abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216326885
Als iemand voor een langere periode met zichzelf aan de slag is gegaan, samen met de hulpverlening, dan heb je respect voor zo'n keuze.

Een user, misschien goed bedoelt, die zegt ik kan iemand nog redden doet geen recht aan het pad wat ze al afgelegd heeft.

Tenzij jij een medicijn of behandelplan heb die ze kan bespreken met een hulpverlener, die optie ben ik dan wel benieuwd naar.
Hell To The Liars
pi_216327436
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:46 schreef Josefff het volgende:

[..]
Ik kan begrijpen dat je mijn reactie niet gepast vindt (hoe slecht dat juist ook is want mijn reactie is 1 van de weinigen die haar aan kan zetten om juist niet zelfmoord te plegen), ook al ben ik juist de enige die haar nog probeert te redden. De andere reacties zijn allemaal "ow wat moedig dat je dit durft te melden" en "ik hoop dat je erbovenop komt". Mijn reactie kon nog wat verschil maken maar de rest van de reacties sust haar eigenlijk in het idee dat doodgaan het enige is wat ze nog kan doen en daarin bevestigd wordt hier.

Ik begrijp zelf niet waarom die bevestiging te geven dat iemand dood wil gaan wel geaccepteerd wordt en mijn kritische reactie niet. Maar ik hoop dat je deze reactie laat staan zodat je Aberkullie in ieder geval een kans geeft om na te denken over wat ze wel niet denkt in slechts 3 jaar tijd... We praten over een mensenleven... niet over reacties waardoor sommige mensen zich hier maar goed voelen terwijl de ander alsnog uit het leven stapt
Wie ben jij om voor een ander te bepalen of iets wel of niet lang genoeg heeft geduurd?
Dat mag je denken, dat mag je uitspreken, maar wel op een respectvolle manier.
Dus niet "over wat ze wel niet denkt in slechts 3 jaar tijd...".
Na hoeveel tijd mag het dan wel?

Ik vind het moedig om een topic als dit te openen, juist omdat er zo'n taboe ligt op het bespreken van dit soort onderwerpen.
Het is raar, het mag niet, daar heb je het niet over.
Door het er niet over te hebben, gaat het niet weg!
Het maakt niet dat mensen maar niet meer denken aan het beëindigen van hun leven. Het maakt dat mensen toevlucht zoeken tot allerlei nare manieren om aan hun eind te komen.

Ik hoef geen mensen te redden, mensen maken hun eigen keuzes. Maar ik begrijp bepaalde keuzes wel en ik ben ook van mening dat een mens heel veel te zeggen heeft over zijn eigen leven. Ook als het genoeg is geweest.
Zo'n levenseindekliniek is geen snackbar met een frituurmuur waar je even een "levenseinde-pilletje" uit de muur trekt ofzo. Daar is een heel traject waarin bepaald wordt of je in aanmerking komt voor euthanasie.
Fake it till you make it...
  Moderator vrijdag 17 januari 2025 @ 08:38:05 #203
441859 crew  Lenny77
pi_216327807
quote:

[..]
Ik kan begrijpen dat je mijn reactie niet gepast vindt (hoe slecht dat juist ook is want mijn reactie is 1 van de weinigen die haar aan kan zetten om juist niet zelfmoord te plegen), ook al ben ik juist de enige die haar nog probeert te redden. De andere reacties zijn allemaal "ow wat moedig dat je dit durft te melden" en "ik hoop dat je erbovenop komt". Mijn reactie kon nog wat verschil maken maar de rest van de reacties sust haar eigenlijk in het idee dat doodgaan het enige is wat ze nog kan doen en daarin bevestigd wordt hier.

Ik begrijp zelf niet waarom die bevestiging te geven dat iemand dood wil gaan wel geaccepteerd wordt en mijn kritische reactie niet. Maar ik hoop dat je deze reactie laat staan zodat je Aberkullie in ieder geval een kans geeft om na te denken over wat ze wel niet denkt in slechts 3 jaar tijd... We praten over een mensenleven... niet over reacties waardoor sommige mensen zich hier maar goed voelen terwijl de ander alsnog uit het leven stapt
Letterlijk niemand moedigt haar aan in dit topic, integendeel...
Het feit dat ze erover praten kan is net goed.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:54:00 #204
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_216327903
quote:

[..]

Misschien moet je eens ophouden met ik mij ik.
Waar haal je het vandaan om zo tegen iemand te praten en wie ben jij om voor een ander te bepalen wanneer iets lang duurt of niet. Je trekt conclusies die nergens op slaan dat stoorde mij in jouw vorige verwijderde post al..

[ Bericht 0% gewijzigd door Puzzie op 17-01-2025 08:59:08 ]
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 17 januari 2025 @ 09:43:24 #205
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216328264
Waarom blijft dat getroll staan?
Echt, een "nieuwe" user die het topic weer loopt te verkloten met hetzelfde getroll als eerder maar met wat meer woorden omschreven.
Het maakt niet uit hoeveel tekst je gebruikt, dit soort getroll in het topic is net zo ongepast.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216328678
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 09:43 schreef Leandra het volgende:
Waarom blijft dat getroll staan?
Echt, een "nieuwe" user die het topic weer loopt te verkloten met hetzelfde getroll als eerder maar met wat meer woorden omschreven.
Het maakt niet uit hoeveel tekst je gebruikt, dit soort getroll in het topic is net zo ongepast.
Dat zou ook in de feedback kunnen ;) dat vervuilt dit topic minder
Hell To The Liars
pi_216329682
quote:

[..]

Is toch niets mis mee als ze uit het leven stapt? Zelf zal ze er geen spijt van krijgen, maatschappelijk gezien zijn er al veel te veel mensen op de wereld en familie en vrienden moeten hun eigen verdriet niet belangrijker maken dan het verdriet van diegene die anders een ongelukkig leven moet lijden.
pi_216337409
-

[ Bericht 28% gewijzigd door Josefff op 18-01-2025 13:49:45 ]
pi_216337500
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 00:31 schreef Josefff het volgende:
maar niet altijd het beste voor de persoon waarover het gaat zelf
Hoe beoordeel je wat 'het beste' is dan? Als ze dood is dan is er geen positieve of negatieve emotie meer om te vergelijken met het leven dat ze anders zou leiden/lijden. Een expert kan iets zeggen over de kansen op genezing/verbetering/coping maar hij kan niet zeggen of dat beter is dan dood zijn, want dan houdt het gewoon op.

[ Bericht 4% gewijzigd door No239SquadronRAF op 18-01-2025 11:40:00 ]
pi_216338210
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 00:31 schreef Josefff het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. Maar als we praten over een depressie van 3 jaar tijd dan is het nogal wat om geen tegengas te geven aan iemand die uit het leven wil stappen vanwege die 3 jaar. Maar op de 1 of andere manier ben ik de slechte persoon hier. Er wordt zoals ik ernaar kijk te luchtig mee omgegaan, gewoon meegaan is gemakkelijk en veilig voor personen die reageren maar niet altijd het beste voor de persoon waarover het gaat zelf

Enige wat ik nog wil meegeven als gedachtevoer (daarna blijf ik uit dit topic want alles werkt toch averechts blijkbaar), haar eigen psychiater zegt dat hij er niet akkoord mee is maar niemand hier denkt er echt over na waarom dat zo kan zijn (ja ze meldt dat ze denkt dat hij haar te jong vindt). Wat zij denkt wat goed voor haar is wordt gezien als belangrijker dan wat een expert zegt over haar situatie. Patienten weten zelden wat goed voor hen is, slechts wat ze graag willen vanuit emotie en gevoelsmatig. Hier wordt geen aandacht besteed aan wat een professional zegt, slechts aan wat mensen zelf denken en wat zij denkt. Ik vind dat erg slecht, het gaat om een mensenleven. En hierbij laat ik het, wees gerust
Je toon is heel anders, veel meer vanuit wat jij vindt, leest wat mij betreft prettiger :) .
Fake it till you make it...
pi_216349833
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 00:50 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Hoe beoordeel je wat 'het beste' is dan? Als ze dood is dan is er geen positieve of negatieve emotie meer om te vergelijken met het leven dat ze anders zou leiden/lijden. Een expert kan iets zeggen over de kansen op genezing/verbetering/coping maar hij kan niet zeggen of dat beter is dan dood zijn, want dan houdt het gewoon op.
Nou ja met die redenatie kan je stellen dat het goed is als Rusland en Amerika overal atoombommen laten vallen want dan merkt niemand iets meer. Maar als je op die manier ernaar kijkt dan heeft niks zin. We gaan er toch vanuit dat een mensen (en dierenleven ook) leven wat waard is en proberen dat te bewaken.

Het beste is naar mijn idee (om echt het overlijden uit te voeren) dat TS zeker weet dat ze het wil, er geen tijdelijk emotionele dip is die het veroorzaakt (bij mij gaan de alarmbellen af wat dat betreft aangezien ze zei dat ze nog maar 3 jaar die gedachte zo heeft en verder een goed leven heeft), meerdere experts het bevestigen en het juiste traject is bewandeld om het zeker te weten.

Alleen al dat de psychiater zelf stelt dat het vroegtijdig is om te stellen dat haar wens echt de beste optie is en de rest daaraan voorbij gaat vind ik verontrustend. Een mensenleven is wat mij betreft ook niet heilig, maar je mag mensen wel beschermen tegen zichzelf, zeker als het gaat om zoiets als dit en met de informatie die we van haar/hem hebben gekregen.
pi_216349870
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Josefff op 19-01-2025 13:03:00 ]
pi_216349940
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 23:40 schreef Josefff het volgende:

[..]
Het zou prettig zijn als mensen meer waarde zouden hechten aan wat iemand zegt in plaats van de toon waarop iemand iets zegt. Kan mensenlevens redden en een heel hoop zinloze reacties schelen die TS niks helpen
Het redt geen levens, het stelt de dood alleen misschien uit (met mogelijk veel extra lijden tot gevolg), uiteindelijk gaat iedereen dood. Heb respect voor de keuzes die mensen maken over hun eigen lijf en leven.
pi_216350153
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 23:36 schreef Josefff het volgende:

[..]
Nou ja met die redenatie kan je stellen dat het goed is als Rusland en Amerika overal atoombommen laten vallen want dan merkt niemand iets meer. Maar als je op die manier ernaar kijkt dan heeft niks zin. We gaan er toch vanuit dat een mensen (en dierenleven ook) leven wat waard is en proberen dat te bewaken.
We? Wie is 'we'?

Er wordt uitdrukkelijk gevraagd om de wens van TS te respecteren. En dat wil ze ook graag zelf, aangezien ze bijvoorbeeld vraagt om haar goede films/series aan te raden.

Ze vraagt om ervaringen van anderen met de levenseindeklinieken.

quote:
Het beste is naar mijn idee (om echt het overlijden uit te voeren) dat TS zeker weet dat ze het wil, er geen tijdelijk emotionele dip is die het veroorzaakt (bij mij gaan de alarmbellen af wat dat betreft aangezien ze zei dat ze nog maar 3 jaar die gedachte zo heeft en verder een goed leven heeft), meerdere experts het bevestigen en het juiste traject is bewandeld om het zeker te weten.
Staat dat niet al in de OP?

En 'experts' zijn meestal vanuit hun beroepsdeformatie 'tegen' - een arts heeft in de eed immers beloofd "First Do No Harm".

quote:
Alleen al dat de psychiater zelf stelt dat het vroegtijdig is om te stellen dat haar wens echt de beste optie is en de rest daaraan voorbij gaat vind ik verontrustend. Een mensenleven is wat mij betreft ook niet heilig, maar je mag mensen wel beschermen tegen zichzelf, zeker als het gaat om zoiets als dit en met de informatie die we van haar/hem hebben gekregen.
Wie is 'de rest'?

Opnieuw... een wens respecteren is imo wat anders dan iemand echt op andere gedachten proberen te brengen. Iets wat ik proef in jouw stukken tekst...

Btw.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Andere vraag - aan jou - die bij me op komt:
Hoe kijk jij tegen zelfbeschikking over levenseinde aan?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_216360020
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 januari 2025 23:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het redt geen levens, het stelt de dood alleen misschien uit (met mogelijk veel extra lijden tot gevolg), uiteindelijk gaat iedereen dood. Heb respect voor de keuzes die mensen maken over hun eigen lijf en leven.
Je redt een leven als je iemand laat leven die zonder jouw acties dood zou zijn gegaan. Dus ja je redt wel levens als je mensen het niet te gemakkelijk maakt om impulsief zichzelf van het leven te beroven.

Met jouw redenatie kan je ook elke tiener die zelfmoord wil plegen en dat ook doet goed praten. Zelfs zeggen dat je respect voor die keuze moet hebben alsof je goed bezig bent om zoiets te verdedigen. 'Uiteindelijk gaat iedereen dood', dat somt de basis van je reactie wel samen.
  zondag 19 januari 2025 @ 21:21:55 #216
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216360036
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:19 schreef Josefff het volgende:

[..]
Met die redenatie kan je ook elke tiener die zelfmoord wil plegen en dat ook doet goed praten. Zelfs zeggen dat je respect voor die keuze moet hebben alsof je goed bezig bent om zoiets te verdedigen.
Waarom zou je die keuze niet respecteren? Mogen mensen niet over hun eigen leven en dood beslissen volgens jou?
pi_216360118
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:21 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarom zou je die keuze niet respecteren? Mogen mensen niet over hun eigen leven en dood beslissen volgens jou?
Ik ga zometeen in op de vraag van Sally waarin ik denk dat ik daar wel meer over uitleg. Maar mensen mogen over hun eigen leven en dood beslissen in beperkte mate, ter bescherming van henzelf. Je wil niet een tiener hebben die er even doorheen zit die zelfmoord pleegt terwijl als hij of zij even door die periode heen is nog 60 jaar gelukkig zou kunnen leven. Hetzelfde met mensen met een psychische stoornis die alleen maar weten wat ze voelen en daarnaar handelen in plaats van te denken aan een mogelijk betere toekomst.
pi_216360172
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:19 schreef Josefff het volgende:

[..]
Je redt een leven als je iemand laat leven die zonder jouw acties dood zou zijn gegaan. Dus ja je redt wel levens als je mensen het niet te gemakkelijk maakt om impulsief zichzelf van het leven te beroven.

Met jouw redenatie kan je ook elke tiener die zelfmoord wil plegen en dat ook doet goed praten. Zelfs zeggen dat je respect voor die keuze moet hebben alsof je goed bezig bent om zoiets te verdedigen. 'Uiteindelijk gaat iedereen dood', dat somt de basis van je reactie wel samen.
Een tienerbrein is nog niet volgroeid, en kan mogelijk de impact van de keuze minder goed inschatten, dus daar zou men voorzichtiger mee moeten zijn. Maar ook daar kan ik me voorstellen dat er tieners zijn die zo leiden onder het leven zelf (dus niet zozeer lijden door factoren die verandert kunnen worden), dat je zo'n keuze op een gegeven moment moet respecteren.
Wat jij niet aanstipt uit mijn vorige antwoord, is dat je met jouw 'reddingsactie' het lijden van iemand erg kunt verlengen. Ja, ze leven, maar ze lijden vooral. Voor wie doe je die reddingsactie dan? Voor je eigen geweten, of voor diegene?
pi_216360260
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:30 schreef Josefff het volgende:

[..]
Ik ga zometeen in op de vraag van Sally waarin ik denk dat ik daar wel meer over uitleg. Maar mensen mogen over hun eigen leven en dood beslissen in beperkte mate, ter bescherming van henzelf. Je wil niet een tiener hebben die er even doorheen zit die zelfmoord pleegt terwijl als hij of zij even door die periode heen is nog 60 jaar gelukkig zou kunnen leven. Hetzelfde met mensen met een psychische stoornis die alleen maar weten wat ze voelen en daarnaar handelen in plaats van te denken aan een mogelijk betere toekomst.
Daar is toch die expertise centrum voor. Dat is toch een poortwachter tussen patient en een evt arts die het leven eindigt.

Moet je een levensbeschouwing opschrijven, kijken ze naar je behandelingen die je gedaan hebt en welke opties er nog zijn.
Die knappe koppen maken dan een beslissing of het mag of dat het voorbarig is.
Hell To The Liars
pi_216360275
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 00:26 schreef Sally het volgende:

1. We? Wie is 'we'?

2. Er wordt uitdrukkelijk gevraagd om de wens van TS te respecteren. En dat wil ze ook graag zelf, aangezien ze bijvoorbeeld vraagt om haar goede films/series aan te raden.
Ze vraagt om ervaringen van anderen met de levenseindeklinieken.

3. Staat dat niet al in de OP?

4. En 'experts' zijn meestal vanuit hun beroepsdeformatie 'tegen' - een arts heeft in de eed immers beloofd "First Do No Harm".
[..]
Wie is 'de rest'?

5. Opnieuw... een wens respecteren is imo wat anders dan iemand echt op andere gedachten proberen te brengen. Iets wat ik proef in jouw stukken tekst...

6. Andere vraag - aan jou - die bij me op komt:
Hoe kijk jij tegen zelfbeschikking over levenseinde aan?
1. De gemiddelde persoon die niet zomaar iemand dood wil zien vanwege een moeilijke periode.
2. Nou dat is naar mijn idee al een flink probleem. Normaal gesproken worden zelfmoord topics gesloten. Maar in dit geval wil iemand sterven en wordt er gevraagd om het te respecteren in plaats van er normaal op in te gaan. Ik vind dat zo gevaarlijk, ook dat jij het juist aanhaalt alsof het normaal is.
3. Ja TS wil het. Je haalt 1 van de 4 zaken aan die ik stel die naar mijn idee nodig zijn. Laten we iedereen die het wil maar gewoon het ook laten uitvoeren is het motto hier zo lijkt het.. Niet naar de toekomst kijken, niet eens kijken naar of het enigzins correct is om eraan te twijfelen.
4. Die experts geven soms ook wel gewoon aan dat het wel mag. Je verstopt je achter het idee dat ze standaard nee gaan zeggen terwijl ze in gevallen dat ze echt denken dat het niet anders kan gewoon wel ook akkoord gaan.
5. Ik probeer haar niet op andere gedachtes te brengen. Ik probeer gewoon aan jullie duidelijk te maken dat jullie hier wel heel luchtig over denken. Zij probeert alternatieven te vinden omdat haar psychiater het te vroeg vindt om te concluderen dat ze uit het leven moet stappen. En veel van jullie zitten haar idee maar te bevestigen wat dat betreft omdat zij dat wil.
6. Ik vind dat mensen het recht hebben om hun eigen leven te beeindigen als ze erg lijden en er geen hoop is op verbetering. Hier zegt TS dat ze heel graag dood wil gaan maar dat dat gevoel pas echt sinds 3 jaar zo is.
Haar psychiater zegt dat hij er niet mee akkoord gaat. Het lijkt voor mij net alsof mensen hier aan al die zaken voorbij willen gaan om maar TS te 'ondersteunen'.

Een goede vraag naar mijn idee is denk ik, 'Hoe kijken jullie naar zelfbeschikking?' Want van wat ik zie is het vooral veel naar de mond gepraat in plaats van rationeel na te willen denken en daarbij het leven van een persoon meer richting de dood te duwen. En ja dat klinkt hard, zal wellicht ook wel weer gecensureerd worden, maar zo kijk ik er wel naar. Kritische vragen worden gezien als getroll en alsof ik slecht ben terwijl ik zo lijkt het de enige ben die er wat aan wil twijfelen of ze echt haar (wellicht tijdelijke) doodswens in vervulling moet laten gaan
pi_216360296
Ooooh het enige wat TS dus moet doen is gewoon even rationeel nadenken en dan komt alles goed.
pi_216360326
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Een tienerbrein is nog niet volgroeid, en kan mogelijk de impact van de keuze minder goed inschatten, dus daar zou men voorzichtiger mee moeten zijn. Maar ook daar kan ik me voorstellen dat er tieners zijn die zo leiden onder het leven zelf (dus niet zozeer lijden door factoren die verandert kunnen worden), dat je zo'n keuze op een gegeven moment moet respecteren.
Wat jij niet aanstipt uit mijn vorige antwoord, is dat je met jouw 'reddingsactie' het lijden van iemand erg kunt verlengen. Ja, ze leven, maar ze lijden vooral. Voor wie doe je die reddingsactie dan? Voor je eigen geweten, of voor diegene?
Ik zou niet iemand onnodig willen laten lijden. Ik zie gewoon dat hier te weinig wordt gedaan om te achterhalen of er wellicht meer mogelijk is, of TS niet 3 jaar geleden iets heeft meegemaakt wat ervoor gezorgd heeft dat ze nu zo denkt maar waarmee iets gedaan kan worden (ook iets waar ik niemand ook maar iets over zie vragen, de oorzaak).

Een keuze kan ik respecteren. Maar deze 'keuze' niet op basis van de informatie die ik heb gezien hier. Dat is alles. En nu blijf ik hier echt weg want ik merk dat ik me er wat extra verdrietig onder begin te voelen. Ik wens iedereen het beste, TS en jullie ook
pi_216360355
Zelfbeschikking ben ik helemaal voor, mits je huisarts en het expertise centrum akkoord is.

Het leven is geen moetje in mijn beleving, je moet alleen zorgen dat mensen die bv rouw meemaken, een heftige periode of bv een vechtscheiding opeens in een impulsieve bui niet meer verder willen.

Bij langdurig psychisch of fysiek lijden, hoort Nederland een waardig einde te kunnen faciliteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Droopie op 19-01-2025 22:05:33 ]
Hell To The Liars
pi_216361086
Aangezien ik nog niet meteen een antwoord hoef te geven op de reactie op mijn post omdat de poster ervan weg gaat blijven en het dus niet leest, toch maar even een screenshot gemaakt, voordat het antwoord van Josefff weer wordt leeggehaald door de poster zelf....

Ik wil heus een aantal tegenantwoorden (en vragen?) geven, maar ja. Schiet ik (en vooral: TS @Aberkullie ) er iets mee op?

Ik denk ergens van niet.

Het laatste woord, vind ik, is aan Aberkullie natuurlijk - om te zeggen in hoeverre er iets is gebeurd 3 jaar geleden. Wat er al geprobeerd is. En wat haar tot het besluit heeft doen komen.
En dan nog... kan het iets zijn wat ons he-le-maal niets, ofwel geen zier aangaat.
Dan is het aan haar - of ze er iets over kwijt wil.

In de OP wordt nog 1 mogelijkheid opengehouden om aan therapie te proberen (zo lees ik het in elk geval).

Maar... ik heb geen antwoord op de vraag in de OP. "...op zoek naar ervaringen (niet met afgeronde behandelingen bij de levenseindekliniek hihaho) en of en hoe ik dit eventueel zou kunnen organiseren buiten mijn eigen psychiater. Misschien via de huisarts?"
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  maandag 20 januari 2025 @ 05:32:23 #225
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216362407
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 21:30 schreef Josefff het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dat mensen helemaal zelf mogen bepalen of ze uit het leven willen stappen, en dat de redenen mij en anderen ook helemaal niks aan gaan als ze die niet willen delen. Waarom dat krampachtig mensen in leven willen houden die dat niet meer willen? Misschien hebben ze helemaal geen zin in nog 60 jaar leven, wat is daar mis mee? Wie ben ik (of jij) om daar wat van te vinden? Laat staan te bepalen wat ze eerst nog zouden moeten proberen om 'even door een slechte periode te komen'.

Het liefst zag ik zelfs dat er een makkelijkere manier was om er op een humane manier uit te stappen. Zodat mensen niet meer voor een trein hoeven te stappen, van een brug hoeven te springen, en what not.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')