quote:
Op zondag 1 december 2024 19:48 schreef egayalS het volgende:[..]
Jij verbaast je omdat je geen idee hebt waar je het over hebt. Imperiaal zeker. Het was een trijd van imperiums. Of Rome at jou op of jij at Rome op. Het was niet voor niks dat de Ottomaanse sultan de titel "Kayseri Rum " "keizer van Rome" gebruikten nadat ze de Romeinen hadden verslagen in het Oost Romeinse Anatoli.
Slaaf soldaten jazeker. Echter is het islamitische slaven systeem niet hetzelfde slaven systeem zoals westerling voor ogen hebben. Zoals het walgelijke transatlantische slaven systeem. In het islamitische/Ottomaanse slaven systeem konden de slaven niet alleen de machtigste mensen van het imperium worden. Ze konden zelfs Sultan/staatshoofd worden. Hell bijna zonder uitzondering was elke moeder van de sultan een slaaf. En de moeder van de Sultan was de machtigste vrouw van het imperium. Ik denk dat het voor heel veel vrouwen aantrekkelijk klinkt om de machtigste vrouw van het imperium te worden. Het is niet voor niks dat de Ottomanen vaak beschrevene worden als een slaven imperium. In welke koloniale Europese staat is een slaaf opgeklommen tot een staatshoofd? Misschien dat jij me daarover kan informeren. Ottomaanse historicus Allan Mikail verbonden aan Yale beschrijft het Ottomaanse janitsaren corps in zijn boek "Gods Shadow"als een sociale mobiliteitsvorm.
Een andere slaven imperium waren de Mamlukken (wat zoiets betekent als "slaven") die heersten over heden daags Syri, Palestina, Egypte .
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mammelukken. De Mamlukken werden in de 15e eeuw onttroond door die andere slaven imperium, de Ottomanen. Ja wij spreken over die periode met een zekere trots. Das niet voor niks. De waarom zal jij ook inzien als je je zou verdiepen in de materie. Uiteraard zijn er genoeg zwarte paginas in de Turkse geschiedenis, net zoals we hier in Nederland niet trots zijn op elke periode van onze geschiedenis niet waar? Maar dat er slaven waren of dat de geschiedenis Imperiaal was behoort niet tot de afdeling schaamte.
Ik weet dat rechts Nederland graag schermt met 'ja maar moslims hadden ook slaven", wanneer linkse activisten het Nederlandse slavernij verleden problematiseren. Maar ze doen dat omdat ze geen benul hebben waar ze het over hebben.
Mocht je genteresseerd in het Ottomaanse/islamitische slavernij systeem is dit een goede video. Heel veel verschillende voorbeelden komen aan bod. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld uit de video was een Vizier van de Ottomaanse Sultan, de Vizier was de tweede man van het imperium na de Sultan zelf, die wilde getuigen in een rechtszaak. Alleen het probleem was dat hij niet mocht getuigen. Immers de Vizier wordt gekozen vanuit het janitsaren corps en de janitsaren zijn slaven en slaven kunnen niet getuigen in de hanafitische rechtsschool van de Ottomanen. Dus nee de Ottomanen hadden een slaven systeem, maar nee die was niet te vergelijken met de transatlantische slaven systeem. Ik zou graag een slaaf willen zijn als dat mij de mogelijkheid zou bieden om tot de machtigste mensen van het imperium te worden. Jij niet?
Dr Brown is verbonden aan de Georgetown university.
Bekijk deze YouTube-video
Nog een prachtige post over waarom het moeilijk is respect te hebben voor de Turkse cultuur.
Een lijstje met dingen die je aan het hypen bent: seksslaven, religieuze oorlog, kinderen ontvoeren op basis van religie. Omdat sommige slaven een carrire kregen maakt het niet opeens goed.
En dan nog de dingen die je verzwijgt: waarom leven er nog zoveel nabestaanden van de Atlantische handel en is dat niet het geval met de Ottomaanse handel in zwarte slaven terwijl dat met grotere aantallen langer doorging? Hoeveel slaven die naar de mijnen gestuurd werden zijn (vrouw van) de sultan geworden?
Dat Turkse slaven faalden aan de poorten van Wenen is heel goed voor de wereld geweest.