen hoeveel euro's je dat had opgleverd.
Nou, de koers vind ik wel relevant. Fiatgeld is zo volatiel: we krijgen de garantie dat 't in rap tempo minder waard wordt. Daar pas ik voor.quote:Op dinsdag 3 december 2024 09:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
De koers is voor mij het minst relevante, wat veel belangrijker is dat mijn transacties definitief en onomkeerbaar zijn, dat geen bank daarop kan ingrijpen, en dat de munt uitgegeven wordt volgens de spelregels van het spel die niet kunnen veranderen.
Zal ik je een geheimpje vertellen? Je had ook de afgelopen 2 jaar je eurotjes in stable coins zoals Tether kunnen steken, blijft absoluut stabiel, moet je eens uitrekenen hoeveel euro's je dat had opgleverd.
Maar het heeft weinig zin om je rendement te baseren op Euro, ik kijk liever naar harde assets zoals een huis, of desnoods een kilo gehakt.quote:Op dinsdag 3 december 2024 11:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, de koers vind ik wel relevant. Fiatgeld is zo volatiel: we krijgen de garantie dat 't in rap tempo minder waard wordt. Daar pas ik voor.
Als volatiliteit een probleem is dan is crypto echt de laatste plek waar je geld zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 3 december 2024 11:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, de koers vind ik wel relevant. Fiatgeld is zo volatiel: we krijgen de garantie dat 't in rap tempo minder waard wordt. Daar pas ik voor.
De grootste cryptocoin is bitcoin, is er al 15 jaar, heeft geen eigenaar en niemand die er geld in steekt wordt opgelicht.quote:Op dinsdag 3 december 2024 22:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mensen die zelf niet proberen de zaak op te lichten, zijn zelden vatbaar voor oplichterij. Het hele idee achter crypto-currency is: hoe kan ik zo snel mogelijk de zaak maximaal oplichten.
Echt enorm ingewikkeld hoor. De mensen die dat onderscheid niet kunnen maken komen toch niet verder dan een betaalrekening met een paar honderd euro erop.quote:doet een groot beroep op het "doenvermogen" van 1,6 miljoen belastingplichtigen. Zij moeten zelf bijhouden uit welke categorieën (bijvoorbeeld spaargeld, aandelen en vastgoed) hun vermogen bestaat.
Dus jij vergelijkt bitcoin met dingen zoals goud, of kunstwerken? Ik dacht dat het software was, die nog steeds in ontwikkeling is. Het is niet statisch en er zijn heel wat conflicten geweest. En de mensen die er in het begin snel bij waren konden er een heleboel creëren. Het is vrijwel zeker gemaakt om er snel rijk van te worden. En het wordt op grote schaal gebruikt voor illegale dingen.quote:Op woensdag 4 december 2024 08:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De grootste cryptocoin is bitcoin, is er al 15 jaar, heeft geen eigenaar en niemand die er geld in steekt wordt opgelicht.
Het zou je sieren als je onderscheid maakt tussen scamcoins / pump & dumps (die er absoluut ook zijn) en bitcoin als originele cryptocoin.
Er zijn gewoon bitcoin pinautomaten. Geef je je wallet op, komen er euros of dollars uit. Helemaal los van je bankrekening.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En alhoewel veel mensen denken dat het volledig anoniem is, gaat dat alleen op zolang je het niet probeert te verzilveren. Want bankrekeningen zijn geregistreerd. En zo kun je alle transacties achterhalen.
En staan die ook hier in Nederland?quote:Op donderdag 5 december 2024 23:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Er zijn gewoon bitcoin pinautomaten. Geef je je wallet op, komen er euros of dollars uit. Helemaal los van je bankrekening.
Ja.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En staan die ook hier in Nederland?
Interessant. Dat wist ik niet.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:32 schreef capricia het volgende:
[..]
https://coinatmradar.com/country/150/bitcoin-atm-netherlands/
Ik ben er ook pas onlangs ingedoken. Op Schiphol staat er sws een. En ook op de hightech Campus Eindhoven.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant. Dat wist ik niet.
Niet heel praktisch als je een paar miljoen aan zwart geld op wilt nemen, maar dat maakt het toch heel legitiem.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben er ook pas onlangs ingedoken. Op Schiphol staat er sws een. En ook op de hightech Campus Eindhoven.
En België is ook niet ver natuurlijk.
Je kunt het dus volledig los van je bankrekening opnemen.
Dat soort geldhoeveelheden wil je sws niet cash hebben.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Niet heel praktisch als je een paar miljoen aan zwart geld op wilt nemen, maar dat maakt het toch heel legitiem.
vermogen is niet eerlijk te belasten , dus niet doenquote:Op donderdag 5 december 2024 23:49 schreef yessie234 het volgende:
Ik vind dit eigenlijk wel goed van de Raad van State.
Het heeft jaren geduurd voordat het echt waarde kreeg. Toen ik in 2011 instapte was het een hobby, het was leuk, wat computers laten minen en dat leverde een paar Euro per dag op tegen die koers.quote:Op donderdag 5 december 2024 23:14 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus jij vergelijkt bitcoin met dingen zoals goud, of kunstwerken? Ik dacht dat het software was, die nog steeds in ontwikkeling is. Het is niet statisch en er zijn heel wat conflicten geweest. En de mensen die er in het begin snel bij waren konden er een heleboel creëren. Het is vrijwel zeker gemaakt om er snel rijk van te worden.
Dat is niet correct. Ja, er is criminaliteit maar van de $500 miljoen die er per dag in crypto omgaat, is maar zo'n $2 tot $5 miljoen aan witwassen en criminaliteit. En dat is niet afwijkend van de Euro of Dollar.quote:En het wordt op grote schaal gebruikt voor illegale dingen.
Veel altcoins zijn inderdaad "pump & dumps" of zelfs scams. Daar is niets aan gelogen. Maar het is aan jezelf of je je in die wereld wil begeven. Je kan prima in bitcoin investeren en verder nooit in aanraking komen met SymboliCoin.quote:Ja, het is ondertussen niet meer bedoeld om even snel in een paart dagen binnen te lopen, terwijl dat met de meeste andere cryptocoins wel zo is.
De bitcoin koers is de laatste jaren niet veel instabieler dan die van Tesla, bijvoorbeeld.quote:Het is volwassen geworden. Maar om het nu te vergelijken met activa zoals aandelen of valuta gaat wel ver. Al was het maar omdat het zo vluchtig en wisselvallig is. Dat er geen autoriteit achter staat die de zaak stabiel houd is misschien voor veel gebruikers een voordeel, maar dan is er ook geen enkele garantie.
Bitcoin is vanuit het ontwerp het tegenovergestelde van anoniem.quote:En alhoewel veel mensen denken dat het volledig anoniem is, gaat dat alleen op zolang je het niet probeert te verzilveren. Want bankrekeningen zijn geregistreerd. En zo kun je alle transacties achterhalen.
Alleen stablecoins en CASP's.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de praktijk hebben alle bedrijven in Nederland een vergunning bij DNB
Ik doel natuurlijk ook op de trading platforms voor crypto, zoals Bitoinic, Finst, Bitvavo, etc.quote:
Die komen bij de AFM terecht onder Micar.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk ook op de trading platforms voor crypto, zoals Bitoinic, Finst, Bitvavo, etc.
Mooi.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:22 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Die komen bij de AFM terecht onder Micar.
Je had het over een vergunning, en die verleent DNB niet. Je moet je inderdaad wel registreren.quote:Op vrijdag 6 december 2024 09:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Mooi.
Maar ik had het het over registratie bij DNB.
Nou, helder.quote:Op vrijdag 6 december 2024 10:17 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Je had het over een vergunning, en die verleent DNB niet. Je moet je inderdaad wel registreren.
Wel een belangrijk onderscheid. Een registratie is gewoon een verplichting, maar brengt verder weinig mee.quote:
Ik heb in het begin ook uitgezocht hoe het werkte en een paar weken zitten mijnen, maar mijn GPU was niet zo goed en de enige manier om aan bitcoins te komen was door mee te doen met een grote groep, waar dan allerlei eisen aan vast zaten. Dus de lol was er snel vanaf.quote:Op vrijdag 6 december 2024 08:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb genoeg met bitcoin en blockchain gedaan om een reactie te geven die op meer gebaseerd is dan onderbuik en Klaas Knot z'n zere kies.
Eisen? Ik zat ook bij miningpools maar afgezien van een fee van ~1% waren er echt geen eisen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik heb in het begin ook uitgezocht hoe het werkte en een paar weken zitten mijnen, maar mijn GPU was niet zo goed en de enige manier om aan bitcoins te komen was door mee te doen met een grote groep, waar dan allerlei eisen aan vast zaten. Dus de lol was er snel vanaf.
Wat op zich geen probleem is, de ruimte op een gemiddelde harddisk groeit sneller dan de benodigde ruimte van dat transactielog.quote:En het transactielog is ondertussen gegroeid tot meer dan 600 GB.
Ik was er waarschijnlijk net wat later bij en ik kon met een paar weken mijnen geen bitcoin bij elkaar krijgen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Eisen? Ik zat ook bij miningpools maar afgezien van een fee van ~1% waren er echt geen eisen.
Je richtte je miners op de pool (cgminer software) en begon met minen.
En als je weer wat bitcoin had, kon je dat vanuit je poolwallet naar je bitcoinwallet sturen.
Dat was meer als reactie dat alle transacties geregistreerd worden. Een blockchain is tenslotte niet meer dan een serie bestanden waarbij de nieuwste de CRC van de vorige bevat. En die bestanden zijn de transactielogs.quote:Dus die blockchain is en wordt geen enkel probleem.
Je hoeft ook geen hele bitcoin bij elkaar te krijgen.quote:Op vrijdag 6 december 2024 15:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik was er waarschijnlijk net wat later bij en ik kon met een paar weken mijnen geen bitcoin bij elkaar krijgen.
[..]
Zijn we eens, het is geen probleem.quote:Dat was meer als reactie dat alle transacties geregistreerd worden. Een blockchain is tenslotte niet meer dan een serie bestanden waarbij de nieuwste de CRC van de vorige bevat. En die bestanden zijn de transactielogs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |