https://www.rtl.nl/nieuws(...)der-fysiek-personeelquote:Een winkel zonder fysiek aanwezige medewerkers: dat is het nieuwe concept waarmee KPN in Den Helder aan de slag gaat. In deze zogenoemde 'GenZ-winkel', verwijzend naar de jongere generatie, kunnen klanten zelf hun zaken regelen, zoals het omruilen van kapotte apparaten. Maar hoe bevalt zo'n aanpak in de praktijk?
KPN meldt op zijn website dat klanten in de winkel zelfstandig hun zaken kunnen regelen met hulp van een medewerker op afstand, die via een groot scherm opgeroepen kan worden. Je kan er abonnementen afsluiten en verlengen, kapotte apparaten omruilen en zelfs het product direct meenemen. De medewerker kan advies geven en producten laten zien op het scherm. Via hetzelfde scherm kunnen klanten producten ontvangen en inleveren.
Voor de eerste bezoekers zal het waarschijnlijk even wennen zijn. Bij binnenkomst kom je namelijk niet meteen een medewerker tegen. Volgens KPN geeft de jongste generatie daar juist de voorkeur aan, omdat ze vaak heel gericht naar de winkel komen nadat ze online al hebben gekeken wat ze nodig hebben.
Volgens retailexpert Tom Kikkert is de keuze gebaseerd op personeelstekorten en hoge loonkosten. "Dat leidt ertoe dat bedrijven, net als supermarkten, steeds vaker nadenken over het verminderen van fysiek menselijk contact."
Emotionele verbinding met merk
Maar volgens Kikkert is juist het menselijke contact hetgeen we waarderen aan winkels, horeca en evenementen. "De emotionele verbinding met het merk speelt een cruciale rol en de ervaring leert dat wanneer je dat contact weghaalt, de relatie met een klant moeilijk op hetzelfde niveau te houden is."
KPN laat weten dat het voorlopig om een proef gaat die is overgewaaid uit Estland. "Het is succesvol omdat het klanten een keuze biedt in hoe ze geholpen willen worden", valt op de website te lezen.
Balans
Maar volgens Kikkert is er geen keuze als er alleen virtuele medewerkers zijn. Hoewel hij begrijpt dat de jongere generatie relatief gezien minder fysiek contact zoekt, vindt hij het belangrijk dat de keuze er wel is. Zoals bij supermarkten waar zowel fysieke als zelfscankassa's staan. "Er moet een balans zijn: technologie kan ondersteunen, maar mag het menselijke contact niet vervangen. Als fysieke winkels het menselijke contact volledig wegnemen, kun je net zo goed thuisblijven."
Hij vergelijkt het met robots in de zorg en datingapps. "Hoewel een robot bepaalde vaardigheden net zo goed kan uitvoeren als een mens, mist het vaak het vermogen tot emotionele connectie. En apps kunnen fysieke ontmoetingen faciliteren, maar nooit volledig vervangen. Uiteindelijk draait het om de menselijke interactie. We blijven zoeken naar menselijke verhalen en verbindingen."
De retailexpert zegt dat veel bedrijven ervoor hebben gekozen om hun winkels te sluiten en meer in te spelen op service vanuit huis. "Maar dat is een moeilijke strategie." Het gaat volgens Kikkert namelijk niet alleen maar om de kwaliteit van een product of dienst, maar ook om de gedeelde beleving. "Sportstadions bieden bijvoorbeeld een minder comfortabele ervaring dan thuis, maar het gaat om de ervaring, het contact en de verbinding. Hetzelfde geldt voor restaurants, waar je ook niet alleen maar voor het eten komt."
Schieten we door?
En hoe meer klanten zelf moeten doen, hoe groter de kans op frustratie is volgens Kikkert. "Het kan ook agressie opleveren. Want wat als je er niet uitkomt? Steve Jobs, de oprichter van Apple, zei ooit dat technologie onze eigen kwaliteiten alleen mag versterken, omdat menselijke relaties en contacten het hoogst haalbare in ons leven zijn. Maar zijn we inmiddels niet doorgeschoten?"
Ik weet niet hoe het kan, maar ik ben het eens helemaal met je eens in deze.quote:Op dinsdag 19 november 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
Prima als er animo voor is, maar dit is natuurlijk gedoemd te falen. Zoveelste bedrijf dat de jongere generatie wil aanspreken, maar waarschijnlijk geen enkele gen z'er aan tafel had zitten bij deze beslissingen.
Beschadigde apparaten kun je via ieder pakketpunt terugsturen, dus waarom zou iemand speciaal naar zo'n winkel toe gaan?
Abonnementen afsluiten, opzeggen, aanpassen en verlengen kan online, dus weet mijn god niet wat je dan in zo'n winkel moet zoeken.
De oudere generatie gaat dit te ingewikkeld vinden en de jongere generatie heeft hier totaal geen behoefte aan.
De bedrijven zullen wel bang zijn voor mensen die zij niet programmeren kunnen.quote:Volgens retailexpert Tom Kikkert is de keuze gebaseerd op personeelstekorten en hoge loonkosten. "Dat leidt ertoe dat bedrijven, net als supermarkten, steeds vaker nadenken over het verminderen van fysiek menselijk contact."
Ja, Ouderen willen juist een winkel waar ze heen kunnen met vragen en in persoon geholpen kunnen worden.quote:Op dinsdag 19 november 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
Prima als er animo voor is, maar dit is natuurlijk gedoemd te falen. Zoveelste bedrijf dat de jongere generatie wil aanspreken, maar waarschijnlijk geen enkele gen z'er aan tafel had zitten bij deze beslissingen.
Beschadigde apparaten kun je via ieder pakketpunt terugsturen, dus waarom zou iemand speciaal naar zo'n winkel toe gaan?
Abonnementen afsluiten, opzeggen, aanpassen en verlengen kan online, dus weet mijn god niet wat je dan in zo'n winkel moet zoeken.
De oudere generatie gaat dit te ingewikkeld vinden en de jongere generatie heeft hier totaal geen behoefte aan.
Inderdaad. Net zoiets als de internetzuilen die Blokker ineens had om dingen in de webshop te bestellen. Als ik iets in de webshop wil bestellen, waarom zou ik dan überhaupt naar de fysieke winkel willen komen?quote:Op dinsdag 19 november 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
Prima als er animo voor is, maar dit is natuurlijk gedoemd te falen. Zoveelste bedrijf dat de jongere generatie wil aanspreken, maar waarschijnlijk geen enkele gen z'er aan tafel had zitten bij deze beslissingen.
Beschadigde apparaten kun je via ieder pakketpunt terugsturen, dus waarom zou iemand speciaal naar zo'n winkel toe gaan?
Abonnementen afsluiten, opzeggen, aanpassen en verlengen kan online, dus weet mijn god niet wat je dan in zo'n winkel moet zoeken.
De oudere generatie gaat dit te ingewikkeld vinden en de jongere generatie heeft hier totaal geen behoefte aan.
Probleem van de Blokker was ook nog eens dat ze amper voorraad hadden. Fietste je ernaartoe als je tosti-ijzer kapot was, kon je wel een showmodel bekijken maar de apparaten zelf waren amper op voorraad. Ik denk dat ze met die zuilen dan nog probeerde te bereiken dat je hem in ieder geval bij de Blokker bestelde.quote:Op dinsdag 19 november 2024 19:30 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Inderdaad. Net zoiets als de internetzuilen die Blokker ineens had om dingen in de webshop te bestellen. Als ik iets in de webshop wil bestellen, waarom zou ik dan überhaupt naar de fysieke winkel willen komen?
Dit is een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Die keuze is vaak al een illusie, bv. dat er nog maar 1 normale kassa is die altijd gesloten isquote:dat de keuze er wel is. Zoals bij supermarkten waar zowel fysieke als zelfscankassa's staan
Nee, lul, met een U. Staat er toch duidelijk.quote:
Was 15 jaar klant bij KPN via een mobiel abonnement. Laten we zeggen ¤25 per maand. Hun op een bepaald gevraagd of ze mooie actie hadden voor zo’n trouwe klant. Dat hadden ze: ¤22.50 per maand. Ik denk bel Vodafone eens. Als nieuwe klant ¤17.50 per maand. KPN gebeld maar die zeiden nog net niet dat ik maar moest vertrekken.quote:Op woensdag 20 november 2024 06:06 schreef raptorix het volgende:
"Emotionele verbinding met merk"
Ik heb mijn halve leven samen moeten werken met Marketeers (van de meest foute merken), en dat is echt hoe ze denken, ze trekken zich elke morgen ook voor de spiegel af op zichzelf. Je moet eens opletten hoeveel bedrijven het altijd over "samen" en "wij" hebben, vooral de Vattenfalls en Rabobanken. Echter ze geven helemaal geen kut om je, ze willen grof geld verdienen, en nee ze hebben echt geen interesse in maatschappelijke thema's, van Vattenfall ken ik 1 verhaal wat ik hier niet ga schrijven, maar dat is zo misdadig dat een bedrijf als Monsanto nog heilig lijkt.
Ik heb zelf ooit in een ver verleden de bestelstraat voor Vodafone gebouwd, daarbij lag de nadruk heel erg op 500MBIT fiber, echt dikke koeie letters, en ook bij hun normale ADSL verbindingen kwam ik er pas na 3 maanden achter dat de getoonde prijs alleen de eerste 2 maanden was, nu komt de grap van de 500 MBIT, die was letterlijk maar op 10 huizen beschikbaar, die hadden ze speciaal aangesloten op het netwerk van ik meen TU Delft zodat ze dat groot in hun marketing campagne konden gebruiken.quote:Op woensdag 20 november 2024 06:11 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Was 15 jaar klant bij KPN via een mobiel abonnement. Laten we zeggen ¤25 per maand. Hun op een bepaald gevraagd of ze mooie actie hadden voor zo’n trouwe klant. Dat hadden ze: ¤22.50 per maand. Ik denk bel Vodafone eens. Als nieuwe klant ¤17.50 per maand. KPN gebeld maar die zeiden nog net niet dat ik maar moest vertrekken.
Zo gaan bedrijven om met vaste klanten. Ben je nieuw dan krijg je de wereld en ben je er al tig jaren klant dan kan je de moord stikken.
KPN is een hoerenbedrijf. En zo zijn ook de Ziggo’s, Vodafone’s en noem maar op van deze wereld.
Onzin Gen Z bestaat niet eens, is gewoon een marketing term.quote:Op dinsdag 19 november 2024 18:30 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)der-fysiek-personeel
[poll=8071]
En pissen en schijten als je het echt niet meer kunt ophouden.quote:Op woensdag 20 november 2024 11:02 schreef Notorious_Roy het volgende:
Cool, daar kan je schuilen voor de regen
Vooral dat ze het geld in de aandeelhouders steken, zoveel topproducten/merken zijn idd bergaf gegaan de laatste 10 jaarquote:Op woensdag 20 november 2024 06:06 schreef raptorix het volgende:
sommige merken leveren dat echt, maar dat is echt maar op 1 hand te tellen, en je ziet vaak het laatste decennium dat veel van dat soort merken liever hun geld in marketing steken, dan in het product.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |