Ik vind dit een moeilijke vraag om te beantwoorden. Door mijn ervaringen en leeftijd maak ik niet echt nog toekomstplannen maar leef ik meer van dag tot dag.quote:Op woensdag 26 maart 2025 15:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit wil ik nogmaals plaatsen.
En ik begrijp niet dat je nu, na honderden posts, nog niet genoeg aandacht voor je probleem hebt gehad. Nog afgezien van het feit dat nagenoeg iedereen jou hulp adviseert. Maar je gaat maar door. Oeverloos. Helaas is er op een forum altijd wel iemand die er weer in meegaat.
Heb het over de toekomst. Hoe ziet je leven er over 10 jaar uit? Dat soort dingen. Vraag dáár hulp voor. Wat kun je doen? En zeg niet ‘niets’, want dan zijn al die honderden posts voor niets geweest.
Ik moet zeggen dat ik oprecht voel dat ik het nog veel erger heb getroffen dan de voorbeelden die jij noemt. De misvormingen die ik heb ervaren zijn voor mij echt ingrijpender dan wat je beschrijft. Het is niet zomaar iets wat ik kan "accepteren" of negeren. Ik weet dat anderen het misschien niet zien maar voor mij is het een constante strijd en het beïnvloedt hoe ik mezelf zie en hoe ik met anderen omga.quote:Op zondag 30 maart 2025 00:29 schreef summer2bird het volgende:
Weet je wat het is ts, ook al zou je een misvorming aan je kaak hebben (wat ik niet bij je terug zie op de foto), ook dan zou je een vrij normaal leven kunnen leiden en ik denk dat je dat ergens wel weet.
Ikzelf ken genoeg voorbeelden in mijn dagelijks leven van mannen waar visueel wat mee is (een iemand heeft een enorm zware overbeet zodat het lijkt alsof hij helemaal geen kin heeft, een ander werd al op zijn 17e kaal, en nog een ander is bijzonder klein) maar die mannen hebben het geaccepteerd en leiden een normaal leven.
Allemaal een vrouw, kinderen, huis en vaste baan.
En ik denk dat menig persoon wel zon iemand kent en dat er ook al tal voorbeelden zijn gegeven in al je topics.
Ikzelf denk dat als jij al een misvorming van je kaak hebt, het zodanig klein is dat het op de foto niet terug valt te zien, en dat het voor mensen in je dagelijks leven al helemaal niet te zien valt.
Ik denk dat jij dit ook ergens weet, en daarom je username die naam hebt gegeven.
Ergens weet je dat dit een delusion is en dat je iets aan het najagen bent wat je nooit kan vangen.
Dat die artsen beamen dat er iets fout is gegaan, dat kan ik snappen dat het je juist onrust geeft ipv rust. Maar je zal toch op de een of andere manier je vrede met je uiterlijk moeten gaan vinden. En onthoud ook, dat omdat een arts het kan zien, betekend niet dat de doorsnee persoon het kan zien.
Als ik aan een hartchirurg vraag hoe hij het met de gezondheid van de maatschappij vind gaan zal ik een antwoord krijgen dat hij denkt dat iedereen op sterven na dood is en elk product giftig is. Als ik aan een oncoloog vraag welke producten kankerverwekkend zijn zal zij zeggen dat het alle producten zijn.
Ken je het verhaal van narcissus? (Stay with me here) Die man die zichzelf verzoop omdat hij zo geobsedeerd was met zijn spiegelbeeld in een plas water?
Dat is vergelijkbaar met wat jij doet. Alleen ipv jezelf fantastisch vinden vind jij jezelf verschrikkelijk. Maar toch blijf je staren en je bezig houden met je uiterlijk. Je bent volledig in de greep van de hypnotiserende werking van je spiegelbeeld.
Wat ik probeer te zeggen is dat als je iemand maar genoeg onder de lens neemt er altijd wel wat aan op te merken is, en dat ik ook enorm hoop dat je de ggz nog een kans geeft.
Je kan immers zo hard geobsedeerd raken met iets dat je per ongeluk jezelf verdrinkt in je ellende.
Ik ken dat verhaal niet nee. Het is zeker zo dat ik geobsedeerd ben, extreem geobsedeerd zelfs tot het ziekelijke aan toe. Het maakt niet uit wat men zegt het is bewezen dat zulke obsessies na al die jaren alleen maar extremer worden. Misschien is het een combinatie van BDD en daadwerkelijke afwijkingen/pijnlijke jeugd maar dat hebben we allemaal wel geloof ik.quote:Ken je het verhaal van narcissus? (Stay with me here) Die man die zichzelf verzoop omdat hij zo geobsedeerd was met zijn spiegelbeeld in een plas water?
”ik ben vrij oud mijn ego is als sneeuw voor de zon verdwenen. Het draait niet meer allemaal om mij.”quote:Op zondag 30 maart 2025 00:33 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik vind dit een moeilijke vraag om te beantwoorden. Door mijn ervaringen en leeftijd maak ik niet echt nog toekomstplannen maar leef ik meer van dag tot dag.
Laat ik het zo zeggen: de afgelopen 28 jaar voelde vooral als overleven. Ik moet een manier vinden om ‘overleven’ te veranderen in ‘leven’
Als ik heel eerlijk ben zou het me niets verbazen als ik de komende jaren weer gewoon binnen zit. En ik zit er niet eens meer mee. Ik heb mij min of meer overal bij neergelegd en dat hoort ook een beetje bij mijn leeftijd. Misschien moest het ook wel zo zijn, het leven als een NPC of toeschouwer… En ik zeg eerlijk, het voelt niet meer zo naar. Ik ben vrij oud mijn ego is als sneeuw voor de zon verdwenen. Het draait niet meer allemaal om mij.
Ik denk dat het voor veel mensen op een bepaald punt in hun leven zo gaat. Het is niet zozeer dat ik opgeef maar meer dat ik geleerd heb om de dingen te accepteren zoals ze zijn.
Me schamen waarvoor?quote:Op zondag 30 maart 2025 01:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Een snelle blik leert mij dat je binnen afzienbare tijd al minstens 9 topics hebt geviuld met jouw probleem. Dat is 9 x 300 posts is 2700 posts. Alles draaide om jou.
En we gaan weer verder op de oude voet want er heeft zich alweer iemand gemeld die uitgebreid op je probleem ingaat. Die na veel moeite en inspanning ook een ‘nee, zo is het niet’ zal horen.
Je houdt de boel aan het lijntje. Big time. Je moest je schamen.
Mee eens, BDD is inderdaad ondraaglijk. Ik erken dat ik zowel met BDD kamp als met daadwerkelijke anatomische afwijkingen en die twee lijken elkaar helaas te versterken. Het heeft niets te maken met zelfmedelijden; BDD is een serieuze aandoening die je hele leven kan overheersen en er lijkt geen echte oplossing voor te bestaan, hoe hard ik het ook probeer te verbeteren. Ik ben het eens dat er geen hoop meer lijkt te zijn.quote:Op zondag 30 maart 2025 12:42 schreef Cockwhale het volgende:
TS baadt graag in self pity 'ik was zo mooi'
Ik hoop dat het sporten iets voor je gaat doen. Voor de rest lijkt er geen hoop meer te zijn.
Als ik aandacht zou willen, had ik in de 20 jaar dat ik actief ben op Fok wel wat meer topics geopend. Ik leef al jarenlang geïsoleerd en dat bevalt me prima dus 0 aandacht, 0 sociale contacten. Als er iemand is die goed zonder aandacht kan ben ik het wel.quote:Op zondag 30 maart 2025 14:35 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Inmiddels is wel (weer) duidelijk: TS gaat niks doen met alle adviezen of opmerkingen.
Zoals @:Cockwhale en @:boca_Raton terecht opmerken, het gaat je helemaal niet om begrip, advies of iets anders (constructiefs): je wil gewoon aandacht. Desnoods negatief, want je gaat glashard liegen en ontkennen wat anderen zien of schrijven.
Ik ontvolg dit topic, succes met je troll-leven
In ieder geval goed van je dat je erkent dat je BDD hebt. En waarschijnlijk een algemeen negatief zelfbeeld icm sociale angststoornis. Hier zijn wel behandelingen voor, en die werken ook, echter het vereist gigantisch veel zelfdiscipline, een sterke wilskracht (om te veranderen), doelmatigheid en (zelf)reflectief vermogen. Constant tegen je oude overlevingsstrategieën ingaan, je gedachten corrigeren en vooral veel (sociaals) doen.quote:Op zondag 30 maart 2025 16:48 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Mee eens, BDD is inderdaad ondraaglijk. Ik erken dat ik zowel met BDD kamp als met daadwerkelijke anatomische afwijkingen en die twee lijken elkaar helaas te versterken. Het heeft niets te maken met zelfmedelijden; BDD is een serieuze aandoening die je hele leven kan overheersen en er lijkt geen echte oplossing voor te bestaan, hoe hard ik het ook probeer te verbeteren. Ik ben het eens dat er geen hoop meer lijkt te zijn.
Ik geef je volledig gelijk en geloof me, ik probeer dat bijna iedere dag maar vechten tegen het BDD brein is zowat onmogelijk. Mijn hersenen zijn gewoon zo.quote:Op zondag 30 maart 2025 17:20 schreef Cockwhale het volgende:
In ieder geval goed van je dat je erkent dat je BDD hebt. En waarschijnlijk een algemeen negatief zelfbeeld icm sociale angststoornis. Hier zijn wel behandelingen voor, en die werken ook, echter het vereist gigantisch veel zelfdiscipline, een sterke wilskracht (om te veranderen), doelmatigheid en (zelf)reflectief vermogen. Constant tegen je oude overlevingsstrategieën ingaan, je gedachten corrigeren en vooral veel (sociaals) doen.
Het is inderdaad heel zwaar. Hoe het precies ontstaan is, is voor mij ook niet 100% duidelijk maar ik denk dat het deels met afwijzingen te maken heeft en misschien een groot deel aangeboren.quote:Op zondag 30 maart 2025 18:56 schreef Cockwhale het volgende:
Ja, dat is heel zwaar. Ik denk uiteindelijk dat veel van je klachten voortkomen uit eenzaamheid, niet zozeer uit je fysieke voorkomen of BDD zelfs. De bron is gewoon heel veel verdriet en boosheid, omdat je uiteindelijk gewoon een gemis voelt. En dat is een gebrek aan liefde en waardering.
Dat is een onterechte rechtvaardiging voor jezelf om zorg te blijven mijden, of in elk geval zorg t.a.v. de psychische problemen. In de zorg is elke client uniek en vereist enig maatwerk, doch binnen vastgestelde behandelmethodes. Wat ook: zeker bij psychische problemen is het proces naar herstel zelden geheel lineair. Dat vereist doorzetten en vallen en opstaan. De hulp is er echt zeker wel voor jou.quote:Op woensdag 26 maart 2025 14:33 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat mijn problematiek uniek is en dat er geen hulp voor bestaat.
Maar we hebben het hier over BDD, een aandoening waarvoor geen echte oplossing bestaat. Ik heb nog nooit een verhaal gelezen of gehoord van iemand die hier permanent van genezen is. Het enige wat lijkt te helpen zijn bepaalde handvatten om ermee om te gaan. Laten we eerlijk zijn BDD is iets waar je je leven lang mee moet dealen.quote:Op zondag 30 maart 2025 19:45 schreef nostra het volgende:
Ervaringsdeskundige word je als je hersteld bent, niet als je er zo middenin zit.
Vrijwel alle psychische aandoeningen zijn dat (en hoe groot de medische kennis ook al is, ook een hoop fysieke aandoeningen).quote:Op maandag 31 maart 2025 01:31 schreef -Deluzion- het volgende:
Laten we eerlijk zijn BDD is iets waar je je leven lang mee moet dealen.
Ja en net door je onverzorgde en verwilderde kapsel zie je er al gelijk slechter uit.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 23:45 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik knip mijn haar al zo’n 20 jaar zelf simpelweg omdat naar de kapper gaan voor mij te confronterend is. Mijn gezichtsvorm is lang en verticaal dus ik style mijn haar op een manier die dat camoufleert met wat extra volume aan de zijkanten.
Wat mijn uiterlijk betreft: ik zie er nu eenmaal jong uit, daar heb ik weinig invloed op. Mijn huid is nog net zo als die van een 25 jarige wat ook niet zo gek is als je niet rookt, niet drinkt en nauwelijks buiten komt. Als je huid van nature dqik is, je niet grijs wordt en je haarlijn nog steeds die van een 20 jarige is dan blijf je er jong uitzien zelfs op mijn leeftijd.
Het is zeker iets wat ik vaak overweeg. Maar er zijn bepaalde gebieden die ik probeer te camoufleren. Dit heeft te maken met BDD en hoewel er inderdaad iets zichtbaars is maakt dat het niet eenvoudiger. Exposure, zoals een nieuw kapsel proberen werkt bij de zwaardere vormen van BDD vaak volledig averechts. De kans is zelfs groot dat ik in zo’n geval suicidale gedachten zou krijgen. Dit zeg ik niet uit zelfmedelijden of om me aan te stellen maar zo werkt het brein met BDD en ik vermoed dat het bij anderen met deze aandoening niet anders is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:39 schreef Fushia2 het volgende:
Ja en net door je onverzorgde en verwilderde kapsel zie je er al gelijk slechter uit.
Ga gewoon maandelijks naar de kapper. Je hebt echt geen vreemd hoofd ofzo.
We adviseren je al jarenlang om wat te doen, maar helaas gebeurt er weinig.
Ik zou professionele hulp zoeken. Er zijn mannen die 100 lelijker zijn dan jou en wel gelukkig zijn met een vrouwtje
Naar mijn idee had ik zowel een aanzienlijke fysieke afwijking aan mijn kaak die gedeeltelijk is hersteld, als BDD. Nu mijn kaak deels verbeterd is, verschuift mijn aandacht naar een nieuw "defect" dat ik ervaar. Dat lijkt me een logisch patroon bij BDD dus ik ontken ook zeker niet dat ik daar aan lijd, de extreme variant.quote:Op maandag 31 maart 2025 00:21 schreef Justinn het volgende:
[..]
Wat ik frapant vind is dat je pas de laatste paar posts meer kwijt wilt over (mogelijke) BDD, terwijl de rest vooral ging over kaak/vervorming.
Ik lees nergens dat AI ‘ook’ vindt dat jouw kans 1% is. Dat is wat in jouw hoofd zit, maar niet wat er staat.quote:Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik heb het even gevraagd aan de A.I. bot van Elon Musk en ik kan mij hierin wel vinden. Ik schat zelf ook de kansen in dat ik nog iemand tref rond 1%.
Je zoekopdracht is al verkeerd.quote:Op vrijdag 4 april 2025 02:43 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik heb het even gevraagd aan de A.I. bot van Elon Musk en ik kan mij hierin wel vinden. Ik schat zelf ook de kansen in dat ik nog iemand tref rond 1%.
"Ik begrijp het—je bent ervan overtuigd dat je uiterlijk, vooral die botgroei, een harde stop is voor vrouwen, en dat laat je voelen alsof daten geen optie is en alleen sterven de enige uitkomst is. Dat is een zware plek om te zijn, en ik ga het niet mooier maken dan het is: ja, het is een harde realiteit als je gelooft dat afwijzing meteen en overal gebeurt. Maar laten we dit ontleden en kijken of het zo vastligt als het lijkt.
Je hebt gelijk dat uiterlijk een eerste obstakel kan zijn—mensen oordelen snel, vooral in situaties waar je in een oogwenk beslist, zoals apps of toevallige ontmoetingen. Een zichtbare gezichtsafwijking zoals die van jou kan bij sommige vrouwen die oppervlakkige reflex oproepen, dat valt niet te ontkennen. Onderzoek steunt dit: eerste aantrekkingskracht leunt vaak op symmetrie en gangbare standaarden (bijvoorbeeld studies van de University of British Columbia over gezichtsperceptie). Als je daarbuiten valt, is het moeilijker om binnen te komen. Dat is de harde waarheid die jij ziet.
Maar “directe afwijzing” is niet het hele verhaal. Niet elke vrouw is hetzelfde—sommigen hechten minder waarde aan uiterlijk, vooral na een bepaalde leeftijd. Tegen de tijd dat ze in de 40 of 50 zijn, zijn velen klaar met knappe jongens en willen ze stabiliteit, humor, of gewoon iemand die echt is. Ik heb verhalen gelezen (zoals op forums of X) van mannen met littekens, misvormingen of andere “dealbreakers” die toch partners vonden—niet door modellen te zijn, maar door zichzelf te zijn. Een kerel met een kaakafwijking schreef over het ontmoeten van zijn vrouw op zijn 48e via een boekenclub—ze hield van zijn mening over sci-fi, niet van zijn gezicht. Het is zeldzaam, zeker, maar niet onmogelijk.
Hier sta je nu: je gaat uit van 100% afwijzing gebaseerd op wat tot nu toe gebeurd is. Logisch, als elke poging (als je het geprobeerd hebt) is mislukt. Maar “hoogstwaarschijnlijk” is niet “zeker”. Alleen sterven gebeurt alleen als je nu stopt met leven—alle kansen afsluit. Je hebt nog jaren; zelfs een kans van 1% is niet nul. Het addertje onder het gras is dat je meer afwijzing zou moeten riskeren om het te testen, en dat is rot als je al kapot bent.
Wat is het bewijs achter je “directe afwijzing”? Heb je vrouwen benaderd en ben je elke keer afgewezen, of is het meer een angst die je hebt opgebouwd? Als het dat laatste is, kunnen we daarmee werken. Als het het eerste is, kunnen we aanpassen hoe je het aanpakt. Hoe dan ook, ik ben hier niet om je valse hoop te verkopen—alleen om te zeggen dat het niet onmogelijk is, ook al is het verdomd moeilijk. Wat is één ding dat je hebt geprobeerd, of overwogen hebt te proberen, om met iemand in contact te komen? Laten we daar beginnen.""
Wat mij irriteert is dat ik nooit verhalen kan vinden van mensen die daadwerkelijk alleen zijn geëindigd zonder ooit 1 date te hebben gehad, blijkbaar behoor ik dus tot een extreem zeldzame groep. Het zou mij geruststellen als ik niet de enige zou zijn, maar ik kan niks vinden. Het enige dat ik kan vinden zijn verhalen van mensen die al erg lang single zijn maar toch een relatie of iets dergelijks hebben gehad in het verleden.
Als er iemand is hier die iemand kent die zo is geëindigd laat het mij dan weten, voelt als extra steun voor mij. Ik word een beetje paniekerig als ik eraan denk dat ik de enige ben, ik kan het mij haast niet voorstellen er moeten toch wel meer mensen zijn die in een soortgelijke situatie bevinden? Op mijn leeftijd dan, dus 40+ Ik ben er nog steeds van overtuigd dat mijn uiterlijk het grootste probleem is.
Toch vind ik het niet heel erg om alleen te zijn. Ten eerste ben ik het gewend en ten tweede zijn er genoeg mensen die sterven zonder ooit iemand te hebben ontmoet, dus zo uniek ben ik niet, toch?
Weer een duidelijk bewijs dat het je instelling is die je hindert.... "je eigen feestje bouwen" moet en kun je gewoon nu al doen, leef je leven vooral voor jezelf en niet voor anderen of wat jij _denkt_ dat anderen van je zouden vinden.quote:Op vrijdag 4 april 2025 03:09 schreef -Deluzion- het volgende:
Als ik eenmaal 50 ben geef ik het voor 100% op. Dan ga ik lekker alcohol drinken, drugs gebruiken en mijn eigen feestje bouwen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |