Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ede-kamer-wil-verbodquote:Pinnen op de pof? Tweede Kamer wil verbod
Stel: je ziet in een winkel een leuke broek die je meteen wilt kopen. Maar je krijgt pas over een paar dagen loon en hebt nu te weinig geld.
In veel online winkels kun je via de optie 'achteraf betalen' die broek tóch kopen. Betaaldiensten Klarna en Adyen willen die mogelijkheid nu ook aanbieden op pinautomaten, in fysieke winkels dus. Tot bezorgdheid van de Tweede Kamer en toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Schuldenstapeling
Als je bij een aankoop kiest voor de optie 'achteraf betalen' leen je feitelijk geld van de betaaldienst, zoals Klarna, Riverty en Billink. Het bedrag moet binnen maximaal drie maanden zijn teruggestort. Toch hoeven deze diensten niet te voldoen aan strenge eisen voor kredietverstrekkers, zoals de verplichting om te controleren of je wel genoeg verdient om de lening terug te betalen.
"Er is geen enkele toets of de lening wel een goed idee is voor jou", zegt Teun van der Velden, manager team Krediet bij de AFM. "Als je gebruikmaakt van de betaal later-faciliteit, zou het kunnen zijn dat je dat vorige week ook hebt gedaan en dat je het overzicht niet meer hebt. Die schuldenstapeling en ook de gewenning van elke keer een schuld aangaan, daar maken wij ons zorgen over."
De betaal later-diensten vallen buiten de strenge eisen omdat ze geen of nauwelijks rente rekenen. Maar als je betalingstermijnen mist, krijg je vaak te maken met hoge aanmaningskosten. Daarmee halen sommige betaal later-diensten 40 procent van hun inkomsten binnen. De rest verdienen ze aan de vergoedingen die winkels betalen.
Miljarden aan betalingen
De AFM deed de afgelopen jaren een paar keer onderzoek naar de omvang van de betaal later-industrie. In 2022 werden in Nederland in totaal 45 miljoen transacties gedaan waarbij later werd betaald, met een totaalwaarde van 4,8 miljard euro. Van dat bedrag werd drie procent overgedragen aan een incassobureau. In 2023 werden zo'n 600.000 betaal later-transacties gedaan door kinderen tussen 13 en 17 jaar oud, met een waarde van gemiddeld 50 euro. Ongeveer twee op de drie transacties gebeuren bij kledingverkopers.
Betalingen uitstellen in fysieke winkels vindt Van der Velden nog problematischer. Bij een online aankoop kiezen klanten vaak voor 'later betalen' omdat ze de schoenen of broek eerst willen passen. "Offline is dat argument er niet meer", zegt Van der Velden. "Dan geldt veel vaker een financiële noodzaak: ik heb eigenlijk het geld niet, dus ik druk op de optie 'achteraf betalen'. Dan komen de problemen al gauw om de hoek kijken.
Kamer wil verbod
Die problemen zijn ook de Utrechtse wethouder Linda Voortman een doorn in het oog. Ze deed in de gemeenteraad richting winkeliers de oproep om het 'later betalen' niet te introduceren. "Als je wat jonger bent is het heel verleidelijk om op deze manier net die mooie schoenen of dat leuke shirtje te kopen. Ik denk dat we mensen een beetje tegen zichzelf in bescherming moeten nemen."
Sommige winkels bieden nu al een betaal later-optie, zoals kledingketen H&M. Daar moet de klant wel eerst ter plekke online inloggen. De optie via de pinautomaat is nieuw. Winkels kunnen straks zelf beslissen of ze daaraan meedoen.
Door nieuwe Europese regelgeving vallen achteraf betalen-aanbieders vanaf november 2026 onder strengere regels én AFM-toezicht. Wethouder Voortman vindt dat de landelijke politiek sneller met maatregelen moet komen. "We zijn samen heel hard bezig om te voorkomen dat mensen schulden krijgen. Laten we de problemen dan niet op deze manier nog versterken."
Volgens staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming) is het niet mogelijk om de strengere regels eerder in te voeren. De Tweede Kamer nam dinsdag unaniem een motie aan om 'later betalen' in fysieke winkels helemaal te verbieden. Half november komt de staatssecretaris met een reactie.
Ik heb weinig met de regeltjeszucht, maar hier mogen ze wat mij betreft wel tegen ageren.quote:Bij een online aankoop kiezen klanten vaak voor 'later betalen' omdat ze de schoenen of broek eerst willen passen. "Offline is dat argument er niet meer", zegt Van der Velden. "Dan geldt veel vaker een financiële noodzaak: ik heb eigenlijk het geld niet
In de winkel neem je het gelijk mee.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:45 schreef ludovico het volgende:
Debiel plan om dit te verbieden.
Het leidt tot rechtsongelijkheid. Via de website dan wel later betalen? En dan?
Regel erbij die alleen maar gezeik oplevert.
Reguleren, sure, indien nuttig, maar dit werkt zo niet.
Dus, winkel met website laat het je ophalen bij de winkel en later betalen? Helemaal doodgetimmerd krijg je het niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:49 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
In de winkel neem je het gelijk mee.
Als je online koopt, dan is het afwachten of überhaupt ontvangt.
Het zijn niet de winkels die een verdienmodel hebben gemaakt van mensen die hun betalingsverplichtingen niet kunnen nakomen, maar de toko's die deze 'service' aanbieden.quote:
Bij website ook verbieden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:45 schreef ludovico het volgende:
Ik vind het een beetje onzinnig klein spel.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:05 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Bij website ook verbieden.
Mensen moeten vooral minder willen (kopen).
Als je niet genoeg geld hebt voor die leuke broek, dan moet je die broek lekker laten hangen totdat je het wel kunt betalen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:45 schreef ludovico het volgende:
Ja en die verantwoording ligt bij jezelf.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Als je niet genoeg geld hebt voor die leuke broek, dan moet je die broek lekker laten hangen totdat je het wel kunt betalen.
En soms moet je als maatschappij kwetsbare mensen tegen zichzelf beschermen om te voorkomen dat gewiekste bedrijven inspelen op die kwetsbaarheden waarna de eerdergenoemde maatschappij voor de kosten mag opdraaien.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja en die verantwoording ligt bij jezelf.
En als je wasmachine stuk is? Hoop gezeik wel hoor als je niks op afbetaling zou kunnen doen in een noodgeval. En dan is het wel mogelijk bij de bank zonder enige asset een consumptief krediet af te nemen? Lol.
Deze emmer is zo lek je hebt geen idee wat je op je hals haalt als je de mensen zelf geen verantwoording geeft over eigen daden.
Afbetaling voor een nieuwe wasmachine is iets anders dan je in de schuld steken als je op dat moment geen geld hebt voor die impulsaankoop.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja en die verantwoording ligt bij jezelf.
En als je wasmachine stuk is? Hoop gezeik wel hoor als je niks op afbetaling zou kunnen doen in een noodgeval. En dan is het wel mogelijk bij de bank zonder enige asset een consumptief krediet af te nemen? Lol.
Deze emmer is zo lek je hebt geen idee wat je op je hals haalt als je de mensen zelf geen verantwoording geeft over eigen daden.
Dat doen mensen minder impulsief (hoop ik) en daar is een BKR-toetsing (hoop ik).quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje onzinnig klein spel.
Hoeveel mensen hebben een lease auto? Dat kan wel? Waarom? Veel grotere verplichting.
Oh dus dat onderscheid moet een ambtenaar dan ook gaan maken? Het is echt een verschrikking als je verantwoording weghaalt bij mensen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Afbetaling voor een nieuwe wasmachine is iets anders dan je in de schuld steken als je op dat moment geen geld hebt voor die impulsaankoop.
In het verleden is al gebleken dat veel mensen niet met geld om kunnen gaan. Vooral niet als banken en kredietverstrekkers het heel makkelijk maken om te lenen of te poffen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh dus dat onderscheid moet een ambtenaar dan ook gaan maken? Het is echt een verschrikking als je verantwoording weghaalt bij mensen.
De overheid kan misschien nuttige dingen doen ipv deze tijdverspilling?
Voordat we weer een hele nieuwe boom met regeltjes gaan verzinnen.quote:
Incassobureaus en deurwaarders zien de kassa al rinkelen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 07:19 schreef descon het volgende:
Geef ze dezelfde voorwaarden als krediet verstrekkers en probleem lost zich vanzelf op.
Veel mensen zijn gewoon niet zo slim om na te denken over gevolgen van hun handelen. Dus prima dat dan maar voor hen wordt nagedacht.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:06 schreef ludovico het volgende:
Leerplicht tot 18 jaar maar ze kunnen niet rekenen noch lezen noch niet zichzelf in de schulden steken voor zinloze spullen?
Sorry hoor maar dan verdien je hele andere hulp.
Bij een leaseauto wordt er, als het goed is, een financiële toetsing gedaan.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 08:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje onzinnig klein spel.
Hoeveel mensen hebben een lease auto? Dat kan wel? Waarom? Veel grotere verplichting.
Ik ben die regels wel zat, laat het mensen en bedrijven lekker zelf uitzoeken en zorg ervoor dat mensen een beetje eigen verantwoording hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veel mensen zijn gewoon niet zo slim om na te denken over gevolgen van hun handelen. Dus prima dat dan maar voor hen wordt nagedacht.
We missen er niks aan dat het niet meer kan.
Dat was het onderwerp niet. Maar ga je dan alles wat je op voorhand koopt en niet gelijk betaald dan zo behandelen?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Bij een leaseauto wordt er, als het goed is, een financiële toetsing gedaan.
Waarom? Wat voor last heb jij precies van die regels?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben die regels wel zat, laat het mensen en bedrijven lekker zelf uitzoeken en zorg ervoor dat mensen een beetje eigen verantwoording hebben.
Je hoeft niet 400 regels te hebben die voor geen enkel persoon zinvol is behalve hypothetische Ali die toch al onder bewind staat.
De ondernemer moet defacto een heel boekwerk kennen om te weten wat hij/zij wilt doen wel mag of niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom? Wat voor last heb jij precies van die regels?
Voor kredieten onder 250 euro zijn er amper regels. Of nouja, regels misschien wel, maar geen controles.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:13 schreef BertV het volgende:
[..]
Voordat we weer een hele nieuwe boom met regeltjes gaan verzinnen.
Dit is gewoon een krediet dus volgens mij kun je dit prima behandelen als een krediet.
Dus vooraf zo'n kredietruimte aanvragen met al de bestaande eisen en niet "plop" achter de pinautomaat.
Maar, dat is een drempel...![]()
De enige ondernemer die hier last van heeft zijn die pofbedrijven. Maar die kunnen we prima missen.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
De ondernemer moet defacto een heel boekwerk kennen om te weten wat hij/zij wilt doen wel mag of niet.
Want zo fijnmazig maak je het met dat geneuzel.
Het zou eens gezond zijn als men ging denken vanuit het idee dat er teveel regels zijn.
Juist als het kopen op krediet simpelweg verboden is, is er verder geen ingewikkelde regelgeving nodig om het kopen enigszins binnen de perken te houden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
De ondernemer moet defacto een heel boekwerk kennen om te weten wat hij/zij wilt doen wel mag of niet.
Want zo fijnmazig maak je het met dat geneuzel.
Het zou eens gezond zijn als men ging denken vanuit het idee dat er teveel regels zijn.
Nietsontziende bedrijven de zwakkeren in de samenleving laten uitknijpen, ik vind dat maar sneu.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:23 schreef ludovico het volgende:
Manmanman, allemaal regeltjes verzinnen omdat mensen te dom zijn, ik vind dat maar sneu.
Waarom moeten mensen die dom zijn financieel in de problemen komen door nutteloze bedrijven?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:23 schreef ludovico het volgende:
Manmanman, allemaal regeltjes verzinnen omdat mensen te dom zijn, ik vind dat maar sneu.
Dat zou wel logisch zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 12:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat was het onderwerp niet. Maar ga je dan alles wat je op voorhand koopt en niet gelijk betaald dan zo behandelen?
In bedrijfsleven normaal hè, maand de tijd om het factuur te betalen.
Nou ja, als er 1 verbod moet zijn, dan is dit wel een goede. Helemaal prima.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:23 schreef ludovico het volgende:
Dit is echt wetgeving die iedereen behandeld als een debiel, maar probeer de regeldruk maar eens naar beneden te krijgen, je ziet het, mensen die zo gevoelig zijn om voor anderen te bepalen willen alleen maar meer regels.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zou wel logisch zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |