abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 december 2024 @ 18:40:39 #26
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_215828319
Lekker een Gouden Carolus Christmas opengetrokken toen ik net thuis kwam

Wintergenot _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 12 december 2024 @ 17:52:54 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_215848174
Ik probeer de untappd hunt te doen. Dus sour fruited gose gehad. Staat ie verkeerd in untappd. En hij was niet eens lekker :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 14 december 2024 @ 23:36:44 #28
35189 Troel
scherp en bot
pi_215871423
Ons door kantoor gebrouwen biertje is een White IPA geworden en valt me niet tegen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 23 december 2024 @ 17:51:00 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_215973061
Ah hier is het bier.

Oude Geuze Boon, mensen. Beste bier.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_215973393
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 december 2024 23:36 schreef Troel het volgende:
Ons door kantoor gebrouwen biertje is een White IPA geworden en valt me niet tegen!
White ipa zei me niets dus even opgezocht maar ik ken hem als Belgian ipa, leuk!

quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 17:51 schreef Perrin het volgende:
Ah hier is het bier.

Beste vind ik altijd lastig, maar in ieder geval erg lekker :Y
pi_215976366
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2024 17:51 schreef Perrin het volgende:
Ah hier is het bier.

Wij hadden ooit in de kroeg waar ik werkt Bourgogne Des Flanders die 5 of 10 jaar was gerijpt op cognac-vaten. Volgens mij hebben we met het personeel zelf het merendeel van dat fust opgedronken! Wat was dat geweldig. Maar meestal vind ik die geuze en oud-bruin bieren niet echt lekker.
We hadden ook ooit een verse, een 5 jaar oude, een 10 jaar oude en 12 jaar oude Kasteelbier, die waren ook geweldig, en behoorlijk verschillend.
Heb volgens mij nog een paar flesjes Westvleteren hier staan die er inmiddels ook meer dan 5 jaar staan, maar weer eens eentje opentrekken binnenkort.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 26 december 2024 @ 13:34:26 #32
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_216010516
quote:
Brouwerij Huyghe neemt haar sectorgenoot Het Anker over. De brouwer van Delirium Tremens krijgt er met Gouden Carolus een nieuw topmerk bij. ‘We zullen Gouden Carolus naar onze honderd exportlanden brengen’, zegt Alain De Laet van Huyghe.

De Mechelse brouwer Het Anker is met bieren als Gouden Carolus, Maneblusser, La Cambre en Boscoli een van de bekendere brouwers in ons land. Het bedrijf was tot nu grotendeels in handen van de familie Leclef.

In oktober raakte bekend dat topman en hoofdaandeelhouder Charles Leclef (70%) samen met zijn financiële partner BNP Paribas Fortis Private Equity (27,8%) op zoek ging naar een overnemer. De verkoop van Het Anker - begeleid door het fusie- en overnamehuis VDP - kwam er omdat Leclef geen familiale opvolger vond.

Delirium Tremens
Uiteindelijk verkopen Leclef en BNP Paribas Fortis Het Anker voor een niet nader genoemde prijs aan Brouwerij Huyghe uit Melle. Die is volledig in handen van Alain De Laet, wiens grootvader Leon Huyghe in 1906 de fundamenten van het familiebedrijf legde. Huyghe heeft de merken Delirium Tremens - bekend van het logo met de roze olifant - Averbode, St.-Idesbald en La Guillotine in handen. Huyghe haalde het volgens onze informatie van andere brouwers, waaronder de Waterloo- en Timmermans-brouwer John Martin.

Huyghe neemt alle aandelen van Het Anker over. Het verwerft ook het hotel en het restaurant van de Mechelse brouwerij en Batteliek, de kerk in de Mechelse deelgemeente Battel waarin Het Anker kleinschalige experimentele bieren, sterkedrank en limonades brouwt. Ook de whisky van Gouden Carolus komt in handen van Huyghe. De whiskystokerij verhuisde recent van een gebouw in Blaasveld naar de brouwerij in Mechelen. Clairfield adviseerde De Laet op de transactie.

Door de overname ontstaat een brouwer met een omzet van grofweg 65 miljoen euro. Huyghe is een maatje groter dan Het Anker. Het produceerde vorig jaar 250.000 hectoliter bier. De verkoop daarvan leverde 45 miljoen euro omzet op en 13 miljoen euro bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda). Er werken zo’n honderd mensen. Het Anker brouwt 30.000 hectoliter bier en boekte vorig jaar een omzet van 21 miljoen en een bedrijfswinst (ebit) van 0,5 miljoen euro. Er werken zo’n 110 mensen.
https://www.tijd.be/onder(...)-anker/10580336.html
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_216011767
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 15:02 schreef Sarabi het volgende:
De geruchten waren er al een tijdje maar nu is het officieel, Bronckhorster is failliet.

Het blijft hard gaan met de brouwerijen die omvallen. Vorige week ook nog Hert Bier.
Komen allebei hier uit de buurt en stonden bij de meeste slijters wel in het schap. Best wat van die Bronckhorster Barrel Aged serie gehad. Aantal ook wat mindere tussen, eentje waar alles zo de fles uit spoot en een andere die verzuurd was. Wel altjid vervelend als je er dan 5.99 ofzo voor betaalt.

Wat is de verklaring, gewoon een explosie aan microbreweries een paar jaar geleden, waarvan nu alleen de beste overblijven? Of is speciaalbier minder populair en is de markt kleiner?

Nouja zolang van de Nederlandse brouwerijen Kees en Moersleutel nog blijven bestaan. Die drink ik allebei graag.
  donderdag 26 december 2024 @ 15:06:14 #34
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216011779
Het is gewoon te duur allemaal tegenwoordig door een veelvoud aan factoren. Helaas
Zie om me heen het nog steeds enorm gewaardeerd worden maar de kosten voor een leuk biertje zijn bezopen (matige woordgrap, I know :') )

Anker is fantastisch trouwens, één van mijn lievelingsbrouwers :9~
pi_216011879
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 15:06 schreef Molo het volgende:
Het is gewoon te duur allemaal tegenwoordig door een veelvoud aan factoren. Helaas
Zie om me heen het nog steeds enorm gewaardeerd worden maar de kosten voor een leuk biertje zijn bezopen (matige woordgrap, I know :') )

Anker is fantastisch trouwens, één van mijn lievelingsbrouwers :9~
Het is niet goedkoop nee. Maar ik ga misschien maximaal 3x per jaar ergens in een kroeg of op een terras wat drinken, dus daar bespaar ik veel. Laatst wel gedaan, 8 euro voor een pint Guinness, dan drink ik liever thuis een Moersleutel.
pi_216013713
Naast de prijs vind ik het persoonlijk ook niet meer zo interessant. Die hele craft bier wereld is nog steeds groot, maar ik vind het niet meer het wereldje zoals het van 2012-2018 was. Toen kon ik iedere week van verschillende brouwerijen compleet nieuwe releases vinden, tegenwoordig is dat een stuk trager. Het aantal lokale brouwerijen neemt behoorlijk af, genoeg die om wat voor reden dan ook over de laatste jaren zijn gesloten.
In de supermarkt waar ik winkel zie ik het ook, waar er voorheen schappen met regio's en dergelijke waren is er de laatste paar maanden wat omgegooid en een deel waar voorheen bier stond is nu overgenomen door cocktails en hard seltzers en weet ik het. Zo zijn bijvoorbeeld de east en west coast schappen die voorheen apart waren zijn nu samengevoegd, dus ik gok dat het minder verkoopt. Waar ik voorheen iedere week wel iets haalde en altijd een voorraad had kan er tegenwoordig maanden tussen zitten voordat ik iets nieuws haal.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  donderdag 26 december 2024 @ 18:18:04 #37
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_216014091
Het is voor mij een combinatie van geld, een verlaagde alcoholtolerantie en verzadiging. Thuis ben ik terug gevallen op Belgisch en Duits bier, omdat het goedkoper is en minimaal even smakelijk als de gemiddelde NEIPA. Stouts vind ik vaak te log, sours te zoet en lambiek is nooit echt mijn stijl geweest. Het is moeilijk om biertjes te vinden die mij nog echt verrassen zonder dat het gimmick-biertjes zijn, dus dan neem ik liever iets bekends, zoals een Chouffe, Vitus, Karmeliet, Guinness of Blue Moon.

Ik drink wel nog steeds heel graag lokale biertjes, in mindere mate in Nederland maar als ik door een land reis maak ik nog steeds prachtige dingen mee door lokale microbrewery’s op te zoeken, dit jaar nog in Cyprus, Jordanië en Bosnië. Die zoektocht naar een verborgen ‘taproom’, een proefplankje krijgen met alles wat ze hebben, in gesprek gaan met de brouwer en in contact komen met de lokale ‘biercultuur’ blijft iets magisch voor mij.
Met pijn en moeite derde
  donderdag 26 december 2024 @ 18:34:52 #38
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_216014279
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 15:13 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Het is niet goedkoop nee. Maar ik ga misschien maximaal 3x per jaar ergens in een kroeg of op een terras wat drinken, dus daar bespaar ik veel. Laatst wel gedaan, 8 euro voor een pint Guinness, dan drink ik liever thuis een Moersleutel.
Ook in de supermarkt en andere winkels zijn biertjes, zeker speciaalbiertjes, veel en veel duurder geworden
pi_216015547
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 18:34 schreef Molo het volgende:

[..]
Ook in de supermarkt en andere winkels zijn biertjes, zeker speciaalbiertjes, veel en veel duurder geworden
Klopt wel ja. Maar zoals nu is er 25% korting bij de AH en dan neem ik een berg Caramel Fudge Stout van Kees en Pohjala Oo mee. Vind ik prima biertjes om dan af te wisselen met een wat duurdere Moersleutel of een barrel aged bier van een of andere brouwerij. IPA haal ik vooral in de zomer eigenlijk, dan wil ik geen (imperial) stouts, alleen vind ze toch vaak wel aan de prijs. 5-6 euro voor een blik wat je zo wegtikt ipv zo'n barrel aged waar ik prima een avond de tijd voor kan nemen.

Merk wel dat ik het ook minder haal. De hype is idd wat minder zoals hierboven gezegd en er minder snel nieuwe releases komen, dus minder aanleiding om te kopen. Buiten dat heb ik een kast vol whisky en jenever wat al is betaald, dus als ik daar van drink kost het me niks. En ik heb de platenspeler weer afgestoft dus geef de laatste tijd ook liever wat meer uit aan vinyl dan aan bier.
  donderdag 26 december 2024 @ 20:43:49 #40
35189 Troel
scherp en bot
pi_216015879
Ik mis een paar biertjes nog voor de style hunt. Helaasch.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216017832
quote:
1s.gif Op donderdag 26 december 2024 15:06 schreef Molo het volgende:
Het is gewoon te duur allemaal tegenwoordig door een veelvoud aan factoren.
Dit. Alleen al het glas en karton is zo veel duurder geworden. En dan ook nog eens de mout. Energiekosten.....

En voor kleine brouwerijen is het dan moeilijk concureren tegen de grote jongens. Die het echt heel hard spelen, vooral in de horeca.

Nu hadden we natuurlijk ook wel heel veel brouwerijen. Dus iets minder kan geen kwaad. Maar helaas zegt het weinig over kwaliteit, ook heel veel goede brouwerijen gaan failliet.
pi_216180774
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2024 15:04 schreef Sapstengel het volgende:

Wat is de verklaring, gewoon een explosie aan microbreweries een paar jaar geleden, waarvan nu alleen de beste overblijven?
Dit denk ik, klanten zijn gewoon klaar met matige kwaliteit bier voor een te hoge prijs. En daar hebben we in Nederland nogal veel van.
pi_216181427
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 11:31 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Dit denk ik, klanten zijn gewoon klaar met matige kwaliteit bier voor een te hoge prijs. En daar hebben we in Nederland nogal veel van.
Klopt wel ja, voor mij zijn er maar een aantal die overblijven, waarvan ik wel consistente kwaliteit kan verwachten. En dat is idd wel fijn als je 4+ euro voor een biertje betaalt.

En heb ook wel gemerkt, toen ik nog in een slijterij werkte, dat lokale bieren zoals Hert het ook nooit super goed doen. Toeristen nemen het wel eens mee, of mensen die dan bij kennissen in de randstad op bezoek gaan. Zodat ze even iets lokaals hebben om te geven. Maar buiten dat, geen vaste klanten die wekelijks langskomen voor het lokale biertje.
pi_216181476
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 12:51 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Klopt wel ja, voor mij zijn er maar een aantal die overblijven, waarvan ik wel consistente kwaliteit kan verwachten. En dat is idd wel fijn als je 4+ euro voor een biertje betaalt.

En heb ook wel gemerkt, toen ik nog in een slijterij werkte, dat lokale bieren zoals Hert het ook nooit super goed doen. Toeristen nemen het wel eens mee, of mensen die dan bij kennissen in de randstad op bezoek gaan. Zodat ze even iets lokaals hebben om te geven. Maar buiten dat, geen vaste klanten die wekelijks langskomen voor het lokale biertje.
Maar hoe kijk je dan naar Bronckhorster? Want die zijn buiten de regio wel bekend (en geliefd). Ja, er zat ooit een geïnfecteerd bier tussen maar dat heeft Kees ook.

Ik ben echt bang dat niet alleen 'slechte' brouwerijen failliet gaan. Er speelt zo veel meer mee. Is de zoveelste Uiltje bijvoorbeeld echt kwalitatief zo veel beter dan dus bijvoorbeeld een bier van Bronckhorster?
pi_216181637
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 12:55 schreef Sarabi het volgende:

[..]
Maar hoe kijk je dan naar Bronckhorster? Want die zijn buiten de regio wel bekend (en geliefd). Ja, er zat ooit een geïnfecteerd bier tussen maar dat heeft Kees ook.

Ik ben echt bang dat niet alleen 'slechte' brouwerijen failliet gaan. Er speelt zo veel meer mee. Is de zoveelste Uiltje bijvoorbeeld echt kwalitatief zo veel beter dan dus bijvoorbeeld een bier van Bronckhorster?
Ik vond hun barrel aged en curiosité serie erg goed, best wat interessante vatrijpingen en experimenten. Keertje een gehad uit apricot brandy vat, pineau de charentes, vatgerijpte tripels terwijl de meeste (imperial) stouts doen etc. De "core range" sprong er voor mij niet direct bovenuit, maar de midnight porter en angus tripel waren gewoon prima biertjes met een goede prijs die ik regelmatig nog even in mijn mandje deed.

En wat je zegt klopt, Bronckhorster werd landelijk gedronken en gewaardeerd. Maar die waren ook gewoon echt uniek. Beetje hetzelfde vind ik voor De Molen. Toch wel heel anders dan een zoveelste lokale brouwerij die een blond, tripel, dubbel en een IPA hebben.

En ik ben ook bang dat er ook kwaliteit failliet gaat inderdaad, want vind het van Bronckhorster wel erg jammer. Als ik moet kiezen heb ik liever die inderdaad, dan een Uiltje waarbij het soms lijkt alsof ze dezelfde IPA met 5 verschillende etiketten uitbrengen.
  zondag 5 januari 2025 @ 14:12:27 #46
35189 Troel
scherp en bot
pi_216182474
Ik hoop eigenlijk stiekem dat de brouwerij in een BV zat die een en ander van Steve zelf huurde, waardoor het festival nog wel door kan gaan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_216182870
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2025 12:55 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Ik denk dat jij de geliefdheid van Bronckhorster een beetje overschat, barrel aged blijft gewoon een kleine markt en Bronkhorster is daarin een heel kleine speler met een handvol goede bieren.
pi_216183356
quote:
2s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:12 schreef Troel het volgende:
Ik hoop eigenlijk stiekem dat de brouwerij in een BV zat die een en ander van Steve zelf huurde, waardoor het festival nog wel door kan gaan.
Een festival waar ik nog nooit geweest ben, maar alleen maar goede dingen over hoorde. Zou mooi zijn als het kon blijven bestaan.
pi_216183363
quote:
2s.gif Op zondag 5 januari 2025 14:12 schreef Troel het volgende:
Festival blijft bestaan.
pi_216184130
Zijn er hier trouwens nog mensen die bieradventkalenders hadden? Zoja wat waren de betere boxen van dit jaar?

Wij hadden vooral persoonlijke samengestelde kalenders dus dat is wat lastig vergelijken. Als lid van The Guild hadden we natuurlijk ook die van Moersleutel. Zoals altijd goede bieren maar ik heb het idee dat ze wel ooit eens betere kalenders hebben samengesteld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')