Kan ze alleen maar prijzen. De snelheid waarop ze dit doen is echt ongelooflijk.quote:Achter het kantelpunt in China van NEV's die brandstofauto's overtreffen – de opkomst van supercharging
SHENZHEN, 11 november (Xinhua) – Wanneer je je elektrische voertuig aansluit op een supercharger in Shenzhen, de technologische hub van China, verwonder je je over de snelle beweging van de laadvoortgangsbalk op het dashboard van de auto.
Bij het gloednieuwe Lianhuashan supercharging station in Shenzhen koppelde een bestuurder van een nieuw energievoertuig (NEV) met de achternaam Sun de laadkabel los en merkte op: "Ik heb bijna 500 km bereik gekregen in ongeveer 20 minuten, en dat is voldoende voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer en weekenduitjes gedurende twee weken."
"Opladen tijdens een kop koffie voordat je weer de weg op gaat" is de slogan bij vele NEV supercharging stations die onlangs in de stad in de provincie Guangdong zijn verschenen. In juni 2023 lanceerde Shenzhen zijn eerste volledig vloeistofgekoelde supercharging demonstratiestation en kondigde een initiatief aan om Shenzhen tegen 2030 te vestigen als de "Stad van Supercharging."
Eind april had de stad, met ongeveer 18 miljoen vaste inwoners en de prominente NEV-producent BYD, 362 supercharging faciliteiten geïnstalleerd, waarmee het aantal tankstations werd overtroffen. De meest recente cijfers geven aan dat het aantal supercharging stations in de stad 670 bedraagt, en Shenzhen is van plan dit aantal tegen het einde van het jaar uit te breiden naar 1.000.
Deze niet-gedateerde foto toont een productielijn van nieuwe energievoertuigen (NEV's) van BYD in Shenzhen, provincie Guangdong in Zuid-China. (BYD/Handout via Xinhua)
Terwijl de technologische hub vooroploopt in de push voor ultrasnel opladen van NEV's, werd een nieuw kantelpunt bereikt in de auto-industrie, wat de groeiende dominantie van NEV's over traditionele brandstofauto's in het hele land benadrukt.
De NEV-sector in China overtrof voor het eerst het marktaandeel van brandstofauto's in juli. De detailhandelsverkopen van NEV's bereikten in juli landelijk 878.000 eenheden, goed voor 51,1 procent van de totale markt, volgens gegevens van de China Automobile Dealers Association.
Achter deze mijlpaal spelen de voortdurende inspanningen van het land om de laad infrastructuur te verbeteren een cruciale rol in het verlichten van de 'range anxiety' van bestuurders, wat op zijn beurt de acceptatie van NEV's aanzienlijk heeft gestimuleerd.
De beschikbaarheid van supercharging maakt NEV's aantrekkelijker omdat het de laadtijd aanzienlijk verkort. Waar het normaal zeven tot acht uur duurt om een voertuig op te laden met een langzame laadpaal, en één tot twee uur met een snelle laadpaal, kan een supercharger een elektrisch voertuig binnen 10 minuten tot 80 procent of meer opladen – dat levert tot één kilometer bereik per seconde op.
"Voor mij was de grootste zorg bij het rijden met een elektrische auto de langzamere laadsnelheid in vergelijking met tanken. Maar deze zorg is weggenomen door de mogelijkheid van supercharging," zei Sun.
Shenzhen herbergt meer dan een miljoen NEV's, wat een kwart van het totale wagenpark vertegenwoordigt. In de eerste helft van 2024 bereikte het penetratiepercentage van NEV's in Shenzhen 72,6 procent – ongeveer 72 van de 100 nieuw geregistreerde voertuigen in Shenzhen waren NEV's – ruim boven het nationale niveau.
De stad heeft meer dan 360.000 publieke laadpalen, wat neerkomt op ongeveer 180 palen per vierkante kilometer. De meeste nieuwe superchargers zijn gebouwd op bestaande openbare laadfaciliteiten en bevinden zich in grote zakelijke complexen, busstations en industrieterreinen in de stad.
In het hele land installeren ook andere megasteden supercharging faciliteiten en ontwikkelen ze plannen voor de opbouw van supercharging netwerken. De zuidwestelijke Chinese stad Chongqing is van plan om tegen 2025 meer dan 2.000 supercharging stations voor NEV's te bouwen. Peking is van plan om tegen eind 2025 1.000 supercharging stations te installeren.
Een chauffeur gebruikt een 600-kilowatt lader om zijn nieuwe energievoertuig (NEV) op te laden bij het supercharging station van het Shenzhen Convention and Exhibition Center in Shenzhen, provincie Guangdong in Zuid-China, 28 november 2023. (Xinhua/Mao Siqian)
In een beleidsinterpretatie die in augustus werd uitgebracht, zei de Beijing Municipal Commission of Development and Reform dat Chinese consumenten steeds meer een "on-the-go" laadervaring verwachten die vergelijkbaar is met het tanken van brandstof. De efficiëntie van laaddiensten, in het bijzonder, beïnvloedt de besluitvorming van consumenten bij de aanschaf van een auto.
De supercharging technologie en een sociaal servicenetwerk dat hieromheen is opgebouwd, zijn cruciaal voor de aantrekkingskracht van NEV's, volgens de autoriteiten.
Een Chinees industrieel onderzoeksinstituut genaamd Forward publiceerde een analyse rapport en constateerde dat medio juni het aantal supercharging stations in China de 7.700 had overschreden, op basis van gegevens van de Chinese mobiele kaartendienst Gaode Map. Provincie Guangdong staat bovenaan in termen van het aantal van dergelijke faciliteiten.
Het jaar 2024 wordt het eerste jaar voor de implementatie van supercharging gerelateerde normen, aldus Li Yangxing, vice-president R&D bij Sunwoda EVB Co., Ltd, een nieuw energie technologiebedrijf. Hij voegde eraan toe dat oplaadstations met hoog vermogen in de toekomst het openbare laadlandschap zullen domineren.
"We ontdekten tijdens ons onderzoek dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een upgrade naar supersnel laden. Als hun voertuigen in slechts 5 minuten een bereik van 200 km kunnen halen, zijn consumenten bereid tot 6.500 yuan (ongeveer 905,5 Amerikaanse dollar) te betalen om hun voertuigen aan te passen aan de laadfaciliteiten," zei Li.
Forward voorspelde dat productie op schaal en de uitgebreide bouw van supercharging stations naar verwachting de eenheidskosten verder zullen verlagen, wat zal bijdragen aan de brede acceptatie van supercharging.
Volgens het instituut kan, naarmate de overheid haar steun voor de nieuwe energiesector blijft intensiveren, de bouw en exploitatie van supercharging stations worden gegarandeerd.
Dat heb ik in 2 minutenquote:Op maandag 11 november 2024 22:32 schreef Mikeytt het volgende:
Ik heb bijna 500 km bereik gekregen in ongeveer 20 minuten
quote:Op maandag 11 november 2024 22:35 schreef Starhopper het volgende:
Wauw, die superchargers in Shenzhen zijn echt een gamechanger! Het is cool hoe snel je nu je auto kunt opladen, bijna net zo snel als tanken. Als dit overal komt, wordt elektrisch rijden echt veel chiller. Dit gaat de overstap naar EV's zeker sneller maken!
Wordt steeds sneller.quote:
Ook elektrische auto's zullen in Europa nooit zo goedkoop geproduceerd kunnen als in China.quote:Op maandag 11 november 2024 23:06 schreef Confetti het volgende:
Het is gedaan met de brandstofauto. We moeten die industrie zo snel mogelijk ontmantelen, anders missen we de boot. De Duitsers hebben de boel genoeg opgehouden.
Volgens mij doet men in China sowieso weinig aan het tegengaan van milieuvervuiling.quote:Op dinsdag 12 november 2024 07:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ook elektrische auto's zullen in Europa nooit zo goedkoop geproduceerd kunnen als in China.
Daar hebben de Brusselse bureaucraten wel voor gezorgd met hun alomvattende duurzaamheidswetgeving. In China doen ze niet zo moeilijk over kinderarbeid of milieuvervuiling in Afrika.
Dan moeten we het stroomnet verbeteren.quote:Op dinsdag 12 november 2024 07:42 schreef Toine51 het volgende:
Ja, het stroomnet in NL kan dit vast ook allemaal aan...
Oh, wacht...
Dit is niet waar. China doet juist wél iets tegen milieuvervuiling. Niet omdat ze er zoveel om geven maar omdat ze onafhankelijk van de buitenwereld willen worden. Ze zijn in rap tempo aan het inzetten op groene energie zodat ze niet afhankelijk zijn van olie etc. Tov zeggen die tenminste en in dat jaar zijn we neutraal en verder. Geen bureaucratisch gezeik want anders hang jequote:Op dinsdag 12 november 2024 09:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij doet men in China sowieso weinig aan het tegengaan van milieuvervuiling.
Investeringen in het net gaan ten koste van aandeelhouders dus dat doen we lekker nietquote:Op dinsdag 12 november 2024 09:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan moeten we het stroomnet verbeteren.
Met "dat kan het niet aan" kom je nooit verder.
We hadden ooit geen stroomnet, geen gasnet, geen waterleiding, geen riolering, geen telefoonkabels, geen glasvezel (en geen FOK!).
Dat is allemaal aangelegd en niemand die toen zei "muhmuhmuh dat kan het niet aan".
Er worden nog steeds veel kolen verstookt in China en bij de productie van zeldzame aardmetalen zoals Neodyium en de raffinage van battery-grade Lithium voldoen de chinese plants op geen kilometers na aan bijv. europese millieu normen. China doet aan milieu dumping om zo een grotere plaats op de wereldmarkt te verkrijgen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:17 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Dit is niet waar. China doet juist wél iets tegen milieuvervuiling. Niet omdat ze er zoveel om geven maar omdat ze onafhankelijk van de buitenwereld willen worden. Ze zijn in rap tempo aan het inzetten op groene energie zodat ze niet afhankelijk zijn van olie etc. Tov zeggen die tenminste en in dat jaar zijn we neutraal en verder. Geen bureaucratisch gezeik want anders hang je
Klopt, maar China heeft wel een duidelijk plan om snel af te bouwen van kolen en uitstoot flink te verminderen. Dit gaat dus uiteraard gepaard met verhogen van output uit groene energie.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er worden nog steeds veel kolen verstookt in China en bij de productie van zeldzame aardmetalen zoals Neodyium en de raffinage van battery-grade Lithium voldoen de chinese plants op geen kilometers na aan bijv. europese millieu normen. China doet aan milieu dumping om zo een grotere plaats op de wereldmarkt te verkrijgen.
Je zegt het zelf al.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan moeten we het stroomnet verbeteren.
Met "dat kan het niet aan" kom je nooit verder.
We hadden ooit geen stroomnet, geen gasnet, geen waterleiding, geen riolering, geen telefoonkabels, geen glasvezel (en geen FOK!).
Dat is allemaal aangelegd en niemand die toen zei "muhmuhmuh dat kan het niet aan".
Klopt en rigoreus ook, dat kan binnen een totalitair of dictatoriaal systeem. Ik ben echter westers opgegroeid en zou grote moeite hebben met een totalitair of dictatoriaal systeemquote:Op dinsdag 12 november 2024 10:30 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Je kan veel over ze zeggen, maar ze hebben wel plannen en voeren die ook gewoon uit.
Maar dan heeft het ook geen zin om te wijzen naar China, die hier wél aan werken.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Klopt en rigoreus ook, dat kan binnen een totalitair of dictatoriaal systeem. Ik ben echter westers opgegroeid en zou grote moeite hebben met een totalitair of dictatoriaal systeem
Het chinese regime werkt eraan zoals het ze uitkomt, het is geen gericht meer evenwichtig milieubeleid zoals we dat in bijv. Europa hebben.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:18 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Maar dan heeft het ook geen zin om te wijzen naar China, die hier wél aan werken.
Welk milieubeleid? Die van stikstof waar al jaren plannen op de plank liggen? Die van de uitstoot die maar niet genoeg afneemt? Het uitkopen van CO2-krediet? Het exporteren van afval zodat het niet hier de verbrandingsoven in moet?quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het chinese regime werkt eraan zoals het ze uitkomt, het is geen gericht meer evenwichtig milieubeleid zoals we dat in bijv. Europa hebben.
Het is hier niet perfect, maar ik zou toch niet met het chinese milieu beleid willen ruilen.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:48 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Welk milieubeleid? Die van stikstof waar al jaren plannen op de plank liggen? Die van de uitstoot die maar niet genoeg afneemt? Het uitkopen van CO2-krediet? Het exporteren van afval zodat het niet hier de verbrandingsoven in moet?
Pot-ketel
De grote kaders van het milieubeleid zijn te vinden in hun 14de vijfjarenplan (januari 2021 - december 2025). Het is een generieke kader. De Amerikaanse denktank CSET heeft dat in 2021 voor het grote publiek vertaald. De meest gevoelige onderdelen van hun beleid maken ze niet openbaar, maar milieuplannen vallen daar niet onder. Ik denk dat je het onderschat. De Chinezen willen ook schone lucht, grond en water. Ik denk niet dat men van houdt om smerige stoffen en metalen in te ademen, drinken of eten.quote:Op dinsdag 12 november 2024 11:38 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het chinese regime werkt eraan zoals het ze uitkomt, het is geen gericht meer evenwichtig milieubeleid zoals we dat in bijv. Europa hebben.
Logisch ook. Heel de buitenwereld (lees: VS en zijn vrinden) wil dat land maar al te graag vleugellam houden met debiele sancties en leveringsbeperkingen. Ik zou met zulke grillen ook geen afhankelijkheid willen van een ander.quote:Op dinsdag 12 november 2024 10:17 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Dit is niet waar. China doet juist wél iets tegen milieuvervuiling. Niet omdat ze er zoveel om geven maar omdat ze onafhankelijk van de buitenwereld willen worden. Ze zijn in rap tempo aan het inzetten op groene energie zodat ze niet afhankelijk zijn van olie etc. Tov zeggen die tenminste en in dat jaar zijn we neutraal en verder. Geen bureaucratisch gezeik want anders hang je
Dan mag dat voor Tesla's ook wel want het land waar die vandaan komt is binnenkort nauwelijks beter dan China kwa milieu en sociale voorzieningen.quote:Op woensdag 13 november 2024 03:48 schreef QAnonn het volgende:
De EU zal wel weer extra belasting op Chinese EVs gaan zetten 🤡
Het EU-rijk maakt autorijden onbetaalbaar met al die verplichte systemen.quote:Op woensdag 13 november 2024 03:48 schreef QAnonn het volgende:
De EU zal wel weer extra belasting op Chinese EVs gaan zetten 🤡
Dat ziet TS toch niet, dit is het zoveelste China-adoratie topic.quote:Op dinsdag 12 november 2024 09:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Volgens mij doet men in China sowieso weinig aan het tegengaan van milieuvervuiling.
Geweldig nieuws!quote:Op maandag 11 november 2024 22:32 schreef Mikeytt het volgende:
https://english.news.cn/2(...)e45c7099cf944/c.html
Kan ze alleen maar prijzen.
Serieus geen enkel ander land kan tegen deze groei op.
Dat zit ook allemaal in mijn 18 jaar oude Volvo...quote:Op woensdag 13 november 2024 09:11 schreef BertV het volgende:
Intelligent Speed Assistance, Driver Drowsiness and attention Warning, Lane Keeping Assistance, Advanced Emergency Braking,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |