https://www.tubantia.nl/e(...)taling-aan~ab249c54/quote:Stella, het bekendste e-bikemerk van Nederland, heeft uitstel van betaling aangevraagd. De verliezen zijn zo sterk opgelopen dat het niet langer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.
Eigenaar DMEP, de investeringsmaatschappij van keukenondernemer Ben Mandemakers, vindt het ‘niet verantwoord’ er nog meer geld in te steken. Het in 2011 opgerichte Stella Fietsen uit Nunspeet ontwikkelde zich in het afgelopen decennium op stormachtige wijze tot een groeiparel in de Nederlandse fietsensector, met een omzet van ruim 100 miljoen euro. Het telt 48 filialen in Nederland en België, en circa 440 werknemers.
Vorig jaar gingen bij een reorganisatie tientallen banen verloren en werden de activiteiten in andere landen, waaronder Duitsland, gestaakt. Om het tij te keren, werd de bankschuld van het bedrijf verder afgelost. De aandeelhouders brachten 8 miljoen euro in vanuit vertrouwen in een gezonde toekomst.
Krimp
Na jaren van snelle groei in Nederland koerste Stella sinds 2018 op internationale groei. Hiertoe werden investeringen gedaan en medewerkers aangetrokken om deze groei aan te kunnen. Inmiddels is de groei eruit en is er sprake van krimp. Daardoor kampt Stella met grote voorraden.
Volgens de directie van Stella is de krimp onder meer het gevolg van de coronapandemie en dalend consumentenvertrouwen, waar ook andere bedrijven last van hebben. Stella greep de reorganisatie van vorig jaar aanom het bedrijf ‘gezonder en klantvriendelijker’ te maken. Zo moest de telefonische bereikbaarheid verder omhoog en de wachttijd voor service en onderhoud flink omlaag.
Bekendheid
Het grote verschil met andere fietsproducenten is dat Stella de tussenhandel overslaat en direct verkoopt aan klanten. Dat financiële voordeel heeft het bedrijf gebruikt om te investeren in bekendheid, met onder meer paginagrote advertenties in dagbladen.
De fietsen worden ontworpen in Nunspeet, de frames gemaakt in Azië en in lagelonenlanden landen als Litouwen vindt de montage plaats. In Nunspeet worden de fietsen naar de specifieke wensen van elke klant afgebouwd. Het bedrijf heeft 45 winkels in Nederland.
Dit is gewoon het kapitalisme aan het werk. Dat willen we graag.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:27 schreef Zipportal het volgende:
[..]
Dood aan alle e-bikes.
Nu mag jij.
Tijdens corona ging juist iedereen massaal fietsen kopen. Dit lijkt me eerder mismanagement, veel te snel willen groeien, graaimentaliteit.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:26 schreef Zipportal het volgende:
Volgens de directie van Stella is de krimp onder meer het gevolg van de coronapandemie
Stella gebruikt voornamelijk standaardonderdelen en daarvoor kan je bij de meeste fietsenmakers die e-bike's repareren terecht.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:46 schreef Troel het volgende:
Ik schrik hier eigenlijk best wel van. Er zijn natuurlijk tal van mensen die een Stella hebben, hoe gaat het met de reparaties en dergelijke daar van?
die kunnen over het algemeen bij normale winkels terecht, maar niet voor de speciale techniek omdat die niet aan onderdelen kunnen komen zoals een nieuwe computer, net zoals een vanmoof, dus hopen op een doorstart voor al die klanten. remmen enzo is geen probleemquote:Op dinsdag 5 november 2024 16:46 schreef Troel het volgende:
Ik schrik hier eigenlijk best wel van. Er zijn natuurlijk tal van mensen die een Stella hebben, hoe gaat het met de reparaties en dergelijke daar van?
Merendeel lijkt gewoon een B.osch of Shimano motor te hebben dus dat scheelt. Alleen de voornaafmotor is een "eigen merk", dat zijn maar een paar modellenquote:Op dinsdag 5 november 2024 16:56 schreef bonanza8 het volgende:
[..]
die kunnen over het algemeen bij normale winkels terecht, maar niet voor de speciale techniek omdat die niet aan onderdelen kunnen komen zoals een nieuwe computer, net zoals een vanmoof, dus hopen op een doorstart voor al die klanten. remmen enzo is geen probleem
Ik ken niemand die fietsen van aliexpress heeft (behalve pubertjes met aliexpress fatbikes)quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Haha en de Chinezen lachen zich wederom de ballen uit de broek met die export van fatbikes beneden de 800 euro.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Iemand?quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:46 schreef Troel het volgende:
Ik schrik hier eigenlijk best wel van. Er zijn natuurlijk tal van mensen die een Stella hebben, hoe gaat het met de reparaties en dergelijke daar van?
Zoals al eerder vermeld hebben de meeste Stella fietsen gewoon standaard onderdelen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 17:49 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Iemand?
ik blijf gewoon op mijn stella rijden , ik hoef geen fatbikequote:Op dinsdag 5 november 2024 17:52 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
Zoals al eerder vermeld hebben de meeste Stella fietsen gewoon standaard onderdelen.
Het is geen hip merkje zoals dat gekke vanmoof he
hij gaat nooit kapot , ik heb hem al drie jaarquote:Op dinsdag 5 november 2024 16:46 schreef Troel het volgende:
Ik schrik hier eigenlijk best wel van. Er zijn natuurlijk tal van mensen die een Stella hebben, hoe gaat het met de reparaties en dergelijke daar van?
stella heeft veel te veel fysieke winkels, kost bakken met geldquote:Op dinsdag 5 november 2024 16:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tijdens corona ging juist iedereen massaal fietsen kopen. Dit lijkt me eerder mismanagement, veel te snel willen groeien, graaimentaliteit.
Genoeg Polen die zwart werken. En anders werf je een bak met stagiairesquote:Op dinsdag 5 november 2024 16:55 schreef halfway het volgende:
Werk genoeg, sommige dingen moet je overlaten aan landen die het goedkoper kunnen.
Een uitzendkracht inhuren kost tegenwoordig al ¤26 pu
Ja, als het tij zakt zie je wie er naakt zwemt. Combinatie van een hoge voorraad en wegvallende vraag is dan dodelijk.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tijdens corona ging juist iedereen massaal fietsen kopen. Dit lijkt me eerder mismanagement, veel te snel willen groeien, graaimentaliteit.
niks bijzonders voor een fiets van 3 jaarquote:Op dinsdag 5 november 2024 17:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hij gaat nooit kapot , ik heb hem al drie jaar
Hangt van de mate van gebruik en mishandeling af natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 november 2024 18:27 schreef Doug-Heffernan het volgende:
[..]
niks bijzonders voor een fiets van 3 jaar
Het FD heeft dit iets uitgebreider verwoord. Het komt neer op grote vraag tijdens corona maar ook leverketenproblemen door Corona. Dus maar alle onderdelen besteld die ze konden bestellen. En toen die uiteindelijk binnenkwamen aan het eind van Corona zaten ze met enorme voorraden maar een inzakkende vraag.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tijdens corona ging juist iedereen massaal fietsen kopen. Dit lijkt me eerder mismanagement, veel te snel willen groeien, graaimentaliteit.
veel grote dure winkels, veel personeel, geen klanten in de winkel , dat is het beeld dat ik hebquote:Op dinsdag 5 november 2024 18:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het FD heeft dit iets uitgebreider verwoord. Het komt neer op grote vraag tijdens corona maar ook leverketenproblemen door Corona. Dus maar alle onderdelen besteld die ze konden bestellen. En toen die uiteindelijk binnenkwamen aan het eind van Corona zaten ze met enorme voorraden maar een inzakkende vraag.
Die dingen zijn echt schandalig duur. Ik denk dat zij de fabriek een week dichtdoen als ze weer een fiets verkocht hebben.quote:
Ze rijden dan ook subliemquote:Op dinsdag 5 november 2024 19:57 schreef DIJK het volgende:
[..]
Die dingen zijn echt schandalig duur. Ik denk dat zij de fabriek een week dichtdoen als ze weer een fiets verkocht hebben.
Ze zijn vooral duur door de onderdelen die je er op zet. Rohloff naaf, Magura hydraulische remmen, Gates riemaandrijving, etc. Voor echte kwaliteit betaal je nou eenmaal veel. Maar dan heb je wel een fiets die tientallen jaren mee kan gaan en als een tank rijdt. Overigens rijden de echte bazen niet op Santos maar op Avaghon.quote:Op dinsdag 5 november 2024 19:57 schreef DIJK het volgende:
[..]
Die dingen zijn echt schandalig duur. Ik denk dat zij de fabriek een week dichtdoen als ze weer een fiets verkocht hebben.
Ze gebruiken topmateriaal maar 6 of 7 ruggen voor zo’n fiets is gewoon veel. Dat is ook geen optelsom van de onderdelen plus een goede marge. Die zijn de afgelopen jaren ook naast hun schoenen gaan lopen omdat het niet op kon. Het zou mij niks verbazen als zo’n Santos ook flink moet snoeien in de kosten omdat ze nog maar de helft verkopen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 23:17 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ze zijn vooral duur door de onderdelen die je er op zet. Rohloff naaf, Magura hydraulische remmen, Gates riemaandrijving, etc. Voor echte kwaliteit betaal je nou eenmaal veel. Maar dan heb je wel een fiets die tientallen jaren mee kan gaan en als een tank rijdt. Overigens rijden de echte bazen niet op Santos maar op Avaghon.
Santos fietsen zijn inderdaad wel flink duurder geworden, 6 of 7 duizend vind ik ook wel wat te veel. Mijn Avaghon fiets (echt volledig op maat gepimpt) kostte 4.5k en dat vond ik nog wel acceptabel gezien de prijs van onderdelen en kwaliteit. Was wel al 6 jaar geleden. Destijds was een vergelijkbare Santos slechts een paar honderd euro duurder maar ik vond de Avaghon fijner fietsen.quote:Op woensdag 6 november 2024 00:21 schreef DIJK het volgende:
[..]
Ze gebruiken topmateriaal maar 6 of 7 ruggen voor zo’n fiets is gewoon veel. Dat is ook geen optelsom van de onderdelen plus een goede marge. Die zijn de afgelopen jaren ook naast hun schoenen gaan lopen omdat het niet op kon. Het zou mij niks verbazen als zo’n Santos ook flink moet snoeien in de kosten omdat ze nog maar de helft verkopen.
Bij de Blokker is het eerder een wonder dat ze het tot vandaag uitgehouden hebben en niet al veel eerder de V&D achterna gegaan zijn. De laatste keer dat ze geen verlies gedraaid hebben, is iets van 15 jaar geleden. Afgelopen jaar was zelfs het minst slechte jaar in jaren maar op een gegeven moment is het geld op. En bij Stella is het ook weer een voor de fietsenmarkt specifieke samenloop van omstandigheden, hele grote voorraden in combinatie met een inzakkende vraag na corona.quote:Op woensdag 6 november 2024 08:49 schreef Fietsenrek het volgende:
Stella fietsen ook al uitstel van betaling aangevraagd. Blokker ook laatst las ik. Tevens staan meerdere bedrijven er slecht voor. Zullen we in een crisis gaan komen?
Het is imho niet normaal wat de topsegment fietsen kosten tegenwoordig. Racefietsen die zonder problemen boven de 10k gaanquote:Op woensdag 6 november 2024 08:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Santos fietsen zijn inderdaad wel flink duurder geworden, 6 of 7 duizend vind ik ook wel wat te veel. Mijn Avaghon fiets (echt volledig op maat gepimpt) kostte 4.5k en dat vond ik nog wel acceptabel gezien de prijs van onderdelen en kwaliteit. Was wel al 6 jaar geleden. Destijds was een vergelijkbare Santos slechts een paar honderd euro duurder maar ik vond de Avaghon fijner fietsen.
Totaal verschillende casussen. Blokker leefde al jaren in de reservetijd en hebben zo ongeveer op alle vlakken binnen de retail de boot gemist. Sneu, maar als je achterover blijft leunen en niet of te laat vernieuwd dan krijg je de deksel op de neus.quote:Op woensdag 6 november 2024 08:49 schreef Fietsenrek het volgende:
Stella fietsen ook al uitstel van betaling aangevraagd. Blokker ook laatst las ik. Tevens staan meerdere bedrijven er slecht voor. Zullen we in een crisis gaan komen?
Oude merken gaan ook niet goed. Batavus stond begin vorige maand ook op instorten. Dat is alweer gerekt tot 2030 totdat leningen aflopen, maar tegen die tijd moet er drastisch iets veranderd zijn.quote:Op vrijdag 8 november 2024 16:07 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Totaal verschillende casussen. Blokker leefde al jaren in de reservetijd en hebben zo ongeveer op alle vlakken binnen de retail de boot gemist. Sneu, maar als je achterover blijft leunen en niet of te laat vernieuwd dan krijg je de deksel op de neus.
Fietsen totaal andere handel. Groot deel van de mensen kiest voor de "oude merken". Bekend, betrouwbaar en betaalbaar. Hipster fietsmerken zijn leuk voor een select deel van de kopers, maar dat is beperkte markt. Ook bieden de "oude merken" voldoende moderne en duurdere modellen aan. Ook wil het overgrote deel van de kopers gewoon naar een vakman in de buurt gaan, daar waar de hipster merken dan weer niet staan.
Natuurlijk beide sneu, maar hoort er ook gewoon bij. Faillissementen zijn van alle tijden, staat wel weer iets nieuws op. Gelukkig voor de medewerkers is er grote krapte op de arbeidsmarkt, verwacht dat het overgrote deel komende maandag (in theorie!) elders kan beginnen.
Ze hebben allemaal hetzelfde probleem, handel is ingestort. Verschil is echter dat de “oude merken” een stevige basis hebben dankzij hun historie en daar nu van profiteren omdat ze geholpen worden door hun investeerders.quote:Op vrijdag 8 november 2024 16:35 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Oude merken gaan ook niet goed. Batavus stond begin vorige maand ook op instorten. Dat is alweer gerekt tot 2030 totdat leningen aflopen, maar tegen die tijd moet er drastisch iets veranderd zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |