White ipa zei me niets dus even opgezocht maar ik ken hem als Belgian ipa, leuk!quote:Op zaterdag 14 december 2024 23:36 schreef Troel het volgende:
Ons door kantoor gebrouwen biertje is een White IPA geworden en valt me niet tegen!
Beste vind ik altijd lastig, maar in ieder geval erg lekkerquote:Op maandag 23 december 2024 17:51 schreef Perrin het volgende:
Ah hier is het bier.
Oude Geuze Boon, mensen. Beste bier.
Wij hadden ooit in de kroeg waar ik werkt Bourgogne Des Flanders die 5 of 10 jaar was gerijpt op cognac-vaten. Volgens mij hebben we met het personeel zelf het merendeel van dat fust opgedronken! Wat was dat geweldig. Maar meestal vind ik die geuze en oud-bruin bieren niet echt lekker.quote:Op maandag 23 december 2024 17:51 schreef Perrin het volgende:
Ah hier is het bier.
Oude Geuze Boon, mensen. Beste bier.
https://www.tijd.be/onder(...)-anker/10580336.htmlquote:Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.
De Mechelse brouwer Het Anker is met bieren als Gouden Carolus, Maneblusser, La Cambre en Boscoli een van de bekendere brouwers in ons land. Het bedrijf was tot nu grotendeels in handen van de familie Leclef.
In oktober raakte bekend dat topman en hoofdaandeelhouder Charles Leclef (70%) samen met zijn financiële partner BNP Paribas Fortis Private Equity (27,8%) op zoek ging naar een overnemer. De verkoop van Het Anker - begeleid door het fusie- en overnamehuis VDP - kwam er omdat Leclef geen familiale opvolger vond.
Delirium Tremens
Uiteindelijk verkopen Leclef en BNP Paribas Fortis Het Anker voor een niet nader genoemde prijs aan Brouwerij Huyghe uit Melle. Die is volledig in handen van Alain De Laet, wiens grootvader Leon Huyghe in 1906 de fundamenten van het familiebedrijf legde. Huyghe heeft de merken Delirium Tremens - bekend van het logo met de roze olifant - Averbode, St.-Idesbald en La Guillotine in handen. Huyghe haalde het volgens onze informatie van andere brouwers, waaronder de Waterloo- en Timmermans-brouwer John Martin.
Huyghe neemt alle aandelen van Het Anker over. Het verwerft ook het hotel en het restaurant van de Mechelse brouwerij en Batteliek, de kerk in de Mechelse deelgemeente Battel waarin Het Anker kleinschalige experimentele bieren, sterkedrank en limonades brouwt. Ook de whisky van Gouden Carolus komt in handen van Huyghe. De whiskystokerij verhuisde recent van een gebouw in Blaasveld naar de brouwerij in Mechelen. Clairfield adviseerde De Laet op de transactie.
Door de overname ontstaat een brouwer met een omzet van grofweg 65 miljoen euro. Huyghe is een maatje groter dan Het Anker. Het produceerde vorig jaar 250.000 hectoliter bier. De verkoop daarvan leverde 45 miljoen euro omzet op en 13 miljoen euro bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda). Er werken zo’n honderd mensen. Het Anker brouwt 30.000 hectoliter bier en boekte vorig jaar een omzet van 21 miljoen en een bedrijfswinst (ebit) van 0,5 miljoen euro. Er werken zo’n 110 mensen.
Komen allebei hier uit de buurt en stonden bij de meeste slijters wel in het schap. Best wat van die Bronckhorster Barrel Aged serie gehad. Aantal ook wat mindere tussen, eentje waar alles zo de fles uit spoot en een andere die verzuurd was. Wel altjid vervelend als je er dan 5.99 ofzo voor betaalt.quote:Op maandag 4 november 2024 15:02 schreef Sarabi het volgende:
De geruchten waren er al een tijdje maar nu is het officieel, Bronckhorster is failliet.
Het blijft hard gaan met de brouwerijen die omvallen. Vorige week ook nog Hert Bier.
Het is niet goedkoop nee. Maar ik ga misschien maximaal 3x per jaar ergens in een kroeg of op een terras wat drinken, dus daar bespaar ik veel. Laatst wel gedaan, 8 euro voor een pint Guinness, dan drink ik liever thuis een Moersleutel.quote:Op donderdag 26 december 2024 15:06 schreef Molo het volgende:
Het is gewoon te duur allemaal tegenwoordig door een veelvoud aan factoren. Helaas
Zie om me heen het nog steeds enorm gewaardeerd worden maar de kosten voor een leuk biertje zijn bezopen (matige woordgrap, I know)
Anker is fantastisch trouwens, één van mijn lievelingsbrouwers
Ook in de supermarkt en andere winkels zijn biertjes, zeker speciaalbiertjes, veel en veel duurder gewordenquote:Op donderdag 26 december 2024 15:13 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Het is niet goedkoop nee. Maar ik ga misschien maximaal 3x per jaar ergens in een kroeg of op een terras wat drinken, dus daar bespaar ik veel. Laatst wel gedaan, 8 euro voor een pint Guinness, dan drink ik liever thuis een Moersleutel.
Klopt wel ja. Maar zoals nu is er 25% korting bij de AH en dan neem ik een berg Caramel Fudge Stout van Kees en Pohjala Oo mee. Vind ik prima biertjes om dan af te wisselen met een wat duurdere Moersleutel of een barrel aged bier van een of andere brouwerij. IPA haal ik vooral in de zomer eigenlijk, dan wil ik geen (imperial) stouts, alleen vind ze toch vaak wel aan de prijs. 5-6 euro voor een blik wat je zo wegtikt ipv zo'n barrel aged waar ik prima een avond de tijd voor kan nemen.quote:Op donderdag 26 december 2024 18:34 schreef Molo het volgende:
[..]
Ook in de supermarkt en andere winkels zijn biertjes, zeker speciaalbiertjes, veel en veel duurder geworden
Dit. Alleen al het glas en karton is zo veel duurder geworden. En dan ook nog eens de mout. Energiekosten.....quote:Op donderdag 26 december 2024 15:06 schreef Molo het volgende:
Het is gewoon te duur allemaal tegenwoordig door een veelvoud aan factoren.
Dit denk ik, klanten zijn gewoon klaar met matige kwaliteit bier voor een te hoge prijs. En daar hebben we in Nederland nogal veel van.quote:Op donderdag 26 december 2024 15:04 schreef Sapstengel het volgende:
Wat is de verklaring, gewoon een explosie aan microbreweries een paar jaar geleden, waarvan nu alleen de beste overblijven?
Klopt wel ja, voor mij zijn er maar een aantal die overblijven, waarvan ik wel consistente kwaliteit kan verwachten. En dat is idd wel fijn als je 4+ euro voor een biertje betaalt.quote:Op zondag 5 januari 2025 11:31 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Dit denk ik, klanten zijn gewoon klaar met matige kwaliteit bier voor een te hoge prijs. En daar hebben we in Nederland nogal veel van.
Maar hoe kijk je dan naar Bronckhorster? Want die zijn buiten de regio wel bekend (en geliefd). Ja, er zat ooit een geïnfecteerd bier tussen maar dat heeft Kees ook.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:51 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Klopt wel ja, voor mij zijn er maar een aantal die overblijven, waarvan ik wel consistente kwaliteit kan verwachten. En dat is idd wel fijn als je 4+ euro voor een biertje betaalt.
En heb ook wel gemerkt, toen ik nog in een slijterij werkte, dat lokale bieren zoals Hert het ook nooit super goed doen. Toeristen nemen het wel eens mee, of mensen die dan bij kennissen in de randstad op bezoek gaan. Zodat ze even iets lokaals hebben om te geven. Maar buiten dat, geen vaste klanten die wekelijks langskomen voor het lokale biertje.
Ik vond hun barrel aged en curiosité serie erg goed, best wat interessante vatrijpingen en experimenten. Keertje een gehad uit apricot brandy vat, pineau de charentes, vatgerijpte tripels terwijl de meeste (imperial) stouts doen etc. De "core range" sprong er voor mij niet direct bovenuit, maar de midnight porter en angus tripel waren gewoon prima biertjes met een goede prijs die ik regelmatig nog even in mijn mandje deed.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:55 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Maar hoe kijk je dan naar Bronckhorster? Want die zijn buiten de regio wel bekend (en geliefd). Ja, er zat ooit een geïnfecteerd bier tussen maar dat heeft Kees ook.
Ik ben echt bang dat niet alleen 'slechte' brouwerijen failliet gaan. Er speelt zo veel meer mee. Is de zoveelste Uiltje bijvoorbeeld echt kwalitatief zo veel beter dan dus bijvoorbeeld een bier van Bronckhorster?
Ik denk dat jij de geliefdheid van Bronckhorster een beetje overschat, barrel aged blijft gewoon een kleine markt en Bronkhorster is daarin een heel kleine speler met een handvol goede bieren.quote:Op zondag 5 januari 2025 12:55 schreef Sarabi het volgende:
[..]
Maar hoe kijk je dan naar Bronckhorster? Want die zijn buiten de regio wel bekend (en geliefd). Ja, er zat ooit een geïnfecteerd bier tussen maar dat heeft Kees ook.
Ik ben echt bang dat niet alleen 'slechte' brouwerijen failliet gaan. Er speelt zo veel meer mee. Is de zoveelste Uiltje bijvoorbeeld echt kwalitatief zo veel beter dan dus bijvoorbeeld een bier van Bronckhorster?
Een festival waar ik nog nooit geweest ben, maar alleen maar goede dingen over hoorde. Zou mooi zijn als het kon blijven bestaan.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:12 schreef Troel het volgende:
Ik hoop eigenlijk stiekem dat de brouwerij in een BV zat die een en ander van Steve zelf huurde, waardoor het festival nog wel door kan gaan.
Festival blijft bestaan.quote:Op zondag 5 januari 2025 14:12 schreef Troel het volgende:
Ik hoop eigenlijk stiekem dat de brouwerij in een BV zat die een en ander van Steve zelf huurde, waardoor het festival nog wel door kan gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |