abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215371014
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
staat open
Maar loopt - vreemd genoeg - nog niet heel hard.
Pecunia non olet
pi_215371500
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:14 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar loopt - vreemd genoeg - nog niet heel hard.
Rente had wat hoger mogen zijn.
pi_215371803
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:03 schreef quepos het volgende:

[..]
Rente had wat hoger mogen zijn.
Hogere rente is altijd fijn. Weet niet of nog vaak hogere rentes tegen gaan komen voor hypotheek gedekte leningen vanwege dalende rente op spaarrekeningen.

Dit project van GvE heeft 1 procentpunt hogere rente, maar is net niet geheel hypothecair dekkend.
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=30308

Vraag over het GvE project. Er is aan aflopende borgstelling + een hypotheek. Zal de hypothecaire dekking wel volledig uitgewonnen kunnen worden ondanks de aflopende borgstelling? Dan loopt het risico van niet volledige dekking langzaam uit het project.
pi_215372024
Rospy Beheer B.V.
¤ 200.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

Groot perceel met opstallen
https://www.collincrowdfund.nl/rospy-beheer-b-v/
1e hypotheek. Wel een erg bijzondere bijzondere berekening van de ltv.
quote:
De totale investering bedraagt ¤ 383.000,- hiervan zal de ondernemer ¤ 183.000,- uit eigen middelen inbrengen. De LTV bedraagt bij aanvang 52%.
Gewoon alle kosten meerekenen bij de waarde.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:59:05 #55
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_215372403
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:53 schreef GereDathan het volgende:
CRE Ap@rth*tel Fr@nkf*rt I update

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook ruk dus. Pff. Het zit mij niet mee de laatste tijd qua projecten.
Wat is je probleem? Dit is toch prima zo?
pi_215373211
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 16:16 schreef KrekelJapie het volgende:
Rospy Beheer B.V.
¤ 200.000 | 8,0 % rente | 60 maanden

Groot perceel met opstallen
https://www.collincrowdfund.nl/rospy-beheer-b-v/
1e hypotheek. Wel een erg bijzondere bijzondere berekening van de ltv.
[..]
Gewoon alle kosten meerekenen bij de waarde.
Wel erg nette cijfers en prima zekerheden, wil hier best een linkje van
pi_215374324
Nog maar heel vers van de pers
linkje R*ospy
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_215375548
Update over GVE/P**op**ping Sp*ort

SPOILER
Met een paar procent overwaarde boven alle financieringen en een half jaar aan reeds gedane betalingen, zal het uiteindelijk wel goed komen maar valt toch wat rauw op het dak.
Pecunia non olet
pi_215375805
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 21:04 schreef obligataire het volgende:
Update over GVE/P**op**ping Sp*ort

SPOILER
Met een paar procent overwaarde boven alle financieringen en een half jaar aan reeds gedane betalingen, zal het uiteindelijk wel goed komen maar valt toch wat rauw op het dak.
Er zal inderdaad wel wat van terugkomen. Maar de laatste tijd wel veel probleemgevallen bij GVE. En deze had ik misschien iets te ruim meegenomen.
pi_215375825
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 11:57 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ik investeer elke maand wat bij ccf en ik zag dit topic
leek me wel leuk wat te brainstormen telkens

en jij?
Inmiddels een 10 jaar actief. Ook hier dus er is wel wat terug te vinden ;)

Wees welkom
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_215376379
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 20:00 schreef Jaco078 het volgende:
Nog maar heel vers van de pers
linkje R*ospy
SPOILER
Gouden handjes die knaap. Goed verhaal.
Pecunia non olet
pi_215376462
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:34 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hogere rente is altijd fijn. Weet niet of nog vaak hogere rentes tegen gaan komen voor hypotheek gedekte leningen vanwege dalende rente op spaarrekeningen.

Dit project van GvE heeft 1 procentpunt hogere rente, maar is net niet geheel hypothecair dekkend.

Vraag over het GvE project. Er is aan aflopende borgstelling + een hypotheek. Zal de hypothecaire dekking wel volledig uitgewonnen kunnen worden ondanks de aflopende borgstelling? Dan loopt het risico van niet volledige dekking langzaam uit het project.
1. Met zúlke bedrijfscijfers en zekerheid snap ik best dat hij niet méér rente wil betalen. Collin brengt ook nog kosten in rekening.

2. Met een dalende rente is een langlopend project een prima bescherming daartegen. Mensen zetten hun geld ook op deposito als ze een daling van rente verwachten.

3. De rente op GvE wordt anders berekend. Bij Collin krijgt men iedere maand de nominale rente/12 en bij GvE wordt effectieve rente gerekend . Valt altijd wat tegen als het schema bekend is.

4. De hypothecaire lening wordt eenmalig door de notaris ingeschreven. Het zou heel ongebruikelijk zijn als het bedrag naderhand zou wijzigen, laat staan iedere maand.
Pecunia non olet
pi_215376586
Waar was dat bedragje van Sam****ar vandaag eigenlijk voor?
Pecunia non olet
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:53:17 #64
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_215379142
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:19 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Wildthout Hotel Groep B.V. (Lenferink)
¤ 950.000 | 9,0 % rente | 24 maanden | Investeerders: 64

Linkje:

SPOILER
Al 95% vol inmiddels. Ik laat deze maar even lopen; heb al 2 andere leningen van deze meneer. Hij harkt steeds overal geld vandaan om zijn aankopen te kunnen doen, maar lost geen dubbeltje af.
Hij heeft dit keer bij private partijen al een groot deel opgehaald, maar moet nu ter elfder ure nog gauw naar Collin (want aankoop op 1 november).
CCF laat hem altijd een toprente betalen. Dat zal niet geheel zonder reden zijn. Een gemiddelde Poolse klusjesman komt soms met lagere rente weg.
De ondernemer heeft ontegenzeggelijk een enorm track record. Desalniettemin houd ik nu maar even afstand.

[ Bericht 0% gewijzigd door InVestEerder op 26-10-2024 11:26:48 ]
pi_215379630
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 10:53 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Al 95% vol inmiddels. Ik laat deze maar even lopen; heb al 2 andere leningen van deze meneer. Hij harkt steeds overal geld vandaan om zijn aankopen te kunnen doen, maar lost geen dubbeltje af.
Hij heeft dit keer bij private partijen al een groot deel opgehaald, maar moet nu ter elfder ure nog gauw naar Collin (want aankoop op 1 november).
CCF laat hem altijd een toprente betalen. Dat zal niet geheel zonder reden zijn. Een gemiddelde Poolse klusjesman komt soms met lagere rente weg.
De ondernemer heeft ontegenzeggelijk een enorm track record. Desalniettemin houd ik nu maar even afstand.
zou die private partij dan niet dat andere bedrijf van collin zijn, finance experts zo dacht ik het te lezen
pi_215379951
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 22:31 schreef obligataire het volgende:
4. De hypothecaire lening wordt eenmalig door de notaris ingeschreven. Het zou heel ongebruikelijk zijn als het bedrag naderhand zou wijzigen, laat staan iedere maand.
Ik twijfel een beetje wat wordt bedoeld met de aflopende borgstelling in combinatie met de hypotheek. Dat de hypotheek gedurende de hele looptijd blijft staan , geloof ik wel, maar zal GvE ook het volledige bedrag uitwinnen als dit bv na 50% van de looptijd nodig mocht zijn. Of zullen ze enkel het naar rato bedrag van de borgstelling uitwinnen?
pi_215380058
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 10:35 schreef InVestEerder het volgende:
SPOILER
Dat de woning de status 'onder bod' heeft op Funda, is inmiddels al 3 weken het geval. Als er nu nog steeds geen voorlopig koopcontract is getekend, dan wordt dit 'opvallend'.

Het feit dat meneer kennelijk z'n telefoon niet meer opneemt als Collin belt, geeft het de status 'verdacht'.

Als de daadwerkelijke status inderdaad is zoals op Funda vermeldt, dan zou hij Collin toch gewoon te woord staan en kunnen zeggen dat er idd vertraging is, maar dat de eindstreep in zicht is.

Het zal toch niet zo zijn dat de potentiële koper een 'compaan' is van de verkoper? Dan krijg je wat bij Max CF ook steevast gebeurde; 'Er is een koper!'
Maar die koper verdwijnt uit beeld als sneeuw voor de zon, zodra er door hem een bindende handeling verricht moet worden....
Het zal in de loop van volgende week wel duidelijk gaan worden, denk ik. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat makelaar nog langer geduld zal hebben.

Hopelijk blijkt bovenstaande complottheorie slechts een verzinsel van mij, Suspicious Mind :s)
De woning staat nog steeds onder bod, dat is inmiddels al een maandje gaande? Het zaakje ruikt inderdaad niet fris en Collin is veel te passief in deze :G :R . De renteachterstand is al 4 maanden...
pi_215380086
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 16:59 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Wat is je probleem? Dit is toch prima zo?
Maanden geen rente en maar afwachten hoe het afloopt, ik vind daar niks prima aan. Regel gewoon je zaken tijdig en netjes.
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:28:32 #69
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_215380325
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 12:52 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Maanden geen rente en maar afwachten hoe het afloopt, ik vind daar niks prima aan. Regel gewoon je zaken tijdig en netjes.
Je loopt te roeptoeteren. CRE heeft iedere maand nog netjes de rente uitbetaald van dit project, en er wordt nu druk gewerkt aan een verkoop van het onderpand en dus de aflossing van deze financiering. Misschien duurt dit nog een maandje of wat. Als je jezelf hier niet prettig bij voelt dan is crowdfunding niets voor jou, naar mijn mening.
pi_215380437
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 12:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik twijfel een beetje wat wordt bedoeld met de aflopende borgstelling in combinatie met de hypotheek. Dat de hypotheek gedurende de hele looptijd blijft staan , geloof ik wel, maar zal GvE ook het volledige bedrag uitwinnen als dit bv na 50% van de looptijd nodig mocht zijn. Of zullen ze enkel het naar rato bedrag van de borgstelling uitwinnen?

Wat er bedoeld wordt, er zijn twee borgstellers (Hoe-ven 25% ongeveer, Echtpaar Hoe-fs 75%). Op moment dat er reguliere aflossingen plaatsvinden wordt hun borgstelling ook in die verhouding lager waarvoor ze nog aangesproken kunnen worden.

Het is dus niet zo dat als Hoe-ven niets te makken heeft, dat zijn 25% van de borgstelling bij Hoe-fs kan worden opgehaald omdat deze nog het oorspronkelijke bedrag in de hypotheekakte heeft staan .
Dus voor die 25% blijven we altijd risico lopen.
Pecunia non olet
pi_215380482
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 13:44 schreef obligataire het volgende:
Het is dus niet zo dat als Hoe-ven niets te makken heeft, dat zijn 25% van de borgstelling bij Hoe-fs kan worden opgehaald omdat deze nog het oorspronkelijke bedrag in de hypotheekakte heeft staan .
Dus voor die 25% blijven we altijd risico lopen.
Dit was mij niet duidelijk. Normaal geldt bij een hypotheekinschrijving volledige aflossing bij verkoop woning wanneer de hoofdsom van de lening lager is dan de inschrijving en niet naar rato van een borgstelling.

Dan pak ik dit project niet mee.
pi_215380604
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 13:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dit was mij niet duidelijk. Normaal geldt bij een hypotheekinschrijving volledige aflossing bij verkoop woning wanneer de hoofdsom van de lening lager is dan de inschrijving en niet naar rato van een borgstelling.

Dan pak ik dit project niet mee.
Het verschil is hier dat de rechtsvorm van de onderneming een B.V. is en dat er meerdere DGA's zijn die ieder voor zich borg staan. Met een daaraan gekoppelde individuele zekerheidsstelling.
Bij een eenmanszaak of vof is men volledig aansprakelijk voor het geheel. Een vennootschap onder firma is geen rechtspersoon. Iedere vennoot is hoofdelijk met zijn persoonlijk vermogen aansprakelijk voor alle schulden van de vof. Dus dan speelt zo'n verhaal als hier niet.

Of het project daardoor niet interessant is is voor ieder een persoonlijke keuze. Als die 75% garantie in combinatie gaat met een ijzersterk verhaal dan zou ik het toch wel meenemen. Dat vind ik hier nogal lastig te zeggen. Ambitie hebben ze genoeg en ze hebben een leuk produkt (een soort van GoodHabitz?) maar die ambitie moet nog wel waargemaakt worden en intussen moeten er 4 direkteuren van leven. Ik zou misschien een kleine inleg overwegen ware het niet dat de afgelopen 2 maanden al erg duur waren met projecten. En moeder de vrouw wil graag met vakantie :)
Pecunia non olet
pi_215381071
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 14:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het verschil is hier dat de rechtsvorm van de onderneming een B.V. is en dat er meerdere DGA's zijn die ieder voor zich borg staan. Met een daaraan gekoppelde individuele zekerheidsstelling.
Bij een eenmanszaak of vof is men volledig aansprakelijk voor het geheel. Een vennootschap onder firma is geen rechtspersoon. Iedere vennoot is hoofdelijk met zijn persoonlijk vermogen aansprakelijk voor alle schulden van de vof. Dus dan speelt zo'n verhaal als hier niet.
Dank! Het zou wat beter in de pitch beschreven kunnen worden. De hypothecaire zekerheid staat als apart zekerheid in de pitch. Bij CCF staat dan meestal dat de HA en hypothecaire zekerheid los van elkaar uitgewonnen kunnen worden.

Het is geen onaardig project, maar er zijn genoeg projecten met volledige hypothecaire zekerheid. Deze hebben dan mijn voorkeur.
pi_215381417
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 13:28 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Je loopt te roeptoeteren. CRE heeft iedere maand nog netjes de rente uitbetaald van dit project, en er wordt nu druk gewerkt aan een verkoop van het onderpand en dus de aflossing van deze financiering. Misschien duurt dit nog een maandje of wat. Als je jezelf hier niet prettig bij voelt dan is crowdfunding niets voor jou, naar mijn mening.
Ik ken dit project niet maar er is hier al vaker tegen #GereDathan gezegd dat crowdfinance niet zo geschikt is voor hem/haar. Klaarblijkelijk lukt het niet (voldoende) om de juiste projecten te selecteren en daarnaast heeft hij/zij veel moeite met de werkwijze van de verschillende platforms.

Ik denk oprecht dat er voor hem/haar veel geschiktere investeringsmogelijkheden zijn. Vermoedelijk ook veel beter voor de gemoedsrust en de sfeer.
pi_215381858
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 16:30 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Ik ken dit project niet maar er is hier al vaker tegen #GereDathan gezegd dat crowdfinance niet zo geschikt is voor hem/haar. Klaarblijkelijk lukt het niet (voldoende) om de juiste projecten te selecteren en daarnaast heeft hij/zij veel moeite met de werkwijze van de verschillende platforms.

Ik denk oprecht dat er voor hem/haar veel geschiktere investeringsmogelijkheden zijn. Vermoedelijk ook veel beter voor de gemoedsrust en de sfeer.
Ja, als het project nog steeds rente betaald? Niet zeuren en afwachten, maar ik blijf er wel bij, dat ik dadelijk blij ben als mijn laatste project uit Duitsland (gumbel) bij CRE is afgelost.

Zo heb ik ook nog 2 Duitse projecten lopen bij MAX, die ik al lang heb afgeschreven.

Mijn leerproces is in ieder geval, dat ik buiten Nederland niet meer investeer in crowdfunding.

En zoals Crowd001 aangeeft, als je niet tegen een verlies of stress kan, blijf dan weg bij crowdfunding. Maar over het algemeen heb je een beter rendement als bij sparen. En af en toe loop je tegen een domper aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')