abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216023636
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jahoor.
"Als geheel".
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 12:26:49 #252
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216023650
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:22 schreef ludovico het volgende:

[..]
Verschilt per aanbieder.
Wat daar wel raar aan is is waar ze dat op baseren in ons geval geloof ik nog op een taxatie van een paar jaar geleden maar dat weet ik niet zeker, of doet een aanbieder dat op basis van andere data?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_216023658
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
"Als geheel".
Het geheel komt tot gekleurde uitvoering. En dat komt door ideologie.
De groep heeft gewoon groepkarakteristieken en ideologie an sich kun je ook echt wel toebedelen aan groepen.

Alsof we niet meer mogen zeggen dat nazi's een andere ideologie hebben dan Christenen. <-- Orwelliaans gedoe.

[ Bericht 18% gewijzigd door ludovico op 27-12-2024 12:34:38 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216023704
quote:
88s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wat daar wel raar aan is is waar ze dat op baseren in ons geval geloof ik nog op een taxatie van een paar jaar geleden maar dat weet ik niet zeker, of doet een aanbieder dat op basis van andere data?
Ik zit bij Rabobank en daar doen ze het op basis van de meest recente woz waarde. Maar ik moest het wel zelf doorgeven.
pi_216023731
quote:

[..]
Ik ga uit van de eerste taxatie, maar WOZ waarde zou ook moeten kunnen, geautomatiseerd.
Lijkt me wel - richting hogere risicoklasse door zakkende prijzen - iets wat zou leiden tot conflict met de klant.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 12:30:11 #256
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216023740
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ja
[..]
Nee. Succes met "even" 60k sparen (bijvoorbeeld).

Stel je wil je huis verduurzamen. Warmtepomp, nieuw glas, spouwmuurtje. Kans is aanwezig dat dit financieren economisch rendabeler is dan sparen. Want bij financieren dalen je kosten eerder.

Stel je wil een camper kopen omdat je nog iets wil genieten voor je oud en versleten bent. Succes met 80k sparen.

Stel je wil een bedrijf beginnen (zie crowdfund topic) en je hebt overwaarde. Ineens is het makkelijker.

Etc.
Tja dat duurt even maar dat is altijd zo als je iets wilt kopen. (althans in mijn hoofd :D )
pi_216023747
ze hebben gewoon toegang tot die gegevens, WOZ is openbaar. Maar de meeste banken wachten af of je zelf aan de bel trekt.
Idem voor energielabel; openbare informatie. Rabobank schijnt vanaf 1 januari wel iedereen met minimaal een A-label automatisch korting op de hypotheekrente te gaan geven, bij andere banken moet je als ze dat aanbieden meestal zelf even bellen.
pi_216023759
quote:
88s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ah ja verkoop en restschuld maakt het lastiger om te berijpen, weet niet of ik je voorbeeld helemaal volg, is weer een tandje bovenop de complexiteit.
Restschuld = (Hypotheekschuld - Woningwaarde) na verkoop; dus enige verschil met "Overwaarde" is het "min"-teken. Plus: restschuld is pas manifest na verkoop en aflossing. Overwaarde heb je altijd al en kan je gebruiken vóór verkoop.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_216023804
quote:

[..]
Woz. Aflossingen.

quote:
88s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja dat duurt even maar dat is altijd zo als je iets wilt kopen. (althans in mijn hoofd :D )
Gelukkig is niet iedereen zo een twijfelaar 😘
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 12:36:17 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216023853
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Woz. Aflossingen.
[..]
Gelukkig is niet iedereen zo een twijfelaar 😘
Het idee dat als je iets wilt kopen dat je dan maar even naar een instantie toe gaat om geld op te halen (op de pof) zit er bij mij niet in. Zal een opvoeding ding zijn, geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven. Daarom ben ik wel gewend om even te sparen voordat je iets groters kunt kopen. Maar wellicht zijn er ook ouders die wel direct lego kopen voor hun kroost en dat later laten terugbetalen :P

Maar ik begrijp nu het concept overwaarde en waarom je er iets aan zou kunnen hebben. Bedankt voor de uitleg :)
pi_216023995
quote:
88s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het idee dat als je iets wilt kopen dat je dan maar even naar een instantie toe gaat om geld op te halen (op de pof) zit er bij mij niet in. Zal een opvoeding ding zijn, geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven. Daarom ben ik wel gewend om even te sparen voordat je iets groters kunt kopen. Maar wellicht zijn er ook ouders die wel direct lego kopen voor hun kroost en dat later laten terugbetalen :P

Maar ik begrijp nu het concept overwaarde en waarom je er iets aan zou kunnen hebben. Bedankt voor de uitleg :)
We hebben het hier niet over lego he. We hebben het hier over mogelijkheden die je in je leven kan hebben als je overwaarde hebt. Zonder rijke pappie of mammie en zonder overwaarde is ondernemer worden vaak erg duur bijvoorbeeld.

Geld lenen is niet by design verkeerd. Maar helaas is dat iets wat Nederlanders amper begrijpen
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 12:49:16 #262
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216024065
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
We hebben het hier niet over lego he. We hebben het hier over mogelijkheden die je in je leven kan hebben als je overwaarde hebt. Zonder rijke pappie of mammie en zonder overwaarde is ondernemer worden vaak erg duur bijvoorbeeld.

Geld lenen is niet by design verkeerd. Maar helaas is dat iets wat Nederlanders amper begrijpen
Mijn opa's waren respectievelijk schilder (met een winkel) en boer. Maar blijkbaar hebben mijn ouders die aspecten van met geld omgaan nooit doorgegeven :D
pi_216024132
quote:
88s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Mijn opa's waren respectievelijk schilder (met een winkel) en boer. Maar blijkbaar hebben mijn ouders die aspecten van met geld omgaan nooit doorgegeven :D
Hoe je toen een bedrijf kon opstarten was "iets" anders dan nu. Een feit is gewoon dat overwaarde je veel keuzevrijheid geeft in je leven. Dat je die keuzevrijheid niet wil benutten, is een heel ander verhaal, maar maakt overwaarde niet nutteloos zoals sommigen zeggen.
  Moderator vrijdag 27 december 2024 @ 13:00:42 #264
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_216024212
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoe je toen een bedrijf kon opstarten was "iets" anders dan nu. Een feit is gewoon dat overwaarde je veel keuzevrijheid geeft in je leven. Dat je die keuzevrijheid niet wil benutten, is een heel ander verhaal, maar maakt overwaarde niet nutteloos zoals sommigen zeggen.
Dat denk ik ook niet. En wellicht is het handig voor sommige mensen inderdaad.

Ik denk dat mijn opa's ongeveer hun bedrijven startten toen ons huidige huis gebouwd is, wellicht een beetje eerder.
pi_216024218
quote:
88s.gif Op vrijdag 27 december 2024 12:36 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

om terug te komen op dat voorbeeld, stel dat dat stel de overwaarde via een extra hypotheek van 25.000 euro opneemt, dan hebben ze iets hogere maandlasten en 175.000 euro ipv 150.000 hypotheek. Het geld kunnen ze gebruiken voor verbouwen en verduurzamen, verhogen energielabel, meer wooncomfort ed. Overigens stijgt daardoor de waarde van de woning ook weer.

Ze kunnen ook verhuizen naar een andere woning die aan die eisen voldoet, maar gezien de huidige woningmarkt en hun budget (max 400.000 euro) is de kans dat dat lukt niet groot, zullen ze waarschijnlijk qua hypotheek eerder op 400.000 dan op de 175.000 van het voorbeeld hierboven uitkomen en dus ook hogere maandlasten hebben.

(En als ze de afgelopen 14 jaar sinds 2010 100 euro per maand hadden gespaard was dat zo'n 17000 euro geweest; daar kom je ook wel een stukje mee voor de verbouwing :) )
pi_216024227
pi_216024264
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:01 schreef poemojn het volgende:

[..]
om terug te komen op dat voorbeeld, stel dat dat stel de overwaarde via een extra hypotheek van 25.000 euro opneemt, dan hebben ze iets hogere maandlasten en 175.000 euro ipv 150.000 hypotheek. Het geld kunnen ze gebruiken voor verbouwen en verduurzamen, verhogen energielabel, meer wooncomfort ed. Overigens stijgt daardoor de waarde van de woning ook weer.

Ze kunnen ook verhuizen naar een andere woning die aan die eisen voldoet, maar gezien de huidige woningmarkt en hun budget (max 400.000 euro) is de kans dat dat lukt niet groot, zullen ze waarschijnlijk qua hypotheek eerder op 400.000 dan op de 175.000 van het voorbeeld hierboven uitkomen en dus ook hogere maandlasten hebben.

(En als ze de afgelopen 14 jaar sinds 2010 100 euro per maand hadden gespaard was dat zo'n 17000 euro geweest; daar kom je ook wel een stukje mee voor de verbouwing :) )
Je hoeft het niet in de woning te stoppen, je kan er ook bijvoorbeeld een auto van kopen.
Dan kun je uiteraard niet de rente aftrekken, maar alsnog een stuk voordeliger dan een gewoon krediet.
pi_216024265
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:01 schreef poemojn het volgende:

[..]

Vergeet de prijsstijging in bouwmaterialen niet.

Nog mooier:
Energierekening: 150¤
Kosten zonnepanelen en warmtepomp 25k (ruim genomen)
Rente: 1.75%, 437.50 euro.
Nieuw energierekening, +-2 euro

Ik had 25k kunnen sparen. Stel in 12 maanden. Dan had ik 1800¤ aan energie betaald. Nu 437.50 aan rente.
pi_216024304
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vergeet de prijsstijging in bouwmaterialen niet.

Nog mooier:
Energierekening: 150¤
Kosten zonnepanelen en warmtepomp 25k (ruim genomen)
Rente: 1.75%, 437.50 euro.
Nieuw energierekening, +-2 euro

Ik had 25k kunnen sparen. Stel in 12 maanden. Dan had ik 1800¤ aan energie betaald. Nu 437.50 aan rente.
Voor 1,75% afsluiten is momenteel wat onrealistisch.
Hou het niet echt bij, maar denk dat je eerder 3.5/4 % betaalt.
pi_216024321
als je de lening besteedt aan bijv die zonnepanelen en warmtepomp heb je ook renteaftrek https://www.belastingdien(...)et-verbouwingslening
pi_216024456
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:12 schreef poemojn het volgende:
als je de lening besteedt aan bijv die zonnepanelen en warmtepomp heb je ook renteaftrek https://www.belastingdien(...)et-verbouwingslening
Zonnepanelen (over vol net) zou nou niet echt een verstandige investering.
pi_216024468
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:11 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Voor 1,75% afsluiten is momenteel wat onrealistisch.
Hou het niet echt bij, maar denk dat je eerder 3.5/4 % betaalt.
Ja nu wel. Toen bos zijn huis kocht niet ;) maar dan doen we het x2 als we niet voor een duurzaamheidslening in aanmerking komen. Ook goed. Resultaat blijft positief voor lenen.
pi_216024496
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:22 schreef achtja het volgende:

[..]
Zonnepanelen (over vol net) zou nou niet echt een verstandige investering.
Nog altijd een prima investering.
pi_216024529
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nog altijd een prima investering.
Levert niet ~60% per jaar op..

Liever gewoon zo goedkoop mogelijk wonen! Met die extra centen doe ik wel wat slimmers dan rente betalen.
pi_216024726
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2024 13:28 schreef achtja het volgende:

[..]
Levert niet ~60% per jaar op..

Liever gewoon zo goedkoop mogelijk wonen! Met die extra centen doe ik wel wat slimmers dan rente betalen.
Ga elders even je onzin verkondigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')