Onbegrijpelijk in mijn ogen. Ik vrees dat zij ten opzichte van de rest van A'dam GroenLinks maar een beetje afwijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 06:04 schreef oblo het volgende:
[..]
Waarom zou groenLinks met haar geassocieerd willen worden?
Dat klinkt niet goed. Waarom denk je dat?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 07:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk in mijn ogen. Ik vrees dat zij ten opzichte van de rest van A'dam GroenLinks maar een beetje afwijk
Turkije moet onmiddellijk uit de NAVO worden getrapt. Wie met terroristen heult is zelf een terrorist.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 06:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Turkije is ook een lekkere schurkenstaat geworden.
Principieel heb je gelijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 08:46 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Turkije moet onmiddellijk uit de NAVO worden getrapt. Wie met terroristen heult is zelf een terrorist.
Snap ik, maar we moeten als westen daar op een gegeven moment toch omheen gaan werken. Turkije is een extremistische islamitische staat aan het worden; niet iets waar wij in het westen wat mee moeten kunnen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 08:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Principieel heb je gelijk
Pragmatisch, toegang tot de zwarte zee, sterk leger ten zuiden van Rusland.
Zij is GroenLinks, daarom ook onbegrijpelijk dat Dikke Frans met die engerds in zee is gegaan, totale vervreemding van waar ooit de a in Pvda voor stond.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 06:04 schreef oblo het volgende:
[..]
Zij is beste voorbeeld wat bezuinigen op de GGZ teweeg brengt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 20:01 schreef oblo het volgende:
[..]
[ x ]
Schaamteloos en openlijk rouwen om de dood van het hoofd van de militaire tak van Hamas, slachter van khan younis en brein achter 7 oktober, als Amsterdamse vrouw op de kandidatenlijst van GroenLinks.
Ben ik naïef als ik zeg dat ik dit erg raar vind?
Halsema is ook GroenLinks, Klaver is GroenLinks. Die twee zijn lang niet zo extreem als deze Sabine.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zij is GroenLinks, daarom ook onbegrijpelijk dat Dikke Frans met die engerds in zee is gegaan, totale vervreemding van waar ooit de a in Pvda voor stond.
Er is er nog een: groot wassink.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Halsema is ook GroenLinks, Klaver is GroenLinks. Die twee zijn lang niet zo extreem als deze Sabine.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 06:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zelfreflectie en guilt trip het is maar in welke hoedanigheid. Kaaskop? Woon je in Alkmaar?
Maar joh back to reality.
Offtopic. Dit topic gaat over Israël en Gaza.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:30 schreef Chadi het volgende:
VN: 'Israël gebruikt oorlogstactieken tegen Palestijnen op Westelijke Jordaanoever'
De Verenigde Naties beschuldigen Israël ervan oorlogstactieken in te zetten tegen Palestijnen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Daarbij verwijst het humanitaire VN-agentschap OCHA naar Israëlische militairen die Palestijnen doden en Joodse kolonisten die Palestijnse olijfboomgaarden aanvallen.
Deze maand heeft OCHA al 32 meldingen ontvangen over Joodse kolonisten die Palestijnen en hun bezittingen (waaronder olijfbomen) aanvallen. Dat is niet iets nieuws: Joodse kolonisten verbranden en verwoesten al veel langer Palestijnse olijfbomen, die maar langzaam groeien en vaak heel oud zijn. "De olijfoogst is een economische levenslijn voor tienduizenden Palestijnse families op de Westelijke Jordaanoever", zei OCHA-woordvoerder Jens Laerke vandaag tijdens een persbijeenkomst.
Israëlische militairen schoten donderdag in de stad Jenin een Palestijnse dood, terwijl ze haar olijven aan het oogsten was.
Ze roepen haar niet tot de orde, noch is ze geroyeerd dus doet ze die uitspraken namens GL.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Halsema is ook GroenLinks, Klaver is GroenLinks. Die twee zijn lang niet zo extreem als deze Sabine.
Is zij niet gewoon een uitzondering binnen GL?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:02 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zij is GroenLinks, daarom ook onbegrijpelijk dat Dikke Frans met die engerds in zee is gegaan, totale vervreemding van waar ooit de a in Pvda voor stond.
Dan is het goed? Lijkt me nog een grotere reden haar weg te sturen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:15 schreef oblo het volgende:
[..]
Is zij niet gewoon een uitzondering binnen GL?
Nee, ik heb gewoon geen idee wat er binnen GL speelt. Sowieso ben ik niet zo thuis in de NLse politiek, daarom vraag ik het.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:21 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dan is het goed? Lijkt me nog een grotere reden haar weg te sturen.
Hopelijk vrede? En anders doorgaan tot de laatste Palestijn, zoiets?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 08:55 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Snap ik, maar we moeten als westen daar op een gegeven moment toch omheen gaan werken. Turkije is een extremistische islamitische staat aan het worden; niet iets waar wij in het westen wat mee moeten kunnen.
Maar terug on-topic. Hamas is onthoofd. Hoe zal de oorlog nu verder gaan?
De vraag is: hoe komt zij aan die machtspositie? Geen krant die kritisch over haar durft te publiceren. Haar eigen partijleiding zwijgt. Dan heb je macht.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 06:04 schreef oblo het volgende:
[..]
Dat is redelijk zwart-wit gedacht, maar Palestijnen zijn in merendeel ook zwart-wit, helaas.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:29 schreef AFA2022 het volgende:
[..]
Hopelijk vrede? En anders doorgaan tot de laatste Palestijn, zoiets?
Waarom durven kranten dat niet?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:54 schreef Homey het volgende:
[..]
De vraag is: hoe komt zij aan die machtspositie? Geen krant die kritisch over haar durft te publiceren. Haar eigen partijleiding zwijgt. Dan heb je macht.
Omdat dit volledig past in het elitair groene grachtengordel denken waar men zelf in de deugende Wester toren zittend, in vrijheid kan afgeven op de samenleving die haar dat met die geboden vrijheid mogelijk maakt. Mensen doen verder gekke dingen om bij anderen ge(k)liefd te worden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 06:04 schreef oblo het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat er vanuit de partij in Amsterdam op gereageerd werd/wordt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ze roepen haar niet tot de orde, noch is ze geroyeerd dus doet ze die uitspraken namens GL.
Dat is ook wel jammere aan politiek, het gaat meestal om stemmers ipv beleid, ik ken haar verder niet goed genoeg, maar ze zal wel een achterban hebben die de partij belangrijk genoeg vindt om te bedienen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat er vanuit de partij in Amsterdam op gereageerd werd/wordt.
Net zoals ik dat ook bij andere politieke partijen vindt alleen dat is bij een Jansen of Bosma natuurlijk een naïeve illusie. Dan moet GL het ook lekker zelf weten
Interview met Arabist Wagemakers die een boek over Hamas schreefquote:Wat is de erfenis van Sinwar in Gaza?
„Waar hij vooral om herinnerd zal worden, onder Palestijnen, maar ook in Israël en de rest van de wereld, is dat hij sinds zijn vrijlating uit de gevangenis in 2011 de confrontatie heeft gezocht met Israël. Hij heeft de groeiende isolatie en marginalisering van de Palestijnse kwestie vertaald naar het idee van een daad stellen om Hamas weer op de kaart te zetten. Meer dan anderen is hij verantwoordelijk geweest voor de opzet van 7 oktober. Zijn bestuurlijke nalatenschap in de Gazastrook, waar hij sinds 2017 de leiding had, zal niet erg positief zijn omdat de situatie daar in die periode eigenlijk alleen maar verslechterd is. De blokkade die Israël oplegde werd steeds meer gevoeld, en de situatie werd onhoudbaar.”
Zullen de laatste beelden van een vechtende Sinwar, die Israël naar buiten bracht, zijn populariteit vergroten?
„Dat zou goed kunnen. Hamas-leiders ontlenen een deel van hun populariteit aan het feit dat ook zij de klappen vangen. Eerdere leiders die zijn geliquideerd, zoals Ahmed Yassin, werden op posters als martelaren afgeschilderd. Betekenis geven aan de constante verliezen die men lijdt, zit sowieso heel sterk in het Palestijnse nationale bewustzijn.”
Dat Sinwar boven de grond en vechtend werd aangetroffen, strookte niet met het dominante beeld dat hij zich verschool in tunnels.
„Het is niet verrassend dat hij in een gebouw is gevonden. Natuurlijk zal Sinwar soms in tunnels hebben gezeten; zo beweegt Hamas zich in Gaza. Maar Hamas is een organisatie die alleszins voortkomt uit de Palestijnse bevolking, uit de vluchtelingenkampen en de afstammelingen van vluchtelingen. Ze wonen in gewone huizen, en hebben geen militaire basis of iets dergelijks, zoals Israël lijkt te suggereren. Het is geen organisatie die een enorm conflict ontketent en zich dan vervolgens schuilhoudt en de bevolking de klappen laat opvangen.”
„Het wordt weleens gezegd dat Hamas-leiders als Ismail Haniyeh of Khaled Mashal in luxueuze hotels in Qatar of elders zaten. Maar Mashal overleefde in 1997 een vergiftiging door Israël. Haniyeh verloor meerdere kinderen, kleinkinderen en een zus, en is geliquideerd. Het zijn mensen die offers hebben gebracht.”
Wat betekent de dood van Sinwar voor Hamas als organisatie?
„Niet zo veel. Er leven nog een boel prominente Hamas-leiders die het stokje van Sinwar kunnen overnemen. Het is een ander verhaal dan bij Hezbollah, waar Israël in een week of twee de hele bovenlaag van de organisatie wegvaagt en de organisatie niet meer onderling kan communiceren.”
Is er een potentiële opvolger?
„Sinwar had twee functies. Hij was leider van Hamas in Gaza en sinds afgelopen zomer politiek leider van de hele organisatie. Khaled Mashal was jarenlang het internationale gezicht van Hamas, en zou dat opnieuw kunnen worden. Musa Abu Marzuq heeft duidelijke wortels in de Gazastrook. Maar er is ook een jongere generatie die nu wat prominenter wordt.”
Wat rest er van Hamas als organisatie?
„De militaire tak van Hamas heeft een grote klap gehad in het afgelopen jaar en er zijn diverse leiders geliquideerd. Tegelijkertijd denk ik dat Hamas nog een hoop strijders over heeft, en ook veel nieuwe mensen heeft weten te rekruteren, al hebben we weinig zicht op wat er nu in de organisatie gebeurt. Hamas kan niet vernietigd worden: het is verbonden met het Palestijnse volk en de Palestijnse kwestie. Zolang het conflict niet opgelost is, zal er altijd een soort Hamas zijn.”
Ze woont in Amsterdam, studeert en is lid van GroenLinks. Verder geen functie en vooral actief lid van activistisch clubjes. Ze heeft grote uitspraken maar is ondertussen ook behoorlijk onbelangrijk. Tenzij tegenstanders GL willen affakkelen dan is ze landelijk bepalendquote:
Hij had gewoon honger en kwam uit z'n hol.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:14 schreef moby_jones het volgende:
[..]
Interview met Arabist Wagemakers die een boek over Hamas schreef
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |