abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215613766
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Bekijk deze YouTube-video

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruïen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 18 november 2024 @ 05:30:07 #2
507279 Bassie48
Onmenselijk rationeel
pi_215613947
Ik ben voor het bestrijden van de racistische KOZP maar die petitie-website is te treurig voor woorden. :N
Science matters
pi_215614307
Ik had wel meer beelden verwacht op Dumpert ofzo dat ze die KOZP met eieren bekogelen.
pi_215614310
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 23:32 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Men heeft zich erbij neergelegd, het is geforceerd opgelegd.

Mocht het zwarte weer terugkomen, vanuit de bevolking, dan zullen verreweg de meeste mensen geen enkel probleem hiermee hebben, integendeel.
Dan kan het ook weer rap de andere kant op gaan.
Maar waarom gebeurt dat niet nu al dan? Wat houdt HET VOLK tegen?

In essentie is praktisch niemand er gewoon nog mee bezig
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215614344
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2024 08:08 schreef Caland het volgende:

[..]

Over het algemeen heeft "Het volk" een houding van 'het zal me worst wezen', dus actief reageren op een actiegroep als KOZP is er niet bij. Resteren KOZP en hun aanhang en 'het volk' dat het wel boeit (vaak dan niet in de Randstad, maar meer in de dorpen waar de zwarte schmink het extra nut van de onherkenbaarheid heeft, en daarnaast ook degenen die de zwarte schmink traditie in ere willen houden). Ik vermoed dat het er veel meer zijn dan jij denkt, en mogelijk op termijn ook wel weer verder kan gaan toenemen.

Ik verwacht dan ook dat KOZP niet veel meer kan bereiken dan wat ze tot nu toe al bereikt hebben, met als belangrijkste wapenfeit de aanpassing van de Pietenkleur in het Sinterklaasjournaal.

Tel je zegeningen en hef jezelf op denk ik dan, of sluit je aan bij andere links extremistische groeperingen (waar ze al een voorzetje voor hebben gegeven met hun 'free free Palestine') en belangrijker, laat iedereen met rust zodat iedereen Sinterklaas op zijn manier kan vieren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_215614354
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:19 schreef Montagui het volgende:

[..]
Over het algemeen heeft "Het volk" een houding van 'het zal me worst wezen', dus actief reageren op een actiegroep als KOZP is er niet bij. Resteren KOZP en hun aanhang en 'het volk' dat het wel boeit (vaak dan niet in de Randstad, maar meer in de dorpen waar de zwarte schmink het extra nut van de onherkenbaarheid heeft, en daarnaast ook degenen die de zwarte schmink traditie in ere willen houden). Ik vermoed dat het er veel meer zijn dan jij denkt, en mogelijk op termijn ook wel weer verder kan gaan toenemen.

Ik verwacht dan ook dat KOZP niet veel meer kan bereiken dan wat ze tot nu toe al bereikt hebben, met als belangrijkste wapenfeit de aanpassing van de Pietenkleur in het Sinterklaasjournaal.

Tel je zegeningen en hef jezelf op denk ik dan, of sluit je aan bij andere links extremistische groeperingen (waar ze al een voorzetje voor hebben gegeven met hun 'free free Palestine') en belangrijker, laat iedereen met rust zodat iedereen Sinterklaas op zijn manier kan vieren.
Dat gaan ze dan ook doen. Ik vermoed ook dat ze niet veel meer kunnen bereiken. In een paar dorpjes zijn er nog zwarte pieten te zien en in de rest van het land is het al aangepast
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215614397
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2024 08:20 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat gaan ze dan ook doen. Ik vermoed ook dat ze niet veel meer kunnen bereiken. In een paar dorpjes zijn er nog zwarte pieten te zien en in de rest van het land is het al aangepast
Hoe kom je er bij 'in een paar dorpjes' en de rest van het land? Randstad misschien roetveegpieten ja, maar de de dorpen in de provincies nog gewoon heerlijk zwarte piet.
pi_215614428
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:28 schreef Kuhn het volgende:

[..]
Hoe kom je er bij 'in een paar dorpjes' en de rest van het land? Randstad misschien roetveegpieten ja, maar de de dorpen in de provincies nog gewoon heerlijk zwarte piet.
Dat valt behoorlijk tegen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215614437
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:33 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat valt behoorlijk tegen.
Op bron waarvan? Heb veel familie en vrienden in de provincie en die geven allemaal aan dat het gewoon nog zwarte piet is.
pi_215614447
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:35 schreef Kuhn het volgende:

[..]
Op bron waarvan? Heb veel familie en vrienden in de provincie en die geven allemaal aan dat het gewoon nog zwarte piet is.
Misschien achter de voordeur, de intochten niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215614448
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:36 schreef Caland het volgende:

[..]
Misschien achter de voordeur, de intochten niet.
Zucht.
pi_215614452
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:37 schreef Kuhn het volgende:

[..]
Zucht.
Ik zie graag al die voorbeelden hoor, 'ik heb vrienden in de provincie wonen' is dan niet echt voldoende.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215614463
De roetveegpiet ligt niet onder vuur. Dat is de ingeslagen weg en meer geaccepteerde nieuwe versie. De timebenders gaan het niet winnen. Al zie ik hier geen winst of verlies in.
  maandag 18 november 2024 @ 08:43:26 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215614486
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2024 08:08 schreef Caland het volgende:

[..]

De politiebegeleiding van de KOZP-demonstranten natuurlijk.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215614499
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:43 schreef thedeedster het volgende:

[..]
De politiebegeleiding van de KOZP-demonstranten natuurlijk.
Maar die was er alleen in Yerseke of all places dit jaar.

Ook wel raar dat HET VOLK zich daar door tegen laat houden dan.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215614523
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:45 schreef Caland het volgende:

[..]

Middelharnis ook.
pi_215614533
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:45 schreef Caland het volgende:

[..]

Definieer 'het volk'
pi_215614718
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:38 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik zie graag al die voorbeelden hoor, 'ik heb vrienden in de provincie wonen' is dan niet echt voldoende.
Ik heb in ieder geval gehoord dat in Roosendaal en Tuinzigt (Breda) er traditionele pieten waren / zullen zijn.

Roosendaal: https://www.facebook.com/(...)u8vbaDF9VHPKPRFNBRhl Niet heel goed geschminkt maar dit is geen roetveegpiet meer te noemen.

Tuinzigt: https://www.bredavandaag.(...)n-komt-de-sint-aan-i wordt letterlijk Zwarte Piet genoemd.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_215614870
quote:
2s.gif Op maandag 18 november 2024 09:32 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Ik heb in ieder geval gehoord dat in Roosendaal en Tuinzigt (Breda) er traditionele pieten waren / zullen zijn.

Roosendaal: https://www.facebook.com/(...)u8vbaDF9VHPKPRFNBRhl Niet heel goed geschminkt maar dit is geen roetveegpiet meer te noemen.

Tuinzigt: https://www.bredavandaag.(...)n-komt-de-sint-aan-i wordt letterlijk Zwarte Piet genoemd.

Er zijn volgens KOZP zelf slechts 23 gemeenten (voornamelijk dorpjes) over met zwarte pieten en zelfs daar zijn in sommige gevallen de desbetreffende gemeenten het niet mee eens omdat ze vinden dat ze het wel degelijk voldoende aangepast hebben.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215615057
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 09:56 schreef Caland het volgende:

[..]
Er zijn volgens KOZP zelf slechts 23 gemeenten (voornamelijk dorpjes) over met zwarte pieten en zelfs daar zijn in sommige gevallen de desbetreffende gemeenten het niet mee eens omdat ze vinden dat ze het wel degelijk voldoende aangepast hebben.
Oké.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_215615110
quote:

[..]
'Volgens KOZP' :')
pi_215615137
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 10:30 schreef Kuhn het volgende:

[..]
'Volgens KOZP' :')
Ja moet je nagaan, zij hebben er natuurlijk alleen maar belang bij om dat getal te overdrijven.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215615146
quote:

[..]
Is dit inclusief de gemeente Bonaire?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_215615302
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 08:38 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik woon ook in de provincie en hier is ook overal nog gewoon de piet zwart
pi_215615315
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 10:59 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Definieer overal en in welke gemeente woon je? :)

Ik woon ook in de provincie en hier is overal de roetveegpiet te zien. Blijft leuk dat anekdotisch bewijs.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215615477
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 10:33 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja moet je nagaan, zij hebben er natuurlijk alleen maar belang bij om dat getal te overdrijven.
Uhm, ze hebben er natuurlijk vooral belang bij om dat getal zo laag mogelijk uit te dragen omdat daarmee hun 'succes' aangetoond kan worden he.

Dus ik zou aan dat getal van KOZP niet al te veel waarde hechten.
pi_215615513
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 11:21 schreef Montagui het volgende:

[..]
Uhm, ze hebben er natuurlijk vooral belang bij om dat getal zo laag mogelijk uit te dragen omdat daarmee hun 'succes' aangetoond kan worden he.

Dus ik zou aan dat getal van KOZP niet al te veel waarde hechten.
Dat kan je net zo goed, en nog beter, de andere kant op redeneren. Want zij hebben toch enkel bestaansrecht als er een probleem is?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_215615585
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 11:26 schreef Caland het volgende:

[..]
Dat kan je net zo goed, en nog beter, de andere kant op redeneren. Want zij hebben toch enkel bestaansrecht als er een probleem is?
Nee, dat was eens, ze willen zich in 2025 opheffen, en dan staat een uitstekend resultaat natuurlijk veel beter op hun cv. Dan moet dat getal van gemeenten met een zwarte Zwarte Piet zo laag mogelijk zijn.
pi_215615811
quote:
Dat kan je toch niet anders dan toegeven dat kozp hier de boel aan het naaien is?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 18 november 2024 @ 13:00:01 #31
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215616294
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 10:59 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]
Hier in Limburg ook veel roetveegpiet.

Heel Limburg? Nee.
Er zal vast nog wel ergens een achtergesteld katholiek vergrijsd kutdorp zijn vol met onzekere papa's die dapper weerstand bieden tegen de roetveegse bezetters.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215616321
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 12:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dat kan je toch niet anders dan toegeven dat kozp hier de boel aan het naaien is?
Het ligt aan de instanties zelf
pi_215616326
Die kinders van mij zitten er helemaal in. Niets geen problemen met roetveegpieten op tv of tijdens de intocht.

Helaas zijn het de kleinere vieringen op scholen en sportclubs die nog het hardste tegen wat vernieuwing ingaan.

Ik hoop sowieso dat met een paar jaar die discussie klaar is.
  maandag 18 november 2024 @ 13:13:37 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215616391
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 13:04 schreef Nebelwerfer het volgende:
Helaas zijn het de kleinere vieringen op scholen
Dat komt door gekwetste ouders die bij leraren te staan schuimbekken en dreigen om hun kids van school af te halen.
pi_215616402
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2024 13:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Heel Limburg? Nee.
Er zal vast nog wel ergens een achtergesteld katholiek vergrijsd kutdorp zijn vol met onzekere papa's die dapper weerstand bieden tegen de roetveegse bezetters.
gezien je reacties ben je zelf misschien heel onzeker
  maandag 18 november 2024 @ 13:27:33 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215616491
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 13:14 schreef Kuhn het volgende:

[..]
Ah, "wat je zegt ben je zelf". :6 Dat waren inderdaad altijd leuke oneliners op de basisschool.
pi_215617356
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 13:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat komt door gekwetste ouders die bij leraren te staan schuimbekken en dreigen om hun kids van school af te halen.
Vlak ook de vastgeroeste organisatoren, die verandering moeilijk vinden, niet uit !
pi_215617557
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 13:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat gebeurd echt nergens. Eerder andersom.
  maandag 18 november 2024 @ 16:35:22 #39
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215617851
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 15:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Schuimbekkende leraren die dreigen om kinderen uit huis van ouders te halen?
pi_215617878
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2024 16:35 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Schuimbekkende leraren die dreigen om kinderen uit huis van ouders te halen?
Je weet heel goed wat ik bedoel.
  maandag 18 november 2024 @ 17:04:02 #41
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_215618068
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 13:14 schreef Kuhn het volgende:

[..]
Anders ga je ook niet naar de hoeren
  maandag 18 november 2024 @ 17:14:24 #42
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215618116
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2024 17:04 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Anders ga je ook niet naar de hoeren
Onzekere mannen durven niet eens naar de hoeren man. De saunaclubs lopen over van getrouwde mannen. Ga er gewoon eens heen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Harvest89 op 18-11-2024 17:22:50 ]
pi_215639616
twitter
pi_215639756
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 15:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Harvest die weer een alternatieve werkelijkheid ziet hoor.

What else is new
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215642226
quote:
Waar komt Zwarte Piet eigenlijk vandaan? Zwarte Piet van vroeger, met hoorns en dierenattributen, had symboliek die verder ging dan de huidige interpretaties. Waarom zag hij er vroeger zó anders uit en hoe zijn we beland bij het beeld dat we vandaag kennen?

Samen met Arnold-Jan Scheer ga ik op zoek naar de oorsprong van deze traditie en ontrafelen we de symboliek achter het Sinterklaasfeest. Vroeger draaide de traditie om hele andere dingen.. wat is er onderweg verloren gegaan? We raken ook een gevoelige snaar: hoe een feest dat ooit om verbinding draaide, nu het middelpunt is van hevige verdeeldheid. Is het Sinterklaasfeest gekaapt?

Kunnen we voorbij de polarisatie kijken en de diepere essentie – verbinding & (voorouder)herdenking – herstellen? Een eerlijk, confronterend gesprek over geschiedenis, symboliek en de rol van tradities in een veranderende maatschappij.
Bekijk deze YouTube-video
pi_215647929
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2024 13:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Heel Limburg? Nee.
Hulde aan dat achtergesteld, katholiek en vergrijsd kutdorp vol met onzekere papa's die dapper weerstand beiden tegen de geimporteerde janknegers met dr unieke 'ieder die blank is, is een racist!' en dr 'boehoehoe, ik ben zo zielig en heb last van een mijzelf aangepraat minderwaardigheiscomplex vanwege mn gekleurde huid '-dna :Y
pi_215650372
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2024 01:33 schreef Inbox het volgende:

[..]
Hulde aan dat achtergesteld, katholiek en vergrijsd kutdorp vol met onzekere papa's die dapper weerstand beiden tegen de geimporteerde janknegers met dr unieke 'ieder die blank is, is een racist!' en dr 'boehoehoe, ik ben zo zielig en heb last van een mijzelf aangepraat minderwaardigheiscomplex vanwege mn gekleurde huid '-dna :Y
Volgens mij zijn het vooral blanke mensen die er ook een probleem hebben. Opeens. Roetveeg piet.....okay. Maar pieten in kleuren van de regenboog slaat nergens op. Dat is meer carnaval.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 22 november 2024 @ 14:59:52 #48
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215652193
https://www.ad.nl/binnenl(...)sintochten~a911be04/

Mooi, zijn we daar ook vanaf.

'Toezeggingen', ik moet het nog zien.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_215655533
Eindelijk blazen ze de aftocht hoor, het heeft even geduurd en het mocht wat kosten bij elkaar.
Ze bereiken er verder ook niks meer mee.

Benieuwd hoe het straatbeeld zich de komende jaren ontwikkeld, zal de geforceerde roetveegpiet de norm worden, of zal zwarte piet meer en meer terugkomen?
Ik denk het laatste, iets wat onvrijwillig is opgelegd kan zich moeilijker handhaven op den duur
  vrijdag 22 november 2024 @ 20:36:39 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_215655545
quote:
10s.gif Op maandag 18 november 2024 17:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Onzekere mannen durven niet eens naar de hoeren man. De saunaclubs lopen over van getrouwde mannen. Ga er gewoon eens heen.
Vooral mannen met eer en zelfrespect gaan daar niet heen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')