Is dit netto? dan is het wel redelijk lijkt me..quote:Op maandag 11 november 2024 18:14 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Aanvullen? Waaruit? Dit kabinet bezuinigd op de douane.
Nieuwe mensen aantrekken gaat ook niet snel gebeuren als je startsalaris concurreert met een kassamedewerker bij de Albert Heijn
[ afbeelding ]
Dus een paar van deze controles zijn gewoon symboolpolitiek. Maar zo te zien is de achterban er heel blij mee, net alsof je een kind een snoepje geeft. Als dit echt significant zou zijn voor het kabinet prioriteit had kwam er wel extra geld voor beschikbaar.quote:Om de grenscontroles uit te voeren, krijgt de Koninklijke Marechaussee geen extra geld of personeel toegewezen.
quote:Overlast door grenscontroles lijkt zeer beperkt te blijven
Burgemeesters van grensgemeenten maken zich minder zorgen dan eerst over de overlast door extra grenscontroles tegen migratie. Maandag gaan de extra controles in. Het kabinet wil ze houden om mensensmokkel en illegale immigratie tegen te gaan.
Burgemeesters zeiden eerder de plannen onduidelijk te vinden en bovendien bang te zijn voor files en andere overlast.
'Niet veel anders dan we gewend waren'
Deze week is er overleg geweest tussen minister Faber van Asiel en Migratie en burgemeesters en commissarissen van de koning. Burgemeester Bengevoord van Winterswijk was een van de deelnemers.
Hij zegt in het gesprek te zijn gerustgesteld over de mogelijke overlast, nu de Koninklijke Marechaussee de controles moet doen met de bestaande capaciteit aan personeel: "Dat betekent dat de controles in de praktijk niet veel anders zullen zijn dan we tot nu toe gewend waren."
'Gevolgen voor grensverkeer minimaal'
De bestuurders hebben ook te horen gekregen dat de marechaussees "informatie- en risicogericht" gaan werken. Ook dat betekent volgens Bengevoord dat mensen er in de praktijk weinig last van zullen hebben.
Ook Marechausseevereniging Marver denkt dat de directe gevolgen voor het grensverkeer minimaal zijn: "Bestaande en toekomstige innovaties maken de controles effectiever, waardoor mensen die om legitieme redenen Nederland binnenkomen minder hinder zullen ondervinden."
https://nos.nl/artikel/25(...)r-beperkt-te-blijven
Goed idee, echter staat ze al als vogelverschrikker in het weiland.quote:Op maandag 11 november 2024 17:58 schreef Cupfighter het volgende:
Zet Faber zelf aan de grens dan vlucht iedereen vanzelf terug
Extra grenscontroles zonder extra middelen zal inderdaad niet veel helpen.quote:Op maandag 11 november 2024 23:24 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Jij hebt werkelijk geen idee hoeveel grensovergangen er eigenlijk zijn. Ik ken hier zo 5 geitenpaadjes naar België zonder mijn best te doen. Dan ga je echt tienduizenden mensen nodig hebben. Bovendien heb je geen middelen: je kunt alleen iemand uitwijzen die vervolgens bij de volgende overgang erover loopt en asiel aanvraagt, wat gewoon een recht is.
En beter idee is investeren in plaats van bezuinigen op de IND zodat die enorme achterstand verdwijnt en we de mensen die geen vluchteling zijn kunnen uitwijzen. Maar dan moet je precies het omgekeerde doen van Faber.
quote:Kamer haalt acht ton uit slavernijfonds voor grensbewaking: ’Laat de marechaussee dat maar gebruiken’
Het fonds dat bij de excuses voor het slavernijverleden werd ingesteld, is door de Tweede Kamer een beetje afgeroomd. Op voorspraak van JA21-leider Joost Eerdmans wordt 800.000 euro uit de pot overgeheveld naar de Koninklijke Marechaussee voor grenscontroles in de Nederlandse Antillen.
https://www.telegraaf.nl/(...)e-dat-maar-gebruiken
Het is me niet helemaal duidelijk waar dit geld nu voor ingezet wordt: grenscontroles van de Marechaussee op de Nederlandse Antillen of aan de Nederlandse grens?quote:
Technisch gezien beide. De grenzen van de Nederlandse Antillen zijn ook grenzen van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar dus inderdaad geld dat daar gebruikt word om onze grenzen te controleren.quote:Op zondag 15 december 2024 22:14 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het is me niet helemaal duidelijk waar dit geld nu voor ingezet wordt: grenscontroles van de Marechaussee op de Nederlandse Antillen of aan de Nederlandse grens?
Dat snap ik inderdaad. Maar zover ik kan inschatten, speelt grensproblematiek daar minder. Ik heb niet het idee dat vreemdelingen die hier problemen veroorzaken, via de Antillen toegang tot Nederland proberen te verschaffen. Men zal dan toch eerst door de controle op het vliegveld moeten. Daarnaast zijn het ook geen binnenlandse vluchten meer.quote:Op zondag 15 december 2024 22:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Technisch gezien beide. De grenzen van de Nederlandse Antillen zijn ook grenzen van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar dus inderdaad geld dat daar gebruikt word om onze grenzen te controleren.
Daarom is minder dan een miljoen uit het slavernijfonds al genoeg om de kosten van die extra controles te dekken.quote:Op zondag 15 december 2024 22:35 schreef Repentless het volgende:
[..]
Dat snap ik inderdaad. Maar zover ik kan inschatten, speelt grensproblematiek daar minder. Ik heb niet het idee dat vreemdelingen die hier problemen veroorzaken, via de Antillen toegang tot Nederland proberen te verschaffen. Men zal dan toch eerst door de controle op het vliegveld moeten. Daarnaast zijn het ook geen binnenlandse vluchten meer.
Maar goed, daar kan ik helemaal naast zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |