Ja dus wel, als het aanbod luxere woningen groter is dan krijg je ook meer doorstroming.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar de huizen in dat prijssegment zijn het probleem niet hè, dat is niet het segment waar schrijnende tekorten zijn.
Wat mij betreft is de focus op "alles moet betaalbaar wonen heten" ook totaal fout. Dat er gemengd gewoond wordt en dat leefbaarheid van wijken verbetert geloof ik snel, dus die mix afdwingen, prima, maar iedereen in een woning die als je erin leeft, te klein voelt, en iedereen áltijd door wilt... Dus alleen de eerste zegge 5-10 jaar daar woont.. Tjah... Dan bouw je wel iets wat wel erg tijdelijk en suboptimaal is voor veel mensen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:50 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja dus wel, als het aanbod luxere woningen groter is dan krijg je ook meer doorstroming.
Nu wordt er alleen maar klein en middelmatig gebouwd, over 10-15 jaar hebben we dus een flink overschot van dat soort woningen.
Vroeger werd er veel meer gevarieerd gebouwd, rijwoningen, 2 kappers en vrijstaand, nu bestaan nieuwbouwwijken voornamelijk uit rijwoningen en 2 of 4 vrijstaande woningen van <180m2 op <350m2 kavel omdat die het minste ruimte innemen.
Zie die Funda link die jij plaatste, vind maar eens een nieuwbouwwoning op 750m2 kavel in een groene omgeving .
Er zijn volgens mij genoeg van die grote woningen, alleen worden ze bezet door bejaarden en bijna-bejaarden. Zorg dat die kunnen doorstromen naar een mooie plek en die grote woningen komen vanzelf vrij.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:50 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ja dus wel, als het aanbod luxere woningen groter is dan krijg je ook meer doorstroming.
Nu wordt er alleen maar klein en middelmatig gebouwd, over 10-15 jaar hebben we dus een flink overschot van dat soort woningen.
Vroeger werd er veel meer gevarieerd gebouwd, rijwoningen, 2 kappers en vrijstaand, nu bestaan nieuwbouwwijken voornamelijk uit rijwoningen en 2 of 4 vrijstaande woningen van <180m2 op <350m2 kavel omdat die het minste ruimte innemen.
Zie die Funda link die jij plaatste, vind maar eens een nieuwbouwwoning op 750m2 kavel in een groene omgeving .
Tussen 2015 en 2024 zijn CAO lonen met 33,4% gestegen, huizen met 110,8%. Dat is concreet en daar zie je het probleem.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar, even concreet?
Tussen 2020 en 2023 zit er 9% punt verschil tussen... 120% en 129% "groei."
2020 en 2024 dan?
En de rente is in dezelfde periode van 5% naar 1% gegaan (en nu weer op 4%)quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tussen 2015 en 2024 zijn CAO lonen met 33,4% gestegen, huizen met 110,8%. Dat is concreet en daar zie je het probleem.
Vergis je niet in het aantal kinderen dat 2 kamers heeft, 1 bij pappa en 1 bij mamma. Dan heb je dus 2x zo veel grote huizen nodig dan als dat niet het geval was.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er zijn volgens mij genoeg van die grote woningen, alleen worden ze bezet door bejaarden en bijna-bejaarden. Zorg dat die kunnen doorstromen naar een mooie plek en die grote woningen komen vanzelf vrij.
Dat is leuk als je een hypotheek kunt krijgen, maar de maximale leencapaciteit is ongeveer 4,5x je loon gebleven. Dan heb je dus niks aan die lage rente, als de huizenprijs onbereikbaar geworden is. Er zitten nu ook allemaal mensen in huurhuizen een huur van 1250 of meer te betalen die wat dat betreft dus makkelijk zouden kunnen kopen, maar die gewoon niet kunnen kopen met hun maximale hypotheek.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:37 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En de rente is in dezelfde periode van 5% naar 1% gegaan (en nu weer op 4%)
Ik denk dat je je verkijkt op de groep die geld krijgt van de ouders, die groep was er altijd al en is niet zo groot.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Alles staat wel met elkaar in verhouding, de onderzijde zal misschien ook relatief vaak hulp krijgen van ouders etc, dan is dat ook weer in bepaalde mate meer oud-geld.
Maar algehele inflatie in lonen speelt natuurlijk ook een (grote) rol.
Maar totaal ontankert is het ook weer niet maar alles is relatief, het wordt steeds wat meer hoe onbereikbaarder het wordt.
Tjah, als de druk van de ketel gaat zul je het omgekeerde gaan meemaken.
Toen ik in 2020 kocht was ik heel bang dat ik heel fors had gelapt....
4,5* het gezinsinkomen... dat is wel wat anders dan 10 jaar geleden of zelfs 5 jaar geleden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is leuk als je een hypotheek kunt krijgen, maar de maximale leencapaciteit is ongeveer 4,5x je loon gebleven. Dan heb je dus niks aan die lage rente, als de huizenprijs onbereikbaar geworden is. Er zitten nu ook allemaal mensen in huurhuizen een huur van 1250 of meer te betalen die wat dat betreft dus makkelijk zouden kunnen kopen, maar die gewoon niet kunnen kopen met hun maximale hypotheek.
Dat is een hele hoop.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tussen 2015 en 2024 zijn CAO lonen met 33,4% gestegen, huizen met 110,8%. Dat is concreet en daar zie je het probleem.
Dan houdt het toch een keer op met extra geld via de hypotheek zou je denken?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat je je verkijkt op de groep die geld krijgt van de ouders, die groep was er altijd al en is niet zo groot.
De groep oud geld is al helemaal niet zo groot.
Ik ken dat inderdaad als iets voor opa's, oma's en seniorenwoningen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 09:57 schreef Leandra het volgende:
Wij hadden trouwens dezelfde oranje/bruine tegelvloer in de hal en de keuken, wel grappig dat dat kennelijk een ding was in die tijd (en omgeving), want ons huis was 5 jaar ouder.
Zou dat ook iets met de huizenprijzen te maken hebben? Ik ben op een riant kleiner oppervlak opgegroeid met 5 mensen. Als we nu zoveel meer ruimte willen, dat woningen logischerwijs duurder zijnquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prijs nu al bekend bij het kadaster, of heb je andere bronnen?
Nee, voor nu is hij idd niet groot, destijds wel.
Volgens mij hadden de oorspronkelijke bewoners ook 3 kinderen.
Elke enigkindwoningbezitter die ik ken heeft geld meegekregen. Sterker, in mijn huidige vriendenkring ben ik de enige die dat niet had 😂quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat je je verkijkt op de groep die geld krijgt van de ouders, die groep was er altijd al en is niet zo groot.
De groep oud geld is al helemaal niet zo groot.
Voor die tijd was het een enorm woonoppervlak, tegenwoordig is een nieuwbouw tweekapper idd vrijwel net zo groot, dus nee, het is niet heel vreemd dat huizen nu veel duurder zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zou dat ook iets met de huizenprijzen te maken hebben? Ik ben op een riant kleiner oppervlak opgegroeid met 5 mensen. Als we nu zoveel meer ruimte willen, dat woningen logischerwijs duurder zijn
Dat zijn idd situaties dat het makkelijker is, maar de meeste ouders willen hun kinderen gelijk bedelen, dus dan wordt het eens stuk lastiger ze ieder een ton mee te geven.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Elke enigkindwoningbezitter die ik ken heeft geld meegekregen. Sterker, in mijn huidige vriendenkring ben ik de enige die dat niet had 😂
ja, daar zouden ouders eens mee moeten stoppen. maak bespreekbaar waarom je de een even wat meer helpt dan de ander. Immers soms lopen levens anders en wat heb je als medekind nou liever? Dat je het als kids allemaal goed hebt tochquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 12:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn idd situaties dat het makkelijker is, maar de meeste ouders willen hun kinderen gelijk bedelen, dus dan wordt het eens stuk lastiger ze ieder een ton mee te geven.
woonde ze in zo een slechte regio?quote:Overigens ken ik wel een echtpaar van rond de 60 dat hun huis verkocht heeft en de beide kinderen een bom duiten heeft gegeven, en vervolgens ook nog naar een huurappartement verhuisd zijn in de regio waar de kinderen naartoe gevlucht verhuisd waren.
Dus je mening over wie die jubelton kan/wil geven is bijgedraaid? Overigens ook nu de jubelton weg is geven mensen het nog hoor. En ook die 31813 euro die nog bestaat kan al een heel eind helpen.quote:Dat is een paar jaar geleden geweest, toen de jubelton nog bestond.
Dus ja, ik ken ze ook kwam ik pas achter, en dat is zeker geen oud geld
Gewoon bij geboorte kind een papierenschenking constructie vastleggen bij de notaris...quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:00 schreef investeerdertje het volgende:
Dus je mening over wie die jubelton kan/wil geven is bijgedraaid? Overigens ook nu de jubelton weg is geven mensen het nog hoor. En ook die 31813 euro die nog bestaat kan al een heel eind helpen.
Dat is een waardecheck. Ik moet zelf nog invullen wat voor huis het is enzo. Het bedrag wat er dan uit komt, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:27 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Zodra de koopakte is getekend is het zichtbaar https://mijnwaardecheck.nl/makelaarsland
Dus nog voor de inschrijving in het kadaster!
Ik vermoed alleen bij nvm makelaars. Die spelen info naar elkaar door zodat aan en verkoopmakelaars van nvm de laatste informatie hebben.
Er is helaas amper belastingdruk op schenkingen. Hou toch op zeg.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gewoon bij geboorte kind een papierenschenking constructie vastleggen bij de notaris...
De overheid moet echt rap wat inkrimpen mijn hemel die belastingdruk.
Schenkingen valt misschien nog wel mee voor kinderen, maar je hebt daar sowieso eerst al zelf belasting over betaald, hoogste tarief 52%, 21% btw, 10% schenkbelasting. Het loopt wel door allemaal.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er is helaas amper belastingdruk op schenkingen. Hou toch op zeg.
Niet ieder geld komt uit arbeid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Schenkingen valt misschien nog wel mee voor kinderen, maar je hebt daar sowieso eerst al zelf belasting over betaald, hoogste tarief 52%, 21% btw, 10% schenkbelasting. Het loopt wel door allemaal.
Is iemand niet je eigen kind ga je hoplakee boven de vrijstelling van 2500 euro ofzo op jaarbasis naar 30% schenkbelasting.
Hier zal vast wel vaker over gepraat zijn maar deze winst is nogal een papieren tijger.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Niet ieder geld komt uit arbeid.
Kan ook gewoon de overwaarde op een woning zijn die langzaam op papier weg geschonken wordt.
Kun je van alles bij gaan verzinnen. Punt blijft dat er op deze manier 0 belastingdruk is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hier zal vast wel vaker over gepraat zijn maar deze winst is nogal een papieren tijger.
A: Zolang je blijft wonen en het huis bezit is de waarde niet gerealiseerd.
B: Een groot deel van die waarde is letterlijk inflatie.
Als je het als "voorschot op de erfenis" ziet is het wel logisch ze gelijk te bedelen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
ja, daar zouden ouders eens mee moeten stoppen. maak bespreekbaar waarom je de een even wat meer helpt dan de ander. Immers soms lopen levens anders en wat heb je als medekind nou liever? Dat je het als kids allemaal goed hebt toch
Nee, verre van, anders hadden ze niet zoveel overwaarde, maar als het mijn ouders waren ging ik ook zo ver mogelijk weg wonenquote:[..]
woonde ze in zo een slechte regio?
Nee mijn mening is daar niet over bijgedraaid, er zijn volgens mij maar heel weinig mensen die voor hun pensioenleeftijd hun huis al verkocht hebben om het geld aan de kinderen te kunnen schenken.quote:[..]
Dus je mening over wie die jubelton kan/wil geven is bijgedraaid? Overigens ook nu de jubelton weg is geven mensen het nog hoor. En ook die 31813 euro die nog bestaat kan al een heel eind helpen.
Verzin ik er dingen bij of zijn die zaken gewoon feitelijkheden die een rol spelen?quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Kun je van alles bij gaan verzinnen. Punt blijft dat er op deze manier 0 belastingdruk is.
(Wat je daarvan vindt, moet je zelf weten).
Je ziet de verkoopprijzen van recente verkopen. Dus als nr 10 net is verkocht dan vraag je nr 12 op en zie je de verkoopprijs van nr10.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 13:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is een waardecheck. Ik moet zelf nog invullen wat voor huis het is enzo. Het bedrag wat er dan uit komt, lijkt mij vrij onwaarschijnlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |