voetbalmanager2 | maandag 4 november 2024 @ 16:13 |
PostNL overweegt hogere prijzen voor versturen post PostNL moet mogelijk verdergaande maatregelen nemen nu het kabinet een streep heeft gezet door het voorstel om het bedrijf in 2025 een dag extra te geven voor de bezorging van brieven en kaarten. Dit meldt topvrouw Herna Verhagen maandag in een toelichting op de kwartaalresultaten van de post- en pakketbezorger. ![]() Het bedrijf overweegt de prijzen voor het versturen van zakelijke post en consumentenpost te verhogen. Ook verhoogt PostNL de postzegelprijs mogelijk verder. Twee weken geleden kondigde het bedrijf al aan dat een postzegel voor brieven binnen Nederland vanaf 1 januari 1,21 euro gaat kosten. Dat is nu nog 1,14 euro. De maatregelen zijn volgens Verhagen onvermijdelijk om een toekomstbestendige en financieel gezonde postbezorgingsdienst te bieden. Onhoudbaar PostNL bezorgt steeds minder brieven en andere poststukken. Dat leidde in de eerste drie kwartalen van dit jaar tot een verlies van 19 miljoen euro voor de postdivisie. Dit onderstreept volgens Verhagen de noodzaak om de postbezorging te hervormen. Ook vraagt PostNL de overheid opnieuw om een financile bijdrage. Het bedrijf wil al langer dat de postwet wordt aangepast, zodat brieven minder vaak bezorgd hoeven te worden. Het is niet duidelijk hoe hoog de prijsstijgingen zullen zijn. Berendsen stelt dat het nog te vroeg is om daar iets over te kunnen zeggen. Verder overweegt PostNL sommige oranje brievenbussen overdag al leeg te maken in plaats van in de avond. Dat is volgens het bedrijf efficinter. https://www.ad.nl/economi(...)n-vertrekt~acd24a50/ | |
voetbalmanager2 | maandag 4 november 2024 @ 16:14 |
Twee weken na de laatste aankondiging van een prijsstijging. Nog voor die laatste verhoging in is gegaan ![]() | |
Starhopper | maandag 4 november 2024 @ 16:15 |
Pakjes duurder maken. Dat mensen gratis pakjes kunnen bestellen is dan ook belachelijk. | |
OProg | maandag 4 november 2024 @ 16:16 |
Dat komt anders vooral door de winkels waar ze bij bestellen die gratis verzending aanbieden boven een bepaald bedrag en het dus zelf betalen. | |
voetbalmanager2 | maandag 4 november 2024 @ 16:17 |
Dat is een keuze van de verkopende partijen. Die kunnen dat zo goedkoop of duur maken als ze zelf willen. | |
saparmurat_niyazov | maandag 4 november 2024 @ 16:18 |
Hoe is dat efficienter dan? Worden pakketbezorgers geacht om tijdens hun route ook meteen de oranje brievenbussen te legen als ze er bij in de buurt komen? Anders is het niet meer dan een truukje om de lengte van het legen/sorteren/bezorgproces nog verder uit te kunnen smeren. | |
voetbalmanager2 | maandag 4 november 2024 @ 16:19 |
Ook de bezorgers zijn hun werkgever inmiddels goed zat:
| |
Glazenmaker | maandag 4 november 2024 @ 16:21 |
Boeien. | |
Inbox | maandag 4 november 2024 @ 16:25 |
Pakjes zijn niet gratis. Het is de verkopende partij die gewoon betaalt voor verzending, want dat doet PostNL echt niet gratis. | |
saparmurat_niyazov | maandag 4 november 2024 @ 16:26 |
Groot verloop idd, en dat wordt maar ten dele opgevuld met nieuw personeel, ondanks dat er uit wanhoop nauwelijks enige eisen meer aan bezorgers lijkt te worden gesteld. | |
Rodgrod | maandag 4 november 2024 @ 16:27 |
Financile bijdrage van onze belastingcenten wat vervolgens weer wordt uitgekeerd als dividend aan de aandeelhouders. Doe maar niet. | |
saparmurat_niyazov | maandag 4 november 2024 @ 16:28 |
Nee natuurlijk is dat niet gratis, dat zit dan in de prijs van de verkoper gewerkt. Ben je als kind ook van de vijfde verdieping gedonderstraald? | |
Nober | maandag 4 november 2024 @ 16:29 |
It's the bidenomics, stupid! | |
VEM2012 | maandag 4 november 2024 @ 16:30 |
Dat kan niet, want daar hebben ze echte concurrentie. | |
S95Sedan | maandag 4 november 2024 @ 16:34 |
Ah ja, je bezorgers uitknijpen is nog niet genoeg? Wellicht wat minder in de zakken van directeurs en aandeelhouders laten verdwijnen. | |
RamboDirk | maandag 4 november 2024 @ 16:35 |
Dit is toch niet te geloven, dit is echt erg. | |
Boca_Raton | maandag 4 november 2024 @ 16:38 |
“De maatregelen zijn volgens Verhagen onvermijdelijk om een toekomstbestendige en financieel gezonde postbezorgingsdienst te bieden.”![]() | |
Twiitch | maandag 4 november 2024 @ 16:38 |
Prima. Als je anno 2024 nog postzegels koopt dan is het gewoon idiotenbelasting hoor. Met je kut kerstkaarten | |
voetbalmanager2 | maandag 4 november 2024 @ 16:41 |
Hoeveel kerstkaarten ga je versturen? | |
flyguy | maandag 4 november 2024 @ 16:42 |
Geloof dat deze vertrekkende topvrouw gedurende haar hele termijn enkel de prijzen heeft verhoogd om de volumedaling te compenseren. Jaar op jaar is die strategie succesvol gebleken. Daarnaast nog wat pogingen om de service uit te kleden en de Postwet te verwateren. Werkt prima. | |
maily | maandag 4 november 2024 @ 17:22 |
Om ze te retourneren moet steeds vaker betaald worden. ![]() | |
Twiitch | maandag 4 november 2024 @ 17:41 |
450 | |
Straatcommando. | maandag 4 november 2024 @ 17:46 |
Deze snap ik wel. Het bedrijf dat postbussen leegt is overdag bezig met het vervoeren van pakketten tussen zakelijke klanten/retailers en PostNL locaties, soms best ver weg. Als je dan kan combineren scheelt dat best wel wat. Nu is de situatie zo dat een chauffeur soms wel 20 minuten moet omrijden voor een brievenbus die zo goed als leeg is, maar er wel moet staan vanwege wettelijke eisen. | |
halfway | maandag 4 november 2024 @ 17:47 |
Laten we wel wezen, 2x per week bezorgen zou toch ook genoeg moeten zijn. | |
Straatcommando. | maandag 4 november 2024 @ 17:47 |
Dat is dan ook helemaal niet gratis. Dat zit gewoon bij (alle) prijzen in. Daarnaast heeft PostNL prijsafspraken met bv Bol | |
halfway | maandag 4 november 2024 @ 17:48 |
Haha AliExpress ![]() ![]() | |
quo_ | maandag 4 november 2024 @ 19:11 |
Ik verdenk PostNL er van dat ze hun eigen falen maskeren door gejamer over de postwet en teruglopende aantallen post. Opdoeken en er weer een staatsbedrijf van maken want deze chantage zal niet snel ophouden. | |
Monolith | maandag 4 november 2024 @ 19:24 |
Daar wordt het waarschijnlijk niet goedkoper van. Je hebt nog een tijdje Sandd gehad, maar die branden hun vingers wijselijk ook niet aan het geheel dat onder de postwet valt, enkel de zakelijke bulkpost waar nog enige eer aan te behalen valt. Je kunt de prijzen wel kunstmatig laag gaan houden bij een staatsbedrijf, maar dat zijn kosten die dan gewoon nog steeds op de belastingbetaler worden afgewenteld. Dan heb ik liever dat de verzender voor de kosten opdraait. | |
Peppert | maandag 4 november 2024 @ 19:36 |
https://www.quotenet.nl/z(...)baas-herna-verhagen/ | |
MichaelScott | maandag 4 november 2024 @ 19:54 |
Je bezorgdagen met 20% terug willen brengen en dan alsnog de prijzen verhogen is ook wel een prestatie hoor. PostNL moet echt wel een enorm inefficinte organisatie met overbetaalde managers zijn. | |
KvanG | maandag 4 november 2024 @ 21:47 |
Ze moeten PostNL gewoon nationaliseren en niet buigen voor graaiers die wel de lusten maar niet de lasten willen dragen. | |
voetbalmanager2 | maandag 4 november 2024 @ 21:48 |
Nou, er zijn anders aandelen die beter renderen: | |
SymbolicFrank | maandag 4 november 2024 @ 21:57 |
Tja. Ze kopen al jaren lang hun eigen aandelen in om de aandelenkoers te verhogen. Er zit op het hoofdkantoor niemand meer die het interessant vind om de post ook te bezorgen. Zeker omdat ze verwachten toch wel staatssteun te krijgen. Privatiseer de winsten en socialiseer de verliezen. | |
SymbolicFrank | maandag 4 november 2024 @ 21:59 |
Dat is het al lang niet meer, bij mij bezorgen ze nog 1 keer per week brievenbuspost en er zitten gemiddeld 5 dagen tussen posten en bezorgen. Het bezorgen is een kostenpost. | |
Nielsch | dinsdag 5 november 2024 @ 10:06 |
Als je 1,21 teveel vindt, ga je toch lekker zelf je brief naar de andere kant van het land brengen? | |
Nielsch | dinsdag 5 november 2024 @ 10:07 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Nielsch op 05-11-2024 10:10:09 ] | |
Nielsch | dinsdag 5 november 2024 @ 10:08 |
want ambtenaren staan bekend om hun efficintie en punctualiteit? en trouwens: doe maar niet. waarom moet mijn belastinggeld worden uitgegeven aan een compleet achterhaald systeem waar primair alleen nog dinosaurussen gebruik van maken? | |
stinkielinkie | dinsdag 5 november 2024 @ 10:22 |
Daarom trump2024 | |
summer2bird | dinsdag 5 november 2024 @ 12:09 |
Postnl ![]() Beflikkert het eigen personeel door flink te snijden, loon laag te houden en een enorme werkdruk te leveren. Beflikkert de consument door de prijzen aanhoudend te verhogen, brievenbussen in de buurt te verwijderen en weigeren om iets aan hun systeem te verbeteren. Gaan direct huilen wanneer mensen bij ze weglopen naar een betere andere dienst nu ze geen monopolie meer hebben. Is het toevallig van dezelfde eigenaar als de ns? Want ik zie overeenkomsten. | |
SoS87 | dinsdag 5 november 2024 @ 12:14 |
Gaan ze na deze verhogingen hun personeel eens fatsoenlijk betalen? Haha, nee, tuurlijk niet. ![]() | |
RotatoR | dinsdag 5 november 2024 @ 12:24 |
Herna Verhagen heeft er een zooitje van gemaakt. Heeft weer fantastisch uitgepakt zo'n diversiteits excuus topvrouw. | |
Red_85 | dinsdag 5 november 2024 @ 12:34 |
Wat een sukkeltje is het ook ![]() Godsamme ![]() | |
Red_85 | dinsdag 5 november 2024 @ 12:34 |
| |
Red_85 | dinsdag 5 november 2024 @ 12:35 |
Niks aan toe te voegen. | |
KvanG | dinsdag 5 november 2024 @ 12:35 |
Leuke poging wel om het over ambtenaren te gaan hebben, terwijl in dit geval het juist de vrije markt is die gefaald heeft. Dit betreft essentiele infrastructuur, die van belang is voor het functioneren van de rechtstaat. Dat jij "dinosaurussen" hun rechten wilt ontzeggen betekent niets minder dat jij bepaalde groepen geen rechtsbescherming wilt geven en een nog ongelijker speelveld voor burgers wilt creeeren. | |
Inbox | dinsdag 5 november 2024 @ 13:16 |
Goed gemotiveerd. Hoe had jij het aangepakt dan, als 'ik weet het beter dan die excuus-topvrouw? Hoe had jij de concurrentie aangegaan met e-mail en andere digitale manieren van communicatie? | |
bloodymary1 | dinsdag 5 november 2024 @ 13:29 |
Postbezorging, zorg, energie.... Is er eigenlijk een sector waar de privatisering en vrije marktwerking wel goed heeft uitgepakt? | |
Hathor | dinsdag 5 november 2024 @ 13:31 |
Ik betaal gewoon altijd bezorgkosten hoor. | |
raptorix | dinsdag 5 november 2024 @ 13:32 |
Misschien moeten we eens beter nadenken over de post. 99.5% wat ik krijg is rommel. Focus op belangrijke zaken zoals aangetekende post want dat is pas echt een zooitje. | |
Monolith | dinsdag 5 november 2024 @ 13:33 |
Dat is de zakelijke post die verder ook niet onder de postwet valt. | |
raptorix | dinsdag 5 november 2024 @ 13:36 |
Aangetekende post ook? Dat krijg je toch ook als particulier? Overigens zou normale post prima eens per week kunnen worden verstuurt. | |
Monolith | dinsdag 5 november 2024 @ 13:38 |
Nee, ik bedoel die 99.5% rommel, want dan doel je neem ik aan gewoon op huis-aan-huisreclame die als 'post' wordt verstuurd. | |
raptorix | dinsdag 5 november 2024 @ 13:39 |
Ja dat ja, maar ook heel veel informatie van de gemeente die ze mij ook gewoon per mail kunnen sturen. | |
halfway | dinsdag 5 november 2024 @ 16:57 |
Ik reageerde over pakketjes niet over briefpost. | |
SymbolicFrank | dinsdag 5 november 2024 @ 18:41 |
Ik woon in een flatgebouw. Als ik buiten kom, is de kans groot dat er een pakketbestelwagen voor de deur staat. En dat vele malen per dag. Vaak meerdere malen van hetzelfde bedrijf. Ik ben wel een voorstander van minder zelf met de auto naar de winkel gaan. Haal de parkeerterreinen bij de lokale winkelcentrumpjes maar weg en kom te voet of op de fiets. En als dat niet lukt ga je het bestellen. Maar dan moeten we die besteldiensten ook gaan inrichten zoals het openbaar vervoer. Een nationale bezorgdienst, die iedere dag (indien nodig) 1 keer langs jouw adres rijd en de pakketjes afgeeft. Of beter nog: in iedere wijk een grote pakketautomaat, waar je ze indien gewenst op kunt halen (als je niet thuis bent). En dat hoeft ook niet iedere dag: 2 of 3 keer per week is voldoende. En dan kom je bij het volgende punt: je moet vaak thuis zijn om je pakketje in ontvangst te nemen. En dat niet alleen, maar omdat ik in een flatgebouw woon, vinden de postbestellers van PostNL het meestal te veel werk en komen ze het niet afleveren. Dat moet hun collega morgen maar doen. Waardoor de levering gemiddeld drie keer wordt uitgesteld. Je moet dan al snel een hele week vrij nemen ... En dan is het laatste punt natuurlijk, dat veel mensen thuis kunnen werken en dat ook zoveel mogelijk zouden moeten doen. Met al die maatregelen samen heb je al snel meer dan 10% van de CO2 uitstoot gereduceerd. Maar wacht! Het kan nog beter. Laten we er een infrastructuur van maken. Buizenpost. We maken een container in de vorm van een cilinder met een inhoud van 10 liter, met piepschuim er omheen. En dan een buis door iedere straat, met een T-splitsing bij ieder huis. Het ideale moment om dat aan te leggen is samen met de stadsverwarming, waar we volgens de regering grootschalig aan moeten. Dan is bestellen niet duurder dan zelf op te gaan halen en kun je iedere dag zoveel pakketjes bestellen en ontvangen als je maar wilt, zonder dat je thuis moet zijn. | |
voetbalmanager2 | dinsdag 13 mei 2025 @ 15:30 |
En nu al na 6 maanden weer een prijsverhoging van PostNL:
| |
Kamelenteen | dinsdag 13 mei 2025 @ 15:35 |
Prima oplossing als het in hetzelfde bedrijf valt. Doet het openbaar vervoer ook. Onrendabele lijnen worden gefinancierd door de inkomsten uit rendabele lijnen. Kan PostNL dus ook doen, de postbezorging financieren vanuit de pakketbezorging. | |
Straatcommando. | dinsdag 13 mei 2025 @ 15:37 |
Dat gebeurt voor een deel al. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 13 mei 2025 @ 15:40 |
Nou dat zien we toch zelden, een bedrijf dat "jullie hebben er geen last van want jullie kopen toch nauwelijks meer iets van ons" als argument gebruikt dat de zoveelste prijsstijging geen probleem is. Maar is goed hoor, eigenlijk heb ik prive alleen nog gebruik gemaakt van PostNL voor wat kerstkaarten, en aangezien die vorig jaar geen van allen ook maar enigzins op tijd aankwamen ben ik geneigd om dat ook maar te laten zitten in het vervolg. Deze prijsstijging kost me 0 euro dan. ![]() | |
phpmystyle | dinsdag 13 mei 2025 @ 15:43 |
Maak er maar een staatsbedrijf van. | |
Monolith | dinsdag 13 mei 2025 @ 15:53 |
Maar zo rendabel is die pakketbezorging ook helemaal niet: ![]() PostNL staat daar ook enerzijds onder druk van grote klanten die zeer lage of zelfs negatieve marges kunnen afdwingen (hoi Bol) en anderzijds van partijen als DHL die door schaalgrootte en efficintie veel lagere prijzen kunnen bieden. Zowel voor brieven als pakketjes wordt de marge gepakt op kleinere klanten. | |
Red_85 | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:05 |
Wat een geld. Terwijl het werk daar zoveel efficinter kan en dus goedkoper. | |
voetbalmanager2 | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:07 |
Bol heeft er onlangs voor gekozen om hun eigen pakketjes te gaan bezorgen omdat PostNL te duur was voor de kwaliteit die ze leverden. Dat verlies aan omzet wentelt PostNL dus wederom af op hun particuliere klanten door voor hen de postzegel nog duurder te maken. | |
Monolith | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:14 |
Daar dreigen ze natuurlijk al tijden mee en is ook de reden dat ze in de onderhandelingen met Post flink hoog kunnen inzetten. Met prijs heeft bovenstaande overigens niet zo veel te maken, meer met flexibiliteit / service. Maar goed, het is wel veelzeggend dat dit soort berichten de kop op steken als PostNL wil gaan onderhandelen over tarieven natuurlijk. Ik denk dat opschaling van DHL voor PostNL een grotere bedreiging is. | |
phpmystyle | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:20 |
Ik ben ook wel benieuwd hoe hun kostenstructuur er uit ziet. Zijn de verhogingen toe te kennen aan dekkignsverliezn, of kunnen ze de kosten niet managen. | |
Glazenmaker | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:24 |
Gisteren kwam PostNL weer bij ons langs met een busje dat van bumper tot bumper helemaal gedeukt was, met harde muziek uit de speakers en een slecht Nederlands sprekende meneer waar mijn sprintje vanaf de eerste verdieping te langzaam voor was. Na jarenlang bezorgers afknijpen is dat het te verwachten resultaat. Vergane glorie. | |
Straatcommando. | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:26 |
Dat zijn de welbekende subcontractors. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:28 |
Over een jaartje klagen dat de consument gemiddeld nog maar vier in plaats van zes brieven per jaar verstuurt en ze daarom echt niet anders kunnen dan de prijs richting de 1,50 per zegel te stuwen. Oh, en blijven bedelen dat je nog maar drie of twee per week wilt mogen bezorgen natuurlijk. Waarvan iedereen wel weet dat ze de bezorgnormen ook dan nog niet zouden behalen. | |
Glazenmaker | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:32 |
Als ze de prijs 1000 euro maken met over 2 weken bezorgen stuur ik nog precies net zoveel brieven als wanneer het gratis is en hij morgen in de bus ligt. De reden dat er minder brieven gestuurd worden komt doordat mensen die nog brieven sturen relatief vaak doodgaan of alsnog gaan mailen appen enzovoorts. | |
Glazenmaker | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:38 |
Ja klopt. Maar dat betekend wel dat het hele klantgerichte deel van PostNL vaker wel dan niet in een verrotte bus zit met weinig tijd en zin om een beetje aangenaam te zijn. PostNL punten bij winkels zien er nog wel goed uit, maar dat komt doordat die winkeliers hun eigen uitstraling beschermen. Als morgen het bedrijf omvalt kan het volgens mij niemand wat boeien afgezien van een verlies aan werkgelegenheid, waar volgens mij in de PTT tijd nog wel iets van trots was. Al was ik toen nog een hele kleine jongen dus wellicht roze bril. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:39 |
Dat is een wat extreem voorbeeld natuurlijk, maar nee in principe maakt het me niet heel veel uit of voor die paar keer per jaar dat ik een brief verstuur de postzegel 1 euro of 1,50 euro kost. Wat me daarentegen wel uitmaakt, is dat je inmiddels er niet meer van op aan kunt dat je brief op een beetje redelijke termijn aankomt. Ik verstuurde voor kerst kaarten, en die kwamen deels pas in januari aan. Nou, laat dan maar zitten. | |
Straatcommando. | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:46 |
Geen speld tussen te krijgen hoor. Het interesseert PostNL blijkbaar niet echt welk imago ze uitdragen. Als het maar goedkoop is. Overigens worden die chauffeurs heel slecht behandeld. | |
MichaelScott | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:47 |
Nuts-voorzieningen en marktwerking zijn nooit een succes. Ik kan me in elk geval geen succesverhaal bedenken. | |
PzKpfw | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:52 |
Misschien kunnen we PostNL beter gewoon opheffen. | |
Cockwhale | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:54 |
Verhogen van de kosten leidt niet per definitie tot hogere inkomsten. Als vervolgens het aantal consumenten daalt, heb je aan de eindstreep niks meer, maar wel imagoschade. Zo'n beetje het levensverhaal van PostNL en de NS, maar leren van hun fouten, ho maar. | |
raptorix | dinsdag 13 mei 2025 @ 16:58 |
Telefonie, en communicatie in het algemeen is een heel stuk goedkoper geworden, en dat komt niet alleen door techniek. | |
Glazenmaker | dinsdag 13 mei 2025 @ 17:16 |
Ik neem het hun dan ook niet kwalijk. Een kut cultuur komt vanuit de top. | |
Straatcommando. | dinsdag 13 mei 2025 @ 17:19 |
Dat is ook zo, het is bewust beleid. Die lui kennen vaak hun eigen rechten niet eens. Je komt er gemakkelijk aan en ook weer van af en ze zijn "goedkoop" | |
voetbalmanager2 | donderdag 12 juni 2025 @ 19:50 |
|