abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 november 2024 @ 10:45:05 #1
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_215576676
Geen mannen, geen seks, geen kinderen: wat is de 4B-beweging?

Na de verkiezingsuitslag in de Verenigde Staten neemt de belangstelling toe voor de 4B-beweging, waarbij vrouwen zich afkeren van mannen. Het is een protest van vrouwen die zich zorgen maken over hun rechten nu Donald Trump als president is herkozen. "Als ze denken dat ons lichaam er niet toe doet, dan hebben ze geen recht op toegang tot ons lichaam", klinkt het op sociale media.

Vrouwenrechten waren een belangrijk thema deze verkiezingen. Mede door Donald Trumps vorige presidentschap werd het landelijke recht op abortus geschrapt, waardoor in Amerika nu één op de drie vrouwen in een staat woont waar abortus niet is toegestaan. Velen zien het als het ontnemen van hun zelfbeschikkingsrecht. De angst heerst dat de komende jaren nog meer vrouwenrechten worden ingeperkt.

Volgens Trump hoeven vrouwen zich helemaal geen zorgen te maken met hem in het Witte Huis: "Ik zal onze vrouwen beschermen, of ze het nu leuk vinden of niet", zei hij tijdens een campagnebijeenkomst vlak voor de verkiezingen. Een opmerking die veel vrouwen juist in het verkeerde keelgat schoot.

4 keer nee

Als reactie op Trumps herverkiezing sluiten vrouwen zich aan bij de 4B-beweging, die begon als trend op TikTok. De feministische protestbeweging komt uit Zuid-Korea, waar een groep vrouwen zich al sinds 2019 aan het '4 keer nee'-principe houdt. De B staat voor Bi, in het Koreaans betekent dat nee. Nee tegen seks, nee tegen daten, nee tegen trouwen en nee tegen het krijgen van kinderen.
De 4 B's in het Koreaans

1 Bihon: geen huwelijk met mannen
2 Bichulsan: geen kinderen baren
3 Biyeonae: geen relaties met mannen
4 Bisekseu: geen seks met mannen

In Zuid-Korea ontstonden deze regels als feministisch protest tegen de patriarchale samenleving en genderongelijkheid. Zo is er in het land bijvoorbeeld een grote inkomenskloof: vrouwen verdienen gemiddeld zo'n 31 procent minder dan mannen. Daarnaast is in Zuid-Korea sprake van veel huiselijk geweld. Iets waar met name vrouwen slachtoffer van zijn.

'Vorm van macht'

Het celibataire gedrag en het uitsluiten van mannen wordt ingezet als een soort drukmiddel. "We zien dat vrouwen de autonomie terug willen. Het geeft vrouwen een vorm van macht", legt Anne-Floor Dekker uit, directeur van de organisatie WO=MEN, die zich inzet voor gendergelijkheid. "Die vrouwen denken: het is mijn lichaam en dat kan ik inzetten om onze rechten terug te krijgen."

Volgens Amerika-correspondent Erik Mouthaan is het lastig aan te geven hoeveel vrouwen in de VS zich daadwerkelijk afzetten tegen mannen, maar ook hij ziet dat er een beweging gaande is op sociale media. In de belangstelling is in ieder geval een toename te zien: sinds Trumps overwinning vorige week is er 450 procent vaker gegoogeld op de zoekterm B4.

Meer vrouwen dan verwacht hebben op Donald Trump gestemd, maar het overgrote deel van de Republikeinse kiezer blijft man. Dat is dan ook wat veel vrouwen dwarszit, zegt Mouthaan. "Vrouwen voelen zich verraden. Snappen niet hoe een man heeft kunnen stemmen op iemand die mogelijk de rechten van een vrouw afneemt."

Lichaam als protestmiddel

Dat vrouwen hun lichaam inzetten als protestmiddel gebeurt al langer. Tijdens de burgeroorlog in Liberia in 2003 organiseerde een groep vrouwen een 'seksstaking' onder de naam Women of Liberia Mass Action for Peace. De vrouwen van de rivaliserende mannen spraken met elkaar af geen seks meer te hebben met hun partners totdat er vrede was.

Een direct eind van de burgeroorlog in Liberia veroorzaakte de seksstaking niet, maar die creëerde dusdanig veel media-aandacht dat er in ieder geval ophef over ontstond. Of de 4B-beweging in de Verenigde Staten fundamentele verandering brengt, is de vraag. Volgens Anne-Floor Dekker is er meer nodig om de rechten van vrouwen te waarborgen: "Het is belangrijk dat het niet genormaliseerd wordt dat een ander beslist over jouw lichaam."

https://www.rtl.nl/nieuws(...)-kinderen-zuid-korea
pi_215576682
Kansloos
pi_215576686
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2024 10:44 schreef damsco het volgende:

[..]
Wat een gestoorde reactie.
Waarom?
  donderdag 14 november 2024 @ 10:47:20 #4
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_215576694
Ik vind het eerlijk gezegd wel een mooie ontwikkeling. Enerzijds sterft het woke virus zo, anderzijds moeten lesbische vrouwen dit zelf weten toch.
  donderdag 14 november 2024 @ 10:51:01 #5
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_215576727
Bewegingen zoals dit laten goed zien dat er minder bezuinigd moet worden op het GGZ daar. Daarnaast denken dat dit mannen ook maar enigzins raakt, dit wat het plan vanaf het begin _O-
  donderdag 14 november 2024 @ 11:13:54 #6
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215576906
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2024 10:51 schreef S95Sedan het volgende:
Bewegingen zoals dit laten goed zien dat er minder bezuinigd moet worden op het GGZ daar. Daarnaast denken dat dit mannen ook maar enigzins raakt, dit wat het plan vanaf het begin _O-
Is de incel beweging dan niet een reactie op het gedrag van de "moderne vrouw"?
pi_215576924
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:13 schreef Momo het volgende:

[..]
Is het een beweging of wordt het gewoon duidelijk dat een deel van de mannen (nog) niet om kan gaan met de gelijkwaardigheid van de vrouw?
  donderdag 14 november 2024 @ 11:15:48 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215576928
quote:

[..]
Incels willen juist niets liever dan seks.

Dit is meet een MTGOW voor een obscure groep vrouwen.
  donderdag 14 november 2024 @ 11:22:37 #9
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_215576979
quote:

[..]
Naar mijn weten hebben die een hekel aan elke vrouw?

In dit geval is het juist winst voor mannen die toch al op zoek zijn naar een traditionele vrouw. Hoewel vrouwen die meedoen met dit soort bewegingen daar toch nooit binnen zullen vallen.
  donderdag 14 november 2024 @ 11:24:22 #10
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_215576991
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:15 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Is het een beweging of wordt het gewoon duidelijk dat een deel van de mannen (nog) niet om kan gaan met de gelijkwaardigheid van de vrouw?
Bij veel incels krijg ik altijd het idee dat naast niet om kunnen gaan met gelijkwaardigheid van de vrouw ze ook vaak alleen open staan voor de meest gewilde (knappe en sociale) vrouwen en dat ze zelf compleet niet in zien dat ze gewoon geen leuke mensen zijn en dat ze dat maar afserveren op hun looks.
  donderdag 14 november 2024 @ 11:36:46 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215577094
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:24 schreef Momo het volgende:

[..]
Bij veel incels krijg ik altijd het idee dat naast niet om kunnen gaan met gelijkwaardigheid van de vrouw ze ook vaak alleen open staan voor de meest gewilde (knappe en sociale) vrouwen en dat ze zelf compleet niet in zien dat ze gewoon geen leuke mensen zijn en dat ze dat maar afserveren op hun looks.
Incels krijgen ook niks voor elkaar mij traditioneel ingestelde, volgzame vrouwen.

Het is meer een slachtoffercomplex waarbij de schuld helemaal buiten zichzelf ligt. Kun je je lekker verschuilen achter je zogenaamd te lelijke uiterlijk, in plaats van dat je je gewoon als een totale kneus gedraagt.
pi_215577119
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:24 schreef Momo het volgende:

[..]
Bij veel incels krijg ik altijd het idee dat naast niet om kunnen gaan met gelijkwaardigheid van de vrouw ze ook vaak alleen open staan voor de meest gewilde (knappe en sociale) vrouwen en dat ze zelf compleet niet in zien dat ze gewoon geen leuke mensen zijn en dat ze dat maar afserveren op hun uiterlijk.
Dat wordt vaak veroorzaakt door de "sociale" media fuik waarin mensen terecht komen: je telt alleen mee als je het mooist bent, de beste baan hebt, de grootste pik hebt, het meeste geld hebt enz. Niet iedereen is daar weerbaar voor.
pi_215577148
Mooi toch, dan fokken zulke idioten zich ook niet voort. ^O^
  donderdag 14 november 2024 @ 11:50:41 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215577195
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:39 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Dat wordt vaak veroorzaakt door de "sociale" media fuik waarin mensen terecht komen: je telt alleen mee als je het mooist bent, de beste baan hebt, de grootste pik hebt, het meeste geld hebt enz. Niet iedereen is daar weerbaar voor.
Het is meer een social media fuik waar het normaal is om bij al je problemen de schuld aan iemand anders te geven. In plaats van dat men je er op wijst waarom je jezelf onaantrekkelijk gedraagt, heb je allerlei lui die je vertellen dat het allemaal de schuld van vrouwen en feminisme is.
  donderdag 14 november 2024 @ 11:51:45 #15
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_215577204
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2024 10:51 schreef S95Sedan het volgende:
GGD bestaat niet echt in Korea dus valt weinig op te bezuinigen.

Ziekenhuizen enzo zijn allemaal geweldig en prima, maar mentale zorg is er eigenlijk niet.

Dat uit zich in heel veel zaken; oa zelfmoord, alcoholisme, opeens doorslaan op werk, etc.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 14 november 2024 @ 11:53:16 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_215577222
Maar trouwen enzo heeft in Korea ook een andere betekenis dan in Nederland (of het westen). Dus je kan dan niet op 1 op 1 doortrekken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_215577227
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is meer een social media fuik waar het normaal is om bij al je problemen de schuld aan iemand anders te geven. In plaats van dat men je er op wijst waarom je jezelf onaantrekkelijk gedraagt, heb je allerlei lui die je vertellen dat het allemaal de schuld van vrouwen en feminisme is.
Ik maar denken dat het onderwerp hier een gevalletje ‘mannen zijn de schuld van alles’ is…
  donderdag 14 november 2024 @ 11:55:26 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_215577235
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik maar denken dat het onderwerp hier een gevalletje ‘mannen zijn de schuld van alles’ is…
Klopt

Daarentegen kunnen ze toch wel neuken als ze willen en die incels dan weer niet.
pi_215577250
4B :{w

2B _O_
pi_215577263
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:57 schreef Evangelion het volgende:
4B :{w

2B _O_
[ afbeelding ]
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_215577322
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Klopt

Daarentegen kunnen ze toch wel neuken als ze willen en die incels dan weer niet.
Ok. Ik denk alleen dat er zowel bij mannelijke incels en MGTOW en bij vrouwelijke incels en 4B wel enige overlap zit.

Het klinkt immers een stuk leuker om te zeggen ‘mij niet bellen’ dan om te zeggen ‘niemand wil mij’. ;)
pi_215577418
Bekijk deze YouTube-video

4B gaat nu een stapje verder. (Mocht dit echt zijn. Voorlopig ga ik gewoon van stoerdoenerij uit, maar er zijn genoeg gekken in deze wereld.)
  donderdag 14 november 2024 @ 12:19:58 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215577449
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 12:17 schreef ToT het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

4B gaat nu een stapje verder. (Mocht dit echt zijn. Voorlopig ga ik gewoon van stoerdoenerij uit, maar er zijn genoeg gekken in deze wereld.)
En dan vinden sommige het vreemd dat niet alle vrouwen serieus genomen moeten worden :')
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_215577460
quote:
7s.gif Op donderdag 14 november 2024 12:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
En dan vinden sommige het vreemd dat niet alle vrouwen serieus genomen moeten worden :')
Ze zitten elkaar wel op te hitsen op deze manier.
Doet me denken aan die scène van Breaking Bad waarin Walter een vergif maakte van een bepaald plantje, en dat er gelijk een hele run op dat plantje was in tuincentra.
pi_215577511
quote:
7s.gif Op donderdag 14 november 2024 12:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dit reeksje bewijst overigens ook dat genoeg mannen niet serieus genomen moeten worden verder

Nou ja, misschien letterlijk gezien wel
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')