Dat effect weten we juist wel en dat is ook de reden dat men dat spul (helaas!) denkt te moeten gebruikenquote:Op donderdag 26 juni 2025 22:02 schreef Hanca het volgende:
Inwoners van de EU die in de buurt van een boerderij wonen hebben 100 pesticiden in hun lichaam en huis: https://www.nd.nl/nieuws/(...)en-in-aanraking-met-
En dan te bedenken dat al die pesticiden alleen idividueel (en dan ook nog niet zo best) worden getest en dat niemand ooit getest heeft op de gevolgen van die cocktails. We hebben geen enkel flauw benul wat dit voor effect heeft op mensen. En op dieren en de natuur, trouwens.
Zonder die rommel zouden we een stuk minder te eten hebben. “Dan importeren we het toch”. Met alle gevolgen van dien.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 09:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat effect weten we juist wel en dat is ook de reden dat men dat spul (helaas!) denkt te moeten gebruiken
Je hebt hier te maken met een negatieve feedback loop. Meer eten is meer mensen is meer eten nodig is meer pesticiden nodig is meer schade door pesticiden. En dat gaat door tot alles op en kapot is. Want mensen zijn niet zo snugger.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zonder die rommel zouden we een stuk minder te eten hebben. “Dan importeren we het toch”. Met alle gevolgen van dien.
Het probleem is als volgt:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je hebt hier te maken met een negatieve feedback loop. Meer eten is meer mensen is meer eten nodig is meer pesticiden nodig is meer schade door pesticiden. En dat gaat door tot alles op en kapot is. Want mensen zijn niet zo snugger.
Nee, biologisch is net zo productief.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zonder die rommel zouden we een stuk minder te eten hebben. “Dan importeren we het toch”. Met alle gevolgen van dien.
Ik verwijs je graag door naar mijn eerste bulletpoint.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, biologisch is net zo productief.
https://www.brabantsemili(...)s-gangbare-landbouw/
https://vilt.be/nl/nieuws(...)ls-gangbare-landbouw
https://www.ekoland.nl/ar(...)-voor-landbouwbodem/
Dus we hebben dan helemaal niks minder te eten.
Nee. Maar duidelijk is dat biologisch net zo productief is. Als we boeren daarbij moeten helpen, begeleiden, geld geven voor het ombouwen, dan doen we dat. Het is onzin om gif te blijven gebruiken 'omdat we dat eenmaal gewend zijn'. We zijn ook gestopt met asbest (en landbouwgif is zeer vergelijkbaar) terwijl we dat gewend waren.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik verwijs je graag door naar mijn eerste bulletpoint.
Heb je wel eens een bouwplan ingetekend?
Ik stel ook niet dat het onmogelijk is. Maar er zitten echt heel veel haken en ogen aan. Dus even een snelle opsomming:quote:Op vrijdag 27 juni 2025 16:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee. Maar duidelijk is dat biologisch net zo productief is. Als we boeren daarbij moeten helpen, begeleiden, geld geven voor het ombouwen, dan doen we dat. Het is onzin om gif te blijven gebruiken 'omdat we dat eenmaal gewend zijn'. We zijn ook gestopt met asbest (en landbouwgif is zeer vergelijkbaar) terwijl we dat gewend waren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik stel ook niet dat het onmogelijk is. Maar er zitten echt heel veel haken en ogen aan. Dus even een snelle opsomming:
- Overgang van gangbaar naar biologisch kost minimaal 10 jaar. De gemiddelde leeftijd van telers is al over de 55. Die zijn dus opgegroeid met chemie en dat is ze op school ook onderwezen. Omslag naar biologisch vereist een compleet andere manier van werken.
- boeren willen best wel omschakelen want die zien ook dat deze manier van werken niet houdbaar is. Door intensief gebruik lopen de opbrengsten terug. Maar voor de overslag heb je minstens 1 nieuwe maar misschien wel twee generaties nieuwe boeren nodig.
- veel percelen zijn niet geschikt voor biologische landbouw al was het alleen al vanwege de onkruiddruk. Er zijn ontluizen waarvan de zaden tot wel 30 jaar in de grond blijven.
- biologisch is veel arbeidsintensiever en personeel is er gewoon niet.
Ik kan je nog een hele opsomming geven. Ik twijfel er verder niet aan dat het biologisch kan. Maar de vraag daarbij is wel op welke schaal en hoe snel.
Je hoeft me niet te geloven maar ik werk in de landbouw en heb dagelijks contact met telers en bijna wekelijks heb ik hier met telers discussies over. Meer info in de spoiler.Te moeilijk, lukt niet, wil niet horen we op dit dossier inmiddels 30 jaar. En het is helemaal niet moeilijk, er stappen jaarlijks alleen al in Nederland tientallen tot honderden boeren over, in Duitsland zijn het er nog veel meer. Het is niet moeilijk. Wel financieel lastig, daarom moeten we er ook subsidie voor geven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Elk ander argument valt gewoon in de categorie die de boeren al sinds halverwege de jaren 90 gebruiken om elke vorm van verbetering te stoppen en puur te gaan voor winstmaximalisatie. Dat zijn geen echte argumenten, dat is de landbouwlobby die wordt gefinancieerd door Bayer en co. Zie BBB, die ook alleen voor de gifproducenten en niet voor de boeren opkomen.
De hele wereld biologisch voeden, het kan gewoon. En het moet ook gewoon. We gaan later op deze gifperiode terugkijken als 1 van de meest absurde in de geschiedenis van de mensheid.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
Ok, prima dat je dat kunt concluderen op basis van een paar rapportjes en niets aan wilt nemen van mensen in de landbouw zelf. Dan heeft het helemaal geen zin om hier een discussie over te voeren.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Te moeilijk, lukt niet, wil niet horen we op dit dossier inmiddels 30 jaar. En het is helemaal niet moeilijk, er stappen jaarlijks alleen al in Nederland tientallen tot honderden boeren over, in Duitsland zijn het er nog veel meer. Het is niet moeilijk. Wel financieel lastig, daarom moeten we er ook subsidie voor geven.
Elk ander argument valt gewoon in de categorie die de boeren al sinds halverwege de jaren 90 gebruiken om elke vorm van verbetering te stoppen en puur te gaan voor winstmaximalisatie. Dat zijn geen echte argumenten, dat is de landbouwlobby die wordt gefinancieerd door Bayer en co. Zie BBB, die ook alleen voor de gifproducenten en niet voor de boeren opkomen.
De hele wereld biologisch voeden, het kan gewoon. En het moet ook gewoon. We gaan later op deze gifperiode terugkijken als 1 van de meest absurde in de geschiedenis van de mensheid.
Rapporten, ronde tafel gesprekken in de Kamer, Kamerdebatten, krantenartikelen en gesprekken met biologische boeren.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ok, prima dat je dat kunt concluderen op basis van een paar rapportjes en niets aan wilt nemen van mensen in de landbouw zelf. Dan heeft het helemaal geen zin om hier een discussie over te voeren.
Ik geef notabene in de spoiler aan hoe wij er als afnemer in staan. Ik geef notabene aan dat ik dagelijks gesprekken voer met telers en dat ze zelf dondersgoed inzien dat het zo niet langer kan.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rapporten, ronde tafel gesprekken in de Kamer, Kamerdebatten. Nee, mensen uit de landbouw zelf zijn nou net niet de mensen waar je op dit dossier als eerste naar moet luisteren. Dat is al 30 jaar gebleken. Hadden ze 30 jaar geleden die boeren op de snelweg genegeerd, had er nu geen enkele boer problemen ronddom stikstof. Wat je namelijk hoort uit de landbouw wordt puur ingegeven door een zeer vergiftigde lobby die niets te maken heeft met wat goed is voor boeren.
https://www.rijksoverheid(...)panzacchi-et-al-2025quote:Op donderdag 12 juni 2025 17:36 schreef Hanca het volgende:
Dit valt me heel erg mee van LTO: https://www.trouw.nl/duur(...)n-zegt-lto~b0018392/
Ik hoop dat ze het advies 'stop voorlopig met glyfosaat' ook aan hun leden hebben verstuurd.
Absoluut wel, ik heb boeren gesproken die net over waren gegaan naar biologisch. En die aangaven dat het moeilijk was, maar zeker haalbaar voor iedere boer.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar heb niet echt de indruk dat je bereid bent te luisteren naar geluiden uit de landbouw zelf.
Op oneigenlijke wijze, want ze geven zelf aan dat ze de gegevens nog moeten opvragen en niet hebben ingezien.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)panzacchi-et-al-2025
Ondertussen maakt het CTGB gehakt van het rapport.
https://www.trouw.nl/duur(...)nvoldoende~b423b2f4/quote:ze hadden geen toegang tot de ruwe data, de ongefilterde onderzoeksresultaten van een studie
Ik heb niet beweerd dat het niet kan en ik geef voor de derde keer aan dat de boeren dat zelf ook niet vinden. De manier en snelheid waarop, dát kan niet. En een eerlijke biologische boer zal je ook eerlijk vertellen dat het op de zandgronden toch wel heel lastig gaat worden om het rendabel te houden als de afnemer en daarmee de klant er niet voor wenst te betalen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Absoluut wel, ik heb boeren gesproken die net over waren gegaan naar biologisch. En die aangaven dat het moeilijk was, maar zeker haalbaar voor iedere boer.
En ben dus niet bereid naar 'kan niet' geluiden te luisteren, omdat mensen niet willen veranderen, inderdaad.
Op oneigenlijke wijze zelfs? Als je in een studie aan wil tonen dat er een verband bestaat tussen kanker en glyfosaat dan is het wel van belang dat je dat met ruwe data kunt onderbouwen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 18:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op oneigenlijke wijze, want ze geven zelf aan dat ze de gegevens nog moeten opvragen en niet hebben ingezien.
[..]
https://www.trouw.nl/duur(...)nvoldoende~b423b2f4/
Subsidies en verhoogde prijzen zijn we er nog steeds niet. Biologische landbouw is wel degelijk iets anders dan de reguliere landbouw. Het is alsof je een drummer een gitaar geeft en zegt; jij bent toch muzikant? Ga het maar doen. Het is alsof je tegen tata steel zegt; volgend jaar alleen nog maar groene energie gebruiken. Het is gewoon een utopie om te verwachten dat we binnen 10 jaar volledig om kunnen zijn. Die proefveldjes uit je onderzoek zijn leuk maar zelfs daar hebben ze het over 13 jaar. Laat staan dat we het gaan hebben over een bouwplan van tientallen hectares.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 20:03 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het niet zo'n sterk verhaal. Ja, we zijn van vroeger 25% van ons inkomen (jaren 70) naar nu 10% gezakt. Dat is inderdaad een probleem, maar geen onoverkomelijk probleem: dat betekent dus dat er ruimte is de prijzen te laten stijgen. Verder noemde ik al eerder de mogelijkheid tot subsidie. Combineer die beide en je hebt bijna alle problemen opgelost. Je kunt de 'klant' gewoon dwingen: een europees verkoopverbod op niet biologisch voedsel, in te gaan in een jaar of 10, zou echt gewoon nu een optie moeten zijn.
En wat ik dus eerder al zei: al die giftige lobbyclubs die een hekel lijken te hebben aan boeren en vooral aan de aandeelhouders van Bayer denken moet je er uit gooien. Dat kunnen boeren ook zelf.
Als we minder exporteren is dat natuurlijk geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 20:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Subsidies en verhoogde prijzen zijn we er nog steeds niet. Biologische landbouw is wel degelijk iets anders dan de reguliere landbouw. Het is alsof je een drummer een gitaar geeft en zegt; jij bent toch muzikant? Ga het maar doen. Het is alsof je tegen tata steel zegt; volgend jaar alleen nog maar groene energie gebruiken. Het is gewoon een utopie om te verwachten dat we binnen 10 jaar volledig om kunnen zijn. Die proefveldjes uit je onderzoek zijn leuk maar zelfs daar hebben ze het over 13 jaar. Laat staan dat we het gaan hebben over een bouwplan van tientallen hectares.
Dan blijft nog steeds over dat de handjes om het werk te doen er gewoon niet zijn. Ja voor ¤50 per uur wil iedereen wel werken. Dan vergeet je oook even dat we een groot gedeelte exporteren waardoor we onszelf uit de markt prijzen. Wat voor zin hebben die subsidies dan nog?
https://www.nporadio1.nl/(...)aker-een-droogtelandquote:'Nederland wordt steeds vaker een droogteland'
Vandaag 10:23
5 minuten
Ondanks de plaatselijke stortbuien van de afgelopen dagen, is 2025 hard op weg om één van de droogste jaren in de recente Nederlandse geschiedenis te worden. Of om het in de woorden van auteur René Didde te zeggen: 'Nederland is niet langer een waterland, het wordt steeds vaker een droogteland'. Bij drinkwaterbedrijf Vitens proberen ze daar wat aan te doen. Op de Veluwe winnen ze niet alleen water, ze brengen het ook terug, is te horen in Vroege Vogels.
De 'truc' van Vitens zit in zogeheten infiltratiebekkens. In de buurt van Epe wordt water uit een drietal Veluwse beken heuvelopwaarts gepompt, om in een natuurlijk ogend meertje te eindigen. Daar trekt het in de zandbodem, om een eind verderop als drinkwater te worden opgepompt. "Per dag pompen we hier op dit moment één Olympisch zwembad vol water het bekken in", vertelt de hydroloog van Vitens, Jelle van Sijl. "Over het hele jaar gemeten gaat het om zes miljoen kuub water. We pompen hier in principe evenveel water de grond ín, als we er als drinkwater uithalen. Netto nul, dus!"
Grootverbruikers
"Dit soort initiatieven heeft de toekomst", benadrukt wetenschapsjournalist René Didde. Hij schreef het boek Nederland Droogteland en onderzocht daarvoor hoe wij steeds vaker een land worden met natte voeten in de winter en droogteproblemen in de zomer. "Net als Vitens zouden veel meer partijen - drinkwaterbedrijven, maar ook boeren en andere grootverbruikers van water – de opdracht moeten krijgen om over het jaar gemeten net zoveel water in natte tijden in de grond te stoppen als ze er in droge tijden uithalen."
Het pleidooi van Didde wordt met instemming ontvangen door Anky Spanjers, programmamanager bij Vitens. "Toch is het niet altijd even makkelijk in vol Nederland", benadrukt zij. Wanneer een drinkwaterbedrijf bijvoorbeeld erg veel water in de grond wil opslaan, kan dat gevolgen hebben voor boeren die natte voeten krijgen of kelders van bewoners die onderlopen. "Het vergt dus heel veel samenwerking en afstemming."
Veel hoofdpijndossiers bijeen
Toch is dat precies wat nodig is, stelt Didde. "We moeten weer functies in het landelijk gebied gaan combineren om verschillende hoofdpijndossiers op te lossen. Boeren zullen moeten overschakelen van intensieve, droge teelten, zoals melkveehouderij, op natte teelten als lisdodden of elzen, voor isolatiematerialen of hout voor de bouw. Daarmee help je stikstof-, klimaat- en waterproblemen. En ondertussen behoud je ook voldoende water voor de natte natuur, waar iedereen van profiteert", aldus Didde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |