quote:(Reuters) - Waymo van Alphabet maakte dinsdag bekend dat zijn autonome taxidienst Waymo One nu voor iedereen in Los Angeles beschikbaar is.
Dit is een teken van de snelle groei en acceptatie van de technologie.
Waymo rondde vorige maand een financieringsronde van 5,6 miljard dollar af, omdat autofabrikanten en technologiebedrijven groot inzetten op de zelfrijdende technologie om toekomstige groei te stimuleren, ook al wordt deze technologie geconfronteerd met strenge regelgeving.
quote:Waymo, gevestigd in Mountain View, Californië, is een pionier op het gebied van zelfrijdende technologie. In 2020 startte het bedrijf zijn eerste Amerikaanse taxidienst zonder chauffeur, ruim tien jaar nadat deze als project binnen Google was ontstaan.
Tesla-CEO Elon Musk zei in oktober dat de fabrikant van elektrische auto's volgend jaar zelfrijdende taxidiensten gaat uitrollen voor het publiek in Californië en Texas.
Dit wijst op een groeiende concurrentie op het gebied van zelfrijdende taxidiensten.
Rivaal General Motors' Cruise test auto's met menselijke veiligheidsbestuurders nadat een ongeluk vorig jaar ertoe leidde dat alle voertuigen van de weg werden gehaald.
Ondertussen breidt Amazon's Zoox de tests uit voor zijn voertuigen die zijn gebouwd zonder stuurwielen en pedalen.
mijn probleem ? , moet iedereen altijd een probleem hebben volgens jou ?quote:
als het in China gaat en in de US gaat dan gaat Self Driving in europa ook , ook niemand had ooit gedacht dat koetsen zonder paarden mogelijk zou zijn in Nederlandquote:Op woensdag 13 november 2024 00:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
In de VS zijn auto's meestal de enige optie. Openbaar vervoer is er eigenlijk niet, naast de metro's in de grote steden. Fietsers en voetgangers mengen zich in het verkeer op eigen risico, daar zijn heel weinig voorzieningen of regels voor. Ja, je mag ze niet omver rijden, maar er zijn ook vrijwel geen fietsstroken of fietspaden, of oversteekplekken. De automobilist krijgt dus al heel snel het voordeel van de twijfel. Die hield zich netjes aan de regels.
Amerikanen gaan helemaal flippen van al die rotondes en kruisingen hier waar fietsers voorrang hebben. In de VS is alles gericht op de maximale doorstroom van de auto's. Brede, rechte wegen en het gas er op!
Als je de volgende keer eens naar een filmpje kijkt waar iemand met FSD in een Tesla rijd, moet je je maar eens afvragen hoe dat hier in Nederland zou werken. Bij onverwachte dingen moet je ingrijpen. Een Waymo taxi staat dan meteen stil. Hier heb je in de steden vooral onverwachte gebeurtenissen op ieder kruispunt, als je het door een Amerikaanse bril bekijkt. En zo hebben die AI's het geleerd.
Wat je ook ziet in het filmpje hierboven is dat het idee is om alleen maar zelfrijdende auto's toe te laten op openbare wegen. In de VS klinkt dat heel pragmatisch. Want dan gaat het werken. Hier in de EU zijn de wegen er niet alleen voor auto's. Je kunt hier moeilijk alle voetgangers en fietsers verbieden op straat te komen.
Als je dat wilt doen, dan hebben we een veel betere oplossing: rails. Dan kun je over 1 rijbaan veel meer mensen vervoeren, die niet allemaal een auto nodig hebben. En je weet altijd waar die trein of tram gaat rijden. Het overige verkeer kan daar makkelijk rekening mee houden.
Tja, dat zuigt natuurlijk voor de autofabrikanten. Maar die zijn hier niet aan de macht.
Wat een onzin. Wensdenken.quote:Op woensdag 13 november 2024 00:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als het in China gaat en in de US gaat dan gaat Self Driving in europa ook , ook niemand had ooit gedacht dat koetsen zonder paarden mogelijk zou zijn in Nederland
Geen coke meer kunnen bestellen, ik JANK @Aberkullie @onlogisch @Calandquote:Op dinsdag 12 november 2024 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
He, een taxidienst waar je geen coke kan bestellen en die niet doorbelt waar de Joden zich bevinden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
jij denkt dat iedereen stapel mesjokke is, behalve jijquote:Op woensdag 13 november 2024 00:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat een onzin. Wensdenken.
Eerst zien, dan geloven. En ik heb net een heel verhaal gepost on het te onderbouwen.quote:Op woensdag 13 november 2024 00:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij denkt dat iedereen stapel mesjokke is, behalve jij
full self driving gaat werken ook in nederland
sefldriving heeft meer ogen en oren dan jij en veel meer ervaring
In de grote, vooruitstrevende steden zie ik het wel komen, maar in de VS bevindt het zich nog steeds in een vroege testfase. Heb ze vorig jaar ook in San Francisco zien rijden en het is niet feilloos in drukke gebieden omdat het elke seconde berekend wat de risico's zijn bij bijvoorbeeld invoegen. Over een paar jaar gaat dit daar gemeengoed worden.quote:Op woensdag 13 november 2024 12:25 schreef Nattekat het volgende:
Dit gaat echt nooit overslaan naar Europa op de korte termijn. Vergeet het maar.
Je kunt de trams en metro's afschaffen en die zelfrijdende auto's over het spoor laten rijden. Dat klinkt misschien cool als je zo'n auto aan wilt schaffen, maar het is natuurlijk heel onzinnig. En veel meer ruimte heb je niet in de grote steden.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:09 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In de grote, vooruitstrevende steden zie ik het wel komen, maar in de VS bevindt het zich nog steeds in een vroege testfase. Heb ze vorig jaar ook in San Francisco zien rijden en het is niet feilloos in drukke gebieden omdat het elke seconde berekend wat de risico's zijn bij bijvoorbeeld invoegen. Over een paar jaar gaat dit daar gemeengoed worden.
Wat is je punt precies? Dit soort waymo's kunnen normale taxi's gaan vervangen omdat ze punctueler en veiliger zijn als de techniek verder wordt verbeterd.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je kunt de trams en metro's afschaffen en die zelfrijdende auto's over het spoor laten rijden. Dat klinkt misschien cool als je zo'n auto aan wilt schaffen, maar het is natuurlijk heel onzinnig. En veel meer ruimte heb je niet in de grote steden.
Twijfelachtig. Dan moet er nog heel veel verbeteren.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat is je punt precies? Dit soort waymo's kunnen normale taxi's gaan vervangen omdat ze punctueler en veiliger zijn als de techniek verder wordt verbeterd.
Ken je de Amerikaanse cultuur en het gebrek aan goed openbaar vervoer (ook in de grote steden)? Amerikanen willen van deur tot deur.quote:Op woensdag 13 november 2024 14:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
En als je dan toch een kwartier moet wachten, kun je net zo makkelijk naar de bushalte lopen. Dat is ook vele malen beter voor het klimaat.
Waar men hier overigens vooral bang voor is, is dat al die zelfrijdende meuk wordt getest in de VS, met de VS infrastructuur (eindeloze vierkante blokken, mega-brede wegen) en dat dit niet echt gaat werken in het chaotische Europa. Maar dat er zoveel geld en tijdsdruk achter zit, dat dit echt niet goed getest gaat worden hier en dat ze eerder door de kracht van de lobby voor wegverbredingen e.d. gaan zorgen. Wat weer ten koste gaat van bijv. fietsverkeer.quote:Op dinsdag 12 november 2024 23:50 schreef Knipoogje het volgende:
Not just Bikes heeft er pas een lange aflevering over gemaakt. Interessant kijkvoer
<link>
Zeker. Die kunnen vaak ook niet anders. Maar we hadden het toch over Europa?quote:Op woensdag 13 november 2024 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ken je de Amerikaanse cultuur en het gebrek aan goed openbaar vervoer (ook in de grote steden)? Amerikanen willen van deur tot deur.
Gelukkig alleen in de VS.quote:Op woensdag 13 november 2024 16:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Dit kan al een aantal jaar. Alleen nu kan iedereen er gebruik van maken. Voorheen moest je je speciaal aanmelden geloof ik.
Lijkt me sowieso een stuk lastiger om uit te rollen in (oude) europese steden.quote:
nooit op de korte termijnquote:Op woensdag 13 november 2024 12:25 schreef Nattekat het volgende:
Dit gaat echt nooit overslaan naar Europa op de korte termijn. Vergeet het maar.
Alleen Mercedes heeft een systeem waarbij de auto echt zelf rijd, weliswaar alleen op een aantal snelwegen in Californië. Als het fout gaat is het hun verantwoordelijkheid. De rest (voornamelijk Tesla) laat je eerst een contract accepteren waarin zij nooit verantwoordelijk zijn en je hun daarover geen proces aan kunt spannen.quote:Op woensdag 13 november 2024 17:07 schreef MichaelScott het volgende:
Ik vraag me af of dit economisch voordeel biedt boven een auto met chauffeur. Het komt toch een beetje over als een gimmick/proefballonnetje om investeerders nog meer geld afhandig te maken.
De benodigde software ontwikkelt/onderhoudt zichzelf niet en de schadeclaims en verzekeringspremie zullen ook niet mals zijn.
Korte termijn is waarschijnlijk binnen jouw leven.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |