abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215577709
Live Tweedekamer

Een topic om het alleen te hebben over op dat moment lopende debatten in de Tweede Kamer, plenair of in een commissiezaal.

De agenda staat hier: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering

Hier kun je kijken:
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/livedebatten

Of via de app:
https://www.tweedekamer.nl/debat-en-vergadering/debat-direct

Of via NPO Politiek:
https://npo.nl/aanbod/npo-politiek-nieuws
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215577757
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 12:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is nog niet bekend, maar er zijn wel een aantal vreemde uitsluitingen in de BTW waar best wel wat mogelijk is volgens mij.
Je bedoelt zeker de vrijstellingen van BTW? Ja, daar zitten rare dingen tussen maar wil een rechts kabinet daar wel in snoeien dan?

https://www.belastingdien(...)enen/vrijstellingen/
https://www.belastingdien(...)ingen/vrijstellingen

Welke eisen heeft het christelijke drietal + D66? Waarom past GL-PVDA daar nu niet bij? Omdat die nog meer willen?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_215577866
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 12:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je bedoelt zeker de vrijstellingen van BTW? Ja, daar zitten rare dingen tussen maar wil een rechts kabinet daar wel in snoeien dan?

https://www.belastingdien(...)enen/vrijstellingen/
https://www.belastingdien(...)ingen/vrijstellingen

Welke eisen heeft het christelijke drietal + D66? Waarom past GL-PVDA daar nu niet bij? Omdat die nog meer willen?
Het gaat niet alleen om vrijstellingen, maar ook andere differentiaties hoog- of laag-tarief, waar net al een paar goede voorbeelden van werden gegeven. Hierover gaan ze dus voor de voorjaarsnota in debat.

De christelijke 3 willen dan ook nog wat voor eenverdieners en de bezuiniging op giftenaftrek voor bedrijven van tafel.

GL-PvdA lijkt inderdaad meer te willen, maar sowieso ook wat sceptischer tegen het hele belastingplan aan te kijken dan de genoemde 4 partijen. Ze hadden plat gezegd gewoon meer een schuif van belasting voor personen naar belasting voor bedrijven willen zien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 14 november 2024 @ 13:12:53 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215577921
Meestal is het vooral zo dat de PvdA in dat soort bondjes graag anderen dictaten oplegt hoe alles moet. Daarom houden ze die er zo liefst mogelijk buiten. Dat zag je toen ook met het lenteakkoord in 2012.
pi_215577956
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:12 schreef Hexagon het volgende:
Meestal is het vooral zo dat de PvdA in dat soort bondjes graag anderen dictaten oplegt hoe alles moet. Daarom houden ze die er zo liefst mogelijk buiten. Dat zag je toen ook met het lenteakkoord in 2012.
Met hun 14 zetels EK hebben ze ook het gevoel meer te kunnen eisen, denk ik. En ze hebben natuurlijk een grotere achterban om rekening mee te houden dan de andere 4. En die achterban staat sowieso minder open voor samenwerking met dit kabinet, lijkt mij.
pi_215577959
Pauze of zijn ze klaar tot 14.30?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215577975
quote:
17s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:18 schreef Mikeytt het volgende:
Pauze of zijn ze klaar tot 14.30?
Lunchpauze, dan om 13:30 een 2 minuten debat (laat je niet door de naam afleiden: dat duurt wel een half uur) en dan gaan ze verder met het kopje overig, de appreciatie van de amendementen en al indiende moties en dan volgens mij nog de tweede termijn.
pi_215577987
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lunchpauze, dan om 13:30 een 2 minuten debat (laat je niet door de naam afleiden: dat duurt wel een half uur) en dan gaan ze verder met het kopje overig, de appreciatie van de amendementen en al indiende moties en dan volgens mij nog de tweede termijn.
Ahh, thanks! Dacht dat t tweeminutendebat pas om 14.30 was, vandaar!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215578000
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:12 schreef Hexagon het volgende:
Dat vind ik wat te makkelijk. Destijds was de PvdA heel groot (groter dan de anderen), lag het Lenteakkoord niet goed bij hun potentiële kiezers en achterban en werd de pijn vooral bij de lagere en middeninkomens gelegd. Zowel D66 als GL waren toen vrij rechts op economisch gebied.

Daarom mijn vraag wat nu dan speelt. Op zich vind ik het legitiem om met dit extreem-rechtse kabinet zo min mogelijk samen te werken. Het huidige D66 vindt volgens mij ook wel dat de belasting wat meer bij de vermogens kunnen zitten (en minder gare dingen zoals vrijstellingen op goudbeleggingen, landbouwvrijstelling).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_215578008
quote:
17s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:22 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ahh, thanks! Dacht dat t tweeminutendebat pas om 14.30 was, vandaar!
Is naar voren gehaald om de minister meer ruimte te geven voor de amendementen en de moties.
pi_215578012
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met hun 14 zetels EK hebben ze ook het gevoel meer te kunnen eisen, denk ik. En ze hebben natuurlijk een grotere achterban om rekening mee te houden dan de andere 4. En die achterban staat sowieso minder open voor samenwerking met dit kabinet, lijkt mij.
Ze moeten natuurlijk nooit iets aan dit kabinet geven. Ja als ze beloven op te stappen. Dat zou voor de gehele oppositie moeten gelden. Je onderhandelt niet met fascisten.
pi_215578024
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ze moeten natuurlijk nooit iets aan dit kabinet geven. Ja als ze beloven op te stappen. Dat zou voor de gehele oppositie moeten gelden. Je onderhandelt niet met fascisten.
Eens! Elke democraat zou dit niet moeten willen normaliseren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215578031
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Daarin zijn we het fundamenteel oneens. Wat mij betreft zit je in de Kamer om het beste te regelen voor Nederland. En als je er dan nu een compromis uit kunt slepen waarvan Nederland voor jou gevoel beter wordt, dan moet je dat gewoon steunen.

Dat bij de GL-PvdA fractie dat gevoel minder leeft is duidelijk. Ze zijn dan ook een andere partij die vooral de bedrijven meer wil belasten dan D66, CU, CDA en SGP willen. En dat is helemaal prima.
pi_215578080
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:28 schreef Hanca het volgende:
Ze zijn dan ook een andere partij die vooral de bedrijven meer wil belasten dan D66, CU, CDA en SGP willen. En dat is helemaal prima.
Ik dacht dat D66 en CU in principe ook wel in dat kamp zaten? (met de kennis natuurlijk dat dit niet voor alle bedrijfstakken geldt etc.) En ook vermogens, de zeer riante BOR enz.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215578099
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:36 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik dacht dat D66 en CU in principe ook wel in dat kamp zaten? (met de kennis natuurlijk dat dit niet voor alle bedrijfstakken geldt etc.) En ook vermogens, de zeer riante BOR enz.
Wel voor vermogens, D66 en CU zijn altijd wel meer een ondernemerspartij geweest dan PvdA of GL.

De BOR is de CU trouwens gewoon voor. Zie dit weliswaar wat oudere stuk: https://www.christenunie.(...)drijfsopvolging.html
En ook hier: https://www.nextens.nl/fi(...)voor-aanpassing-bor/
pi_215578112
Ja21 is trouwens weer lekker populistisch bezig.

Hadden ze in het kabinet gezeten dan waren ze zeker niet tegen de BTW verhoging geweest.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215578122
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:41 schreef Klopkoek het volgende:
Ja21 is trouwens weer lekker populistisch bezig.

Hadden ze in het kabinet gezeten dan waren ze zeker niet tegen de BTW verhoging geweest.
JA21 is niet aanwezig in het debat en heeft in de Kamer in elk geval hun standpunt nog helemaal niet aangegeven.
pi_215578129
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel voor vermogens, D66 en CU zijn altijd wel meer een ondernemerspartij geweest dan PvdA of GL.

De BOR is de CU trouwens gewoon voor. Zie dit weliswaar wat oudere stuk: https://www.christenunie.(...)drijfsopvolging.html
En ook hier: https://www.nextens.nl/fi(...)voor-aanpassing-bor/
Jawel, ik ben óók voor een BOR maar CU was toch wel voor aanscherping? (allerlei uitwijkroutes zoals pandjes flippen) En ging toch niet zo makkelijk mee met de Bavaria (Swinkels) lobby enz. De BOR schijnt iig zeer riant te zijn in internationaal vergelijkend perspectief.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215578143
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
JA21 is niet aanwezig in het debat en heeft in de Kamer in elk geval hun standpunt nog helemaal niet aangegeven.
Maar steunden wel de motie
https://nos.nl/artikel/25(...)el-na-druk-oppositie

Doen ze wel vaker. Ook met jeugdzorg bijvoorbeeld.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215578155
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 13:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Jawel, ik ben óók voor een BOR maar CU was toch wel voor aanscherping? (allerlei uitwijkroutes zoals pandjes flippen) En ging toch niet zo makkelijk mee met de Bavaria (Swinkels) lobby enz. De BOR schijnt iig zeer riant te zijn in internationaal vergelijkend perspectief.
Dat klopt volgens mij wel, maar dat betekent niet dat je per definitie een belastingplan waar die aanscherping niet in zit af moet schieten. Het blijft altijd een compromis en dan dat compromis afwegen of je het als een verbetering ziet tov als het belastingplan wordt afgeschoten.

En de christelijke 3 en D66 lijken als de BTW verhoging er zo uit wordt gesneden dat er een alternatieve dekking gezocht wordt voor de voorjaarsnota (en dan nog wat kleinere dingen, met name voor de christelijke 3) dit belastingplan als een verbetering te zien.
pi_215578173
Mooi, nu nog die asociale langstudeerboete van tafel.
PWBF
pi_215578188
Hoe krantenkoppen binnen één nieuwsorganisatie elkaar op dit punt trouwens kunnen tegenspreken:

https://www.volkskrant.nl(...)e-partijen~b5b066c7/
Btw-verhoging op sport, boeken en cultuur gaat voorlopig tóch door, met steun van christelijke partijen

https://www.trouw.nl/poli(...)an-de-baan~b045b59d/
Btw-verhoging op cultuur en sport voorlopig van de baan

https://www.ad.nl/politie(...)or-de-pomp~a5e513db/
Kabinet is om: btw-verhoging gaat in de ijskast, minister ‘IJzeren Heinen’ door de pomp

Daarom kijk ik nou liever zelf debatten dan dat ik het journalisten voor me laat doen.
pi_215578205
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215578304
quote:
Ja, hier ben ik ook gewoon voor, ik vind de vrijstelling in de BOR echt essentieel voor Nederland en ik heb op het accountantskantoor ook bedrijven zien omvallen door de erfbelasting.
pi_215578323
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, hier ben ik ook gewoon voor, ik vind de vrijstelling in de BOR echt essentieel voor Nederland en ik heb op het accountantskantoor ook bedrijven zien omvallen door de erfbelasting.
Prima toch, als een bedrijf de belastingdienst niet eens kan betalen is het blijkbaar niet levensvatbaar.
pi_215578343
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Prima toch, als een bedrijf de belastingdienst niet eens kan betalen is het blijkbaar niet levensvatbaar.
Als een bedrijf 10 miljoen waard is, waarvan 9,9 miljoen in panden en machines oid, dan is dat een prima bedrijf, ze hebben alleen niet de middelen om in 1 keer een groot bedrag neer te leggen zonder in hun bedrijf te snijden. En nee, dit is geen weinig voorkomend geval, dit is bijna de standaard.
pi_215578387
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als een bedrijf 10 miljoen waard is, waarvan 9,9 miljoen in panden en machines oid, dan is dat een prima bedrijf, ze hebben alleen niet de middelen om in 1 keer een groot bedrag neer te leggen zonder in hun bedrijf te snijden. En nee, dit is geen weinig voorkomend geval, dit is bijna de standaard.
De overheid kan in zon geval toch hetzelfde percentage krijgen maar misschien wat uitstel van betaling geven. Geen enkele reden om het geld niet op te halen uiteindelijk. Dat is precies meten met twee maten, dat als je je bedrijf zo inricht dat betaling van belasting niet direct mogelijk is het dan helemaal niet meer hoeft.
pi_215578421
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De overheid kan in zon geval toch hetzelfde percentage krijgen maar misschien wat uitstel van betaling geven. Geen enkele reden om het geld niet op te halen uiteindelijk. Dat is precies meten met twee maten, dat als je je bedrijf zo inricht dat betaling van belasting niet direct mogelijk is het dan helemaal niet meer hoeft.
En dat laatste gebeurt dus ook niet, er is voor alle soorten familiebedrijven een vrijstelling en ik geef aan waarom ik dat zeer terecht vind. We zagen ook jarenlang steeds meer familiebedrijven in handen van Amerikaanse en Chinese investeringsmaatschappijen terecht komen, mede door deze belasting. En daar ben ik gewoon enorm op tegen.
pi_215578478
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
https://www.sbep.nl/bedrijfsopvolging-bor/

Die bedrijven die jij hebt zien omvallen zijn dat bedrijven die zich alleen richten op het verhuren van vastgoed of dat de erfgename het bedrijf niet nog eens vijf jaar willen bezitten?
pi_215578490
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:38 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Die bedrijven die jij hebt zien omvallen zijn dat bedrijven die zich alleen richten op het verhuren van vastgoed of dat de erfgename het bedrijf niet nog eens vijf jaar willen bezitten?
Nee, onder andere een fabriek met hele dure machines en een bedrijf in touringcars weet ik nog uit mijn hoofd.
pi_215578588
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, onder andere een fabriek met hele dure machines en een bedrijf in touringcars weet ik nog uit mijn hoofd.
Ik volg oprecht niet waarom bedrijven met veel geld in niet erg liquide zaken opeens geen erfbelasting hoeven te betalen of anders in handen van buitenlanders komen.

Als je een bedrijf met hele dure machines of touringcars 5 of 10 jaar geeft om die erfbelasting te betalen moet dat toch gewoon mogelijk zijn of is het bedrijf niet erg gezond. Desnoods kan de belastingdienst toch aandeelhouder in zon familie bedrijf worden voor het %age aan verschuldigde belasting.

Gewoon zeggen omdat direct innen wat problemen oplevert laat dan maar zitten dat geld vind ik niet passen. Zo gaat dat toch ook niet als mijn ouder overleid. Dat vrijwel al het vermogen in een huis zit en ik dan geen erf-belasting daarover hoef te betalen omdat ik anders het huis eerst moet verkopen dus laat maar zitten dan.
pi_215578613
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:55 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..] Desnoods kan de belastingdienst toch aandeelhouder in zon familie bedrijf worden voor het %age aan verschuldigde belasting.

Nee, dat kan echt niet. Dan moet de accountant met de belastingdienst ook jaarlijks de jaarrekening bespreken? En dan krijgt de belastingdienst ook een deel van eventuele winstuitkeringen? Is de belastingdienst dan ook aansprakelijk bij een faillissement?

Echt, dit is echt een totaal onmogelijk voorstel. Maar goed, wel wat offtopic hier. We gaan het hier toch niet eens worden, dit debat hebben we vaker gehad.
pi_215578742
Oei, trok Heinen blijkbaar het hele bouwwerk onderuit. Per ongeluk het amendement van de SGP over de eenverdieners ontraden. Maar op tijd gecorrigeerd.
  Moderator donderdag 14 november 2024 @ 15:49:30 #34
375570 crew  Cyan9
pi_215578983
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 15:17 schreef Hanca het volgende:
Oei, trok Heinen blijkbaar het hele bouwwerk onderuit. Per ongeluk het amendement van de SGP over de eenverdieners ontraden. Maar op tijd gecorrigeerd.
Het is voor hem een zware dag.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_215583492
Nou @Hanca
Je live topic loopt ieg goed. :D Mooi.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_215583529
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk dat D66 (dat daar dus tegenovergesteld stemde) en zelfs PvdA met hun Rijnlandse model een heel eind daarin mee kunnen gaan. D66 is er echt niet op uit om Bavaria om zeep te helpen, en de PvdA ook niet.

Het probleem met de BOR is niet zozeer het feit dat die bestaat, want elke Westers land kent die en zelfs landen waar sociaal-democraten vrij sterk staan kent zo een regeling (bijvoorbeeld Denemarken).

Het is meer dat die in Nederland nogal ruim en riant is op gezet, er vele negatieve evaluaties zijn geweest, en er misbruik van wordt gemaakt. Wat weinig meer van doen heeft met de continuïteit van een bedrijf waarborgen en voortzetten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215584695
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 14:38 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Het FD heeft er vaak over bericht en zelfs Schimmelpenninck (hij zegt: een betalingsregeling over meerdere jaren is voor de meeste gevallen prima) is er heel kritisch over. Wat dit kabinet doet hangt zelfs tegen verboden staatssteun aan.

Dit is typerend:
Ondertussen is er bij familiebedrijven, hun belangbehartigers en deskundigen discussie ontstaan over de vraag in hoeverre de toegangsverruiming die wacht op goedkeuring uit Brussel, in alle gevallen soelaas biedt. De verruiming lijkt vooral te zijn toegesneden op opvolgingen zoals die zich bij bedrijven als Bavaria en Van Oord voordoen.
https://fd.nl/politiek/15(...)schijnlijk-vertraagd

https://fd.nl/opinie/1513(...)lgingsregeling-terug

Ook Van Rij, de staatssecretaris van het vorige kabinet en géén linkse jongen zei "het is onhoudbaar".
https://fd.nl/politiek/15(...)rijven-is-onhoudbaar

Toch gaat zijn eigen partij en de ChristenUnie als makke schapen mee met de Bavaria en vastgoedlobby. Waar honderden miljoenen en zelfs miljarden mee zijn gemoeid. Het heeft allemaal weinig van doen met de bakker om de hoek.

In beginsel zijn ook vanuit links/progressief perspectief dit soort regelingen natuurlijk wél prima te verdedigen. Want het kapitalisme tendeert niet vanzelf naar een natuurlijk evenwicht en dat het allemaal vanzelf goed komt. Nee, vanuit progressief oogpunt tendeert kapitalisme naar concentratie en accumulatie van kapitaal, en dus is in beginsel zoiets als de BOR prima te verdedigen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215584907
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 november 2024 09:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het FD heeft er vaak over bericht en zelfs Schimmelpenninck (hij zegt: een betalingsregeling over meerdere jaren is voor de meeste gevallen prima) is er heel kritisch over. Wat dit kabinet doet hangt zelfs tegen verboden staatssteun aan.

Dit is typerend:
Ondertussen is er bij familiebedrijven, hun belangbehartigers en deskundigen discussie ontstaan over de vraag in hoeverre de toegangsverruiming die wacht op goedkeuring uit Brussel, in alle gevallen soelaas biedt. De verruiming lijkt vooral te zijn toegesneden op opvolgingen zoals die zich bij bedrijven als Bavaria en Van Oord voordoen.
https://fd.nl/politiek/15(...)schijnlijk-vertraagd

https://fd.nl/opinie/1513(...)lgingsregeling-terug

Ook Van Rij, de staatssecretaris van het vorige kabinet en géén linkse jongen zei "het is onhoudbaar".
https://fd.nl/politiek/15(...)rijven-is-onhoudbaar

Toch gaat zijn eigen partij en de ChristenUnie als makke schapen mee met de Bavaria en vastgoedlobby. Waar honderden miljoenen en zelfs miljarden mee zijn gemoeid. Het heeft allemaal weinig van doen met de bakker om de hoek.

In beginsel zijn ook vanuit links/progressief perspectief dit soort regelingen natuurlijk wél prima te verdedigen. Want het kapitalisme tendeert niet vanzelf naar een natuurlijk evenwicht en dat het allemaal vanzelf goed komt. Nee, vanuit progressief oogpunt tendeert kapitalisme naar concentratie en accumulatie van kapitaal, en dus is in beginsel zoiets als de BOR prima te verdedigen.
Het is ook wel gek dat er in de BOR geen staffel oid zit. We weten al twintig jaar dat het denivillerend werkt en de schatkist ongelofelijk veel geld kost en toch kiezen meerdere kabinetten voor de rijkste Nederlanders. Lobbyen werkt en daarnaast hebben de rijkste ook nog de mazzel dat de mensen met een kleine portemonnee net willen dat de vermogende Nederlanders net minder erfbelasting gaan betalen. Ik luister wat dat betreft ongelofelijk graag naar de rants van Sander Schimmelpenninck.

Ik kan het andere NRC artikel niet vinden, maar deze heeft wel een duidelijke quote, waar mijn nek haren van overeind gaan staan

Betaalden kinderen in 1997 nog, grosso modo, 1,5 miljoen erfbelasting als ze een bedrijf van 10 miljoen van pa of ma erfden, 25 jaar later is dat nog maar drie ton.

Ik begrijp dan ook echt niet waar Hanca het over heeft, helaas kan die ook geen duidelijkheid verschaffen
pi_215585110
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 november 2024 10:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Het is ook wel gek dat er in de BOR geen staffel oid zit. We weten al twintig jaar dat het denivillerend werkt en de schatkist ongelofelijk veel geld kost en toch kiezen meerdere kabinetten voor de rijkste Nederlanders. Lobbyen werkt en daarnaast hebben de rijkste ook nog de mazzel dat de mensen met een kleine portemonnee net willen dat de vermogende Nederlanders net minder erfbelasting gaan betalen. Ik luister wat dat betreft ongelofelijk graag naar de rants van Sander Schimmelpenninck.

Ik kan het andere NRC artikel niet vinden, maar deze heeft wel een duidelijke quote, waar mijn nek haren van overeind gaan staan

Betaalden kinderen in 1997 nog, grosso modo, 1,5 miljoen erfbelasting als ze een bedrijf van 10 miljoen van pa of ma erfden, 25 jaar later is dat nog maar drie ton.

Ik begrijp dan ook echt niet waar Hanca het over heeft, helaas kan die ook geen duidelijkheid verschaffen
Voor zover ik kan nagaan is het helemaal niet onmogelijk om 1.5 miljoen erfbelasting op te halen bij zon bedrijf van 10 miljoen. Natuurlijk niet, vooral niet als het 30 jaar geleden nog wel kon. Het is onwil. Als het om meer dan een miljoen gaat, ja dan kan lijkt me de belastingdienst inderdaad best een accountant gebruiken als dat nodig is.
Thomas Piketty had er laatst nog een heel stuk over dat dit soort verhalen 1 van de fabels is waarom rijken vrijwel geen belasting hoeven te betalen. Er worden onmogelijkheden geschetst en herhaald die not onmogelijk zijn.
  zondag 17 november 2024 @ 14:49:25 #40
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215608862
Grinwis en andere gristenen hebben dus de giftenaftrek weten te verruimen. Met een verruimd plafond naar 1.5 miljoen (was 250000 euro). GL-PvdA en SP stemden als enigen tegen.

https://www.tweedekamer.n(...)18121&did=2024D43328

Kun je dus mooi haatclubje Civitas Christiana gaan spekken (heeft ANBI status) of bijvoorbeeld anti-AZC campagnes opzetten.

https://www.volkskrant.nl(...)-het-groen~b7db58ae/

Goed gedaan @Hanca ! Was dat verruimde plafond van 1.5 miljoen nu echt nodig?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 november 2024 @ 15:13:31 #41
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_215609070
Mensen taggen alsof zij de beslissingen nemen, lol.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_215609082
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2024 14:49 schreef Klopkoek het volgende:
Grinwis en andere gristenen hebben dus de giftenaftrek weten te verruimen. Met een verruimd plafond naar 1.5 miljoen (was 250000 euro). GL-PvdA en SP stemden als enigen tegen.

https://www.tweedekamer.n(...)18121&did=2024D43328

Kun je dus mooi haatclubje Civitas Christiana gaan spekken (heeft ANBI status) of bijvoorbeeld anti-AZC campagnes opzetten.

https://www.volkskrant.nl(...)-het-groen~b7db58ae/

Goed gedaan @:Hanca ! Was dat verruimde plafond van 1.5 miljoen nu echt nodig?
Ik stem niet in de Tweede Kamer, dus je compliment is aan het verkeerde adres gericht. Maar ik ben heel blij met het behouden van de giftenaftrek, zeker in combinatie met de bezuiniging op de NGO's die is aangekondigd. Of die verruiming dan nodig was? Geen idee, zo diep zit ik daar niet in. Het gaat wel om de periodieke giftenaftrek: die moet je dus voor minimaal 5 jaar achter elkaar vastleggen. Het gaat niet om eenmalige giften.

Geen idee of er dan veel mensen tussen die 250.000 en 1,5 miljoen in zitten. En geen idee hoe afhankelijk belangrijke ANBI's daarvan zijn. Lijkt me iig niet gericht op kerken, geen enkele kerk heeft jaar op jaar op jaar meer dan 250k van 1 persoon nodig. Eenmalig misschien wel (zo kreeg mijn gemeente ooit een orgel cadeau dat die persoon daarvoor had aangeschaft). Maar jaarlijks?

Van mij hoeven de rijken niet zo nodig zo'n grote aftrek te krijgen, aan de andere kant ben ik wel blij als rijken zo jaarlijks een fors bedrag aan een ANBI over maken. En ja, er zijn minder goede ANBI's, maar gelukkig is die afweging niet zo politiek. En de meesten zijn gewoon echt essentieel, inmiddels.
  zondag 17 november 2024 @ 15:34:48 #43
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215609243
Welke zijn essentieel? De voedselbanken bijvoorbeeld? Tsja, dat is dan weer de oude discussie of je het bestaan van voedselbanken moet toejuichen of je dit eerder als een schandvlek ziet. Het is helaas nodig dat ze bestaan. Liever zie ik dat al die vrijwilligers en energie in iets anders wordt gestopt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 november 2024 @ 17:57:55 #44
498835 Wienerschnitzels
mit kartoffelsalat
pi_215610393
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 15:34 schreef Klopkoek het volgende:
Welke zijn essentieel? De voedselbanken bijvoorbeeld? Tsja, dat is dan weer de oude discussie of je het bestaan van voedselbanken moet toejuichen of je dit eerder als een schandvlek ziet. Het is helaas nodig dat ze bestaan. Liever zie ik dat al die vrijwilligers en energie in iets anders wordt gestopt.
Zelfs als iedereen een basissalaris van ¤50.000 zou krijgen (en de prijzen hetzelfde zouden zijn als nu) zou je voedselbanken nodig hebben. Het bestaan van voedselbanken heeft te maken met de domheid van de mens en weinig met wat de overheid voor bestaanszekerheid doet.
pi_215610423
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 15:34 schreef Klopkoek het volgende:
Voedselbanken idd. Maar ook een Oxfam, Just Digit, Milieudefensie, Amnesty, WNF, Ocean Cleanup... er zijn er echt waarschijnlijk wel honderden.
  zondag 17 november 2024 @ 18:07:59 #46
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215610488
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Zelfs als iedereen een basissalaris van ¤50.000 zou krijgen (en de prijzen hetzelfde zouden zijn als nu) zou je voedselbanken nodig hebben. Het bestaan van voedselbanken heeft te maken met de domheid van de mens en weinig met wat de overheid voor bestaanszekerheid doet.
Complete onzin. Telegraaf onzin. Slaat nergens op.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 17 november 2024 @ 18:10:27 #47
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215610513
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2024 17:57 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Jij hebt je dus nooit verdiept in voedselbanken.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 17 november 2024 @ 18:14:30 #48
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_215610541
quote:
1s.gif Op zondag 17 november 2024 18:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Complete onzin. Telegraaf onzin. Slaat nergens op.
Dit weerlegt het allemaal vrij goed.

En geef hem eens ongelijk. Veel hulpverleners raden af om zomaar geld te geven aan daklozen. Ze zullen het wel besteden aan drugs of alcohol, klinkt het dan. Iemand die bedelt, weet niet wat goed voor hem is. Dus loop die bedelaar voorbij en gooi je wisselgeld in de collectebus van een goed doel. Zo simpel is het, dacht ook Blattman.

Maar inmiddels is hij aan het twijfelen geslagen. Blattman is namelijk een van de belangrijkste onderzoekers naar ‘cash transfers’, oftewel: gratis geld voor arme mensen. Van Mexico tot Zuid-Afrika en van India tot Brazilië blijkt keer op keer dat gratis geld helpt. Het is zelfs een van de best onderzochte vormen van armoedebestrijding. Tal van studies van over de hele wereld laten zien dat het zowel op de lange als op de korte termijn, zowel op grote als op kleine schaal, een zeer succesvol en efficiënt instrument is.

https://decorrespondent.n(...)9c-2443-1e175a9f8047

De Commissie Sociaal Minimum constateerde hetzelfde. Hoger minimumloon/uitkeringen zouden een groot deel van de voedselbanken overbodig maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_215623010
Deze week op de agenda:

Dinsdag
14u: Vragenuur
16u50: Begroting Buitenlandse zaken

Woensdag
10u15: Begroting buitenlandse handel en ontwikkelingshulp
14u15: Begroting JenV
15u: Commissiedebat dierproeven
20u: Debat over de invoering van het correctief referendum

Donderdag
10u: commissiedebat pensioenen
10u: commissiedebat medische preventie
10u15: Begroting buitenlandse zaken
14u30: Rondetafel over gewasbeschermingsmiddelen
15u: commissiedebat woningbouwopgave en koopsector
16u: Begroting JenV
  Moderator dinsdag 19 november 2024 @ 12:19:28 #50
375570 crew  Cyan9
pi_215623705
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 november 2024 10:43 schreef Hanca het volgende:
Deze week op de agenda:

Dinsdag
14u: Vragenuur
16u50: Begroting Buitenlandse zaken

Woensdag
10u15: Begroting buitenlandse handel en ontwikkelingshulp
14u15: Begroting JenV
15u: Commissiedebat dierproeven
20u: Debat over de invoering van het correctief referendum

Donderdag
10u: commissiedebat pensioenen
10u: commissiedebat medische preventie
10u15: Begroting buitenlandse zaken
14u30: Rondetafel over gewasbeschermingsmiddelen
15u: commissiedebat woningbouwopgave en koopsector
16u: Begroting JenV
Ik zie meerdere begrotingen op de agenda. Denk je dat deze makkelijker gaan dan het vorige debat over een begroting?
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')