abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 januari 2025 @ 07:01:55 #226
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_216362589
Ik zou liever zien dat de gemeenschap zich om hun medemens zou bekommeren. Veel mensen willen liever niet meer leven uit pure eenzaamheid.

Ja je wordt in dit land dan afgescheept met een paar centen en je hoeft niet zoals in de VS onder een brug te slapen en dood te vriezen in de winter. Materieel heb je wellicht alles. Een huis of een kamer en voldoende geld om elke dag eten te kopen en voldoende geld om de verwarming op 18 te zetten in de winter. En wellicht af en toe nog een ritje met trein of bus.

Maar waar kan je naar toe als je verdriet hebt, gekweld door zorgen, pijn, angst en eenzaamheid?

Had je in de jaren '50 een sociaal netwerk van je buren - wie kent anno 2025 zijn/haar buren nog - en de kerk of verenigingsleven of kon je praten met iemand van de kerk als je verdriet of eenzaamheid kende en kon er in elk geval even iemand naar je luisteren. Toen had je als je geld had een vaste telefoonlijn of anders kon je met kwartjes iemand bellen in een telefooncel. Nu hebben we zoveel - volledig onpersoonlijke - communicatiemogelijkheden en de mensen zijn eenzamer dan ooit.

Is dat niet de werkelijke epidemie?

Niet de covid-hoax, maar de eenzaamheids-epidemie?

Het leven anno 2025 - zeker in het westen - is voor menigeen ellendig en eenzaam. Dat velen dan liever de dood verkiezen dan het leven snap ik. Waar is er nog warmte? Even een arm om je heen (oh noes metoo help, fysiek contact nee!!! liever eenzaam wegkwijnen) of een troostend woord of iemand die je onbevangen even aanhoort?

Ja je kunt anoniem je verhaal kwijt tegen yogibeer84_online of paardebloem_feanwalden_2001, maar waar is het echte contact? Families liggen tegenwoordig ook vrijwel allemaal uit elkaar en familieleden zijn koud en harteloos.

Alleen bij allochtonen is er nog vaak warmte en echte familiebanden. Bij blanke Nederlanders geldt: "Het licht brandt, maar er is niemand thuis".

En ja ik ben zelf ook heel vaak eenzaam, ellendig, ik heb last van enorme paniekaanvallen soms zo erg dat ik nauwelijks meer kan ademen en gelukkig heb ik nog wat vrienden en familie. Maar sommigen kwijnen echt weg in eenzaamheid.

Is al die ontzuiling ook wel zo goed?
Is al die progressiviteit wel zo goed of zorgt het voor enorme eenzaamheid en ellende
Is al die tech wel zo fantastisch of is het onze ondergang?

Ik wens iedereen hier veel liefde, warmte en genegenheid, vrolijkheid en vriendschap toe. En de Vonk die nodig is om te leven.
Ik mis het zelf. Ik bid veel. Tot dusver nog zonder resultaat.

Helaas.

Sterkte iedereen.
pi_216374062
quote:
1s.gif Op maandag 20 januari 2025 05:32 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dat mensen helemaal zelf mogen bepalen of ze uit het leven willen stappen, en dat de redenen mij en anderen ook helemaal niks aan gaan als ze die niet willen delen. Waarom dat krampachtig mensen in leven willen houden die dat niet meer willen? Misschien hebben ze helemaal geen zin in nog 60 jaar leven, wat is daar mis mee? Wie ben ik (of jij) om daar wat van te vinden? Laat staan te bepalen wat ze eerst nog zouden moeten proberen om 'even door een slechte periode te komen'.

Het liefst zag ik zelfs dat er een makkelijkere manier was om er op een humane manier uit te stappen. Zodat mensen niet meer voor een trein hoeven te stappen, van een brug hoeven te springen, en what not.
Er was vroeger een onderzoek over mensen die van een brug sprongen en aardig wat (die het dus overleefden) hadden alsnog spijt in die laatste momenten en nadat ze het overleefd hadden wilden ze alsnog verder leven.

Mensen zijn emotionele wezens, ik begrijp niet zo goed waarom jij bijvoorbeeld hen niet tegen zichzelf wil beschermen zolang dat gepast is. Als een kind zelfmoord pleegt zitten veel mensen te zeggen van 'hadden we het maar eerder gezien en hulp gezocht' etc. Hetzelfde geldt voor mensen met een stoornis, geestelijke beperking etc.

Als iemand echt uit het leven wil stappen en ondraaglijk lijdt, dan nogmaals dan ben ik voor euthanesie of palliatieve sedatie. Maar op basis van 3 jaar is naar mijn idee (en dus ook van de psychiater) te kort. Waarom jullie zo graag willen dat iemand dood kan gaan op het moment dat die persoon dat wil is mij een raadsel. In de praktijk heb je dan heel veel mensen die doodgaan vanwege een moeilijke periode terwijl ze in het algemeen een veel beter leven zouden hebben al die jaren erna.

[ Bericht 0% gewijzigd door Josefff op 20-01-2025 23:36:04 ]
pi_216374090
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 23:00 schreef Sally het volgende:
Aangezien ik nog niet meteen een antwoord hoef te geven op de reactie op mijn post omdat de poster ervan weg gaat blijven en het dus niet leest, toch maar even een screenshot gemaakt, voordat het antwoord van Josefff weer wordt leeggehaald door de poster zelf....

[ link | afbeelding ]

Ik wil heus een aantal tegenantwoorden (en vragen?) geven, maar ja. Schiet ik (en vooral: TS @:Aberkullie ) er iets mee op?

Ik denk ergens van niet.

1. Het laatste woord, vind ik, is aan Aberkullie natuurlijk - om te zeggen in hoeverre er iets is gebeurd 3 jaar geleden. Wat er al geprobeerd is. En wat haar tot het besluit heeft doen komen.
2. En dan nog... kan het iets zijn wat ons he-le-maal niets, ofwel geen zier aangaat.
Dan is het aan haar - of ze er iets over kwijt wil.

In de OP wordt nog 1 mogelijkheid opengehouden om aan therapie te proberen (zo lees ik het in elk geval).

Maar... ik heb geen antwoord op de vraag in de OP. "...op zoek naar ervaringen (niet met afgeronde behandelingen bij de levenseindekliniek hihaho) en of en hoe ik dit eventueel zou kunnen organiseren buiten mijn eigen psychiater. Misschien via de huisarts?"
1. Nou precies.

Wel lamlendig dat je aan mijn hele uitleg voorbij gaat met het idee dat niemand er iets mee opschiet om erop te anwoorden maar goed, zal wel weer.

2. Klopt. Privacy is een mooi iets. Maar om je daar nou op te beroepen als het om zelfdoding gaat is ook wel extreem. De reden waarom ze het wil kan andere inzichten en reacties geven die haar kan helpen. Doen alsof het niks uitmaakt wat de reden is dat ze niet meer wil leven is nogal raar gezien ze tips wil en wellicht geholpen wil worden.
pi_216374151
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 23:33 schreef Josefff het volgende:

[..]
1. Nou precies.

Wel lamlendig dat je aan mijn hele uitleg voorbij gaat met het idee dat niemand er iets mee opschiet om erop te anwoorden maar goed, zal wel weer.

2. Klopt. Privacy is een mooi iets. Maar om je daar nou op te beroepen als het om zelfdoding gaat is ook wel extreem. De reden waarom ze het wil kan andere inzichten en reacties geven die haar kan helpen. Doen alsof het niks uitmaakt wat de reden is dat ze niet meer wil leven is nogal raar gezien ze tips wil en wellicht geholpen wil worden.
Graag zou ik nu willen gaan slapen, aangezien ik morgen morgen vroeg op moet, maar ik quote mijzelf dan even want je leest wellicht over een paar keywoorden heen:

quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2025 23:00 schreef Sally het volgende:

Aangezien ik nog niet meteen een antwoord hoef te geven op de reactie op mijn post omdat de poster ervan weg gaat blijven en het dus niet leest, ......

Dat nog herhaald hebbende, zeg ik nu dat ik er heus op terug wil komen.

En ik had niet (in elk geval niet zo snel) verwacht dat jij in dit topic weer zou lezen en een antwoord zou plaatsen.

Excuses dat ik het nu af moet doen met dit stukje.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  dinsdag 21 januari 2025 @ 06:41:00 #230
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216374762
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 23:29 schreef Josefff het volgende:

[..]
Er was vroeger een onderzoek over mensen die van een brug sprongen en aardig wat (die het dus overleefden) hadden alsnog spijt in die laatste momenten en nadat ze het overleefd hadden wilden ze alsnog verder leven.

Dat kan en is natuurlijk fijn voor die mensen als ze dan nog verder kunnen leven. Maar als het wel was gelukt hadden ze er geen spijt meer van kunnen hebben en missen ze verder ook niks meer natuurlijk, aangezien ze overleden zijn. Wat ik wel erg vind is als mensen overleven met een handicap, doordat ze door gebrek aan een goed alternatief min of meer gedwongen worden voor een minder zekere oplossing te gaan, en dan daar weer mee verder moeten leven.
quote:
Mensen zijn emotionele wezens, ik begrijp niet zo goed waarom jij bijvoorbeeld hen niet tegen zichzelf wil beschermen zolang dat gepast is. Als een kind zelfmoord pleegt zitten veel mensen te zeggen van 'hadden we het maar eerder gezien en hulp gezocht' etc. Hetzelfde geldt voor mensen met een stoornis, geestelijke beperking etc.

Ik zou niet weten waarom ik mensen tegen zichzelf zou moeten beschermen als ze een dergelijke keuze overwegen. Natuurlijk kun je vragen of iemand er goed over nagedacht heeft als je daaraan twijfelt. Maar verder laat ik mensen graag zelf beslissen over hun eigen leven. Of ik het nu eens ben met die keuze of niet.
Zo iemand als TS lijkt er bijvoorbeeld heel goed over nagedacht te hebben en dit niet in een opwelling te willen doen. Dan ondersteun ik iemand liever, dan in een discussie over die keuze met haar te gaan.

En natuurlijk zeggen mensen "hadden we maar", je wil liever geen afscheid hoeven nemen van een naaste waar je om geeft. Dat was hetzelfde bij een vriend van mij. De eerste dag erna zei iedereen inderdaad "och hadden we maar..", maar daarna werd het al gauw "het is goed zo, nu heeft hij geen (psychische) pijn meer".

quote:
Als iemand echt uit het leven wil stappen en ondraaglijk lijdt, dan nogmaals dan ben ik voor euthanesie of palliatieve sedatie. Maar op basis van 3 jaar is naar mijn idee (en dus ook van de psychiater) te kort. Waarom jullie zo graag willen dat iemand dood kan gaan op het moment dat die persoon dat wil is mij een raadsel. In de praktijk heb je dan heel veel mensen die doodgaan vanwege een moeilijke periode terwijl ze in het algemeen een veel beter leven zouden hebben al die jaren erna.
Heb je enig idee hoe lang 3 jaar duurt als je psychisch aan de grond zit met weinig tot geen uitzicht op verbetering?
Volgens mij zei TS dat het al meer dan 20 jaar sluimerde trouwens. Maar de tijdspanne doet er weinig toe. Ze heeft er goed over nagedacht, en daar gaat het wat mij betreft om.
  dinsdag 21 januari 2025 @ 06:46:09 #231
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216374771
@Aberkullie weet je inmiddels eigenlijk al meer m.b.t. de wachtlijst voor die therapie? En kunnen we iets doen om je te helpen de tijd te overbruggen?
pi_216375009
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 23:33 schreef Josefff het volgende:

[..]
1. Nou precies.

Ik begrijp prima dat je je op een forum beroept op je privacy.
Ik neem aan dat dat soort dingen wel met een behandelaar besproken worden.

Ook vind ik het niet aan ons op een forum om te beslissen of iemands doodswens wel of niet ingewilligd zou moeten worden.

Ik ben heel erg voor dit soort onderwerpen meer bespreken, want ik denk dat je daar uiteindelijk misschien wel meer mee bereikt.
Fake it till you make it...
pi_216384866
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 23:47 schreef Sally het volgende:

[..]
Graag zou ik nu willen gaan slapen, aangezien ik morgen morgen vroeg op moet, maar ik quote mijzelf dan even want je leest wellicht over een paar keywoorden heen:
[..]
Dat nog herhaald hebbende, zeg ik nu dat ik er heus op terug wil komen.

En ik had niet (in elk geval niet zo snel) verwacht dat jij in dit topic weer zou lezen en een antwoord zou plaatsen.

Excuses dat ik het nu af moet doen met dit stukje.
Geen excuses nodig.. ik reken mensen nooit zoiets aan want het is mensen niet aan te rekenen als ze even geen tijd hebben om te reageren.

* Keywords of Hoofdwoorden. Je kan ze niet mengen.
pi_216385107
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 06:41 schreef kwiwi het volgende:

[..]
1. Dat kan en is natuurlijk fijn voor die mensen als ze dan nog verder kunnen leven. Maar als het wel was gelukt hadden ze er geen spijt meer van kunnen hebben en missen ze verder ook niks meer natuurlijk, aangezien ze overleden zijn. Wat ik wel erg vind is als mensen overleven met een handicap, doordat ze door gebrek aan een goed alternatief min of meer gedwongen worden voor een minder zekere oplossing te gaan, en dan daar weer mee verder moeten leven.
[..]
2. Ik zou niet weten waarom ik mensen tegen zichzelf zou moeten beschermen als ze een dergelijke keuze overwegen. Natuurlijk kun je vragen of iemand er goed over nagedacht heeft als je daaraan twijfelt. Maar verder laat ik mensen graag zelf beslissen over hun eigen leven. Of ik het nu eens ben met die keuze of niet.

3. Zo iemand als TS lijkt er bijvoorbeeld heel goed over nagedacht te hebben en dit niet in een opwelling te willen doen. Dan ondersteun ik iemand liever, dan in een discussie over die keuze met haar te gaan.

4. En natuurlijk zeggen mensen "hadden we maar", je wil liever geen afscheid hoeven nemen van een naaste waar je om geeft. Dat was hetzelfde bij een vriend van mij. De eerste dag erna zei iedereen inderdaad "och hadden we maar..", maar daarna werd het al gauw "het is goed zo, nu heeft hij geen (psychische) pijn meer".
[..]
5. Heb je enig idee hoe lang 3 jaar duurt als je psychisch aan de grond zit met weinig tot geen uitzicht op verbetering?
Volgens mij zei TS dat het al meer dan 20 jaar sluimerde trouwens. Maar de tijdspanne doet er weinig toe. Ze heeft er goed over nagedacht, en daar gaat het wat mij betreft om.
Ik weet niet hoevaak ik nog in herhaling ga treden tot ik echt weg ga. Waar het over gaat is voor mij wel belangrijk vandaar dat ik blijf hangen.

1. Dus proberen mensen van zelfmoord te willen weerhouden uberhaupt is niet goed want als ze sterven merken ze niks meer en is er dus geen schade gedaan.. dat is de kern van wat jij en sommige anderen hier lijken te zeggen. Geen leven redden want als ze doodgaan dan merken ze er toch niks meer van en maakt het niks uit.

2. "Maar verder laat ik mensen graag zelf beslissen over hun eigen leven" dat zegt toch alles. Het maakt je niet uit wat de achtergrond is, wat je nog kan doen, wat zij nog kunnen doen. Als ze het bepaald hebben dan is dat het naar jouw idee.

3. Dat lijkt voor mij dus juist niet. Maar ik heb al vaker aangegeven waarom dat niet zo is dus dat herhalen heeft waarschijnlijk geen nut.

4. We hadden iets kunnen doen maar hebben het niet gedaan, nu is hij dood dus maakt het uberhaupt niet meer uit.

5. Ja jammer genoeg wel. Nu zit ik weer vol in het leven, wellicht dat ik daarom wat fanatieker reageer.

Weet jij wat het is om 3 jaar psychisch aan de grond te zitten?

Alleen al dat je zegt dat de tijdspanne weinig uitmaakt doet de wenkbrouwen van psychiaters flink fronzen. En terecht. Voor mij lijkt het alsof het hier gewoon is om maar iemand te bevestigen in het sterven als die persoon dat graag wil. Niet in hulp.

Terwijl ze 'Psychisch aan de grond zit' zegt ze ook dat haar leven verder prima is. Ook iets wat niet gemerkt is (of in ieder geval niemand reageert erop).

Waarom is het zo erg om het advies van de psychiater op te volgen die echt met haar in contact staat?
pi_216385172
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 07:42 schreef Nijna het volgende:

[..]
Ik begrijp prima dat je je op een forum beroept op je privacy.
Ik neem aan dat dat soort dingen wel met een behandelaar besproken worden.

Ook vind ik het niet aan ons op een forum om te beslissen of iemands doodswens wel of niet ingewilligd zou moeten worden.

Ik ben heel erg voor dit soort onderwerpen meer bespreken, want ik denk dat je daar uiteindelijk misschien wel meer mee bereikt.
Nou gezien hoeveel mensen niet-kritisch zijn en gewoon cooperatief twijfel ik er zelf aan of dit besproken moet worden. Wat hier gezegd wordt gaat juist voorbij aan de professionele mening van de psychiater in sommige gevallen dus na het lezen van alle reacties begrijp ik wel meer dat dit onderwerp juist niet geschikt is om over te praten hier.
  Moderator dinsdag 21 januari 2025 @ 23:00:13 #236
441859 crew  Lenny77
pi_216385668
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 22:27 schreef Josefff het volgende:

[..]
Nou gezien hoeveel mensen niet-kritisch zijn en gewoon cooperatief twijfel ik er zelf aan of dit besproken moet worden. Wat hier gezegd wordt gaat juist voorbij aan de professionele mening van de psychiater in sommige gevallen dus na het lezen van alle reacties begrijp ik wel meer dat dit onderwerp juist niet geschikt is om over te praten hier.
Nogmaals... Niemand moedigt haar aan, integendeel.
Denk je dat dingen zoals: he het is nog maar 3j, de zon gaat wel weer schijnen, wij willen niet dat je voor euthanasie gaat, wij willen je tegen houden, wij vinden dat je niet uitbehandeld bent,... zal helpen? Het enige wat dat gaat doen is maximum volgend antwoord van haar (en niet eens oprecht maar om van ons gedram, beoordelend gedoe en afwimpelend gezeik af te zijn): mja ik denk er nog wel over na.
Om dan alleen over dit pad te lopen en niemand te hebben om het mee te delen, zelfs niet anoniem online.
Juist het bespreken hiervan geeft lucht, ook begrip of herkenning of wat dan ook. Zwijgen hierover of meteen afwijzen brengt niets.
Vingertje wijzen helpt trouwens niemand en een redderscompex al helemaal niet. Wie zijn wij verdorie om te bepalen voor een ander dat die persoon maar lekker verder moet ploeteren, onszelf wentelend in het gevoel van de weldoener en verder gaan met de dagdagelijkse dingen terwijl die persoon nog jaren achter blijft in het donker?
Ik begrijp welk punt jij probeert te maken, maar ik heb de indruk dat jij totaal niet doorhebt dat ook wij steun proberen te geven. Dat ze zich hopelijk terug beter mag voelen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_216385791
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:00 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
1. Nogmaals... Niemand moedigt haar aan, integendeel.
2. Denk je dat dingen zoals: he het is nog maar 3j, de zon gaat wel weer schijnen, wij willen niet dat je voor euthanasie gaat, wij willen je tegen houden, wij vinden dat je niet uitbehandeld bent,... zal helpen?

3. Het enige wat dat gaat doen is maximum volgend antwoord van haar (en niet eens oprecht maar om van ons gedram, beoordelend gedoe en afwimpelend gezeik af te zijn): mja ik denk er nog wel over na.
Om dan alleen over dit pad te lopen en niemand te hebben om het mee te delen, zelfs niet anoniem online.

4. Juist het bespreken hiervan geeft lucht, ook begrip of herkenning of wat dan ook. Zwijgen hierover of meteen afwijzen brengt niets.

5. Vingertje wijzen helpt trouwens niemand en een redderscompex al helemaal niet. Wie zijn wij verdorie om te bepalen voor een ander dat die persoon maar lekker verder moet ploeteren, onszelf wentelend in het gevoel van de weldoener en verder gaan met de dagdagelijkse dingen terwijl die persoon nog jaren achter blijft in het donker?
Ik begrijp welk punt jij probeert te maken, maar ik heb de indruk dat jij totaal niet doorhebt dat ook wij steun proberen te geven. Dat ze zich hopelijk terug beter mag voelen.
1. Wat mensen hier zeggen is op zijn minst het niet tegenwerken van zelfmoord, het maar sussen in haar gedachtegang dat het goed is wat ze denkt. Dat 'integendeel' zie ik niet terug.
2. Dat kan in ieder geval geen kwaad.
3. Daarmee vul je alles voor haar in. Ze kan doen met de reacties wat ze wil. Wat jij hier zegt stelt dat ze mijn reacties niet gaat accepteren en daarom dit en dit gaat doen. Je geeft haar niet eens de kans om te reageren op mijn reacties daarmee. Je vult hiermee teveel voor iemand in waardoor andere inzichten teniet worden gedaan.
4. Geen idee hoe dit betrekking heeft op mij. Ze kan toch gewoon juist zeggen wat ze wil? Daar is dit topic voor. Of smoor ik TS de mond door mijn mening/idee te geven? Precies weer dat TS zich erbij neer moet leggen en een andere reactie niet goed is.

5. Ik hoop dat je beseft dat dit compleet onjuist is. Alles wat jij en anderen hier stellen gaat juist puur uit van het idee dat ze TS helpen door haar maar in vrede en zonder extra stress te laten sterven. Een tegengeluid zoals dat van mij is vreselijk terwijl die juist de enigen zijn die echt willen helpen in plaats van maar mee te gaan met de ander die vanuit emotie zelfmoord wil plegen.
pi_216385810
Dit topic gaat inmiddels voorbij aan de vraag van TS.

Om ervaringen met levenseindeklinieken.

Jammer.
pi_216385830
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:14 schreef Sally het volgende:
Dit topic gaat inmiddels voorbij aan de vraag van TS.

Om ervaringen met levenseindeklinieken.

Jammer.
Een beetje hetzelfde als 'Iemand ervaring met het nemen van een overdosis aan paracetamol' terwijl iedereen weet dat diegene daarmee dan zelfmoord wil plegen. Jammer dat er zo gericht wordt op het beeindigen van een leven in plaats van op het helpen ervan. Jullie moeten jullie allemaal zo erg schamen, dit is gewoon zo slecht
pi_216385868
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:16 schreef Josefff het volgende:

[..]
Een beetje hetzelfde als 'Iemand ervaring met het nemen van een overdosis aan paracetamol' terwijl iedereen weet dat diegene daarmee dan zelfmoord wil plegen. Jammer dat er zo gericht wordt op het beeindigen van een leven in plaats van op het helpen ervan.
Dat valt in het kader ongevraagd advies, ze heeft al heel veel behandelingen gedaan.

Er is ook een ander topic van een jongen die liep er ook tegenaan op zijn manier. Die gaf ik weer andere tips, tricks en troost.

Onder het motto, vriend je bent net begonnen met therapie, zit niet bij de pakken neer, jij wilt niet dood, jij wilt een ander leven.. die kans is er voor jou, ook al zie je hem nu niet.

Niet op die manier, want je wilt mensen ook niet te hard benaderen als ze kwetsbaar zijn

Tis ook niet zo dat fokkers hier massaal bij de eerste tegenslag users de dood injagen, om het even cru te zeggen.
Hell To The Liars
  Moderator dinsdag 21 januari 2025 @ 23:23:21 #241
441859 crew  Lenny77
pi_216385883
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:12 schreef Josefff het volgende:
Een tegengeluid zoals dat van mij is vreselijk terwijl die juist de enigen zijn die echt willen helpen in plaats van maar mee te gaan met de ander die vanuit emotie zelfmoord wil plegen.
Mensen die denken dat zij de enige zijn die echt willen helpen... Hoor je jezelf nu?
Als jij geen probleem ziet in dit soort opmerkingen, dan houdt deze discussie voor mij ook wel op.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_216385901
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:00 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nogmaals... Niemand moedigt haar aan, integendeel.
Denk je dat dingen zoals: he het is nog maar 3j, de zon gaat wel weer schijnen, wij willen niet dat je voor euthanasie gaat, wij willen je tegen houden, wij vinden dat je niet uitbehandeld bent,... zal helpen? Het enige wat dat gaat doen is maximum volgend antwoord van haar (en niet eens oprecht maar om van ons gedram, beoordelend gedoe en afwimpelend gezeik af te zijn): mja ik denk er nog wel over na.
Juist het bespreken hiervan geeft lucht, ook begrip of herkenning of wat dan ook. Zwijgen hierover of meteen afwijzen brengt niets.
Vingertje wijzen helpt trouwens niemand en een redderscompex al helemaal niet. Wie zijn wij verdorie om te bepalen voor een ander dat die persoon maar lekker verder moet ploeteren, onszelf wentelend in het gevoel van de weldoener en verder gaan met de dagdagelijkse dingen terwijl die persoon nog jaren achter blijft in het donker?
Hear hear
Zo waardevol, de ruimte om dit te kunnen bespreken. Het is al kut genoeg als je je zo voelt. Alsof iemand zelf ook niet liever vrolijk en gelukkig was geweest. Niet alles is maakbaar. O+
Trust nobody
pi_216385987
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:16 schreef Josefff het volgende:

[..]
Een beetje hetzelfde als 'Iemand ervaring met het nemen van een overdosis aan paracetamol' terwijl iedereen weet dat diegene daarmee dan zelfmoord wil plegen. Jammer dat er zo gericht wordt op het beeindigen van een leven in plaats van op het helpen ervan. Jullie moeten jullie allemaal zo erg schamen, dit is gewoon zo slecht
Whut?

Eehhh.

Wat een vergelijking.

Edit:

Een levenseinde kliniek is een compleet, lang en intensief traject. Waarin begeleiding is, en steeds de kans wordt geboden om te stoppen en toch een andere keuze te maken.

Heb je de YouTube gezien die laatst gedeeld werd?
Ik wel.

Edit 2, deze dus:
sinterklaaskapoentje in R&P / Levenseindekliniek

/edit

.

En ik SNAP je berichten en redeneringen heus.

Maar waarom is onze mening/ visie dan slecht en moeten wij ons schamen?
Het komt me echt over alsof je streng religieus bent (maar dat niet zegt)...?

[ Bericht 7% gewijzigd door Sally op 22-01-2025 02:59:20 ]
pi_216386860
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:12 schreef Josefff het volgende:

[..]
1. Wat mensen hier zeggen is op zijn minst het niet tegenwerken van zelfmoord, het maar sussen in haar gedachtegang dat het goed is wat ze denkt. Dat 'integendeel' zie ik niet terug.
2. Dat kan in ieder geval geen kwaad.
3. Daarmee vul je alles voor haar in. Ze kan doen met de reacties wat ze wil. Wat jij hier zegt stelt dat ze mijn reacties niet gaat accepteren en daarom dit en dit gaat doen. Je geeft haar niet eens de kans om te reageren op mijn reacties daarmee. Je vult hiermee teveel voor iemand in waardoor andere inzichten teniet worden gedaan.
4. Geen idee hoe dit betrekking heeft op mij. Ze kan toch gewoon juist zeggen wat ze wil? Daar is dit topic voor. Of smoor ik TS de mond door mijn mening/idee te geven? Precies weer dat TS zich erbij neer moet leggen en een andere reactie niet goed is.

5. Ik hoop dat je beseft dat dit compleet onjuist is. Alles wat jij en anderen hier stellen gaat juist puur uit van het idee dat ze TS helpen door haar maar in vrede en zonder extra stress te laten sterven. Een tegengeluid zoals dat van mij is vreselijk terwijl die juist de enigen zijn die echt willen helpen in plaats van maar mee te gaan met de ander die vanuit emotie zelfmoord wil plegen.
Punt 2 kan dus wel degelijk kwaad.
Als je continu dingen te horen krijgt als "het is nog maar 3 jaar", "de zon gaat wel weer schijnen" enzovoort, kan je iemand ook het gevoel geven dat je hem/haar niet serieus neemt.
En dat kan ervoor zorgen dat iemand zijn gevoel dan maar niet meer deelt of zichzelf nog een keer extra de grond in trapt, want "ik moet gewoon normaal doen", "Ik stel me aan" enzovoort...
Misschien bedoel je het niet zo, maar zo kan het wel werken in iemands hoofd (ja ik spreek uit ervaring).
Je luistert dan niet naar wat diegene zegt, maar bent het aan het weerleggen.

Jij kan niet bepalen hoe een ander zich voelt en of iets te kort of lang is of dat de zon wel weer gaat schijnen enzovoort.

Ik snap je reactie wel, maar ik denk dat iedereen hier TS een fijn leven wenst.
Maar als dat niet haalbaar zou zijn (en dat kan alleen zij bepalen) dan vind ik het juist heel goed dat er een topic is als dit.

Maak het bespreekbaar, want op de lange termijn gaat dat ook mensen redden.

TS leeft niet voor jou, ze leeft voor zichzelf en als ze besluit dat het genoeg is, besluit ze dat ook alleen voor zichzelf.
Fake it till you make it...
pi_216391387
quote:
17s.gif Op maandag 20 januari 2025 07:01 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Ik zou liever zien dat de gemeenschap zich om hun medemens zou bekommeren. Veel mensen willen liever niet meer leven uit pure eenzaamheid.

Sterkte iedereen.
In de basis denk ik wel dat een gebrek aan oprecht en voelbaar, fysiek samenzijn de bron is voor veel psychische problemen. De individualisering en het materialisme hebben een zekere weelde aan vrije tijd en luxe gebracht, en tegelijkertijd verbondenheid, compassie en zingeving teniet gedaan.
pi_216397429
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Mensen die denken dat zij de enige zijn die echt willen helpen... Hoor je jezelf nu?
Als jij geen probleem ziet in dit soort opmerkingen, dan houdt deze discussie voor mij ook wel op.
Dat is je recht natuurlijk. Er is een verschil tussen denken te helpen en te helpen. Ik denk dat deze discussie voor jou dan ophoudt..

quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 08:19 schreef Nijna het volgende:

[..]
Punt 2 kan dus wel degelijk kwaad.

Reageert op 1 van de 5 punten en dat is waar jullie kracht uit krijgen. Nog afgezien of het klopt of niet.

quote:
1s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 23:44 schreef Sally het volgende:

Maar waarom is onze mening/ visie dan slecht en moeten wij ons schamen?
Het komt me echt over alsof je streng religieus bent (maar dat niet zegt)...?

Ik geloof niet in God. Ik geloof wel in eerlijk en correct handelen ongeacht je eigen belangen. Altruïsme in zijn puurste vorm bestaat denk ik niet. Maar ik probeer dat wel na te leven in ieder geval als het gaat om zaken zoals dit.

Waarom jullie je moeten schamen en jullie mening/visie slecht is (naar mijn idee, laat ik dat maar toevoegen voordat mijn reactie verwijderd wordt) was in dit geval een reactie op een user die het weer wou hebben over de ervaringen met levensbeeindigingsklinieken. Voor mij lijkt dat alsof er geen reacties mogen zijn om TS nog proberen te helpen naar een ander pad. 'Ze heeft gekozen voor de dood dus help haar erbij of wees stil'. Dat vind ik persoonlijk echt kwaadaardig als je zoiets aanhangt. Het is het gemakkelijkste om aan te hangen, genoeg mensen hier zitten het ook te verdedigen omdat TS het wil maar dat an sich is niet zo snel een goede reden tenzij er echt genoeg gedaan is om te kijken of zelfmoord de oplossing is.

Daarom gaf ik ook aan dat de psychiater het er niet mee eens was maar dat wordt ook de wind in geslagen. Van mij mogen mensen best sterven, alleen in dit geval volg ik de psychiater in combinatie met wat TS zelf zegt en denk ik dat het te vroegtijdig is om haar te bevestigen in haar keuze (ik zie het praten over ervaringen bij dat soort klinieken als een manier om haar daar een goed gevoel over te krijgen).

Ik heb geen geheim agenda of een kwaadwillend agenda, of geloof in een God. Ik denk alleen dat het goed is dat ik in dit geval zeg wat ik zeg voor TS (en ook voor jullie). 1 persoon zoals ik gaat haar waarschijnlijk niet laten twijfelen ofzo, dus jullie hoeven geen stress wat dat betreft te hebben. Ik moet dit alles alleen gemeld hebben om met mezelf te kunnen leven als het ware (beetje overdreven maar wel enigzins waar). Op deze manier heb ik mijn steentje bijgedragen om iemand nog op andere gedachtes te brengen als die persoon niet echt zeker van haar of zijn zaak is
pi_216397614
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 23:09 schreef Josefff het volgende:
was in dit geval een reactie op een user die het weer wou hebben over de ervaringen met levensbeeindigingsklinieken.
Ja hoi.

Dat was ik.
pi_216397628
quote:

[..]
Dat is je recht natuurlijk. Er is een verschil tussen denken te helpen en te helpen. Ik denk dat deze discussie voor jou dan ophoudt..
[..]
Reageert op 1 van de 5 punten en dat is waar jullie kracht uit krijgen. Nog afgezien of het klopt of niet.
[..]
Ik geloof niet in God. Ik geloof wel in eerlijk en correct handelen ongeacht je eigen belangen. Altruïsme in zijn puurste vorm bestaat denk ik niet. Maar ik probeer dat wel na te leven in ieder geval als het gaat om zaken zoals dit.

Waarom jullie je moeten schamen en jullie mening/visie slecht is (naar mijn idee, laat ik dat maar toevoegen voordat mijn reactie verwijderd wordt) was in dit geval een reactie op een user die het weer wou hebben over de ervaringen met levensbeeindigingsklinieken. Voor mij lijkt dat alsof er geen reacties mogen zijn om TS nog proberen te helpen naar een ander pad. 'Ze heeft gekozen voor de dood dus help haar erbij of wees stil'. Dat vind ik persoonlijk echt kwaadaardig als je zoiets aanhangt. Het is het gemakkelijkste om aan te hangen, genoeg mensen hier zitten het ook te verdedigen omdat TS het wil maar dat an sich is niet zo snel een goede reden tenzij er echt genoeg gedaan is om te kijken of zelfmoord de oplossing is.

Daarom gaf ik ook aan dat de psychiater het er niet mee eens was maar dat wordt ook de wind in geslagen. Van mij mogen mensen best sterven, alleen in dit geval volg ik de psychiater in combinatie met wat TS zelf zegt en denk ik dat het te vroegtijdig is om haar te bevestigen in haar keuze (ik zie het praten over ervaringen bij dat soort klinieken als een manier om haar daar een goed gevoel over te krijgen).

Ik heb geen geheim agenda of een kwaadwillend agenda, of geloof in een God. Ik denk alleen dat het goed is dat ik in dit geval zeg wat ik zeg voor TS (en ook voor jullie). 1 persoon zoals ik gaat haar waarschijnlijk niet laten twijfelen ofzo, dus jullie hoeven geen stress wat dat betreft te hebben. Ik moet dit alles alleen gemeld hebben om met mezelf te kunnen leven als het ware (beetje overdreven maar wel enigzins waar). Op deze manier heb ik mijn steentje bijgedragen om iemand nog op andere gedachtes te brengen als die persoon niet echt zeker van haar of zijn zaak is
En verder vind ik je reactie opnieuw half respectloos naar TS.
Die overigens zelf nu niet kan reageren, helaas.

quote:
TS leeft niet voor jou, ze leeft voor zichzelf en als ze besluit dat het genoeg is, besluit ze dat ook alleen voor zichzelf.
pi_216397639
quote:
Maak het bespreekbaar, want op de lange termijn gaat dat ook mensen redden.
+20.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 22 januari 2025 @ 23:47:17 #250
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_216397749
quote:

[..]

Waarom jullie je moeten schamen en jullie mening/visie slecht is (naar mijn idee, laat ik dat maar toevoegen voordat mijn reactie verwijderd wordt) was in dit geval een reactie op een user die het weer wou hebben over de ervaringen met levensbeeindigingsklinieken.
Een user wilde het weer gaan hebben over letterlijk hetgeen waar met dit topic naar wordt gevraagd dus.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')