De cirkel van de gedachten
quote:
Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken
blijf ik denken
zoals ik altijd dacht
Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht
blijf ik geloven
zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf geloven
zoals ik altijd heb geloofd
blijf ik doen
zoals ik altijd heb gedaan
Als ik blijf doen
zoals ik altijd heb gedaan
blijft mij overkomen
wat mij altijd overkwam
Oftewel: "Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt”.
Het verschil tussen mensen die groeien en zich ontwikkelen en mensen die stilstaan en steeds tegen dezelfde problemen aanlopen
Dat is wat het verschil maakt tussen mensen met veerkracht en optimisme en mensen die zich gedragen als slachtoffer van de situatie.
Hoe jij kijkt bepaalt wat je ziet. Waar je je aandacht op richt is wat jouw beeld en dus je gedachte bepaalt.
Jij bent de baas over je gedachten, je gevoel, je acties, je leven.
Je hebt altijd de keus. Zelfs als je iets overkomt dat vervelend is of moeilijk of verdrietig, jouw gedachten daarover bepaal jij. Door zelf je perspectief te kiezen.
Belangrijker dan de gebeurtenis is de betekenis die je eraan verbindt. Iets wordt pas waarheid op het moment dat jij het voor waar aanneemt.
Iets is pas erg, als jij vindt dat het erg is.
Iets is pas leuk, als jij het leuk vindt.
Iets is pas waardevol, als het waardevol is voor jou.
Iets is pas pijnlijk als jij besluit dat het je raakt. Etc
Iedereen loopt in zijn leven zo zijn eigen littekens en krassen op hun ziel op .
Iedere kras en ieder litteken vertelt een eigen verhaal. Blijf vooral niet hangen in dat verhaal.
Als je in je achteruitkijk spiegel blijft kijken dan zie je niet wat ervoor je gebeurd.
iemand die niet in een slachtofferrol zit weet dat hij/zij eigen verantwoordelijkheid heeft en zal die ook nemen. Door te kijken naar wat zijn eigen aandeel is en proberen uit te zoeken hoe hij dat kan veranderen .
Je kan op verschillende manieren in een slachtofferrol zitten:
Het niet inzien van je eigen aandeel in een situatie
Het niet nemen van je eigen verantwoordelijkheid in een bepaalde gebeurtenis
De ander grotendeels of helemaal de schuld te geven van de situatie waarin je verkeert
Niet doorhebben hoe het eigen gedrag kan overkomen , of overkomt bij de ander.
Mensen die niet in de slachtofferrol zitten kijken eerst naar hun eigen aandeel voordat ze naar het aandeel van anderen kijken.
Iemand die in de slachtofferrol zit zal er(onbewust) heel veel of alles aan doen in die slachtofferrol te blijven zitten. het biedt hem iets , het levert wat op en zolang je in een slachtofferrol zit, hoef je niet je eigen aandeel in te zien.
Denken dat je beter communiceert dan je ex
De manier waarop communicatie tot een relatiebreuk kan leiden, is dat je misschien wel oprecht denkt dat je beter communiceert dan je ex . Of dat je meer in de relatie hebt geinvesteert.
Geen van beide partners communiceert beter of slechter dan de ander. Beiden zijn niet in staat om zich aan de machtsstrijd te onttrekken, waardoor beide partners een even groot aandeel hebben in hun communicatie. We denken dat onze boosheid wordt veroorzaakt door de ander. En dat is niet het geval.
Blinde vlekken hebben , onjuiste interpretaties doen ,geen reeel zelfbeeld ,gebrek aan echte communicatie, emotioneel onvolwassen, belemmerende patronen ,
Denken te weten hoe het zit met de ander, maar kennen zichzelf niet eens echt. En dat is natuurlijk ook van toepassing op de ander.
Veel mensen gaan heel snel een relatie aan : binnen een paar maanden. (En zoals bij TS en zijn ex zelfs na een weekend.
Jullie hebben allebei geen juist beoordelingsvermogen ontwikkeld waardoor je wordt aangetrokken tot de partner (je ex) die emotioneel ongeveer even (on)gezond is als jijzelf.
Niets heeft betekenis behalve de betekenis die jij eraan geeft.
Jij bent zeker geen slachtoffer , sterker: jouw aandeel in alle drama van jullie puber verkering is net zo groot als dat van haar
32 jaar : Grow up.